Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #26 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Nettopp. Se f.eks. min liste over mat som serveres på SFO. De fleste vanlige kjøttpåleggene er jo også prosseserte. Anonymkode: 2d0e5...2b1 Da er vi enige 😊 Anonymkode: ec379...072
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #27 Skrevet 9. mai 2023 Når jeg ser at så mange mener at dette er uproblematisk og snakker om at det finnes mye gode vegetarmat og gode råvarer, så tenker jeg at mange vet veldig lite om barnehagenes økonomi, hvordan hverdagene og hva man har tid til. Det vil mest sannsynlig bare bli mere pasta, mere ferdige suppeposer, mere fiskepinner, mere ostesmørbrød,mer brødmat osv. God vegetarmat er helt gull, men å forvente at barnehager med presset tidsbruk, presset økonomi og ikke eget personale til å lage mat skal diske opp med digge vegetarretter fra bunnen av, da lurer man seg selv. Hi Anonymkode: 57fbc...21e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #28 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Da bør det komme kokker inn i barnehagen. De som jobber der er ikke ernæringsfysiolog eller kokk. Anonymkode: c2cb2...42c Ja, er du villig til å betale kokkelønn delt på antall barn? Anonymkode: 73ac3...482
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #29 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Glemte linken https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wAbdQA/oslo-byraadet-vil-ikke-servere-kjoett-i-barnehager Anonymkode: 57fbc...21e Er det bare jeg som stusser over at ernæringsråd til små barn fra 10-11 mnd til 5 år blir gitt av byråd? Hvor er råd fra Folkehelseinstituttet? Anonymkode: 2bd4b...980
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #30 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Når jeg ser at så mange mener at dette er uproblematisk og snakker om at det finnes mye gode vegetarmat og gode råvarer, så tenker jeg at mange vet veldig lite om barnehagenes økonomi, hvordan hverdagene og hva man har tid til. Det vil mest sannsynlig bare bli mere pasta, mere ferdige suppeposer, mere fiskepinner, mere ostesmørbrød,mer brødmat osv. God vegetarmat er helt gull, men å forvente at barnehager med presset tidsbruk, presset økonomi og ikke eget personale til å lage mat skal diske opp med digge vegetarretter fra bunnen av, da lurer man seg selv. Hi Anonymkode: 57fbc...21e Det kommer litt an på hvordan man legger det opp det. Da jeg jobbet i barnehage, så hadde førskolebarna kjøkkentjeneste de dagen vi laget varm lunsj. Da hjalp de til å lage, og det var også uproblematisk Anonymkode: d08fb...3ac
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #31 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det kommer litt an på hvordan man legger det opp det. Da jeg jobbet i barnehage, så hadde førskolebarna kjøkkentjeneste de dagen vi laget varm lunsj. Da hjalp de til å lage, og det var også uproblematisk Anonymkode: d08fb...3ac Og det er jo kjempeflott det, men sånn helt ærlig hvor mye hjelp var det egentlig? Anonymkode: 57fbc...21e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #32 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, er du villig til å betale kokkelønn delt på antall barn? Anonymkode: 73ac3...482 Ja er det. Jeg vet hvor mye tid som går bort fra barna når man lager varmlunsj. Anonymkode: c2cb2...42c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #33 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det kommer litt an på hvordan man legger det opp det. Da jeg jobbet i barnehage, så hadde førskolebarna kjøkkentjeneste de dagen vi laget varm lunsj. Da hjalp de til å lage, og det var også uproblematisk Anonymkode: d08fb...3ac Kjekt med montessori-barnehage. Er nok ikke så mange av de. Virker som flere kjører mer Reggio Emilia-opplegg der barna får gjøre omtrent hva som helst uten at personalet skal guide eller styre noe. Anonymkode: 2fd96...7a9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #34 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Når jeg ser at så mange mener at dette er uproblematisk og snakker om at det finnes mye gode vegetarmat og gode råvarer, så tenker jeg at mange vet veldig lite om barnehagenes økonomi, hvordan hverdagene og hva man har tid til. Det vil mest sannsynlig bare bli mere pasta, mere ferdige suppeposer, mere fiskepinner, mere ostesmørbrød,mer brødmat osv. God vegetarmat er helt gull, men å forvente at barnehager med presset tidsbruk, presset økonomi og ikke eget personale til å lage mat skal diske opp med digge vegetarretter fra bunnen av, da lurer man seg selv. Hi Anonymkode: 57fbc...21e Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det bare jeg som stusser over at ernæringsråd til små barn fra 10-11 mnd til 5 år blir gitt av byråd? Hvor er råd fra Folkehelseinstituttet? Anonymkode: 2bd4b...980 Enig med dere begge to + den som tidligere i tråden poengterte at det er viktigere hva barnas mat inneholder enn hva den ikke inneholder. Jeg tror dette blir et sparetiltak, hvor ungene får dårligere mat. Og det går jo greit det... inntil de som voksne og eldre får mer sykdommer, men ingen forstår hvorfor. Det er flere som påpeker at et kjøttfritt kosthold i barnehagene vil inkludere alle, men det stemmer jo ikke. Det er en del som ikke tåler melkeprodukter, og skal barnehagene kjøpe inn fisk eller fiskepålegg til disse, så vil budsjettene ikke holde. Videre er det flere som ikke tåler alle typer belgfrukter, ergo mister de også proteinkilder. Og så er det selvfølgelig de med fiskeallergi, selv om de nok er færre. Å bare ta ut en slik proteinkilde som kjøtt fra barns kosthold er ikke noe man gjør uten å ha en detaljert plan for hvordan man kan sørge for riktig ernæring til barna, og alle barna. Anonymkode: 36557...12c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #35 Skrevet 9. mai 2023 frk Nilsen skrev (11 timer siden): Nå er det noen år siden mine gikk i barnehagen. Med de budsjettene de har i barnehagene var det ikke mye rom for kjøtt. Linsesuppe, tomatsuppe, fiskepinner og fiskekaker var gjengangere. Det er heldigvis ikke sånn der min går Anonymkode: 39595...862
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #36 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Men da kan de spise kjøtt hjemme? Det er da ikke sånn at alle dagens måltider inntas i barnehagen. Anonymkode: d08fb...3ac Tja mange spiser ett måltid hjemme Anonymkode: 39595...862
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #37 Skrevet 9. mai 2023 Skjønner virkelig ikkd poenget Anonymkode: 39595...862
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #38 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Enig med dere begge to + den som tidligere i tråden poengterte at det er viktigere hva barnas mat inneholder enn hva den ikke inneholder. Jeg tror dette blir et sparetiltak, hvor ungene får dårligere mat. Og det går jo greit det... inntil de som voksne og eldre får mer sykdommer, men ingen forstår hvorfor. Det er flere som påpeker at et kjøttfritt kosthold i barnehagene vil inkludere alle, men det stemmer jo ikke. Det er en del som ikke tåler melkeprodukter, og skal barnehagene kjøpe inn fisk eller fiskepålegg til disse, så vil budsjettene ikke holde. Videre er det flere som ikke tåler alle typer belgfrukter, ergo mister de også proteinkilder. Og så er det selvfølgelig de med fiskeallergi, selv om de nok er færre. Å bare ta ut en slik proteinkilde som kjøtt fra barns kosthold er ikke noe man gjør uten å ha en detaljert plan for hvordan man kan sørge for riktig ernæring til barna, og alle barna. Anonymkode: 36557...12c Hvis dette er et sparetiltak som går utover kvalitet i ernæring til de mest sårbare og mest verdifulle i samfunnet, i verdens rikeste land, med Oljefondet verdt 12 430 milliarder kroner, så har jeg bare ett spørsmål - hva skal vi egentlig med Oljefondet? Hvis det er så krise at byrådet trenger å kunne ned på matbudsjettet til barn i barnehage .. Anonymkode: 2bd4b...980
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #39 Skrevet 9. mai 2023 Det er vel ikke så mye på grunn av kjøttet men fordi det er så mange nasjonaliteter og halal og gudene vet hva. Blir alt for vanskelig for barnehagene. Enten er det det ellers er det allskens laktose og gluten «allergier». Veganske barn osv. Burde være null mattilbud i barnehagene så kunne foreldrene sende med egen mat. Anonymkode: e507c...8e9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #40 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Enig med dere begge to + den som tidligere i tråden poengterte at det er viktigere hva barnas mat inneholder enn hva den ikke inneholder. Jeg tror dette blir et sparetiltak, hvor ungene får dårligere mat. Og det går jo greit det... inntil de som voksne og eldre får mer sykdommer, men ingen forstår hvorfor. Det er flere som påpeker at et kjøttfritt kosthold i barnehagene vil inkludere alle, men det stemmer jo ikke. Det er en del som ikke tåler melkeprodukter, og skal barnehagene kjøpe inn fisk eller fiskepålegg til disse, så vil budsjettene ikke holde. Videre er det flere som ikke tåler alle typer belgfrukter, ergo mister de også proteinkilder. Og så er det selvfølgelig de med fiskeallergi, selv om de nok er færre. Å bare ta ut en slik proteinkilde som kjøtt fra barns kosthold er ikke noe man gjør uten å ha en detaljert plan for hvordan man kan sørge for riktig ernæring til barna, og alle barna. Anonymkode: 36557...12c Hvor mye dårligere mener du maten kan bli om de kutter grillpølsene og skinkepålegget? Kjøtt er ikke nødvendigvis usunt, men det kjøttet som serveres i norske skoler og barnehager er nok det. Det er vanskelig å se for seg at de kan erstatte det med noe som er verre. Forhåpentligvis kan dette lede til en større gjennomgang av kosten don tilbys, slik at det kan komme ordentlige retningslinjer. Har man ikke mulighet for å servere ordentlig mat må alternativet være matpakke, ikke pasta og ultraprossesert kjøtt. Anonymkode: 2d0e5...2b1
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #41 Skrevet 9. mai 2023 Vi får ikke ha prim, brunost og syltetøy. Det er to barn på avdelingen som er allergiske mot egg så det kan vi ikke ta sjansen på. Hva kan vi da gi barna på skiva til frokost og lunsj? Gulost, makrell i tomat og kaviar? Vi har varm lunch en gang i uken. Det blir da ni måltider med disse tre påleggene. Og så har du de barna som ikke liker kaviar og makrell i tomat. Gulost hele uken da. Anonymkode: 58ef9...16f
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #42 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvor mye dårligere mener du maten kan bli om de kutter grillpølsene og skinkepålegget? Kjøtt er ikke nødvendigvis usunt, men det kjøttet som serveres i norske skoler og barnehager er nok det. Det er vanskelig å se for seg at de kan erstatte det med noe som er verre. Forhåpentligvis kan dette lede til en større gjennomgang av kosten don tilbys, slik at det kan komme ordentlige retningslinjer. Har man ikke mulighet for å servere ordentlig mat må alternativet være matpakke, ikke pasta og ultraprossesert kjøtt. Anonymkode: 2d0e5...2b1 Det hjelper ikke med ordentlige retningslinjer så lenge barnehagene hverken har kunnskap, evner eller kapasitet til å gjennomføre de. Barnehageansatte er ikke kokker med utdanning i ernæring. Hi Anonymkode: 57fbc...21e
Tekla123 Skrevet 9. mai 2023 #43 Skrevet 9. mai 2023 Hvis man tenker at varmlunsjen i bhg skal være nettopp lunsj. Om den er vegetarisk, burde ikke det være utslagsgivende for at samtlige barn ikke får dekket det totale næringsbehovet for dagen. Man tar utgangspunkt i at barnets hovedmåltid (middag) spises hjemme. Der kan man servere så mye kjøtt man vil. Pålegg er naturligvis ikke vegetarisk. Det serveres både skinke, salami, kalkunpålegg, fiskepålegg, egg (der det kan serveres) og grønnsaker til frokost. Matpakker bestemmer fortsatt foreldre over, der kan man også ha kjøttpålegg. Vi hadde havregrøt hver mandag morgen, ulike frø, frukt, honning og litt sukker/kanel til topping. Kokka bakte brød til frokost tirs, ons og tors og lagde deilige vegetaretter til lunsj man-tors. Fredager var det vegetarpizza. Kokka satte deigen til kaldheving torsdager, lagde ferdig pizzasausen og rev ost. Da var det bare for en ansatt å bake ut sammen med noen barn. Jeg vet selvfølgelig at det å ha egen kokk i bhg er ganske uvanlig enda. Jeg jobbet i en privat bhg. Kokka jobbet 8-13 mandag-torsdag. Jeg kjenner til flere bhg som bestiller ferdig varmlunsj noen dager i uka. Hadde man tenkt et storkjøkken som lager mat til samtlige bhg og skoler i et definert område, hadde man vært inne på noe bra.
the amazing spidermamma Skrevet 9. mai 2023 #44 Skrevet 9. mai 2023 Tenker at det er helt uproblematisk. Dette er jo ikke middag, men lunsj, og da kan jo de som vil gi barna kjøtt servere dette til middag. Veldig mange spiser for mye kjøtt, og med de budsjettene barnehagene har, er det neppe det sunneste kjøttet de kan servere uansett. Da er havregrøt, linsegryte og tomatsuppe langt å foretrekke, må jeg si. Eller brødskiver med makrell i tomat.
ReneRene Skrevet 9. mai 2023 #45 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Vi får ikke ha prim, brunost og syltetøy. Det er to barn på avdelingen som er allergiske mot egg så det kan vi ikke ta sjansen på. Hva kan vi da gi barna på skiva til frokost og lunsj? Gulost, makrell i tomat og kaviar? Vi har varm lunch en gang i uken. Det blir da ni måltider med disse tre påleggene. Og så har du de barna som ikke liker kaviar og makrell i tomat. Gulost hele uken da. Anonymkode: 58ef9...16f Hva mener du med "får ikke ha"? Det er ingen som kan nekte deg å ha på slikt pålegg til barnet ditt?
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #46 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Og det er jo kjempeflott det, men sånn helt ærlig hvor mye hjelp var det egentlig? Anonymkode: 57fbc...21e Må det være til hjelp da? Barna er ikke i barnehagen for å hjelpe de voksne. Det er der for å lære seg å hjelpe til, sosial utvikling og så mye annet. Tror du barna bare skal oppbevares og leke hele dagen? Både foreldre og barn satte stor pris på opplegget vårt, lokalavisen kom innom og kommunen ga oss en pris for det pedagogiske opplegget vi hadde. Barna deltok til med alt. Det var nesten som å være en stor familie hvor alle deltok etter evne. Vasking, matlaging, rydding osv. Målet er ikke at de skal hjelpe. Målet er læring, mestring og sosialisering. Anonymkode: d08fb...3ac
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #47 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Kjekt med montessori-barnehage. Er nok ikke så mange av de. Virker som flere kjører mer Reggio Emilia-opplegg der barna får gjøre omtrent hva som helst uten at personalet skal guide eller styre noe. Anonymkode: 2fd96...7a9 Aldri vært borti Montessori. Vet at pedagogikken er litt sær bare. Var på omvisning på en skole i Bærum en gang. Lang reisevei for oss. Og det satt barna på gulvet og lærte skriving, og så fikk de rusle seg en runde når de var lei. Var lite struktur der… Mulig det ikke er sånn over alt da. Anonymkode: d08fb...3ac
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #48 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Tja mange spiser ett måltid hjemme Anonymkode: 39595...862 Et måltid med kjøtt er tilstrekkelig det Anonymkode: d08fb...3ac
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #49 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Må det være til hjelp da? Barna er ikke i barnehagen for å hjelpe de voksne. Det er der for å lære seg å hjelpe til, sosial utvikling og så mye annet. Tror du barna bare skal oppbevares og leke hele dagen? Både foreldre og barn satte stor pris på opplegget vårt, lokalavisen kom innom og kommunen ga oss en pris for det pedagogiske opplegget vi hadde. Barna deltok til med alt. Det var nesten som å være en stor familie hvor alle deltok etter evne. Vasking, matlaging, rydding osv. Målet er ikke at de skal hjelpe. Målet er læring, mestring og sosialisering. Anonymkode: d08fb...3ac Det var du som la det frem som at det var til hjelp, i en kommentar hvor jeg skrev om manglende ressurser i barnehage. Hi Anonymkode: 57fbc...21e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #50 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det var du som la det frem som at det var til hjelp, i en kommentar hvor jeg skrev om manglende ressurser i barnehage. Hi Anonymkode: 57fbc...21e Ja. Klart man kaller det å hjelpe til til barna. Det som er viktig er at barna har tilsyn. Og det har de når de lager mat sammen med ansatte. Da fordeler man barna på de ansatte, så slipper man å miste ressursene man har. Anonymkode: d08fb...3ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå