Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #1 Skrevet 13. mai 2023 I juli skal det visst nok komme en enorm prisøkning. Hva tenker dere? Gleder dere dere til å kunne spe på budsjettene til de rikeste familiene her i landet som eier dagligvarekjedene? https://e24.no/naeringsliv/i/q1bXe0/dagligvareekspert-kan-bli-historisk-stor-prisoekning-i-juli Anonymkode: 5639f...4fc
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #2 Skrevet 13. mai 2023 Ja, ser virkelig frem til det😀😀 Anonymkode: 20efe...cf7
ReneRene Skrevet 13. mai 2023 #3 Skrevet 13. mai 2023 Dette skjer jo i mange land nå, og i England mangler de jo visse varer også. Kan vi ikke slutte å klage så mye om at noen blir rikere og bla bla, og heller komme med tips og mer oppmuntring? Dessuten er det mye viktigere å tenke på hvem vi faktisk kan hjelpe. Det er mange av oss som har mer enn nok, og mange har mulighet til å hjelpe de som virkelig sliter. Det er lange køer ved fattighus og mange spør om hjelp til småting. Kanskje vi skal snu fokuset bort fra vår egen navle og slutte å syte for at prisen på paprika er høy. Ingen trenger den paprikaen, og det er bare tull å klage på sånt. Vi lider ingen nød de fleste av oss, og vi bør heller hjelpe de vi kan.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #4 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): I juli skal det visst nok komme en enorm prisøkning. Hva tenker dere? Gleder dere dere til å kunne spe på budsjettene til de rikeste familiene her i landet som eier dagligvarekjedene? https://e24.no/naeringsliv/i/q1bXe0/dagligvareekspert-kan-bli-historisk-stor-prisoekning-i-juli Anonymkode: 5639f...4fc Merkelig måte å formulere spørsmålet på. Anonymkode: f132f...29c
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #5 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Merkelig måte å formulere spørsmålet på. Anonymkode: f132f...29c Er det ikke ironisk?🙈 Anonymkode: 36b04...5e7
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #6 Skrevet 13. mai 2023 Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen tror at økonomien ikke svinger. Vi som er gamle nok til å ha opplevd 80 tallet håper jo vi ikke ender der, med boligrenter på over 10%, utallige konkurser, tvangssalg, skyhøy arbeidsledighet osv, men at det vil svinge er jo nærmest en naturlov. Ser du bakover har det vært flere små svingninger, og noen massive. Nå har vi hatt det godt veldig lenge, lav rente, lav ledighet osv, det kunne jo ikke fortsette sånn for bestandig. Anonymkode: 06082...e2f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #7 Skrevet 13. mai 2023 Matbudsjettet her vil nok gå drastisk ned etter sommeren når eldste flytter ut 😅 Ellers kan jeg anbefale andelsbonde, for de som ønsker ett alternativ. Eller Reko. Anonymkode: 8b005...6c8
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #8 Skrevet 13. mai 2023 Jeg håper de varene vi faktisk trenger øker så mye i pris at folk blir tvunget til å redusere forbruket av unødvendigheter, som det meste av klær, møbler, pynt og reiser og til og med må gå ned i standard på bolig og bil. Vi har bare godt av å måtte prioritere litt. Det vil jo være vanskelig for de 10% fattigste, men resten av befolkningen trenger det. Vi får galleri øke skattene litt i tillegg slik at de fattigste også kan få nok til å klare seg. Anonymkode: 3c8a4...ce9
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #9 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Matbudsjettet her vil nok gå drastisk ned etter sommeren når eldste flytter ut 😅 Ellers kan jeg anbefale andelsbonde, for de som ønsker ett alternativ. Eller Reko. Anonymkode: 8b005...6c8 Nå er jo ikke Reko akkurat billig da. Anonymkode: 98412...cdc
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #10 Skrevet 13. mai 2023 Jeg har lagt merke til at flere av varene fra billigmerkene first price og coop b.l.a er blitt dyrere enn de merkene som er kjent for å være dyrere. Det synes jeg er rent lureri, for kunder forventer at billigmerkene skal være billigst. Anonymkode: 98412...cdc
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #11 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Nå er jo ikke Reko akkurat billig da. Anonymkode: 98412...cdc Det er ett alternativ for de som ikke ønsker å fylle på kontoen til Reitan 😃 Anonymkode: 8b005...6c8
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #12 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg håper de varene vi faktisk trenger øker så mye i pris at folk blir tvunget til å redusere forbruket av unødvendigheter, som det meste av klær, møbler, pynt og reiser og til og med må gå ned i standard på bolig og bil. Vi har bare godt av å måtte prioritere litt. Det vil jo være vanskelig for de 10% fattigste, men resten av befolkningen trenger det. Vi får galleri øke skattene litt i tillegg slik at de fattigste også kan få nok til å klare seg. Anonymkode: 3c8a4...ce9 Enig. Jeg spyr av politikere som gnåler om at de skal sørge for å øke kjøpekraften, samtidig som de lover å jobbe for klimaet og å få ned inflasjonen. Dette er en KOMPLETT motsetning. Jeg spyr også over nordmenn som sipper over dyrtiden, samtidig som de forbruker som aldri før (altså fortsetter inflasjonen å øke), og reiser som aldri før (som eneste nasjonalitet i verden får nordmenn nemlig mentale helseproblemer av å ikke få reise stakkars, i Norge regner det jo absolutt hele sommeren - og da selvsagt reiser som innebærer fly). Jeg håper renta og inflasjonen stiger så kraftig at nordmenns spinnville forbruk tvinges til å reduseres til verdensgjennomsnittet. Og det er nok dit vi kommer. Så håper jeg de 10% som virkelig sliter får stønader nok til å kunne kjøpe middag hver dag og nytt telt til ferieturen. Anonymkode: 86567...329
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #13 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg håper renta og inflasjonen stiger så kraftig at nordmenns spinnville forbruk tvinges til å reduseres til verdensgjennomsnittet. Og det er nok dit vi kommer. Det er bare synd at de som får svi for dette, er ikke de du ønsker skal rammes. De som får svi for dette, er de som allerede ligger våken om natta fordi de er redde for å ikke kunne sette mat på bordet. De som trenger å redusere sitt spinnville forbruk, vil bare forsette som før. Du ser det jo her inne til og med, enkelte reiser og shopper som aldri før. Kjole nr ett hundre og ørten, eller utenlandsferie hvor de skal ha "autentiske opplevelser", samme hva det måtte koste. Anonymkode: 98412...cdc
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #14 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Det er bare synd at de som får svi for dette, er ikke de du ønsker skal rammes. De som får svi for dette, er de som allerede ligger våken om natta fordi de er redde for å ikke kunne sette mat på bordet. De som trenger å redusere sitt spinnville forbruk, vil bare forsette som før. Du ser det jo her inne til og med, enkelte reiser og shopper som aldri før. Kjole nr ett hundre og ørten, eller utenlandsferie hvor de skal ha "autentiske opplevelser", samme hva det måtte koste. Anonymkode: 98412...cdc Jo, jeg håper jo at renta og inflasjonen øker såpass mye at 90% av befolkningen må redusere forbruket sitt betraktelig. De siste 10 prosentene ønsker jeg skal få MER penger. Anonymkode: 86567...329
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #15 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen tror at økonomien ikke svinger. Vi som er gamle nok til å ha opplevd 80 tallet håper jo vi ikke ender der, med boligrenter på over 10%, utallige konkurser, tvangssalg, skyhøy arbeidsledighet osv, men at det vil svinge er jo nærmest en naturlov. Ser du bakover har det vært flere små svingninger, og noen massive. Nå har vi hatt det godt veldig lenge, lav rente, lav ledighet osv, det kunne jo ikke fortsette sånn for bestandig. Anonymkode: 06082...e2f Høyeste boligrente jeg husker fra 1980-tallet, var på 16,5 %. Å sutre over rente på 5 % i dag, er bare tull, men klart - vi har jo lagt oss til et hel avsindig forbruk og "skal ha"-mentalitet i dette landet. Og boliger så vanvittige at det er helt kvalmt. Anonymkode: 5cf5f...681
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #16 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Høyeste boligrente jeg husker fra 1980-tallet, var på 16,5 %. Å sutre over rente på 5 % i dag, er bare tull, men klart - vi har jo lagt oss til et hel avsindig forbruk og "skal ha"-mentalitet i dette landet. Og boliger så vanvittige at det er helt kvalmt. Anonymkode: 5cf5f...681 Boligprisene nå er jo mye mer enn tre ganger så høye (justert for prisstigning også), så 5 % av lånet på en vanlig bolig nå kan være mer enn 16,5 % av et lån på 80-tallet. Og du må selvfølgelig betale avdraget også. Anonymkode: 2ead2...140
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #17 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Boligprisene nå er jo mye mer enn tre ganger så høye (justert for prisstigning også), så 5 % av lånet på en vanlig bolig nå kan være mer enn 16,5 % av et lån på 80-tallet. Og du må selvfølgelig betale avdraget også. Anonymkode: 2ead2...140 Gjennomsnittslønna i 1985 var ca. 135 500,-. Det tilsvarer knapt 390 000 i 2022-kroner. Gjenomsnittslønnen i 2022 var knapt 638', mens medianen var på ca. 572'. Ergo er 5 % lånerente i dag temmelig billig sammenlignet med lånerente på 16,5. Selv om boligprisene selvfølgelig også er høyere, men en svært stor andel av oss har lånt penger til å bygge/kjøpe unødvendig store og dyre boliger - bare fordi at å låne penger har vært så godt som gratis, og fordi vi trodde vi trengte så stort og flott. Anonymkode: 5cf5f...681
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #18 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Gjennomsnittslønna i 1985 var ca. 135 500,-. Det tilsvarer knapt 390 000 i 2022-kroner. Gjenomsnittslønnen i 2022 var knapt 638', mens medianen var på ca. 572'. Ergo er 5 % lånerente i dag temmelig billig sammenlignet med lånerente på 16,5. Selv om boligprisene selvfølgelig også er høyere, men en svært stor andel av oss har lånt penger til å bygge/kjøpe unødvendig store og dyre boliger - bare fordi at å låne penger har vært så godt som gratis, og fordi vi trodde vi trengte så stort og flott. Anonymkode: 5cf5f...681 Har "vi" det? Leiligheter behøver ikke være store og flotte for å være dyre, ta en kikk på Finn. Anonymkode: 2ead2...140
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #19 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Har "vi" det? Leiligheter behøver ikke være store og flotte for å være dyre, ta en kikk på Finn. Anonymkode: 2ead2...140 Det er virkelig ingen menneskerett å eie i hovedstaden eller andre større byer altså. Norge er helt i særstilling der som har så få utleieleiligheter i forhold til eide keligheter. Det er vel ingen andre hovedsteder i verden hvor "alle" skal eie. Tror du en lærer eller en sykepleier har råd til å eie en leilighet sentralt i f.eks London, eller New York? Anonymkode: 06082...e2f
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #20 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Gjennomsnittslønna i 1985 var ca. 135 500,-. Det tilsvarer knapt 390 000 i 2022-kroner. Gjenomsnittslønnen i 2022 var knapt 638', mens medianen var på ca. 572'. Ergo er 5 % lånerente i dag temmelig billig sammenlignet med lånerente på 16,5. Selv om boligprisene selvfølgelig også er høyere, men en svært stor andel av oss har lånt penger til å bygge/kjøpe unødvendig store og dyre boliger - bare fordi at å låne penger har vært så godt som gratis, og fordi vi trodde vi trengte så stort og flott. Anonymkode: 5cf5f...681 Du glemmer ett viktig moment, og det er at man frem til skattereformen i 1992 hadde ubegrenset fredrag, og man fikk direkte fradrag på skatten på hele rentesummen man betalte i løpet av ett år. Anonymkode: 4af99...f41
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #21 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er virkelig ingen menneskerett å eie i hovedstaden eller andre større byer altså. Norge er helt i særstilling der som har så få utleieleiligheter i forhold til eide keligheter. Det er vel ingen andre hovedsteder i verden hvor "alle" skal eie. Tror du en lærer eller en sykepleier har råd til å eie en leilighet sentralt i f.eks London, eller New York? Anonymkode: 06082...e2f Å leie er jo enda dyrere enn å kjøpe, og de fleste er avhengig av å ha jobb og må bo i rimelig avstand fra den. Dermed er det ikke bare å flytte ut på vidda. Uansett, det var du som hevdet det var lettere nå enn på 80-tallet. På den tiden bodde det både sykepleiere, lærere og industriarbeidere i Oslo. Var den en menneskerett den gangen? Ikke gjelder det "bare Oslo" heller. Som sagt, ta en titt på Finn. Anonymkode: 2ead2...140
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #22 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Høyeste boligrente jeg husker fra 1980-tallet, var på 16,5 %. Å sutre over rente på 5 % i dag, er bare tull, men klart - vi har jo lagt oss til et hel avsindig forbruk og "skal ha"-mentalitet i dette landet. Og boliger så vanvittige at det er helt kvalmt. Anonymkode: 5cf5f...681 Du har tydeligvis ikke perspektiv på inflasjon, lønnsoppgjør og skattefradrag når du drar frem ett så gammelt og motbevist argument som dette. Jeg gir opp. Anonymkode: 8b005...6c8
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #23 Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Du glemmer ett viktig moment, og det er at man frem til skattereformen i 1992 hadde ubegrenset fredrag, og man fikk direkte fradrag på skatten på hele rentesummen man betalte i løpet av ett år. Anonymkode: 4af99...f41 Takk! I tillegg var inflasjonen høy og lønnsoppgjørene deretter, vi snakker 8% pluss gjennom 80-tallet. Hvilket innebar noen harde år i starten, men tall ellers som jobbet i din favør. En 50 kvm enhet i Oslo kostet 2*inntekt, ikke 5* som i dag. Gjeldsgraden endres betydelig når inntekt går opp og penger for ett år siden er mindre verdt, det gjelder også lånet ditt. Anonymkode: 8b005...6c8
Petra Prøvedukke Skrevet 13. mai 2023 #24 Skrevet 13. mai 2023 Jøss... Jeg får faktisk et inntrykk av at dere tror seriøst på det, at det er "verre og vanskeligere" i dag, med prisstigning og renteøkning i dag enn på 1980-tallet! Nok et bevis på hvor vanvittig godt vant de fleste er i dag.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2023 #25 Skrevet 14. mai 2023 Petra Prøvedukke skrev (8 timer siden): Jøss... Jeg får faktisk et inntrykk av at dere tror seriøst på det, at det er "verre og vanskeligere" i dag, med prisstigning og renteøkning i dag enn på 1980-tallet! Nok et bevis på hvor vanvittig godt vant de fleste er i dag. Vi (eller jeg i hvertfall) tror ikke at alt er "verre og vanskeligere" nå, men at at det er teit å sammenligne rentenivået uten å nevne beløpet det beregnes rente av. Boligene er heller ikke bare dyrere fordi de er "større og flottere" nå, min bolig er f.eks. fra 50-tallet og den har ikke vokst siden den gang. Jeg er fullt klar over at klær, møbler, mat og elektronikk var dyrere på 80-tallet. Anonymkode: 2ead2...140
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå