Gå til innhold

Arv og fordeling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far og hans bror eier en hytte sammen som de har arvet etter sine foreldre. 

Min far har ett barn og hans bror to.

Nå begynner far og onkel og bli gamle og vil sende ansvaret for hytta ned til neste generasjon så de selv slipper vedlikehold osv. 

Men da kommer jo uenighet, hvordan fordele hytta? 

I mitt hode eier far 50 % og onkel 50% slik at jeg overtar 50% etter ham og mine to fettere overtar onkels 50%, dvs 25% på de hver. 

De mener vi 3 skal dele hytta likt, så 33% hver. Hva er riktig?

De vil gjerne selge den, så jeg evt må kjøpe dem ut. Hvis vi beholder den mener de plutselig at jeg da må stå for halvparten av kostnader, så de snur seg jo etter vinden her. 

I praksis har hytta vært min fars, tror den står på ham og han har vedlikeholdt og brukt den mest. Men det var vel en muntlig avtale de hadde seg imellom før. 

Jeg ser jo at jeg må kjøpe ut mine fettere, for å eie den sammen går ikke, men hvor mye skal jeg betale dem? 50 eller 66% av hyttas verdi?

Anonymkode: 26267...78d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din far eier 50 % av hytta og broren hans eier 50 % av hytta. Med mindre noe annet er avtalt. 

Så ja jeg tolker det dithen at du eier 50 % av hytta om du arver den faren din. 

Anonymkode: 8a98a...0e8

Skrevet

Pappaen din eier 50% og du arver hans andel.

Anonymkode: ede83...d31

Skrevet

Om de arvet den likt så eier din far 50% og din onkel 50%. Deres andel blir jo ikke endret etter hvor mange barn de har. Om din far hadde 8 barn skulle han da ha eid 80% av hytten? Om din onkel dør arver dine fettere 50% av hytten tilsammen. Din far kan da fortsatt sitte på sin halvdel. Eller mener de at ved din onkels død så skal faren din plutselig bare eie 33%? Med mindre din far gir vekk deler av hytten til sin nevø er 50% din. Om det ikke er noen spesielle avtaler mellom din far og din onkel så kommer de ingen vei med dette juridisk.

Anonymkode: dff86...250

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Om de arvet den likt så eier din far 50% og din onkel 50%. Deres andel blir jo ikke endret etter hvor mange barn de har. Om din far hadde 8 barn skulle han da ha eid 80% av hytten? Om din onkel dør arver dine fettere 50% av hytten tilsammen. Din far kan da fortsatt sitte på sin halvdel. Eller mener de at ved din onkels død så skal faren din plutselig bare eie 33%? Med mindre din far gir vekk deler av hytten til sin nevø er 50% din. Om det ikke er noen spesielle avtaler mellom din far og din onkel så kommer de ingen vei med dette juridisk.

Ok, jeg tror ikke de har tenkt slik. De har bare fjernet min far og onkel og tenker så at vi tre skal dele likt. Men setter jeg det fram slik så må de da skjønne det... mistenker de vil grabbe mest mulig....

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ok, jeg tror ikke de har tenkt slik. De har bare fjernet min far og onkel og tenker så at vi tre skal dele likt. Men setter jeg det fram slik så må de da skjønne det... mistenker de vil grabbe mest mulig....

Hvis hytta står bare på din far, så har de uansett ingenting de skulle ha sagt.

Anonymkode: 3412d...ea7

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis hennes far ønsker å gi arv til sine nevøer så kan jo ikke HI nekte ham å gjøre det.

Anonymkode: 147e9...556

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig. Så om brødrene har en muntlig avtale om at de eier hytten sammen så gjør de det selv om den ene står som eier på papiret. Man kan selvsagt prøve å gå tilbake på dette og lyve om det ikke er noen vitner, men da brenner man alt av relasjoner og de fleste har forhåpentligvis nok samvittighet til at de ikke gjør det slik. 

Skrevet

Hei

jeg er og har vært medlem i ulke hyttesameier.

hytte 1: nedarvet fra oldeforeldre.  5 søsken fikk hver sin del.  alle har da 1/5 del hver.  alle betalte hver sin 5 del av fellesregninger. Når 3 av 5 ville ut av sameiet av ulike årsaker hoppet min familie og ut. den gjenværende parten måtte kjøpe oss andre ut  med de 4/5 av  summen fordelt.

Hytte2; nedarvet fra oldeforeldre.  delt på 4 barn, hver sin fjerdepart. når det kom til barnebarna av disse eierne hoppet først en part av. den delen ble kjøpt ut av de 3 gjenstående. 3. mann gav seg vi 2 som stod igjen delte på den summen for å kjøpe ut vedkommende og da  var det to deleiere igjen. når den ene i det sameiet ville t ble den parten kjøpt ut for halve summen,

Hytte3: kom fra besteforeldre via deres barn. 1 barn trakk seg og bel kjøpt ut av de tre andre. Nå er hytta eid av 3 parter. Men det er ulike søskengrupperinger som sammen forvalter sin 3 part.  om det er 1,2,3, 4 barn spiller ingen rolle. hver andel er 1/3 del. søskengruppene må bli enige om hva de skal stemme ved flertallsavgjørelser, kontigenten skal betales for hver 3. part. og alle 3 partene har sin like store andeler ferie. Hvem som avgjør parten stemme, betaler regningen, bruker hytta i ferien  avgjøres av søsken.

Hytte4: mine foreldre bygget hytte nylig. den står på foreldrren men det er  meg og bror som ved arv uten at vi avtaler noe vil det blir 50% på hver.

Funker som en drøm. Når det er på sameie på søsken og søskenbarnsnivå funker det veldig bra. Men når det kommer ned på tremenninger blir det mer som å eie med en venn...

Om dette ble rotete:  hver eier har en del hver. betaler hver sin regningsdel og har like stor bruksrett og skal man kjøpe ut en part så er det lik den man har som deleier.

hvis den står å faren din så kan de ikke kreve mer enn halvparten vil jeg tro...

Anonymkode: c2c92...fa6

Skrevet

Dette kommer an på hva de to brødrene eier hver seg og hvordan de ønsker fordelingen. Hvis de eier 50% hver, og din far vil gi deg sin andel, så eier du da 50%. Hvis brødrene ønsker å dele det likt mellom dere 3, så eier du da 33%. Dette er helt opp til de som eier i dag, ikke de som det skal fordeles på. Hvis de begge døde, og eide 50% hver uten testament, så ville din andel automatisk blitt 50%. Men er er ingen døde, så da må nesten brødrene bestemme fordelingen.

Anonymkode: 87135...513

Skrevet

Jeg ville først sjekket hva som er tinglyst i grunnboken:

Gå inn på kartverket, søk opp adressen, ved å logge deg inn med bankid, får du se om de har tinglyst 50% eierandel på hver. 

Din far står helt fritt til å bestemme hvordan han gir forskudd på arv, antar at han vil gi deg hele sin andel. 

Anonymkode: 308b5...04f

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Dette kommer an på hva de to brødrene eier hver seg og hvordan de ønsker fordelingen. Hvis de eier 50% hver, og din far vil gi deg sin andel, så eier du da 50%. Hvis brødrene ønsker å dele det likt mellom dere 3, så eier du da 33%. Dette er helt opp til de som eier i dag, ikke de som det skal fordeles på. Hvis de begge døde, og eide 50% hver uten testament, så ville din andel automatisk blitt 50%. Men er er ingen døde, så da må nesten brødrene bestemme fordelingen.

Min far ønsker at jeg skal få hans andel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Spør din far om han arvet 50%. Og som nevnt over sjekk grunnboken.

Skrevet

Din far og eventuelt hans bror eier hytta. Så lenge de er i live kan de gjøre som de vil med hytta. Hvis de er enige om at dere skal få 1/3 hver er det sånn det blir. Arveloven slår ikke inn før de er døde (med noen unntak som hvis de sitter i uskifte).

Hvis de venter med å gjøre noe til de dør får du din fars del og søskenbarna sin fars del på deling.

Anonymkode: 7abf5...adb

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Din far og eventuelt hans bror eier hytta. Så lenge de er i live kan de gjøre som de vil med hytta. Hvis de er enige om at dere skal få 1/3 hver er det sånn det blir. Arveloven slår ikke inn før de er døde (med noen unntak som hvis de sitter i uskifte).

Hvis de venter med å gjøre noe til de dør får du din fars del og søskenbarna sin fars del på deling.

Hun har skrevet at faren ønsker at hun får hans andel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ta deg advokat og kjøp dem ut om du kan. Virker ikke som noen greie karer, blir nok et helvete å skulle eie i lag.

Anonymkode: 31c2e...a4f

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hun har skrevet at faren ønsker at hun får hans andel.

Hun har også skrevet at faren og broren vill at barna skal ha 1/3 hver.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det har hun ikke skrevet. Det er fetterene som vil det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Nå begynner far og onkel og bli gamle og vil sende ansvaret for hytta ned til neste generasjon så de selv slipper vedlikehold osv. 

I mitt hode eier far 50 % og onkel 50% slik at jeg overtar 50% etter ham og mine to fettere overtar onkels 50%, dvs 25% på de hver. 

De vil gjerne selge den, så jeg evt må kjøpe dem ut. Hvis vi beholder den mener de plutselig at jeg da må stå for halvparten av kostnader, så de snur seg jo etter vinden her. 

I praksis har hytta vært min fars, tror den står på ham og han har vedlikeholdt og brukt den mest. Men det var vel en muntlig avtale de hadde seg imellom før. 

Jeg ser jo at jeg må kjøpe ut mine fettere, for å eie den sammen går ikke, men hvor mye skal jeg betale dem? 50 eller 66% av hyttas verdi?

Dette er enkel juss og økonomi. Din far eier 50% og onkel 50%. Du arver 50%, dine fettere 25% hver. 

Anonymkode: 42bf9...a9a

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det har hun ikke skrevet. Det er fetterene som vil det.

Da må de i tilfelle kjøpe ut det du eier/har arvet over 1/3 med penger. Det er uansett ikke ideelt, for da vil de to brødrene sammen kunne bestemme hva som skjer mer hytta (og velge salg eller dyr oppussing) siden du vil bli i mindretall 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vil du ha hytta alene så er det 50% av takst/summen de skal ha. Ønsker de å kjøpe deg ut så er det 50% du skal ha

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da må du finne ut hva den er. Altså hva som er tinglyst. Og så får du det. De andre kan si hva de vil om det, men de er ikke over loven

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er mine fettere som ønsker det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Da kan dine fettere hoppe og drite, de eier ikke 1/3 hver i så fall. De får hver sin halvpart av sin fars halvpart, altså 1/4.

Anonymkode: 2e023...75c

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Du arver 50% av hytta. Du må selvsagt sjekke opp i hvem hytta står på. Står din far som eier har ikke resten noe de skulle sagt. Arv er uansett noe dritt. Er da du virkelig ser hva som bor i folk.

Anonymkode: 7699b...fcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...