Anonym bruker Skrevet 11. mai 2023 #1 Skrevet 11. mai 2023 Er redd at neste problem nå ikke blir økt rente og økte priser, men økt arbeidsledighet. Vet at det allerede er tegn til nedgang på planleggingssiden i byggebransjen, etter litt tid slår dette ut for resten av byggebransjen som utgjør veldig mange arbeidsplasser i Norge. Politikerne stopper eller unngår å sette i gang en del offentlige prosjekter. Kan ikke forstå at det er smart, vil føre til økt arbeidsledighet, mindre skatteinntekter og økte utgifter til NAV. Anonymkode: 9f1eb...caa
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2023 #2 Skrevet 11. mai 2023 Enig skremmende fokus og prioritering. Var det ikke de som ropte at nå var det vanlig mann i gata sin tur. Blir bare verre og verre alt spør du meg Anonymkode: b951c...91a
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2023 #3 Skrevet 11. mai 2023 En viss grad av arbeidsledighet er faktisk bra for økonomien. Anonymkode: 136cd...547
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2023 #4 Skrevet 11. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): En viss grad av arbeidsledighet er faktisk bra for økonomien. Anonymkode: 136cd...547 Byggebransjen er Norges største fastlandsnæring, permitteringer er allerede i gang. Det kan bli mye mer enn hva som er bra for økonomien. Jeg har liten tiltro til vår finansminister. Anonymkode: 9f1eb...caa
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #5 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Byggebransjen er Norges største fastlandsnæring, permitteringer er allerede i gang. Det kan bli mye mer enn hva som er bra for økonomien. Jeg har liten tiltro til vår finansminister. Anonymkode: 9f1eb...caa Byggebransjen har for lengst blitt en eneste pøl av organisert kriminalitet og ufaglært arbeidskraft fra utlandet. På Erna Solbergs vakt... så det kan være en fordel om den stoppet opp og trakk pusten litt, og bestemte seg for å operere litt mindre hastig og korrupt! Anonymkode: 68ac5...775
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #6 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Byggebransjen har for lengst blitt en eneste pøl av organisert kriminalitet og ufaglært arbeidskraft fra utlandet. På Erna Solbergs vakt... så det kan være en fordel om den stoppet opp og trakk pusten litt, og bestemte seg for å operere litt mindre hastig og korrupt! Anonymkode: 68ac5...775 Tror du økt arbeidsledighet og færre oppdrag vil hjelpe på det, det blir nok snarere motsatt. Anonymkode: 9f1eb...caa
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #7 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Byggebransjen er Norges største fastlandsnæring, permitteringer er allerede i gang. Det kan bli mye mer enn hva som er bra for økonomien. Jeg har liten tiltro til vår finansminister. Anonymkode: 9f1eb...caa Jeg er enig med deg. Det er selvfølgelig viktig med opprydding i byggebransjen, men det vi ser nå med blant annet forbud mot bruk av innleie, vil gjøre vondt verre. Det rammer konkurranseevnen til de bedriftene som driver redelig. Uansett hvor i verden man snur seg, dette har noe med hvordan mennesker fungerer, for strenge regler fører til at mer skjer under bordet. Ta en taxi i Frankrike eller spis ved en taverna i Hellas, de tar cash og det registreres ikke som omsetning. Når skattetrykket blir for høyt, blir folk kreative for å unngå. Når reglene blir for strenge til å drive redelig, vil de uredelige få større plass. Nå jobber jeg tett på flere innen byggebransjen, den utfordrende tiden de har stått i siden korona er helt vanvittig. Myndighetene var flaskehals med krav som var umulig å oppfylle grunnet ventetiden hos myndighetene. Det oppleves urimelig. Kravene i dag er så massive at det kreves en full stilling bare for å holde tritt med de. For små aktører blir det nærmest umulig. Det er en finurlighet at unntak fra denne forskriften er noe de har unntatt det offentlige fra, helse og omsorg går ikke innunder dette forbudet, men kan du tenke deg en bransje (offentlig sådan) som snusker mer med vikarer og deltidsstillinger enn helse og omsorg i det offentlige? Boligprisene i Norge vil på ett tidspunkt skape ett delt samfunn, akkurat nå legges det opp til en perfekt storm. Hvis noen lurer på hvorfor prisene ikke lar seg påvirke så mye av renten? Knapphet. Og verre skal det bli, snart er en enhet i sentrum kun for de i øvre sjiktet i middelklassen. Anonymkode: c9056...556
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #8 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg er enig med deg. Det er selvfølgelig viktig med opprydding i byggebransjen, men det vi ser nå med blant annet forbud mot bruk av innleie, vil gjøre vondt verre. Det rammer konkurranseevnen til de bedriftene som driver redelig. Uansett hvor i verden man snur seg, dette har noe med hvordan mennesker fungerer, for strenge regler fører til at mer skjer under bordet. Ta en taxi i Frankrike eller spis ved en taverna i Hellas, de tar cash og det registreres ikke som omsetning. Når skattetrykket blir for høyt, blir folk kreative for å unngå. Når reglene blir for strenge til å drive redelig, vil de uredelige få større plass. Nå jobber jeg tett på flere innen byggebransjen, den utfordrende tiden de har stått i siden korona er helt vanvittig. Myndighetene var flaskehals med krav som var umulig å oppfylle grunnet ventetiden hos myndighetene. Det oppleves urimelig. Kravene i dag er så massive at det kreves en full stilling bare for å holde tritt med de. For små aktører blir det nærmest umulig. Det er en finurlighet at unntak fra denne forskriften er noe de har unntatt det offentlige fra, helse og omsorg går ikke innunder dette forbudet, men kan du tenke deg en bransje (offentlig sådan) som snusker mer med vikarer og deltidsstillinger enn helse og omsorg i det offentlige? Boligprisene i Norge vil på ett tidspunkt skape ett delt samfunn, akkurat nå legges det opp til en perfekt storm. Hvis noen lurer på hvorfor prisene ikke lar seg påvirke så mye av renten? Knapphet. Og verre skal det bli, snart er en enhet i sentrum kun for de i øvre sjiktet i middelklassen. Anonymkode: c9056...556 det rammer absolutt ikke bedrifter som opererer redelig og med realistiske anbud. Det rammer de som importerer billig arbeidskraft fra utlandet og bedriver sosial dumping. og det er faktisk helt greit! Anonymkode: e3e98...673
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #9 Skrevet 12. mai 2023 Jeg tror dessuten også dessverre at det blir er stort behov fremover for reparasjon, for nå begynner alt det JÆVLIG dårlige hastverksarbeidet utført av hvem som helst med en hammer i hånda å komme frem. Vi vil ikke dit igjen. Anonymkode: f86d9...30b
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #10 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): det rammer absolutt ikke bedrifter som opererer redelig og med realistiske anbud. Det rammer de som importerer billig arbeidskraft fra utlandet og bedriver sosial dumping. og det er faktisk helt greit! Anonymkode: e3e98...673 Nei, det stemmer ikke. Jeg ser stadig helt konkrete eksempler på motsatt. Anonymkode: c9056...556
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #11 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Er redd at neste problem nå ikke blir økt rente og økte priser, men økt arbeidsledighet. Vet at det allerede er tegn til nedgang på planleggingssiden i byggebransjen, etter litt tid slår dette ut for resten av byggebransjen som utgjør veldig mange arbeidsplasser i Norge. Politikerne stopper eller unngår å sette i gang en del offentlige prosjekter. Kan ikke forstå at det er smart, vil føre til økt arbeidsledighet, mindre skatteinntekter og økte utgifter til NAV. Anonymkode: 9f1eb...caa Det + at de har tenkt å øke skattene for de rikeste. Økte skatter kommer bare til å gjøre at kronen stuper i verdi. De eneste som tjener på det er de rikeste. Alle vi andre vil erfare at pengene våre blir mindre verdt og at alt av varer bare blir enda dyrere enn de alt er. Anonymkode: 93f5f...7ce
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #12 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nei, det stemmer ikke. Jeg ser stadig helt konkrete eksempler på motsatt. Anonymkode: c9056...556 at det finnes redelige selskaper som går konkurs er selvfølgelig helt riktig. men e går ikke konkurs fordi de ikke lenger får lov til å bedrive innleie med billig utenlandsk arbeidskraft. Anonymkode: e3e98...673
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå