Gå til innhold

Mye større regning enn forespeilet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestilte en bunad med levering i mai 2022 og.fikk pris - ca 30 000. Bestilte en til med levering mai 2023 og faktura ble på 48 000 for samme bunad som jeg ble fortalt kostet rundt 30 000 . Når jeg ber om begrunnelse for det store avviket,får jeg beskjed om at det har vært stor økning i pris hos de hun jobber med, og hun beklager. Har jeg en sak å gå videre med,eller skal jeg bare betale  18 000 kr mer enn det hun sa som ca pris? 

Anonymkode: 80d63...5f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noe skriftlig dokumentasjon på pris i forbindelse med bestillingen?

Anonymkode: 2e361...7c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Bestilte en bunad med levering i mai 2022 og.fikk pris - ca 30 000. Bestilte en til med levering mai 2023 og faktura ble på 48 000 for samme bunad som jeg ble fortalt kostet rundt 30 000 . Når jeg ber om begrunnelse for det store avviket,får jeg beskjed om at det har vært stor økning i pris hos de hun jobber med, og hun beklager. Har jeg en sak å gå videre med,eller skal jeg bare betale  18 000 kr mer enn det hun sa som ca pris? 

Har du fått et skriftlig tilbud eller bare spurt omtrent hva den kostet?

Anonymkode: 06efd...c59

Skrevet

Hun Skrev i melding at den kom på ca 30 000

Skrevet

Ca kan regnes 5000 opp. Ikke 18 000.  Ingen vil betale 18 000 mer en avtale- det er brudd på den til de grader.

Så ja, du bør ha en sak. 

Skrevet

Det kommer an på. Spurte du om pris og bestilte en bunad for så å senere bestille en til uten å be om pris på nytt? Bestilte du to samtidig som skulle ha samme pris men en ble dyrere? Eller ga hun deg pris når du bestilte bunad nr.2? Er det den første har du ingen sak, er det en av de andre er jeg enig i at du ikke skal betale mer med mindre hun har spesifisert at det kan bli dyrere og hvor mye.

Anonymkode: b4e23...187

Skrevet

Du skriver at den du kjøpte i -22 fikk du pris på, ca 30.000. Men ingenting om at du har fått samme pristilbud på neste bestilling. Har du fått bekreftelse på ca samme pris på 2023-bunaden så har du en sak. Hvis du ikke spurte om pris så har du ingen sak. 

Anonymkode: 8d421...a3e

Skrevet
ReneRene skrev (19 minutter siden):

Ca kan regnes 5000 opp. Ikke 18 000.  Ingen vil betale 18 000 mer en avtale- det er brudd på den til de grader.

Så ja, du bør ha en sak. 

Hun hadde ikke en avtale. Hun hadde fått en ca pris på en bunad da hun spurte ett år før hun bestilte. 

Anonymkode: 638fc...424

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Hun Skrev i melding at den kom på ca 30 000

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun hadde ikke en avtale. Hun hadde fått en ca pris på en bunad da hun spurte ett år før hun bestilte. 

Anonymkode: 638fc...424

? ☝️

Men er det som du skriver, så er det jo ingen sak når det ikke var en avtale eller pris i bildet. 

Skrevet

Skjønner ikke helt?

Du har kjøpt to bunader, med et års mellomrom, også har de økt såpass mye i pris?

Du har ikke hatt noe kontakt med henne rundt pris på det året imellom? Antok du at det ble samme pris som den første, eller sa hun det?

Anonymkode: d3709...6f3

Skrevet

Ene bunaden var til meg i 22 og den i 23 til  datter. Nøyaktig samme bunad,hos samme dame. Spurte om pris da jeg bestilte min,og la inn bestilling på datter sin  samtidig til året etter. Fikk min levert mai 22 og da regner jeg jo med at det ble noenlunde samme pris  for samme bunad levert året etter. Litt prisøkningen er jo innenfor,men 18 000 synes jeg er mye. Hadde jeg kjøpt hos butikk,hadde den kostet 27 000

Skrevet

Du har (selvsagt) ingen sak. Her har du jo bare lagt inn bestilling uten å innhente pristilbud først. Det foreligger ingen avtale mellom dere om bunad til 30 000. 

Anonymkode: 0c8c7...7ae

Skrevet

Fikk beskjed om at prisen var ca 30000,har vel fått en ca pris da vel som en skal kunne forholde seg til?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Fikk beskjed om at prisen var ca 30000,har vel fått en ca pris da vel som en skal kunne forholde seg til?

Men den prisen var jo for et år siden.

Anonymkode: 69d72...10b

Skrevet

Ja,og da jeg bestilte min  la jeg inn bestilling på hennes med leveringstid til året etter. Uansett er det vel prisdifferansen på ett og samme plagg som jeg reagerer på,og det at hun ikke informerer om at "du betalte 30 000 for din,men denne vil bli vesentlig dyrere " ,så hadde jeg hatt mulighet til å ta et reelt valg. For oss er i allefall 18 000 utrolig mye penger, 30000 også)

Skrevet

Greia her er vel om det er prisen på bestillingstidspunktet eller leveringstidspunktet som skal gjelde. 

Anonymkode: 8b02e...17f

Skrevet

18 000 kr mer for samme produkt med ett år mellom ferdigstilling = +62% økning på ett år? 

Skrevet

Dere har jo en uklar avtale, så du kan vel ikke akkurat slå i bordet med noe konkret. 

Men det var dårlig gjort av henne å ikke informere. 

Kan du be om mer detaljert regning, sånn at du i hvert fall kan vurdere om det er en reell økning? 

Skrevet

Snakk med henne om å møtes på halvveien? Altså at hun slår av 9000 fordi hun måtte jo forstå at en prisstigning på 18000 kunne ikke du henge med på selv. Bruk at du hadde en antatt pris pga din egen. Selvsagt dumt av deg og bare "regne med" en pris på bunad nr to. Dette skulle vært klarert nærmere. Men jeg synes begge har litt skyld i denne uklarheten, derfor mener jeg dere kan møtes på halvveien i prisstigningen også 😃🤔

Anonymkode: fdae9...ca4

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Snakk med henne om å møtes på halvveien? Altså at hun slår av 9000 fordi hun måtte jo forstå at en prisstigning på 18000 kunne ikke du henge med på selv. Bruk at du hadde en antatt pris pga din egen. Selvsagt dumt av deg og bare "regne med" en pris på bunad nr to. Dette skulle vært klarert nærmere. Men jeg synes begge har litt skyld i denne uklarheten, derfor mener jeg dere kan møtes på halvveien i prisstigningen også 😃🤔

Anonymkode: fdae9...ca4

Her kan jeg være enig med deg At det kan være en løsning.

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Dere har jo en uklar avtale, så du kan vel ikke akkurat slå i bordet med noe konkret. 

Kan du be om mer detaljert regning, sånn at du i hvert fall kan vurdere om det er en reell økning? 

B

the amazing spidermamma skrev (1 time siden):

Bare stakken er 7500 kr mer,og min var ekstra dyr fordi jeg hadde en del ekstra stoff pga størrelsen min. Konfirmanten er helt normalvektig så har ikke ekstra str 

Skrevet

økning i pris er ganske stor, men det er som med mye annet - prisene har økt voldsomt på enkelte ting.

Utfordringen din er at du ikke har en konkret avtale om pris. Du hadde en ca.-pris på den første bunaden og antok at du ville få samme pris på bunad nr to. Dersom du hadde hatt et skriftlig pristilbud på bunad nr. to, så hadde du hatt en sak. Dersom du ikke har noe skriftlig, har du lite å stille opp med.

Anonymkode: a38a0...83c

Skrevet

Hadde aldri kjøpt den med en sånn økning. Selvom ikke avtalt fikk du en pekepinn på prisen. 

Anonymkode: 5a260...d68

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hadde aldri kjøpt den med en sånn økning. Selvom ikke avtalt fikk du en pekepinn på prisen. 

Anonymkode: 5a260...d68

Problemet er at jeg sitter her med en bunad som da er brukt  ,fordi hun etterfakturerer. Ba om faktura da jeg hentet den,og da hadde den jo kunne vært ubrukt,men fikk beskjed at faktura kom seinere 

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Problemet er at jeg sitter her med en bunad som da er brukt  ,fordi hun etterfakturerer. Ba om faktura da jeg hentet den,og da hadde den jo kunne vært ubrukt,men fikk beskjed at faktura kom seinere 

Men da burde du jo i hvertfall ha spurt om prisen når du hentet! Selvom jeg er enig i at hun burde ha opplyst om pris tidligere er det jo fryktelig dumt av deg å verken be om pris skriftlig når du bestilte eller få prisen når du hentet. Du har altså brukt en bunad du ikke visste pris på? Du bare regnet med at det ble samme pris som en du fikk for et år siden? Dyr lærdom, men her har du gjort mye feil.

Anonymkode: b4e23...187

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...