Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #1 Del Skrevet 12. mai 2023 Blander folk sammen ord og uttrykk? De vil ha en autentisk opplevelse på ferie, som feks Italia leste jeg i en tråd. Mener de da at andre steder ikke er autentiske? Skjønner de ikke hva ordet betyr? Virker her inne som det er trendy å kalle ferien autentisk, DA er det bra liksom. Men halvparten later til å ikke skjønne betydningen av ordet? Hva gjør at et sted/ferie ikke er autentisk? Anonymkode: 6883a...c33 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. mai 2023 #2 Del Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Blander folk sammen ord og uttrykk? De vil ha en autentisk opplevelse på ferie, som feks Italia leste jeg i en tråd. Mener de da at andre steder ikke er autentiske? Skjønner de ikke hva ordet betyr? Virker her inne som det er trendy å kalle ferien autentisk, DA er det bra liksom. Men halvparten later til å ikke skjønne betydningen av ordet? Hva gjør at et sted/ferie ikke er autentisk? Anonymkode: 6883a...c33 For meg så handler dette om å bo blant de lokale. Gjerne leie et hus på landsbygda et sted hvor dagliglivet går sin gang. Steder hvor menyen ikke står på annet språk enn det lokale og at menyen ikke tilpasses turister. Jeg vil bo blant vanlige ( bruker Italia som eksempel) italienere og handle mat på det lokale supermarkedet. Steder som lever hele året og som ikke fullt og helt er avhengige av masseturisme. Leter aktivt opp slike steder og det er gjerne steder folk flest ikke har hørt om. Dette gir MEG feriefølelsen. Hva som ikke er autentisk er typiske steder som er døde i vinterhalvåret , lever i hovedsak av masseturisme, restauranter med mat som tilpasses turister etc. DET er ikke noe for meg. Det sagt så er ikke dette en bedre ferie enn noe annet. Det er bare bedre enn noe annet for meg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956479 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #3 Del Skrevet 12. mai 2023 Jeg tror ikke du har forstått hva de prøver å formidle med ordet. Det er ikke et sted satt opp mot et annet, men det er opplevelsen i landet de refererer til. En autentisk ferie i Italia er å oppleve den italienske atmosfæren som de som bor der opplever. På det ene ytterpunktet har man opphold hos en familie der man får ta del i deres dagligliv og tradisjoner. Dette er en autentiske opplevelse av Italia. Det andre ytterpunktet er å bo på et hotell drevet av nordmenn, der alle gjestene er nordmenn og der all maten er norsk. Er man ute etter en autentisk opplevelse prøver man å komme seg så tett på den italienske atmosfæren som mulig. Da holder man seg utenfor turisttakket blant annet, man bor gjerne i en liten landsby, spiser på en liten familiedrevet restaurant, deltar på lokale tradisjoner osv. Anonymkode: 8010e...61c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 12. mai 2023 #4 Del Skrevet 12. mai 2023 (endret) Det er nok bare å høre språket og få annerledes mat, hvis du er heldig/ uheldig. Det er som at du plasserer en italiener i Elverum, og da at han bor der med lokalbefolkningen og handler på Rema, og spiser på Elgstua 🙂 eller du plasserer ham på bygda i Møre og Romsdal og han handler på nærbutikken og spiser lammekjøtt på en avsides restaurant 🙂 Eller du kan plassere ham i en småby hvor han handler på det lokale senteret og spiser middag på Egon eller Burgerking Alt det er autentisk "norsk kultur" 🙃 blir akkurat det samme med oss i utlandet hvis vi vil bort fra typiske turiststeder. Så er spørsmålet hvor det *egentlig* er mest givende. Endret 12. mai 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956482 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Del Skrevet 12. mai 2023 ReneRene skrev (29 minutter siden): Det er nok bare å høre språket og få annerledes mat, hvis du er heldig/ uheldig. Det er som at du plasserer en italiener i Elverum, og da at han bor der med lokalbefolkningen og handler på Rema, og spiser på Elgstua 🙂 eller du plasserer ham på bygda i Møre og Romsdal og han handler på nærbutikken og spiser lammekjøtt på en avsides restaurant 🙂 Eller du kan plassere ham i en småby hvor han handler på det lokale senteret og spiser middag på Egon eller Burgerking Alt det er autentisk "norsk kultur" 🙃 blir akkurat det samme med oss i utlandet hvis vi vil bort fra typiske turiststeder. Så er spørsmålet hvor det *egentlig* er mest givende. Stakars de turistene da isåfall, hørtes kjipt ut. Så det er litt stusselig de ønsker det da, rolig, lite som skjer og veldig enkelt. Anonymkode: 6883a...c33 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956491 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 12. mai 2023 #6 Del Skrevet 12. mai 2023 (endret) Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Stakars de turistene da isåfall, hørtes kjipt ut. Så det er litt stusselig de ønsker det da, rolig, lite som skjer og veldig enkelt. Anonymkode: 6883a...c33 Ja, men det syns helt sikkert de som er innbyggere i det landet vi besøker når vi ønsker å bo sånn "blant lokale"også. Det høres eksotisk ut for oss, og det vil sikkert være eksotisk for en italiener i Elverum. Han ville jo fortalt akkurat det samme om kultur og det autentiske blant nordmenn som vi vil fra en landsby i Italia eller hvor nå enn vi vil dra. Endret 12. mai 2023 av ReneRene Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956493 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Del Skrevet 12. mai 2023 ReneRene skrev (43 minutter siden): Ja, men det syns helt sikkert de som er innbyggere i det landet vi besøker når vi ønsker å bo sånn "blant lokale"også. Det høres eksotisk ut for oss, og det vil sikkert være eksotisk for en italiener i Elverum. Han ville jo fortalt akkurat det samme om kultur og det autentiske blant nordmenn som vi vil fra en landsby i Italia eller hvor nå enn vi vil dra. Tror og håper ikke det helt kan sammenliknes altså. Anonymkode: 6883a...c33 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 12. mai 2023 #8 Del Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tror og håper ikke det helt kan sammenliknes altså. Anonymkode: 6883a...c33 Nei, for det er forskjell på land og det lille du opplever av kulturen i hvert land. En italiener som fortalte meg at han har bodd med lokale og opplevd autentisk norsk kultur i Elverum ville jo snakket sant. Kulturen i Elverum er ikke lik kulturen i Oslo, men det er like fullt norsk kultur. Eller et snev av den, rettere sagt. Akkurat som vi kun får et snev av kulturen et eller annet sted i et annet land. Hva som virker eksotisk handler om både erfaringer og hva man er vant til. Elverum er utvilsomt eksotisk for en fra Roma fks 😄 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956505 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. mai 2023 #9 Del Skrevet 12. mai 2023 ReneRene skrev (9 minutter siden): Nei, for det er forskjell på land og det lille du opplever av kulturen i hvert land. En italiener som fortalte meg at han har bodd med lokale og opplevd autentisk norsk kultur i Elverum ville jo snakket sant. Kulturen i Elverum er ikke lik kulturen i Oslo, men det er like fullt norsk kultur. Eller et snev av den, rettere sagt. Akkurat som vi kun får et snev av kulturen et eller annet sted i et annet land. Hva som virker eksotisk handler om både erfaringer og hva man er vant til. Elverum er utvilsomt eksotisk for en fra Roma fks 😄 En italiener som kommer til Norge for å oppleve det autentiske Norge vil velge alle mulige steder som ikke er typiske turiststeder. Han vil helt sikkert aller helst høre norsk, spise norsk mat og oppleve norsk urørt natur. Når jeg reiser så vil jeg aller helst ikke høre andre nordmenn der jeg er og vil tro det samme gjelder for de som søker noe autentisk heri Norge også. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 12. mai 2023 #10 Del Skrevet 12. mai 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (15 minutter siden): En italiener som kommer til Norge for å oppleve det autentiske Norge vil velge alle mulige steder som ikke er typiske turiststeder. Han vil helt sikkert aller helst høre norsk, spise norsk mat og oppleve norsk urørt natur. Når jeg reiser så vil jeg aller helst ikke høre andre nordmenn der jeg er og vil tro det samme gjelder for de som søker noe autentisk heri Norge også. Ja, og det er jo akkurat det jeg forklarer jo? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956512 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Del Skrevet 12. mai 2023 Jeg ler litt inni meg hver gang noen ønsker å fremme det lokale og autentiske på ferie. Det er søtt når det er naivt, men litt irriterende når det kommer i form av belæring og nedsettende ovenfor de som velger noe annet. Du vet at kokken på en godt drevet all inklusive kan være ett maraton foran bestemor hva gjelder mat og smaksopplevelse. Nei, du blir ikke en del av den lokale gjengen ved å spise på den lokale tavernaen. Beklager, men de fleste skandinavene har omtrent en lapp i pannen hvor det står «penger». Derfor smiler de og danser med kidsa. Du reddet omsetningen den dagen. Så kan du være en trivelig turist, som de tenker det er moro å invitere inn i sin indre sirkel. Men akkurat det krever litt mer en en uke innom ett feriehus, på lik linje som andre relasjoner i livet. Utover det er du bare heldig om du møter noen ekstraordinært engasjerte som har tid for din beundring akkurat den dagen. Det meste av autentisk forsvant i turisttråkkene. Spar meg for snobberiet! Anonymkode: 20e5c...b07 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. mai 2023 #12 Del Skrevet 13. mai 2023 ReneRene skrev (16 timer siden): Ja, og det er jo akkurat det jeg forklarer jo? Godt mulig jeg tolket deg upresist. Beklager det😊 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #13 Del Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg ler litt inni meg hver gang noen ønsker å fremme det lokale og autentiske på ferie. Det er søtt når det er naivt, men litt irriterende når det kommer i form av belæring og nedsettende ovenfor de som velger noe annet. Du vet at kokken på en godt drevet all inklusive kan være ett maraton foran bestemor hva gjelder mat og smaksopplevelse. Nei, du blir ikke en del av den lokale gjengen ved å spise på den lokale tavernaen. Beklager, men de fleste skandinavene har omtrent en lapp i pannen hvor det står «penger». Derfor smiler de og danser med kidsa. Du reddet omsetningen den dagen. Så kan du være en trivelig turist, som de tenker det er moro å invitere inn i sin indre sirkel. Men akkurat det krever litt mer en en uke innom ett feriehus, på lik linje som andre relasjoner i livet. Utover det er du bare heldig om du møter noen ekstraordinært engasjerte som har tid for din beundring akkurat den dagen. Det meste av autentisk forsvant i turisttråkkene. Spar meg for snobberiet! Anonymkode: 20e5c...b07 Jeg er så hjertens enig med deg!! Anonymkode: 40d52...68c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956656 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #14 Del Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Jeg ler litt inni meg hver gang noen ønsker å fremme det lokale og autentiske på ferie. Det er søtt når det er naivt, men litt irriterende når det kommer i form av belæring og nedsettende ovenfor de som velger noe annet. Du vet at kokken på en godt drevet all inklusive kan være ett maraton foran bestemor hva gjelder mat og smaksopplevelse. Nei, du blir ikke en del av den lokale gjengen ved å spise på den lokale tavernaen. Beklager, men de fleste skandinavene har omtrent en lapp i pannen hvor det står «penger». Derfor smiler de og danser med kidsa. Du reddet omsetningen den dagen. Så kan du være en trivelig turist, som de tenker det er moro å invitere inn i sin indre sirkel. Men akkurat det krever litt mer en en uke innom ett feriehus, på lik linje som andre relasjoner i livet. Utover det er du bare heldig om du møter noen ekstraordinært engasjerte som har tid for din beundring akkurat den dagen. Det meste av autentisk forsvant i turisttråkkene. Spar meg for snobberiet! Anonymkode: 20e5c...b07 Det trenger jo ikke være verken naivt eller snobbete. Vi er glade i autentiske ferier (uten at vi bruker dette ordet). Opp igjennom studier har vi fått vennskap fra andre land. De har kommet til Norge med sine familier, de har hatt base hos oss og vi har vist dem rundt og foreslått reiser og opplevelser basert på interesser. Det samme har de gjort for oss. Vi har også vært i konfirmasjon, bryllup, doktorgraddisputas og andre store begivenheter og vi har feiret jul og påske sammen med dem i deres hjemland (forskjellige land). Jeg er veldig glad i slike ferier. Da får vi treffe vennene våre, men vi får også en unik innblikk i deres kultur. Nå reiser vi stort sett til samme sted. Også der har vi fått venner blant lokale. Selv om de f.eks. driver en restaurant så er det klart de har mulighet til å få nye venner. Det er jo ikke slik at alle som driver restaurant kun blir venner med folk av økonomiske hensyn. Jeg tror ikke at mine preferanser for ferie passer alle. Jeg har f.eks. venner som kun reiser på storby-ferie og til nye byer hver gang og gjerne flere pr. ferie. De hadde kjedet seg i hjel på feriene vår og vi hadde blitt utslitt på deres. Jeg har venner som reiser på alle typer ferier og det har aldri falt meg inn å rangerer disse. Jeg forstår ikke det behovet for å rangere og klassifisere andres reiser og opplevelser. Det å se ned på andres reisopplevelse fordi de velger annerledes enn en selv ville gjort er jo bare teit. Det gjelder ikke bare de som ser ned på resorts eller Glamping, det gjelder også de som beskriver andres ønske om en autentisk ferie som naiv eller snobbete. Anonymkode: 8010e...61c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956663 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #15 Del Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): det gjelder også de som beskriver andres ønske om en autentisk ferie som naiv eller snobbete. Anonymkode: 8010e...61c Det er jo ikke feriene i seg selv, men bruken av begrepet «autentisk» man ler litt av. Som i den andre tråden, der det blir påstått at Italia, altså som land, er «mer autentisk». Hva mener man egentlig da? En fjelltur i Jotunheimen er verken mer eller mindre «autentisk» enn Italia liksom… Anonymkode: 55afb...ae0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #16 Del Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det trenger jo ikke være verken naivt eller snobbete. Vi er glade i autentiske ferier (uten at vi bruker dette ordet). Opp igjennom studier har vi fått vennskap fra andre land. De har kommet til Norge med sine familier, de har hatt base hos oss og vi har vist dem rundt og foreslått reiser og opplevelser basert på interesser. Det samme har de gjort for oss. Vi har også vært i konfirmasjon, bryllup, doktorgraddisputas og andre store begivenheter og vi har feiret jul og påske sammen med dem i deres hjemland (forskjellige land). Jeg er veldig glad i slike ferier. Da får vi treffe vennene våre, men vi får også en unik innblikk i deres kultur. Nå reiser vi stort sett til samme sted. Også der har vi fått venner blant lokale. Selv om de f.eks. driver en restaurant så er det klart de har mulighet til å få nye venner. Det er jo ikke slik at alle som driver restaurant kun blir venner med folk av økonomiske hensyn. Jeg tror ikke at mine preferanser for ferie passer alle. Jeg har f.eks. venner som kun reiser på storby-ferie og til nye byer hver gang og gjerne flere pr. ferie. De hadde kjedet seg i hjel på feriene vår og vi hadde blitt utslitt på deres. Jeg har venner som reiser på alle typer ferier og det har aldri falt meg inn å rangerer disse. Jeg forstår ikke det behovet for å rangere og klassifisere andres reiser og opplevelser. Det å se ned på andres reisopplevelse fordi de velger annerledes enn en selv ville gjort er jo bare teit. Det gjelder ikke bare de som ser ned på resorts eller Glamping, det gjelder også de som beskriver andres ønske om en autentisk ferie som naiv eller snobbete. Anonymkode: 8010e...61c Nå skrev du ett veldig langt svar med en forklaring på tross av at jeg presiserte det i innlegget mitt. Hvis du ser hva jeg skriver om relasjoner. Du ble kjent med de da du studerte, ikke da du svinget innom restauranten deres. Nei, det er ikke naivt eller snobbete å reise innom en taverna hvis du synes det er hyggelig. Det skal du for all del gjøre. Men i det øyeblikket du bruker det som argument over at ferien din er så mye bedre enn noen andres fordi den er autentisk, i motsetning til deres, da er du snobbete. I det du tror eieren er venn med deg fordi du var innom en tur og han var så hyggelig, da er du ganske naiv. Anonymkode: 20e5c...b07 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956684 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twintipp Skrevet 13. mai 2023 #17 Del Skrevet 13. mai 2023 Siden det er meg du referer til kan du godt bare gi meg et tegn så kan jeg forklare deg? For det første, det er det samme hvor du ferierer. Reiser du charter til typiske badehotell er det ikke mye som skiller de typiske feriedestinasjonene fra hverandre. Det er ganske likt om du er i Spania, Hellas eller Tyrkia. Med autentisk mente jeg at du opplever landet du er i, for det som skiller det fra andre steder. For det de er kjent for! Maten, råvarene, det lokale, oppleve hvordan de lever. Altså, det motsatte av Lollo og Bernie hotell! Reiser du til Norge og går gjennom Karl Johan, og spiser på McDonalds, kunne du like gjerne gått ned avenyen i Gøteborg (satt på spissen). Reiser du og opplever fjord og fjell, går fjelltur i Norge, kjøper eplesaft fra presseriet nede i dalen, spiser fårikål på den lokale restauranten, det vil jo være en mer autentisk opplevelse av Norge. Autentisk er ikke sidestilt med snobberi, det handler jo mer om det ekte og originale, enn luksus! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956694 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #18 Del Skrevet 13. mai 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (19 timer siden): En italiener som kommer til Norge for å oppleve det autentiske Norge vil velge alle mulige steder som ikke er typiske turiststeder. Han vil helt sikkert aller helst høre norsk, spise norsk mat og oppleve norsk urørt natur. Når jeg reiser så vil jeg aller helst ikke høre andre nordmenn der jeg er og vil tro det samme gjelder for de som søker noe autentisk heri Norge også. Du tenker at Drammen er mer autentisk norsk enn Lofoten? Anonymkode: 5a391...739 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956698 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #19 Del Skrevet 13. mai 2023 Twintipp skrev (21 minutter siden): Siden det er meg du referer til kan du godt bare gi meg et tegn så kan jeg forklare deg? For det første, det er det samme hvor du ferierer. Reiser du charter til typiske badehotell er det ikke mye som skiller de typiske feriedestinasjonene fra hverandre. Det er ganske likt om du er i Spania, Hellas eller Tyrkia. Med autentisk mente jeg at du opplever landet du er i, for det som skiller det fra andre steder. For det de er kjent for! Maten, råvarene, det lokale, oppleve hvordan de lever. Altså, det motsatte av Lollo og Bernie hotell! Reiser du til Norge og går gjennom Karl Johan, og spiser på McDonalds, kunne du like gjerne gått ned avenyen i Gøteborg (satt på spissen). Reiser du og opplever fjord og fjell, går fjelltur i Norge, kjøper eplesaft fra presseriet nede i dalen, spiser fårikål på den lokale restauranten, det vil jo være en mer autentisk opplevelse av Norge. Autentisk er ikke sidestilt med snobberi, det handler jo mer om det ekte og originale, enn luksus! Hva mener du da med at Italia er autentisk…? Anonymkode: 55afb...ae0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 13. mai 2023 #20 Del Skrevet 13. mai 2023 Twintipp skrev (7 minutter siden): Siden det er meg du referer til kan du godt bare gi meg et tegn så kan jeg forklare deg? For det første, det er det samme hvor du ferierer. Reiser du charter til typiske badehotell er det ikke mye som skiller de typiske feriedestinasjonene fra hverandre. Det er ganske likt om du er i Spania, Hellas eller Tyrkia. Med autentisk mente jeg at du opplever landet du er i, for det som skiller det fra andre steder. For det de er kjent for! Maten, råvarene, det lokale, oppleve hvordan de lever. Altså, det motsatte av Lollo og Bernie hotell! Reiser du til Norge og går gjennom Karl Johan, og spiser på McDonalds, kunne du like gjerne gått ned avenyen i Gøteborg (satt på spissen). Reiser du og opplever fjord og fjell, går fjelltur i Norge, kjøper eplesaft fra presseriet nede i dalen, spiser fårikål på den lokale restauranten, det vil jo være en mer autentisk opplevelse av Norge. Autentisk er ikke sidestilt med snobberi, det handler jo mer om det ekte og originale, enn luksus! Det der stemmer ikke. Autentisk betyr ekte, og alt du opplever i Norge uansett hvor, er like ekte om det er på K.J eller nedi en dal, blant fjord og fjell. Det er vel kulturen og det typiske ved stedet og landet du ser ut til å ville oppleve, og det er ikke spesielt typisk norsk å kjøpe eplesaft fra noe presseri nedi en dal- det er slikt lokalbefolkningen knapt nok gjør. Så hva er da autentisk med Norge ved det? Det er for spesielt interesserte, akkurat som om du ville ha overnattet en uke i lavvo sammen med flyttsamer. Hadde du hatt en turist du ville vist det mest typiske ved norsk kultur, så hadde du servert ham brødskiver med ost, leverpostei og syltetøy til frokost. Du ville servert ham en av "nasjonalrettene" som et fårikål, og kanskje kjøttkaker i brun saus. Nordmenn spiser også i gjennomsnitt en frossenpizza i uka, samt vårt eksemplar av taco hver fredag. Spiser vi ute, så er det hos Burgerking vi handler oftest mat. Så har vi Egon som er godt besøkt. Det er full fest hver lørdag og drikking inntil brusen på hverdag i ferien. Du tar ham med på en telttur eller hengekøyetur, og lærer ham å stirre henført utover et blikkstille vann mens solen går ned ( litt humor ) Sånne ting er helt typisk norsk. Men klart, du kan jo dra til Røros og se på villrein istedet og kjøpe reinsdyrkjøtt. Det gjorde vi med en turist. Det er det fineste minnet han har fra Norge. Røros som er en av turistattraksjoner våre 🙂 tror ikke man skal kimse av det som er typisk reisemål for turister. Hverken her eller i andre land. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twintipp Skrevet 13. mai 2023 #21 Del Skrevet 13. mai 2023 ReneRene skrev (17 minutter siden): Det der stemmer ikke. Autentisk betyr ekte, og alt du opplever i Norge uansett hvor, er like ekte om det er på K.J eller nedi en dal, blant fjord og fjell. Det er vel kulturen og det typiske ved stedet og landet du ser ut til å ville oppleve, og det er ikke spesielt typisk norsk å kjøpe eplesaft fra noe presseri nedi en dal- det er slikt lokalbefolkningen knapt nok gjør. Så hva er da autentisk med Norge ved det? Det er for spesielt interesserte, akkurat som om du ville ha overnattet en uke i lavvo sammen med flyttsamer. Hadde du hatt en turist du ville vist det mest typiske ved norsk kultur, så hadde du servert ham brødskiver med ost, leverpostei og syltetøy til frokost. Du ville servert ham en av "nasjonalrettene" som et fårikål, og kanskje kjøttkaker i brun saus. Nordmenn spiser også i gjennomsnitt en frossenpizza i uka, samt vårt eksemplar av taco hver fredag. Spiser vi ute, så er det hos Burgerking vi handler oftest mat. Så har vi Egon som er godt besøkt. Det er full fest hver lørdag og drikking inntil brusen på hverdag i ferien. Du tar ham med på en telttur eller hengekøyetur, og lærer ham å stirre henført utover et blikkstille vann mens solen går ned ( litt humor ) Sånne ting er helt typisk norsk. Men klart, du kan jo dra til Røros og se på villrein istedet og kjøpe reinsdyrkjøtt. Det gjorde vi med en turist. Det er det fineste minnet han har fra Norge. Røros som er en av turistattraksjoner våre 🙂 tror ikke man skal kimse av det som er typisk reisemål for turister. Hverken her eller i andre land. Sorry meg, men jeg orker ikke svare deg på stilen din! Jeg forklarte hva jeg la i ordet! At du vrenger det andre sier som tynnslitte bukselommer og lager en roman som for meg kunne vært skrevet i flatfylla, det får være opp til andre å svare på. Jeg har forklart hva jeg legger i ordet. Og les den siste setningen: Ordet. Ett ord. Et ord som blåses opp til uante høyder. Gud være med kvinnfolk! God helg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956705 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #22 Del Skrevet 13. mai 2023 ReneRene skrev (38 minutter siden): Det der stemmer ikke. Autentisk betyr ekte, og alt du opplever i Norge uansett hvor, er like ekte om det er på K.J eller nedi en dal, blant fjord og fjell. Det er vel kulturen og det typiske ved stedet og landet du ser ut til å ville oppleve, og det er ikke spesielt typisk norsk å kjøpe eplesaft fra noe presseri nedi en dal- det er slikt lokalbefolkningen knapt nok gjør. Så hva er da autentisk med Norge ved det? Det er for spesielt interesserte, akkurat som om du ville ha overnattet en uke i lavvo sammen med flyttsamer. Hadde du hatt en turist du ville vist det mest typiske ved norsk kultur, så hadde du servert ham brødskiver med ost, leverpostei og syltetøy til frokost. Du ville servert ham en av "nasjonalrettene" som et fårikål, og kanskje kjøttkaker i brun saus. Nordmenn spiser også i gjennomsnitt en frossenpizza i uka, samt vårt eksemplar av taco hver fredag. Spiser vi ute, så er det hos Burgerking vi handler oftest mat. Så har vi Egon som er godt besøkt. Det er full fest hver lørdag og drikking inntil brusen på hverdag i ferien. Du tar ham med på en telttur eller hengekøyetur, og lærer ham å stirre henført utover et blikkstille vann mens solen går ned ( litt humor ) Sånne ting er helt typisk norsk. Men klart, du kan jo dra til Røros og se på villrein istedet og kjøpe reinsdyrkjøtt. Det gjorde vi med en turist. Det er det fineste minnet han har fra Norge. Røros som er en av turistattraksjoner våre 🙂 tror ikke man skal kimse av det som er typisk reisemål for turister. Hverken her eller i andre land. Hehe… Burger King og frossenpizza ja. Det har jo infiltrert hele verden snart. Tipper det er rimelig «autentisk» med BK og frossenpizza i Italia, Spania og Hellas også. Det er ikke sånn at standarden er hjemmelaget mat hver dag, med en stuttjukk bestemor som har stått i timesvis på kjøkkenet og tryllet frem de lekreste, mest tradisjonsrike matrettene nedover i Europa heller, slik mange synes å tro 😄 Og jeg vedder på at et konsept tilsvarende Egons er poppis i de fleste land. Anonymkode: 55afb...ae0 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ReneRene Skrevet 13. mai 2023 #23 Del Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Hehe… Burger King og frossenpizza ja. Det har jo infiltrert hele verden snart. Tipper det er rimelig «autentisk» med BK og frossenpizza i Italia, Spania og Hellas også. Det er ikke sånn at standarden er hjemmelaget mat hver dag, med en stuttjukk bestemor som har stått i timesvis på kjøkkenet og tryllet frem de lekreste, mest tradisjonsrike matrettene nedover i Europa heller, slik mange synes å tro 😄 Og jeg vedder på at et konsept tilsvarende Egons er poppis i de fleste land. Anonymkode: 55afb...ae0 Sant nok. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956715 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2023 #24 Del Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Hehe… Burger King og frossenpizza ja. Det har jo infiltrert hele verden snart. Tipper det er rimelig «autentisk» med BK og frossenpizza i Italia, Spania og Hellas også. Det er ikke sånn at standarden er hjemmelaget mat hver dag, med en stuttjukk bestemor som har stått i timesvis på kjøkkenet og tryllet frem de lekreste, mest tradisjonsrike matrettene nedover i Europa heller, slik mange synes å tro 😄 Og jeg vedder på at et konsept tilsvarende Egons er poppis i de fleste land. Anonymkode: 55afb...ae0 Det som er interresant er når man blander det inn som autentisk, opplevelsen av kultur. Å se ett bygg som er restaurert i opprinnelig stand er autentisk, uansett om det er en stavkirke i Norge, kro i Danmark eller det skjeve tårn i Pisa. Spise en middag ved Sortebro kro er en kulinarisk og flott opplevelse, men jeg tviler sterkt på at dette er en normal del av kulturen fra den tid. Det er ikke en lokal opplevelse, men du betaler for å få en litt ekstraordinær matopplevelse som det absolutt er mulig å sette skikkelig pris på. Men sant nok, hvis vi skal gi turister her i Norge innsikt i lokal kultur og livsstil, da blir det vel fredagstaco med kjøttdeig og agurk 😆 Gullrekka på tv. Tur på søndag med kvikk lunsj og kakao, kanskje ei lita dugnad innimellom der. Anonymkode: 20e5c...b07 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956716 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 13. mai 2023 #25 Del Skrevet 13. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hva mener du da med at Italia er autentisk…? Anonymkode: 55afb...ae0 Ingen har ment noe om et helt land her. Poenget er at man leter etter områder hvor «tiden har stått stille». Enten det er i Italia eller Tyrkia. Det er stor forskjell på det å feriere i Como og det å feriere i en liten by ingen har hørt om. Det ene er ikke bedre eller mer høyverdig enn det andre og det koker ned til preferanser. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440210-hva-mener-folk-med-autentisk-ifm-ferie/#findComment-149956730 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå