Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #51 Skrevet 9. mai 2023 ReneRene skrev (15 minutter siden): Hva mener du med "får ikke ha"? Det er ingen som kan nekte deg å ha på slikt pålegg til barnet ditt? Hun jobber nok i en bhg der man ikke serverer prim, brunost og syltetøy for det er pålegg med sukker i. Anonymkode: c2cb2...42c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #52 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Når jeg ser at så mange mener at dette er uproblematisk og snakker om at det finnes mye gode vegetarmat og gode råvarer, så tenker jeg at mange vet veldig lite om barnehagenes økonomi, hvordan hverdagene og hva man har tid til. Det vil mest sannsynlig bare bli mere pasta, mere ferdige suppeposer, mere fiskepinner, mere ostesmørbrød,mer brødmat osv. God vegetarmat er helt gull, men å forvente at barnehager med presset tidsbruk, presset økonomi og ikke eget personale til å lage mat skal diske opp med digge vegetarretter fra bunnen av, da lurer man seg selv. Hi Anonymkode: 57fbc...21e Men hva er alternativene for kjøtt når det er lite penger? Pølser? Svenske kjøttboller? Akkurat det får unger nok av som det er. Anonymkode: 9677d...5d5
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #53 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hva er alternativene for kjøtt når det er lite penger? Pølser? Svenske kjøttboller? Akkurat det får unger nok av som det er. Anonymkode: 9677d...5d5 Hva tenker du at alternativet til det kommer til å bli da? Hi Anonymkode: 57fbc...21e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #54 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Aldri vært borti Montessori. Vet at pedagogikken er litt sær bare. Var på omvisning på en skole i Bærum en gang. Lang reisevei for oss. Og det satt barna på gulvet og lærte skriving, og så fikk de rusle seg en runde når de var lei. Var lite struktur der… Mulig det ikke er sånn over alt da. Anonymkode: d08fb...3ac Montessori er at barna skal få hjelp til å gjøre alt mulig. Tilrettelegging og veiledning. Tillitt til at selv små barn kan. Anonymkode: 2fd96...7a9
prekæs Skrevet 10. mai 2023 #55 Skrevet 10. mai 2023 Problem blir det først når det begynner å servere E maten som mye av den vegetar/vegansk ferdigmaten inneholder. Anbefaler alle som kjøper den slags ferdigmat å sjekke innholdsfortegnelsen. Kan ikke tenke meg at kantiner og kjøkken lager den type mat fra bunnen av...noe de burde gjort. Ellers er det ikke noe problem med grønnsaksmat.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2023 #56 Skrevet 10. mai 2023 prekæs skrev (1 time siden): Problem blir det først når det begynner å servere E maten som mye av den vegetar/vegansk ferdigmaten inneholder. Anbefaler alle som kjøper den slags ferdigmat å sjekke innholdsfortegnelsen. Kan ikke tenke meg at kantiner og kjøkken lager den type mat fra bunnen av...noe de burde gjort. Ellers er det ikke noe problem med grønnsaksmat. Problemet er ikke «grønnsaksmat». Problemet er at mat til små barn skal være riktig balansert med alle nødvendige ernæringsstoffer slik at hjernen og skjelettet bl a utvikler seg normalt … det byrådet skal sørge for er riktig kunnskap om dette til barnehagene og nødvendige ressurser, ikke «la oss kjøre kjøttfrie barnehagen for å redde planeten, uten at vi aner om det har noen sammenheng egentlig» Anonymkode: 2bd4b...980
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2023 #57 Skrevet 10. mai 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Problemet er ikke «grønnsaksmat». Problemet er at mat til små barn skal være riktig balansert med alle nødvendige ernæringsstoffer slik at hjernen og skjelettet bl a utvikler seg normalt … det byrådet skal sørge for er riktig kunnskap om dette til barnehagene og nødvendige ressurser, ikke «la oss kjøre kjøttfrie barnehagen for å redde planeten, uten at vi aner om det har noen sammenheng egentlig» Anonymkode: 2bd4b...980 Tror ikke pølser og kjøttboller som de serverer i dag i barnehagene er mat som styrker hjernen og skjelletet. Anonymkode: ec379...072
prekæs Skrevet 10. mai 2023 #58 Skrevet 10. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tror ikke pølser og kjøttboller som de serverer i dag i barnehagene er mat som styrker hjernen og skjelletet. Anonymkode: ec379...072 Ikke jeg heller, men er likevel temmelig sikker på at den kjøttfrie maten fort kan havne i samme kategori når det gjelder sunnhet.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2023 #59 Skrevet 10. mai 2023 prekæs skrev (40 minutter siden): Ikke jeg heller, men er likevel temmelig sikker på at den kjøttfrie maten fort kan havne i samme kategori når det gjelder sunnhet. Men da sammenligner vi tomatsuppe med pølser, prosessert. Ikke kjøtt/ikke kjøtt som er problemet. Annet enn de mengdene nitritt man får i seg av prosessert kjøtt. Ingen av delen bygger særlig sterkt skjelett eller velfungerende hjerne. Anonymkode: 4b662...98f
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2023 #60 Skrevet 10. mai 2023 ReneRene skrev (12 timer siden): Hva mener du med "får ikke ha"? Det er ingen som kan nekte deg å ha på slikt pålegg til barnet ditt? Er ikke mitt barn det er snakk om. Barnehagen jeg jobber i har disse reglene og barna får alle måltider i barnehagen. Ingen har med matpakke. Så da kommer det til å bli mye gulost. Anonymkode: 58ef9...16f
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2023 #61 Skrevet 10. mai 2023 Alle tror det er av miljøhensyn, når det eneste de skal er å spare penger. Anonymkode: d619a...eb9
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2023 #62 Skrevet 10. mai 2023 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Hvor mye dårligere mener du maten kan bli om de kutter grillpølsene og skinkepålegget? Kjøtt er ikke nødvendigvis usunt, men det kjøttet som serveres i norske skoler og barnehager er nok det. Det er vanskelig å se for seg at de kan erstatte det med noe som er verre. Forhåpentligvis kan dette lede til en større gjennomgang av kosten don tilbys, slik at det kan komme ordentlige retningslinjer. Har man ikke mulighet for å servere ordentlig mat må alternativet være matpakke, ikke pasta og ultraprossesert kjøtt. Anonymkode: 2d0e5...2b1 Grillpølse? Det serveres svært sjelden der min går Anonymkode: 39595...862
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2023 #63 Skrevet 10. mai 2023 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Grillpølse? Det serveres svært sjelden der min går Anonymkode: 39595...862 Heldige deg og ditt barn. Jeg håper det etterhvert kommer sentrale retningslinjer slik at barna kan få like bra mat uansett hvilken kommune de bor i. Anonymkode: 2d0e5...2b1
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2023 #64 Skrevet 10. mai 2023 prekæs skrev (12 timer siden): Ikke jeg heller, men er likevel temmelig sikker på at den kjøttfrie maten fort kan havne i samme kategori når det gjelder sunnhet. Ja det kan jeg være enig i og dessverre fare for at det skjer. Anonymkode: ec379...072
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #65 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (På 9.5.2023 den 9.19): Jeg synes det er idiotisk, er ikke for sånne forbud tredd nedover ørene. Det er digg med kjøttfri mat sier de, men hvor digg er det egentlig med erstatningsprodukter, enkle løsninger og mer brødmat. For det er det det kommer til å bli, med mindre de subsidierer kjøkkenpersonale til barnehagene. Kanskje de burde starte med kjøttfrie kantiner hos seg selv først. Anonymkode: 57fbc...21e Har det noe å si, egentlig? Hvor mange hekto kjøtt får et barnehagebarn i seg i løpet av et år, tror du? Det begrenser seg vel til utepølser en gang i måneden i tursesongen. Mine fikk ikke kjøttmat i barnehagen. De fikk skiver, samme som jeg selv ville ha smurt til lunsj, og det ville ikke være noe stort tap om barnehagen bytta ut salamien med makrell. Anonymkode: e76e3...9a2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #66 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (På 10.5.2023 den 8.00): Problemet er ikke «grønnsaksmat». Problemet er at mat til små barn skal være riktig balansert med alle nødvendige ernæringsstoffer slik at hjernen og skjelettet bl a utvikler seg normalt … det byrådet skal sørge for er riktig kunnskap om dette til barnehagene og nødvendige ressurser, ikke «la oss kjøre kjøttfrie barnehagen for å redde planeten, uten at vi aner om det har noen sammenheng egentlig» Anonymkode: 2bd4b...980 Det er foreldrenes oppgave å balansere kostholdet. Dersom det blir for lite kjøtt i løpet av formiddagen, så får dere ha kjøtt til middag. Anonymkode: e76e3...9a2
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2023 #67 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Har det noe å si, egentlig? Hvor mange hekto kjøtt får et barnehagebarn i seg i løpet av et år, tror du? Det begrenser seg vel til utepølser en gang i måneden i tursesongen. Mine fikk ikke kjøttmat i barnehagen. De fikk skiver, samme som jeg selv ville ha smurt til lunsj, og det ville ikke være noe stort tap om barnehagen bytta ut salamien med makrell. Anonymkode: e76e3...9a2 Utepølser en gang i måneden? Det er ikke noe de bruker her., så nei kjøttmat i barnehagen begrenser seg ikke til det her. Anonymkode: 57fbc...21e
ostepop123 Skrevet 12. mai 2023 #68 Skrevet 12. mai 2023 Anonym bruker skrev (På 9.5.2023 den 10.23): Jeg tenker at noen burde informere Oslo-byrådet om Pottenger’s Cat Study. Konklusjonen på den var at katter som fikk prosessert mat ikke bare ble underutviklet, de fikk også utstående tenner i neste generasjon og et par generasjoner senere kunne de ikke en gang formere seg. De som ble født, ble født med alvorlige pustevansker, allergier, med mere. Pottenger’s Cat Study. Noen trenger å google det. Anonymkode: 2fd96...7a9 Det håper jeg da virkelig ingen gjør. Pottenger glemte å gi kattene sine taurin, som er en essensiell aminosyre katter ikke klarer å danne selv - men som de får gjennom rått kjøtt. Hundrevis av katter ble syke som følge av eksperimentene hans, forøvrig. Mennesker er heldigvis ikke katter, og vi klarer å danne taurin i kroppen - som altså kommer i tillegg til ev. taurin vi måtte få i oss gjennom kosten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå