Gå til innhold

Er det teit å invitere til egen babyshower?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hva feiler det deg som mener at man er uten empati når man tenker på foreldre som mister barna sine? At det kan bli dobbelt sorg å komme hjem til et hus fullt av utstyr og klær. Mange av de tingene man ellers ville fått etter barnet ble født?

Anonymkode: 4aed6...bd7

Jeg fatter ikke at det går an å tenke sånn. Dobbelt sorg? Nei, uff.

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er nok ikke det, men handelsstanden prøver å få oss til å tro det. 

Anonymkode: 2650b...c55

Jasså. Så de gangene noen få ikke vil feire Halloween, og andre foreldre i flokk forteller at de må la barna være med- det er ikke reelt? Gå tilbake å se på tråder om Halloween her. Og på andre forum. Og se rundt deg irl. Det er mye snakk og planlegging hvert år. Og det gjelder Valentines også. Skjønner ikke hvorfor du benekter det akkurat. 

ReneRene skrev (43 minutter siden):

Jasså. Så de gangene noen få ikke vil feire Halloween, og andre foreldre i flokk forteller at de må la barna være med- det er ikke reelt? Gå tilbake å se på tråder om Halloween her. Og på andre forum. Og se rundt deg irl. Det er mye snakk og planlegging hvert år. Og det gjelder Valentines også. Skjønner ikke hvorfor du benekter det akkurat. 

Tenk litt, da! Kanskje 1/5 - 1/4 av Norges befolkning feirer Halloween, 1/6 kanskje, antakelig langt  færre, "feirer" Valentine. Tror du et tverrsnitt av befolkningen er representert på DiB? Neppe. 

Hvor stor andel av Norges befolkning feirer/markerer 17. mai? 75 %? 80? Vet ikke, men her snakker vi om en laaangt større del av befolkningen. 

Hvor mange arrangerer babyshower? 3-4 %. Maks! Det er min antakelse. 

Selv om "skikken" kommer fra USA, så er den ikke automatisk god. Heller motsatt. 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Tenk litt, da! Kanskje 1/5 - 1/4 av Norges befolkning feirer Halloween, 1/6 kanskje, antakelig langt  færre, "feirer" Valentine. Tror du et tverrsnitt av befolkningen er representert på DiB? Neppe. 

Hvor stor andel av Norges befolkning feirer/markerer 17. mai? 75 %? 80? Vet ikke, men her snakker vi om en laaangt større del av befolkningen. 

Hvor mange arrangerer babyshower? 3-4 %. Maks! Det er min antakelse. 

Selv om "skikken" kommer fra USA, så er den ikke automatisk god. Heller motsatt. 

Jeg ser ikke noe problem med å feire noe av dette. Halloween er gøy for ungene og babyshower er en hyggelig måte å dele andres forventninger på. Dette er ingen dårlige skikker. Valentines har jeg selv aldri feirer, men syns også at det er en hyggelig dag. Og jeg ser ikke poenget i å diskutere hvor mange som feirer dette, for de fleste feirer halloween og mange Vanetines. Det bør du jo ha fått med deg da det har blitt feiret i mange år. Så tullete å kverulere på syns jeg. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke noe problem med å feire noe av dette. Halloween er gøy for ungene og babyshower er en hyggelig måte å dele andres forventninger på. Dette er ingen dårlige skikker. Valentines har jeg selv aldri feirer, men syns også at det er en hyggelig dag. Og jeg ser ikke poenget i å diskutere hvor mange som feirer dette, for de fleste feirer halloween og mange Vanetines. Det bør du jo ha fått med deg da det har blitt feiret i mange år. Så tullete å kverulere på syns jeg. 

Nei, de fleste feirer ikke Halloween og mange Valentines.

Anonymkode: b5889...2ba

Annonse

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Har vært tilfeller der barnet er dødfødt for eksempel, eller at det går galt på andre måter, da er det nok ikke så gøy å komme hjem til et hus fullt med babygaver.

Anonymkode: e119f...77b

Barnet kan dø i krybbedød eller i en ulykke, så da er det nok best å ikke gi gaver i det hele? 

De fleste foreldre handler inn til babyen på forhånd, så at gavene skal være det som blir mest traumatisk er bare et tåpelig argument. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Fordi de forventer ny fase når vatnet kommer og så enda en ny gave ved barnedåp/ navnefest.

Anonymkode: a5ff8...2ae

Hvem er ‘de’ som forventer dette? 

Anonymkode: 19659...180

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Barnet kan dø i krybbedød eller i en ulykke, så da er det nok best å ikke gi gaver i det hele? 

De fleste foreldre handler inn til babyen på forhånd, så at gavene skal være det som blir mest traumatisk er bare et tåpelig argument. 

Hvem er ‘de’ som forventer dette? 

De, heldigvis få, som jeg kjenner som har fått gaver i babysenger, har også forventet gaver rett etter fødsel og til dåp/navnefest.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

De, heldigvis få, som jeg kjenner som har fått gaver i babysenger, har også forventet gaver rett etter fødsel og til dåp/navnefest.

Hvordan gir de utrykk for at de forventer gaver? Jeg klarer ikke å se for meg hvordan en slik samtale foregår. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan gir de utrykk for at de forventer gaver? Jeg klarer ikke å se for meg hvordan en slik samtale foregår. 

Ved å si for eksempel  -jeg håper jeg får ulltøy og noe til meg selv av "jentene" - før de kommer på besøk etter fødsel og ved å sende ut ønskeliste til dåpen.

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ved å si for eksempel  -jeg håper jeg får ulltøy og noe til meg selv av "jentene" - før de kommer på besøk etter fødsel og ved å sende ut ønskeliste til dåpen.

Wow. Det er jo bare elendig folkeskikk og noe som hadde utgått med høye kneløft. 

Hvis du er enslig og skal ha barnet alene, og hvis du sliter med økonomien, så er det okay å invitere til en babyshower. Da har du faktisk bruk for det fellesskapet og de gavene. 

Hvis ikke, så ville jeg ikke ha gjort det.

Anonymkode: 19fe0...bbc

Annonse

ReneRene skrev (På 16.5.2023 den 23.02):

Det er rart at du tror at ditt inntrykk av et fenomen kan generaliseres til å bli en standard. Det er ikke "de fleste" som "feirer" Halloween. De fleste foreldre som har barn i et visst alderssegment AKSEPTERER Halloween. Dvs lar barna kle seg ut og gå på dørene. Og så er det noen til som aksepterer at det ringes på døre, og som attpåtil gir noe. Noen få kjøper også et kort eller en blomst på Valentines. Men skal vi begynne å prate om hva de FLESTE feirer, så er det jul og 17.mai.

Det er rart at du tror at ditt inntrykk av et fenomen kan generaliseres til å bli en standard. Det er ikke "de fleste" som "feirer" Halloween. De fleste foreldre som har barn i et visst alderssegment AKSEPTERER Halloween. Dvs lar barna kle seg ut og gå på dørene. Og så er det noen til som aksepterer at det ringes på døre, og som attpåtil gir noe. Noen få kjøper også et kort eller en blomst på Valentines. Men skal vi begynne å prate om hva de FLESTE feirer, så er det jul og 17.mai.

De fleste foreldre "aksepterer" at Halloween feires og lar barna i en viss aldersgruppe kle seg ut? 🙂 Okay, er det sånn det er altså. De deltar ikke selv i det hele tatt- barna styrer dette. Ikke nok med det, men de som handler inn godteri og deler ut- de aksepterer kun de også. Og noen FÅ kjøper et kort på Valentines? 

Jeg må si at argumentasjonen din dels er litt flau og dels morer meg. Har du noen oversikt over hvor mange som "aksepterer" at babyshower blir praktisert da- og som dermed kjøper gaver og deltar?  🙂

ReneRene skrev (2 timer siden):

De fleste foreldre "aksepterer" at Halloween feires og lar barna i en viss aldersgruppe kle seg ut? 🙂 Okay, er det sånn det er altså. De deltar ikke selv i det hele tatt- barna styrer dette. Ikke nok med det, men de som handler inn godteri og deler ut- de aksepterer kun de også. Og noen FÅ kjøper et kort på Valentines? 

Jeg må si at argumentasjonen din dels er litt flau og dels morer meg. Har du noen oversikt over hvor mange som "aksepterer" at babyshower blir praktisert da- og som dermed kjøper gaver og deltar?  🙂

Det er ikke hun du siterer som er teit her, altså. 

Anonym bruker skrev (På 17.5.2023 den 9.08):

Disse har tatt med barnet hjem. Det er forskjellen

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Forskjellen? Er det enklere å rydde bort etter et barn som har levd?

Nei. Men da har man fått tatt i bruk gavene. De ligger ikke ubrukte, og man sitter ikke og lurer på om man skal gi det tilbake eller om man skal beholde det. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Nei. Men da har man fått tatt i bruk gavene. De ligger ikke ubrukte, og man sitter ikke og lurer på om man skal gi det tilbake eller om man skal beholde det. 

Dette er nok det mest tankeløse argumentet mot babyshower jeg har sett! Du graderer andres sorg. Skam på deg. 

babyshower i den mer «moderne» form etter 2WW, hvor det bsr babyboom samtidig med stor fattigdom. Hensikten var at gjestene skulle bringe små gaver til den vordende mor med ting hun trengte i den første fasen av barnets liv. Babyshower ble opprinnelig kun arrangert for barn nr 1. De neste barna kunne jo arve. 

Babyshower er fortsatt primært for å få gaver. Det er ansett som rimelig frekt å tigge etter gaver selv, derfor er det kutyme at noen andre en den kommende mor eller hennes nærmeste familie arrangerer babyshower. 

Så ja, å arrangere babyshower selv er en uting. Ønsker du å samle vennene dine før fødsel så inviterer du til en helt ordinær veninnekveld.

Anonymkode: aecd6...a6e

ReneRene skrev (21 timer siden):

Du mener det er "flaut" at du blir korrigert? Eller mener du at du ikke klarer å se forskjell på hva det er å feire en høytid og hva det er å gå med på (deler av) et handelstandsstunt? 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Dette er nok det mest tankeløse argumentet mot babyshower jeg har sett! Du graderer andres sorg. Skam på deg. 

Mest tullete fortolking jeg har sett. Hun graderer ingen ting, hun refererer til en kjent overtro: at det betyr ulykke å ta gleden på forskudd. 

Du mener det er "flaut" at du blir korrigert? Eller mener du at du ikke klarer å se forskjell på hva det er å feire en høytid og hva det er å gå med på (deler av) et handelstandsstunt? 

Nei, det var ikke det jeg mente. Men å handle inn klær og godteri samt også planlegge aktiviteter er nok litt mer enn å akseptere noe. Det er å feire noe. Uavhengig hvem som tjener hva på hvem og hvordan de tjener på det. Enkelt og greit. 

ReneRene skrev (2 timer siden):

Nei, det var ikke det jeg mente. Men å handle inn klær og godteri samt også planlegge aktiviteter er nok litt mer enn å akseptere noe. Det er å feire noe. Uavhengig hvem som tjener hva på hvem og hvordan de tjener på det. Enkelt og greit. 

hva tenker du at ungene feirer på Halloween?

Jeg rtot faktisk ikke en eneste unge her i gata "feirer" noe som helst eller har et forhold til hvorfor Halloween faktisk er er greie. For ungene handler det om utkledning og godteri - ingenting annet.

Anonymkode: aecd6...a6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...