Gå til innhold

Hva mener folk med autentisk ifm ferie?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men dette er en dustete bruk av begrep. Begrepet vi diskuterer her har et innhold fra før, det står ikke fritt til å omdefineres til å bety det enhver mener det burde bety!

Anonymkode: 55afb...ae0

https://www.airbnb.no/rooms/32330471?adults=4&children=0&enable_m3_private_room=true&infants=0&pets=0&check_in=2023-05-15&check_out=2023-05-20&federated_search_id=4e5fc64e-cd6d-4e30-a330-486e894bad6a&source_impression_id=p3_1684052546_p%2BZIjP7IIuFrBsDD Typisk sted jeg kunne vurdert. I en by som blir besøkt av turister , men ikke har masseturismen og store hoteller. Dette er det autentiske Italia for meg.

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Jeg diskuterte ikke hva som er det «autentiske Italia» for deg, jeg skrev at man ikke står fritt til å definere hva et begrep betyr.

Alle steder i hele verden er autentiske. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg diskuterte ikke hva som er det «autentiske Italia» for deg, jeg skrev at man ikke står fritt til å definere hva et begrep betyr.

Alle steder i hele verden er autentiske. 

Ok😊. Kall det hva du vil. De fleste forstår hva som blir diskutert likevel. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (6 minutter siden):

Autentisk for meg er steder som ikke er bygget opp for turismen. Steder som lever hele året. Turister er det alle steder. Typiske steder hvor du vet hvilket land du er og steder hvor dagliglivet går sin gang. Jeg MÅ ikke ha svømmebasseng når jeg reiser , det er fint å ha. Jeg ville heller valgt et lite pensjonat i en liten italiensk by enn stort hotell i «syden». Med syden mener jeg steder som egentlig kunne vært hvor som helst. 

Kravet om svømmebasseng har vært ganske klart fra deg gjennom mange år, men du kan jo ha ombestemt deg. Et pensjonat er jo også bygget og driftet for turister. I tillegg forteller du jevnlig om turer på fine spahoteller for deg og mannen der dere bare skal slappe av, nyte god mat osv, gjerne med fransk gastronomi i Norge eller "autentisk" thaimat i Sverige. I den sammenhengen viser du at du ikke bryr deg om at stedet er bygget for turister. Du er en turist når du reiser du også, både når du drar på sommerferie til en italiensk lsndsby med ststsstøtte for å ta vare på landets image som gammel kulturnasjon og når du drar på spahelg til Farris bad .

Anonymkode: 5a391...739

mamma til adhd gutt<3 skrev (8 minutter siden):

Det er ikke akkurat det autentiske Italia. Det er din drøm om hva Italia burde være.

Kravet om svømmebasseng har vært ganske klart fra deg gjennom mange år, men du kan jo ha ombestemt deg. Et pensjonat er jo også bygget og driftet for turister. I tillegg forteller du jevnlig om turer på fine spahoteller for deg og mannen der dere bare skal slappe av, nyte god mat osv, gjerne med fransk gastronomi i Norge eller "autentisk" thaimat i Sverige. I den sammenhengen viser du at du ikke bryr deg om at stedet er bygget for turister. Du er en turist når du reiser du også, både når du drar på sommerferie til en italiensk lsndsby med ststsstøtte for å ta vare på landets image som gammel kulturnasjon og når du drar på spahelg til Farris bad .

Hehe! Herlig! Stor forskjell på masseturisme og turisme. De fleste steder har muligheter for overnatting. Selvsagt er jeg også en turist. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva dette har å gjøre med spørsmålet?

I følge Store norske leksikon "Autentisk brukes i dagligtale om noe som er ekte, opprinnelig, originalt eller som har egenart, for eksempel et autentisk Munch-verk eller autentisk bluesmusiker.

Noe som har egenart kan f.eks. være et sted som ikke er berørt av masseturismen og ikke ser ut som om det kan være hvor som helst. 

Anonymkode: dc3ec...e6c

Jeg skjønner ikke hva dette har å gjøre med spørsmålet?

I følge Store norske leksikon "Autentisk brukes i dagligtale om noe som er ekte, opprinnelig, originalt eller som har egenart, for eksempel et autentisk Munch-verk eller autentisk bluesmusiker.

Noe som har egenart kan f.eks. være et sted som ikke er berørt av masseturismen og ikke ser ut som om det kan være hvor som helst. 

Kjempehotellene i Dubai og den lokale "greske" restauranten som serverer både sushi og nydelig pizza har også egenart og Tusenfryd er da en autentisk fornøyelsespark, siden den er helt ekte.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kjempehotellene i Dubai og den lokale "greske" restauranten som serverer både sushi og nydelig pizza har også egenart og Tusenfryd er da en autentisk fornøyelsespark, siden den er helt ekte.

Er det noe ved dem som skiller seg fra andre kjempehoteller, fornøyelsesparker og fornøyelsesparker? Er de opprinnelige og originale? Jeg forholder meg til leksikondefinisjonen av ordet.

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Noen ord er godt innarbeidende og brukt i forskjellige sammenhenger. Når man feks bruker « det EKTE Hellas» så betyr det steder i Hellas som ikke er ødelagt av masseturismen. Det er en godtatt forklaring for de fleste. Ta feks Santorini. En av de mest populære øyene i Hellas. Den øya var nesten død under pandemien. Det meste handler om de nydelige husene, solnedgangene og utsikten. Nabo øyene har den samme utsikten , de samme solnedgangene og ikke minst det samme havet rundt seg. Forskjellen ligger i at Santorini er tilpasset turismen. Grekerne selv vil at folk skal reise til andre øyer og de er lei av at øya blir ødelagt av overturisme. Reiser du feks til øya Sifnos så blir du møtt av noe helt annet. Her står tiden nesten stille, prisnivået er lavt og det er ikke trengsel. Solnedgangen er lik. Begge steder er ekte som i at begge stedene ligger i Hellas. Likevel forstår de fleste at Sifnos kan kalles det ekte Hellas. 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du føler deg "shamet" fordi noen andre liker noe annet enn deg må du ta det på egen kappe. Du kan ikke forvente at folk ikke skal si hva de liker for å ikke såre deg.

Du bommer greit der da, men forstår at du lett antar det. Det er ikke noe jeg føler. 

Anonymkode: 20e5c...b07

mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden):

Noen ord er godt innarbeidende og brukt i forskjellige sammenhenger. Når man feks bruker « det EKTE Hellas» så betyr det steder i Hellas som ikke er ødelagt av masseturismen. Det er en godtatt forklaring for de fleste. Ta feks Santorini. En av de mest populære øyene i Hellas. Den øya var nesten død under pandemien. Det meste handler om de nydelige husene, solnedgangene og utsikten. Nabo øyene har den samme utsikten , de samme solnedgangene og ikke minst det samme havet rundt seg. Forskjellen ligger i at Santorini er tilpasset turismen. Grekerne selv vil at folk skal reise til andre øyer og de er lei av at øya blir ødelagt av overturisme. Reiser du feks til øya Sifnos så blir du møtt av noe helt annet. Her står tiden nesten stille, prisnivået er lavt og det er ikke trengsel. Solnedgangen er lik. Begge steder er ekte som i at begge stedene ligger i Hellas. Likevel forstår de fleste at Sifnos kan kalles det ekte Hellas. 

Jeg syns det er helt okay at du velger din måte å feriere på- om du er snobbete eller ei.Det spiller ingen rolle da det må være plass til alle typer her. 

Det jeg syns er litt rart er at du tenker at markedsføring og reklame er sant, og at de gir deg denne infoen fordi du liker å komme deg bort fra masseturisme. Det er jo selvsagt ikke det de vil. De vil at disse stedene de markedsfører skal tjene penger på nettopp turisme, og jo flere som går på den at det er "autentisk og uberørt" jo flere drar dit. Det er jo heller å bidra til at disse stedene også til slutt blir "ødelagt av masseturisme" når du velger å dra dit. Ser du ikke det? Eller tenker du at når du er med på å tråkke opp den stien, så kan du bare finne en ny å tråkke opp når stedet er "oversvømt av turister"? Jeg forstår ikke helt tankegangen din.

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

"Ødelagt av masseturismen" kunne like gjerne være "reddet av turismen". Den lavere prisen på Sifnos skyldes sannsynlig vis fattigdom og arbeidsledighet. Hvis "autentisk" betyr slik det var for 100 år siden, inklusive levestandard og menneskesyn, er ikke det noe jeg opplever som positivt.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Er det noe ved dem som skiller seg fra andre kjempehoteller, fornøyelsesparker og fornøyelsesparker? Er de opprinnelige og originale? Jeg forholder meg til leksikondefinisjonen av ordet.

Ja og ja.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

"Ødelagt av masseturismen" kunne like gjerne være "reddet av turismen". Den lavere prisen på Sifnos skyldes sannsynlig vis fattigdom og arbeidsledighet. Hvis "autentisk" betyr slik det var for 100 år siden, inklusive levestandard og menneskesyn, er ikke det noe jeg opplever som positivt.

https://www.cntraveller.com/gallery/sifnos-greece-greek-islands Jeg tror øya klarer seg supert uten masseturismen. 

Jeg skjønner til dels hva @mamma til adhd gutt<3 mener i denne tråden. Tror dessverre det ofte blir mistolket litt på grunn av hvem som eier argumentene. Jeg elsker ferie i småbyene i Spania eller oppi fjellene i Provence. Jeg får krupp av overfylte marked som skal selge til turistene - samtidig som dette er en del av det å reise til «syden» for meg. Jeg elsker all inclusive mens neste år er det hus med basseng på landsbygden som er topp. POENGET er at hver familie velger det som er best for dem og vi skal egentlig ikke mene så mye om hva andre velger. Om jeg reiser til Benidorm og spiser på maccen en hel ferie fordi jeg vil det er det MITT valg. 

Anonymkode: 40d52...68c

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Jeg skjønner til dels hva @mamma til adhd gutt<3 mener i denne tråden. Tror dessverre det ofte blir mistolket litt på grunn av hvem som eier argumentene. Jeg elsker ferie i småbyene i Spania eller oppi fjellene i Provence. Jeg får krupp av overfylte marked som skal selge til turistene - samtidig som dette er en del av det å reise til «syden» for meg. Jeg elsker all inclusive mens neste år er det hus med basseng på landsbygden som er topp. POENGET er at hver familie velger det som er best for dem og vi skal egentlig ikke mene så mye om hva andre velger. Om jeg reiser til Benidorm og spiser på maccen en hel ferie fordi jeg vil det er det MITT valg. 

Anonymkode: 40d52...68c

Sant! Det viktigste er at man gjør det man selv liker best😊

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Det er nettopp det. Og samtidig kan det utskjelte, gigantiske all inclusive hotellet bygget på de "autentiske" stedene, også være med å bidra til økt etterspørsel etter arbeidsfolk og mat fra det samme nabolaget som denne "autentiske" restauranten ligger. Dette kan bidra til høyere lønninger og dermed økt velstand. Når "autentisk" blir underbetalt, uten ordnede arbeidsforhold, er det ikke mye kos...selv om det sikkert er autentisk å bli servert middagen sin av husets datter på 10 år, med ti timers dager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...