Gå til innhold

Det er forbudt å drikke alkohol på offentlig sted - hva menes med offentlig sted?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og naboen har jobbet i hagene våre i hele dag.
De ligger inntil hverandre og liker å planlegge å gjøre ting samtidig.

Når vi var ferdige satte vi oss ned med et lite glass vin hver oss på en av benkene i fellesområdet til sameiet og nøt det med den siste rest av sol.
Noen kommenterte at det ikke er lov til å drikke offentlig.
Jeg mener det ikke er offentlig siden det er sameiets private område og det ikke står noe i vedtektene om at det ikke er lov til å drikke alkohol på sameiets fellesområde. Det var også snakk og bare et lite glass vin, ikke som at vi ble fulle.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 44214...aa8

Fortsetter under...

Skrevet

Det kan vel enkelt sies som det stedet hvor alle kan ferdes uavhengig av alder osv. 

Skrevet

Aner ikke, jeg hadde ikke tenkt at en slik plass var offentlig. Haha, kom plutselig på, jeg og en venninne satt en gang rett utenfor politistasjonen og drakk cider, vi satt i busskuret og ventet på transport . 

Anonymkode: 531cd...228

Skrevet

Det er den private grunnen til sameiet, og således ikke offenlig sted. 

Anonymkode: ae0b6...5fc

Skrevet

Offentlig plass er torget, offentlige parker, gater, skolegård/-plass, utenfor offentlige bygninger, osv. 

Et fellesområde i et privat sameie er ikke en offentlig plass. 

Anonymkode: 47332...6e0

Skrevet

Må bare si at selv om det er "privat felleseie" så er det ikke lov til å drikke alkohol der. Ikke at jeg syns de to vinglassene var noe å reagere på, men det må bevilling til for å både nyte og selge alkohol på slike steder flere har rett til å disponere.

Orker ikke lete opp regler på dette, men det sier seg vel litt selv siden det er flere som bestemmer og ikke minst at stedet er åpent for mindreårige. Igjen- uten at jeg ville reagert på de vinglassene. 

Annonse

Skrevet

Herregud, for en kjip og uptight person. Det er privat grunn, ikke offentlig sted. Så lenge dere ikke lagde bråk, hadde vedkommende ingen grunn til å klage. (Det samme gjelder etter mitt syn vindrikking i parken, som jo er offentlig sted. Her hvor jeg bor, bruker politiet det forbudet bare til å fjerne folk som er til sjenanse for andre. De som kan oppføre seg og ikke er høylytte på noe vis, får drikke i fred i parken.)

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg og naboen har jobbet i hagene våre i hele dag.
De ligger inntil hverandre og liker å planlegge å gjøre ting samtidig.

Når vi var ferdige satte vi oss ned med et lite glass vin hver oss på en av benkene i fellesområdet til sameiet og nøt det med den siste rest av sol.
Noen kommenterte at det ikke er lov til å drikke offentlig.
Jeg mener det ikke er offentlig siden det er sameiets private område og det ikke står noe i vedtektene om at det ikke er lov til å drikke alkohol på sameiets fellesområde. Det var også snakk og bare et lite glass vin, ikke som at vi ble fulle.

Hva tenker dere?

Anonymkode: 44214...aa8

Sameiets område er ikke offentlig sted, men privat grunn 

Anonymkode: f9b49...3bf

Skrevet

Dette er privat grunn så da er det sameiets regler som gjelder. Jeg vil anta at det står noe om alkohol i vedtektene

Anonymkode: dcefe...7bc

Skrevet

Neste gang har dere vin i kaffekopper så er det ingen som ser at dere drikker alkohol. 

Anonymkode: f6170...390

Skrevet
3 hours ago, ReneRene said:

Må bare si at selv om det er "privat felleseie" så er det ikke lov til å drikke alkohol der. Ikke at jeg syns de to vinglassene var noe å reagere på, men det må bevilling til for å både nyte og selge alkohol på slike steder flere har rett til å disponere.

Orker ikke lete opp regler på dette, men det sier seg vel litt selv siden det er flere som bestemmer og ikke minst at stedet er åpent for mindreårige. Igjen- uten at jeg ville reagert på de vinglassene. 

Men det er privat område? Hvem som helst har vel ikke egentlig lov til å oppholde seg der, det er kun for de i sameiet/borettslaget. Hagen min er forsåvidt åpent for mindreårige, men jeg regner med jeg har lov til å drikke her likevel. Det høres rart ut at de som bor i borettslag ikke skal ha lov til å drikke i egen hage bare fordi de deler med noen andre, de eier jo plassen.

Anonymkode: a3ad9...123

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men det er privat område? Hvem som helst har vel ikke egentlig lov til å oppholde seg der, det er kun for de i sameiet/borettslaget. Hagen min er forsåvidt åpent for mindreårige, men jeg regner med jeg har lov til å drikke her likevel. Det høres rart ut at de som bor i borettslag ikke skal ha lov til å drikke i egen hage bare fordi de deler med noen andre, de eier jo plassen.

Hun svarer jo som vanlig kun ut fra hun tror og mener, det er ikke riktig. 

Anonymkode: 3bb13...694

Annonse

Skrevet

Offentlig sted er ett sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller faktisk brukes som det. 

Så er det slik at denne kan tolkes på mange måter, ikke sikkert den som påpekte dette har rett/tolket det riktig. Varierer en del, vi har bodd i ett sameie hvor lekeplassen var i bruk av mange utover selve sameiet, lå rett ved en skole. Da kan det nok tolkes som faktisk bruk. Hva som er praksis og faktisk forbud er litt vrient. Hvis du leser loven bokstavelig, skal du ikke ha vinlotteri på jobben heller. Men praksis er nok noe annet. 

Anonymkode: 6ad97...a22

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Offentlig sted er ett sted som er bestemt for alminnelig ferdsel eller faktisk brukes som det. 

Så er det slik at denne kan tolkes på mange måter, ikke sikkert den som påpekte dette har rett/tolket det riktig. Varierer en del, vi har bodd i ett sameie hvor lekeplassen var i bruk av mange utover selve sameiet, lå rett ved en skole. Da kan det nok tolkes som faktisk bruk. Hva som er praksis og faktisk forbud er litt vrient. Hvis du leser loven bokstavelig, skal du ikke ha vinlotteri på jobben heller. Men praksis er nok noe annet. 

Anonymkode: 6ad97...a22

Det er rettsavgjørelser på det. En privat bondegård der det ofte ble arrangert tilstelninger som var åpne for allmennheten ble regnet som offentlig område, mens en politistasjon dit folk bare kom i et spesielt ærend ble ikke regnet som offentlig sted. 

Anonymkode: f7b8d...548

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ja, men det er flere som har stemmerett i sameie, og jeg vet at i fks fellesrom kan det arrangeres fester osv, men at det er forbudt å drikke alkohol utenfor. Så det er regler på det. 

Skrevet
ReneRene skrev (På 13.5.2023 den 21.49):

Du bør seriøst ikke gi folk råd om juridiske ting, for du har virkelig ikke peiling. Sameiets tomt er ikke et offentlig sted, og alkoholforbudet på offentlig sted har ikke noe å gjøre med tilgjengelighet for mindreårige å gjøre. Det nytes alkohol på kafeer og restauranter som er åpne for mindreårige. Det eneste som ikke er lov, er å videreformidle alkoholen til mindreårige. 

Anonymkode: bcd5b...4e9

Skrevet
ReneRene skrev (15 timer siden):

Ja, men det er flere som har stemmerett i sameie, og jeg vet at i fks fellesrom kan det arrangeres fester osv, men at det er forbudt å drikke alkohol utenfor. Så det er regler på det. 

Det "vet" du ikke. Du tror det, og når du tror noe er sant, presenterer du det som om det er sant. Men det blir ikke mer riktig av at du er overbevist.

Anonymkode: bcd5b...4e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...