Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #26 Skrevet 14. mai 2023 Petra Prøvedukke skrev (8 timer siden): Jøss... Jeg får faktisk et inntrykk av at dere tror seriøst på det, at det er "verre og vanskeligere" i dag, med prisstigning og renteøkning i dag enn på 1980-tallet! Nok et bevis på hvor vanvittig godt vant de fleste er i dag. Nei, det vel er ingen som hevder det er verre. Vi påpeker at renten på 80-tallet ikke kan sammenlignes isolert sett med renten i dag. Ubegrenset skattefradrag er noe helt annet for likviditet i en familie enn dagens 22 %. Høy inflasjon som drar med økt lønn, er positivt for oss med boliglån. Det var det også på 80-tallet, hvor dette lå godt over dagens gjennom nesten 10 år. Det er mange årsaker til smellen på 80-tallet, blant annet manglende reguleringer og en lønn/pris-spiral. I dag har myndighetene flere virkemidler for å unngå det. Det er ikke noe vi tror. Anonymkode: 8b005...6c8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #27 Skrevet 14. mai 2023 På slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet var det høy arbeidsledighet. Skal innrømme at jeg har begynt å bli bekymret for at det skal skje igjen. Anonymkode: deff5...ef3
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #28 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): På slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet var det høy arbeidsledighet. Skal innrømme at jeg har begynt å bli bekymret for at det skal skje igjen. Anonymkode: deff5...ef3 Nå er det målet da. Øke arbeidsledigheten, vi mangler det meste akkurat nå, sykepleiere og lærere er varslet, men rørlegger og regnskapsfører hører vi ikke så mye om riktig ennå. Om det er mulig med nedadgående befolkningsvekst kan en undre seg på. Anonymkode: 8b005...6c8
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #29 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nå er det målet da. Øke arbeidsledigheten, vi mangler det meste akkurat nå, sykepleiere og lærere er varslet, men rørlegger og regnskapsfører hører vi ikke så mye om riktig ennå. Om det er mulig med nedadgående befolkningsvekst kan en undre seg på. Anonymkode: 8b005...6c8 De fleste regnskapsførere blir vel snart overflødige. Det er nok ikke lenge til deres jobber kan gjøres av KI. Rørleggere derimot vil vi ga bruk for en god stund til. Anonymkode: 3c8a4...ce9
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #30 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen tror at økonomien ikke svinger. Vi som er gamle nok til å ha opplevd 80 tallet håper jo vi ikke ender der, med boligrenter på over 10%, utallige konkurser, tvangssalg, skyhøy arbeidsledighet osv, men at det vil svinge er jo nærmest en naturlov. Ser du bakover har det vært flere små svingninger, og noen massive. Nå har vi hatt det godt veldig lenge, lav rente, lav ledighet osv, det kunne jo ikke fortsette sånn for bestandig. Anonymkode: 06082...e2f 10? Min bror kjøpte hus med 21% rente. Anonymkode: 13f75...fb4
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #31 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Å leie er jo enda dyrere enn å kjøpe, og de fleste er avhengig av å ha jobb og må bo i rimelig avstand fra den. Dermed er det ikke bare å flytte ut på vidda. Uansett, det var du som hevdet det var lettere nå enn på 80-tallet. På den tiden bodde det både sykepleiere, lærere og industriarbeidere i Oslo. Var den en menneskerett den gangen? Ikke gjelder det "bare Oslo" heller. Som sagt, ta en titt på Finn. Anonymkode: 2ead2...140 Det er ingen som sier at man skal flytte på vidda? Det er en hel haug med mennesker som pendler inn til Oslo på jobb hver dag. Man må ikke bo i Oslo, Bergen eller Trondheim for å jobbe der altså. Anonymkode: 86567...329
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #32 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nå er det målet da. Øke arbeidsledigheten, vi mangler det meste akkurat nå, sykepleiere og lærere er varslet, men rørlegger og regnskapsfører hører vi ikke så mye om riktig ennå. Om det er mulig med nedadgående befolkningsvekst kan en undre seg på. Anonymkode: Målet er ikke like høy arbeidsledighet som den gang, som var på over 8% inkludert de som var på arbeidsmarkedstiltak. Anonymkode: deff5...ef3
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #33 Skrevet 14. mai 2023 Mine foreldre drev gård på 80 tallet da jeg var barn. Den høye renta og dårlige lønna, gjorde det skikkelig tøft for dem. Vi klarte oss mtp at vi ikke trengte alt, handlet bare det som vi trengte osv. I dag sitter de gjeldfri med gård og hus, mens naboen som overtok for 10 år siden, har levd med lav rente, brukt penger på alt de ville ha og tok opp store lån, og nå må gå fra gården pga de har levd over evne. Så lærdommen er vel at en ikke skal bruke mer enn en har råd til, uansett lønn og rente. Både jeg og mannen har opplevd tid med skyhøy rente da vi bygget hus, nå er vi gjeldfri etter 20 år. Og vi bruker ikke penger vi ikke har og barna får det de trenger, så er prioriteringer som gjelder mange plasser. Anonymkode: 7d3d8...9a0
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #34 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ingen som sier at man skal flytte på vidda? Det er en hel haug med mennesker som pendler inn til Oslo på jobb hver dag. Man må ikke bo i Oslo, Bergen eller Trondheim for å jobbe der altså. Anonymkode: 86567...329 Jeg vet det, jeg bor et slikt sted. Kikk på Finn, du. Anonymkode: 2ead2...140
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #35 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg vet det, jeg bor et slikt sted. Kikk på Finn, du. Anonymkode: 2ead2...140 Hva skal jeg se etter på Finn? Anonymkode: 86567...329
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #36 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Mine foreldre drev gård på 80 tallet da jeg var barn. Den høye renta og dårlige lønna, gjorde det skikkelig tøft for dem. Vi klarte oss mtp at vi ikke trengte alt, handlet bare det som vi trengte osv. I dag sitter de gjeldfri med gård og hus, mens naboen som overtok for 10 år siden, har levd med lav rente, brukt penger på alt de ville ha og tok opp store lån, og nå må gå fra gården pga de har levd over evne. Så lærdommen er vel at en ikke skal bruke mer enn en har råd til, uansett lønn og rente. Både jeg og mannen har opplevd tid med skyhøy rente da vi bygget hus, nå er vi gjeldfri etter 20 år. Og vi bruker ikke penger vi ikke har og barna får det de trenger, så er prioriteringer som gjelder mange plasser. Anonymkode: 7d3d8...9a0 Nettopp! Anonymkode: 5cf5f...681
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #37 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hva skal jeg se etter på Finn? Anonymkode: 86567...329 Boliger innen pendleavstand til Oslo, store nok for en familie. Anonymkode: 2ead2...140
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #38 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Boliger innen pendleavstand til Oslo, store nok for en familie. Anonymkode: 2ead2...140 Her har du en. Her en annen. Ellers f.eks. Hadeland, Hønefoss osv. Anonymkode: 5cf5f...681
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #39 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Her har du en. Her en annen. Ellers f.eks. Hadeland, Hønefoss osv. Anonymkode: 5cf5f...681 Brumunddal? Da tror jeg du skal slite med å komme deg hjem før barnehagen stenger. Og det er fortsatt over tre millioner. Anonymkode: 2ead2...140
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #40 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Brumunddal? Da tror jeg du skal slite med å komme deg hjem før barnehagen stenger. Og det er fortsatt over tre millioner. Anonymkode: 2ead2...140 Du vil ha en stor familiebolig under 3 mill? Da må du nok ut på vidda ja. Anonymkode: 06082...e2f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #41 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Du vil ha en stor familiebolig under 3 mill? Da må du nok ut på vidda ja. Anonymkode: 06082...e2f Poenget mitt er at boliger, selv helt vanlige boliger, har blitt veldig dyre. Og ja, 3,2 millioner er mye penger og du måtte til Brumunddal for å finne noe til den prisen. 5 % av dagens priser er mer enn 16 % av hva tilsvarende boliger kostet på 80-tallet. Og så må du ikke glemme avdraget. Selve lånet skal betales også, ikke bare rentene. Anonymkode: 2ead2...140
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #42 Skrevet 14. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Brumunddal? Da tror jeg du skal slite med å komme deg hjem før barnehagen stenger. Og det er fortsatt over tre millioner. Anonymkode: 2ead2...140 Det tar omtrent akkurat en og en halv time med tog fra Oslo til Brumunddal. 😉 Anonymkode: 5cf5f...681
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2023 #43 Skrevet 15. mai 2023 Nå som i februar så har butikkene allerede økt prisene på EMV.... " 2 for xxxx" har økt: Brie før: 2 for 60, nå 2 for 80. Chips, frossen; 2 for 50, nå 2 for 60. Revet ost 2 for 45 nå 2 for 50. Lompene opp fra 5.90 til 7.90 (gjorde de sist også, men gikk ned til 5,90 etter en liten måned). Potetgull 2 for 30, nå 2 for 40. Eller så er det noen kroner her og der på mange varer. Og ikke nok med det, men av en del matvarer så er det etter en vinter med kraftig vridning mot mere kjøp av EMV blitt skviset enormt mtp varutvalg av ANDRE vare. Kylling finnes det knapt utvalg av prior på vår butikk, svinekjøtt likeså, nesten ike GIlde, bare coop, Extra og Smak.... Pålegg (kjøttpålegg) vil jeg anta 70-80% er ulike variatner av Extra, Coop, Smak og resten Gilde og andre "utenforstående".... Hvitosten, både i hele biter, skivet og revet så må jeg lete mellom Coop, og Extra for å finne Tine eller Synnøve Finden. Og mange EMV har veldig lik layout som "originalvarer"....OG prisforskjell minker og minker.... SÅ prisoppgangen, den STORE, den tar de nå, på sine egne varer på forhånd... Anonymkode: ca64d...9fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå