Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #1 Skrevet 9. mai 2023 Jeg synes det er idiotisk, er ikke for sånne forbud tredd nedover ørene. Det er digg med kjøttfri mat sier de, men hvor digg er det egentlig med erstatningsprodukter, enkle løsninger og mer brødmat. For det er det det kommer til å bli, med mindre de subsidierer kjøkkenpersonale til barnehagene. Kanskje de burde starte med kjøttfrie kantiner hos seg selv først. Anonymkode: 57fbc...21e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #2 Skrevet 9. mai 2023 Glemte linken https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wAbdQA/oslo-byraadet-vil-ikke-servere-kjoett-i-barnehager Anonymkode: 57fbc...21e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #3 Skrevet 9. mai 2023 Jeg er enig med deg. Syns det er bedre å redusere mengden kjøtt, og øke mengden grønnsaker enn å fjerne kjøtt helt. Barn trenger proteiner for å vokse. Kjøttfritt er ikke det beste for barn Anonymkode: 0b2b6...aaa
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #4 Skrevet 9. mai 2023 Kjøttfrie barnehager har da eksistert lenge. Jobber i barnehage som var kjøttfri på tidlig 2000-tallet, og det var aldri et problem. Vi hadde også varm lunsj 3 dager i uken. Ingen barn dør av det altså Anonymkode: d08fb...3ac
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #5 Skrevet 9. mai 2023 Både og. Kjøttproduksjon er stor og krever enorme mengder av miljøet. Å lære de fra de er små om hvordan ting blir påvirket av hverandre er bare supert. Men å fjerne kjøtt helt fra menyen, blir feil. Kjøtt er en stor kilde til hva barn trenger i kroppen!! Det de heller kan gjøre, er å ha en kjøttfri uke her og der, med fokus på miljø og/eller dyrevelferd, eller innføre en dag i uken som er kjøttfri. Anonymkode: 1dd1c...d14
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #6 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Både og. Kjøttproduksjon er stor og krever enorme mengder av miljøet. Å lære de fra de er små om hvordan ting blir påvirket av hverandre er bare supert. Men å fjerne kjøtt helt fra menyen, blir feil. Kjøtt er en stor kilde til hva barn trenger i kroppen!! Det de heller kan gjøre, er å ha en kjøttfri uke her og der, med fokus på miljø og/eller dyrevelferd, eller innføre en dag i uken som er kjøttfri. Anonymkode: 1dd1c...d14 Men da kan de spise kjøtt hjemme? Det er da ikke sånn at alle dagens måltider inntas i barnehagen. Anonymkode: d08fb...3ac
frk Nilsen Skrevet 9. mai 2023 #7 Skrevet 9. mai 2023 (endret) Nå er det noen år siden mine gikk i barnehagen. Med de budsjettene de har i barnehagene var det ikke mye rom for kjøtt. Linsesuppe, tomatsuppe, fiskepinner og fiskekaker var gjengangere. Endret 9. mai 2023 av frk Nilsen
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #9 Skrevet 9. mai 2023 Det er bare en begynnelse på hvor idiotisk Norge er blitt. Anonymkode: 8116a...d59
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #10 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men da kan de spise kjøtt hjemme? Det er da ikke sånn at alle dagens måltider inntas i barnehagen. Anonymkode: d08fb...3ac Absolutt. Personlig er jeg verken for eller imot. Men jeg kan også se at noen syntes det er dumt å måtte kutte ut skinkeost, leverpostei, pølser på tur o.l. Anonymkode: 1dd1c...d14
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #11 Skrevet 9. mai 2023 Før man i det hele tatt skal diskutere noe, bør man i det minste ha ett minimum av forståelse på forskjellen mellom forbud og tilbud. Anonymkode: 4b662...98f
ReneRene Skrevet 9. mai 2023 #12 Skrevet 9. mai 2023 Det er noen år siden det ble hylt opp om at en konsertarrangør kun ville servere kjøttfritt på en festival, og det var også da "alle" hetset og latterliggjorde veganere. Folk burde skjønt den gangen hvilken vei det gikk, og vi som sa det høyt fikk huden full 😏 men sånn er det alltid. Det er ren fornuft å kutte ned kjøttforbruket, og flere foreldre gjør det. Selvsagt gjør barnehagene det også. Nå ligger Oslo litt foran,og er også i en annen posisjon når det gjelder ift bygda. Der vil det nok ikke skje hvis de allerede serverer kjøtt.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #13 Skrevet 9. mai 2023 Jeg tenker at noen burde informere Oslo-byrådet om Pottenger’s Cat Study. Konklusjonen på den var at katter som fikk prosessert mat ikke bare ble underutviklet, de fikk også utstående tenner i neste generasjon og et par generasjoner senere kunne de ikke en gang formere seg. De som ble født, ble født med alvorlige pustevansker, allergier, med mere. Pottenger’s Cat Study. Noen trenger å google det. Anonymkode: 2fd96...7a9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #14 Skrevet 9. mai 2023 Frokost og pålegg også da? Hos oss spiser de leverpostei, skinkeost, baconost, skinke, salami og servelat til frokost eller lunsj hver dag, annenhvert måltid er grøt . Makrell i tomat og kaviar har vi også hver dag, men det er ikke alle som liker det. Ost er det eneste alle liker som ikke er kjøtt. Syltetøy og prim har vi ikke lov til å ha. Anonymkode: 3271d...57c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #15 Skrevet 9. mai 2023 Jeg synes egentlig forslaget ikke går langt nok. Det holder ikke med krav til hva maten ikke skal inneholde, det burde være krav til hva den skal inneholde også, og sammensetning generelt. Jeg bor i en kommune rett utenfor Oslo, og her er mattilbudet på skolen/SFO virkelig begredelig. "Kjøttet" som serveres består i all hovedsak av grillpølser, servert med pølsebrød og ketchup. Null grønnsaker. Ellers er det lyse knekkebrød med smør, tomatsuppe (fra pose), pasta med ost eller mer ketchup. Søt frokostblanding med søt yoghurt og syltetøy. Av og til en fiskekake, nok en gang med ketchup og pasta. Blir det bedre om de fjerner grillpølsene? Minimalt bedre i såfall. Kommunen har besluttet at det ikke skal serveres mat i de kommunale barnehagene fordi det blir for dyrt. Der er det kun matpakker. Etter min mening burde de kjøre samme opplegg på SFO. Klarer de ikke å servere ordentlig mat burde de la være. Det er mye snakk om dårlige matpakker, men det skal godt gjøres å lage matpakker med dårligere mat enn det her. Der kom min kjepphest fram. Det kan jo tenkes det står bedre til i Oslo, jeg håper i grunn det. Anonymkode: 2d0e5...2b1
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #16 Skrevet 9. mai 2023 Tenker helt supert! Anonymkode: ec379...072
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #17 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at noen burde informere Oslo-byrådet om Pottenger’s Cat Study. Konklusjonen på den var at katter som fikk prosessert mat ikke bare ble underutviklet, de fikk også utstående tenner i neste generasjon og et par generasjoner senere kunne de ikke en gang formere seg. De som ble født, ble født med alvorlige pustevansker, allergier, med mere. Pottenger’s Cat Study. Noen trenger å google det. Anonymkode: 2fd96...7a9 Men at det er kjøttfri betyr ikke at maten er prosessert. Her spiser vi mye kjøttfritt. Og vi spiser lite prosessert mat i forhold til de som spiser kjøtt. Anonymkode: ec379...072
ReneRene Skrevet 9. mai 2023 #18 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Frokost og pålegg også da? Hos oss spiser de leverpostei, skinkeost, baconost, skinke, salami og servelat til frokost eller lunsj hver dag, annenhvert måltid er grøt . Makrell i tomat og kaviar har vi også hver dag, men det er ikke alle som liker det. Ost er det eneste alle liker som ikke er kjøtt. Syltetøy og prim har vi ikke lov til å ha. Anonymkode: 3271d...57c De serverer ikke kjøtt. Hva du velger å ha på brødskivene til barna er fremdeles ditt valg.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #19 Skrevet 9. mai 2023 Da bør det komme kokker inn i barnehagen. De som jobber der er ikke ernæringsfysiolog eller kokk. Anonymkode: c2cb2...42c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #20 Skrevet 9. mai 2023 Dette er i mitt hode helt uproblematisk. De skal servere fisk og melkeprodukter. Tror neppe ungene kommer til å savne kjøtt - sannsynligheten for at det serveres kjøtt i utgangspunktet er jo veldig liten, kanskje med unntak av grillpølser og ei og annen kjøttbolle. Anonymkode: 62d03...7fd
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #21 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Men at det er kjøttfri betyr ikke at maten er prosessert. Her spiser vi mye kjøttfritt. Og vi spiser lite prosessert mat i forhold til de som spiser kjøtt. Anonymkode: ec379...072 Nettopp. Se f.eks. min liste over mat som serveres på SFO. De fleste vanlige kjøttpåleggene er jo også prosseserte. Anonymkode: 2d0e5...2b1
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #22 Skrevet 9. mai 2023 Anonym bruker skrev (49 minutter siden): Men at det er kjøttfri betyr ikke at maten er prosessert. Her spiser vi mye kjøttfritt. Og vi spiser lite prosessert mat i forhold til de som spiser kjøtt. Anonymkode: ec379...072 Men det betyr at det er kjøttfritt. Anonymkode: 2fd96...7a9
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2023 #23 Skrevet 9. mai 2023 Bra! Det er inkluderende for alle barn, uavhengig av religion. På skolen til mitt barn serveres det nå vegetarlunsj til alle. Og erfaringen er at mer eller mindre alle ungene velger å spise varm lunsj servert av skolen fremfor egen matpakke. Selv de ungene som tilsynelatende er kresne oppdager at de liker ting de aldri ville spist hjemme (inkludert mitt eget barn). De færreste barnehager i Oslo serverer kjøtt fra før. Barnehagene er like flerkulturelle som Oslo er i seg selv, og det er ikke tid til å tilrettelegge for enkeltgrupper. Så da serveres det noe som alle kan spise. Anonymkode: 9677d...5d5
Tekla123 Skrevet 9. mai 2023 #24 Skrevet 9. mai 2023 Jeg jobbet mange år i bhg med kokk. Vi hadde ikke kjøkken til å håndtere kjøtt, det er da helt egne krav til kjøkkenet. Bhg serverte varmlunsj hver dag, helt vegetarisk. Hun lagde masse god mat fra bunn. Vi hadde ris eller couscous m/grønnsaker og rømmedressing, ulike supper (gulrot, rødbete, potet, grønnsaks, tomat, minstrone, spinat) m grov foccacia, pasta med grønnsaker og ostesaus, lasagne, fiskegrateng og pizza. Barna elsket maten! Jeg syns det er et godt forslag, men jeg mener også at det krever at egne kokker står for maten. Enten i hver enkelt bhg eller fra et storkjøkken som leverer maten.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 9. mai 2023 #25 Skrevet 9. mai 2023 Det er da ikke noe problem, så lenge alternativene er noe annet enn pasta, fint brød og posesuppe. Lages vegetarretter på gode råvarer er det mer enn godt nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå