Gå til innhold

Hvem er med i seremonien ved konfirmasjon?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på. Hos oss var det plass nok i kirken til at alle gjestene kunne komme dit. Da ble alle invitert til kirken, men med stor forståelse om det er noen som ikke hadde lyst. Alle kom, da det for mange føles som en naturlig del av dagen. I andre tilfeller kan det være for liten plass i kirken. Da inviterer man etter hvor mange det er mulig for hver enkel konfirmant å ha med. F.eks. inviterer man nærmeste familie og faddere samt andre det av praktiske årsaker er naturlig å ha med. F.eks. selv om barnløse grandtante Olga isolert sett er langt nede på prioriteringslisten, prioriteres hun opp om hun skal sitte på med onkel Tore som er fadder og som dermed skal i kirken. 

Anonymkode: 391b9...5ea

Det er ikke noe man kan forvente at alle er med på..

Dessverre er det noe jeg ikke har skjønt før jeg har konfirmant selv. Jeg hadde nok valgt det bort i en rekke konfirmasjoner tidligere. Jeg har bare hatt inntrykk av at «man stiller i kirken om man skal i selskapet» 

Anonymkode: bddf9...dfe

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er ikke noe man kan forvente at alle er med på..

Dessverre er det noe jeg ikke har skjønt før jeg har konfirmant selv. Jeg hadde nok valgt det bort i en rekke konfirmasjoner tidligere. Jeg har bare hatt inntrykk av at «man stiller i kirken om man skal i selskapet» 

Ja, det gjør man, om det er fritt frem.

Her er det et visst antall gjester pr konfirmant. 

Om det er plass til alle så er det vanlig at alle kommer. Det er jo dette som er den egentlige konfirmasjonen. Så for meg så blir det å ikke være med på seremonien som å droppe vielsen i et bryllup og bare komme til maten. Kun i tilfeller der det er begrenset med plass har jeg vært med på at ikke alle som er invitert kommer til seremonien. 

Annonse

sug lut skrev (2 timer siden):

Ja, det gjør man, om det er fritt frem.

Her er det et visst antall gjester pr konfirmant. 

Her er det fri tilgang, men det er visst ikke alle som tenker det er viktig å stille i kirka til de som stilte for deres ungdommer.

Men sånn egentlig går det nok helt fint for konfirmanten, så lenge alle kommer i selskapet

Den barnslige delen av meg begynner bare å telle timer jeg kunne bruktbil andre ting. 

Jeg er vant til at alle som skal i selskapet kommer i kirka om det er plass. Ved begrenset antall plasser kommer de nærmeste som er inviterte. Resten kommer til selskapet. Hadde aldri slått meg å droppet kirken bare fordi jeg ikke gidder.. 

Anonymkode: 1e4ad...33c

Men stiller på seremonien, både i kirken og ved humanistisk konfirmasjon om det er plass. Å velge bort seremonien er like uhørt som å bare komme på minn3ssamværet og ikke i kirken når noen begraves.

Anonymkode: cf885...4bc

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Her er det begrenset med plasser, så da blir det foreldre, søsken, besteforeldre og oldeforeldre. 

Anonymkode: 265ab...e81

Ikke faddere? Eller er fadderne i nærmeste familie?

Annonse

sug lut skrev (13 minutter siden):

Faddere trumfer ikke de gamle i familien. Har du ordentlige faddere skjønner de også det.

Ja, man kan jo også si det på en ordentlig måte til folk når nan er uenig. 

Jeg trodde at fadderne var selvskrevne, siden ansvaret de fikk ved dåpen avsluttes ved konfirmasjonen.. 

Men er jo helt enig i prioriteringen selvsagt 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, man kan jo også si det på en ordentlig måte til folk når nan er uenig. 

Jeg trodde at fadderne var selvskrevne, siden ansvaret de fikk ved dåpen avsluttes ved konfirmasjonen.. 

Men er jo helt enig i prioriteringen selvsagt 

Leste det feil det du skrev, og ser nå at jeg leste feil. Bekrefter at du sa det på en ordentlig måte 😂😂

Kanskje annerledes i by med mange konfirmanter, for her er det svært begrenset plass. Har stått i kø for å kjøpe ekstra billetter slik at vi kan ha med de aller nærmeste. Dette er humanistisk, men samme gjelder i kirke her.

Anonymkode: d8bfa...d33

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Kanskje annerledes i by med mange konfirmanter, for her er det svært begrenset plass. Har stått i kø for å kjøpe ekstra billetter slik at vi kan ha med de aller nærmeste. Dette er humanistisk, men samme gjelder i kirke her.

Anonymkode: d8bfa...d33

Kjøpe billetter ved konfirmasjon? Det har jeg aldri hørt, hverken til kirkelig eller humnetisk, utrolig spesielt.

Anonymkode: a50ef...aeb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...