Gå til innhold

«Utpekt» som verneombud.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet i ny jobb for noen uker siden og fikk beskjed etter noen dager at «forresten så er du også verneombud». Jeg ble ikke valgt inn slik jeg trodde man måtte. Jeg er helt ny her, kjenner ikke arbeidsplassen eller rutiner eller noe. Jeg sa noe i den retningen og fikk bare beskjed at det var mest praktisk sånn. Har fått høre i ettertid at dette gjør de med andre nye før meg. Er dette vanlig praksis?

Anonymkode: b4300...8f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke!

Å være verneombud er noen en melder seg til frivillig. Mulig dette er et verv de da ikke får fylt, men da må arbeidsgiver gjøre det mer attraktivt.

Anonymkode: 4d6f2...fdf

Skrevet

Nei. Verneombud er frivillig og et valg. I tillegg er normal praksis at man har en viss fartstid i bedriften. Jeg hadde faen meg sluttet igjen om noe slikt ble prakka på meg. 

Anonymkode: 11d0d...16f

Skrevet (endret)

Ser ut som en ... interessant arbeidsplass. Hvis ingen vil være verneombud og de nye får prakket på seg det vervet. Vet ikke om det er ulovlig, men det er ihvertfall ikke vanlig praksis. Håper du vil trives der..

Endret av ReneRene
Skrevet

Verneombud skal ikke utpekes av arbeidsgiver, men velges etter avstemning blant arbeidstakerne i bedriften eller utpekes av lokale fagforeninger. Det siste er det regler for hvordan skal gjøres.  Nå er det kanskje ikke like lett å gjøre dette som ny arbeidstaker i en bedrift, men let deg fram i Arbeidsmiljøloven, så finner du ut hvordan valg av Verneombud skal gjøre. Verneombudet bør også ha jobbet i bedriften i minst 2 år.  Og om du nå ikke kommer deg unna dette, så skal du vite at du har KRAV på 40 timer BETALT opplæring - dvs arbeidsgiver skal betale både opplæringen og du skal ha full lønn. Dersom du må ta opplæring utenom arbeidstiden din, skal du også ha betalt for de timene, men du får ikke overtid. Men lønn skal du ha. 

Dette høres ut som en merkelig plass å jobbe og hvor verneombudjobben ikke blir tatt på alvor. Om du ikke er organisert, så sørg for å bli det!

Anonymkode: 62f81...e5d

Skrevet

Det spørs jo hvor stor arbeidsplassen er og ikke minst hva dere jobber med. På et lite kontor er vel verneombud mindre viktig enn på en stor byggeplass. Kan være man gjør det slik fordi man "må ha noen på papiret",- men i realiteten er det ikke en stilling eller verv i det hele tatt da det ikke er behov/har vært behov for det.

En arbeidsplass der behovet for et verneombud (tenker der man faktisk hele tiden må jobbe for å få de tilrettelegginger man har rett til og det arbeidsmiljø man kan kreve osv) er reellt så vil jeg tro at normalt så vil ikke ansatte velge at en nybegynner tar på seg vervet,- da ønsker man jo at noe som kjenner bedriften og svakhetene skal ikle seg denne rollen. Vil tro den eneste jobben er evt kurs du må ta og kanskje være med på noen møter og representere de ansatte.

Når det er sagt så var det likevel en veldig merkelig måte å gjøre ting på,- hadde i det minste kunne snakket med deg om det først, og forklart at de gjør det slik fordi det har fungert bra i åresvis, og selvsagt,- gitt deg et valg... Man må jo anta det er noe som fungere for alle ansatte siden de fører den praksis at nyeste ansatt skal ha det vervet,

Anonymkode: 0a300...a6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...