Gå til innhold

Jeg orker snart ikke mer av datteren min

Anbefalte innlegg

Uansett hvilke diagnoser man har går det an å oppføre seg. En diagnose er ikke en unnskyldning for å oppføre seg som din datter. Hun trenger folkeskikk. Ikke dulling. Klare regler. Begynn der. 

Anonymkode: dee06...1fd

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Dette handler ikke om det i det.  Dette handler om at hun rett og slett misforstår det meste. Til og med hyggelige ting. Dette er også et problem på skolen, så det har ikke bare noe med hvordan vi kommuniserer hjemme å gjøre. Det har med hennes oppfattelse av ting. Vi kan sikkert ordlegge oss feil innimellom, men dette er et stort problem både hjemme, på skolen og blant venner. 

hi

Anonymkode: d95a8...6f7

Autisme spekteret?

Anonymkode: bfa6d...050

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hun skal jo utredes nå. 

Anonymkode: 6619a...da9

Tenkte mer i banene av autisme enn ADHD eller begge deler. Under utredning for dette med det ene barnet mitt. Så kjente det igjen. 

Forstår deg kjempegodt, hadde det slik her og , og det varte et par år. Jeg begynte å sette hardt mot hardt.

Som en over her sier, svarte hun ikke på telefon eller blokket meg, sa jeg at jeg avslutter mobilabonnementet og at hun fikk betale selv.

Hun skulle ha alt sin vei, prøvde å sette folk opp mot hverandre osv.

Det sluttet når hun nærmet seg 18 år og endelig ble « voksen».

Så i 2 år var det så gale at vi nesten ikke kunne bo i samme hus

Anonymkode: a4f8c...afc

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

HI. Hvorfor svarer du bare de som vil terge deg?

Du kommer ikke sånn kjempe godt ut av det. Får du næring av konflikter? I så tilfelle så burde du jobbe med det i forhold til din datter. 

Anonymkode: 495ad...e69

Fordi jeg ønsker å forklare at det ikke er slik som noen mener det er. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Forstår deg kjempegodt, hadde det slik her og , og det varte et par år. Jeg begynte å sette hardt mot hardt.

Som en over her sier, svarte hun ikke på telefon eller blokket meg, sa jeg at jeg avslutter mobilabonnementet og at hun fikk betale selv.

Hun skulle ha alt sin vei, prøvde å sette folk opp mot hverandre osv.

Det sluttet når hun nærmet seg 18 år og endelig ble « voksen».

Så i 2 år var det så gale at vi nesten ikke kunne bo i samme hus

Anonymkode: a4f8c...afc

Jeg håper jo at det vil gå over av seg selv. Men, er så mange ting som hun har en utfordring med. Skolen er usikker på hva deg kan være. Om hun bare er umoden og sliter med overgangen til vgs, eller om det er noe mer. Det finner vi forhåpentligvis ut av snart. 

hi

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Enig. Man trenger ikke ha dårlig oppdragelse fordi man har adhd.

Anonymkode: 921a5...08d

Det er forsåvidt riktig. Men de med ADHD og autisme oppfører seg ofte anderledes enn andre uten. Og dette kan de jo ikke noe for. Det grunnleggende er uansett viktig.  

Har to barn som blir sett på som høffelige og empatiske. Jenta pliktoppfyllende som bare det. Men hun har sine vansker og blir sliten. Og stress tåler hun dårlig. Og hjemme kan hun tilte i vinkel og gjerne rasere det som er. Hun sier selv at hun ikke kan stoppe det. Og et sted må hun ta det ut.  Gutten også pliktoppfyllende, men takler ikke skole og har null konsentrasjon. Og når han føler seg presset så har han utagert der. Blir veldig lei seg etterpå. Hjemme føler han seg trygg og her har vi struktur og rutiner. Så da har det vært lite problemer bortsett fra en periode når han kom i puberteten og det ble litt mye for han.  Men oppdragelse har de og de vet veldig godt forskjell på rett og galt. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og stress tåler hun dårlig. Og hjemme kan hun tilte i vinkel og gjerne rasere det som er. Hun sier selv at hun ikke kan stoppe det

Da er det jo selvsagt bare be henne å rydde opp. Da slutter hun fort med det. Hjelper ikke det, må du ta fra henne det goder. Det er effektivt. Nytter ikke å dulle og dalle og si "dakkar liten". 

Anonymkode: dbc7f...221

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Da er det jo selvsagt bare be henne å rydde opp. Da slutter hun fort med det. Hjelper ikke det, må du ta fra henne det goder. Det er effektivt. Nytter ikke å dulle og dalle og si "dakkar liten". 

Å forstå diagnoser er ikke din sterkeste side, eller?

Anonymkode: a7308...e46

Høres ut som emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Deres hjerne funker litt annerledes. 
De misforstår, overtolker og splitting er et ganske sikkert tegn. Dvs at mye er svart/hvitt. Enten så elsker de deg eller så hater de deg og da blokkerer de deg i alle kanaler. Raseriutbrudd, fornærmelser og rasering er vanlig. Når det skjer har de ikke kontroll. Dette er en alvorlig lidelse og den som lider mest er personen selv. Søk på bpd på Instagram. Der er det mange å følge som gjør at man får litt mer innsikt og man får verdifulle tips. Det er håp❤️

Anonymkode: ace57...9a6

Annonse

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Her er det ingen dulle og dalle nei og heller ingen stakkars liten.  Og ta fra goder hjelper ikke med de med ADHD siden de ikke har konsekvenstenking. Det har jeg gjort i mange år før BUP fortalte meg at det har ingen virkning. Noe som jeg selv også erfarte. Og rydde opp gjør hun av seg selv etterpå siden hun har dårlig samvittighet.  Man lærer fort også å ikke gå inn i et raserianfall siden det eskalerer og varer lenger. Og når hun begynner på medisiner så vil disse anfallene mest sannsynlig bli mindre eller helt borte. Nettopp fordi føleles reguleringen vil bli bedre. 

Deilig å høre de som ikke står i det gi "gode" råd som strider mot erfarne psykologer 😂😂 og ikke vet hvor krevende dette er å stå i. 😅

Hilsen en erfaren ADHD mamma med barn som oppfører seg ofte bedre enn andre barn som ikke har noen diagnoser. Nettopp fordi jeg vet hva jeg skal gjøre og ikke gjøre. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Deilig å høre de som ikke står i det gi "gode" råd som strider mot erfarne psykologer 😂😂 og ikke vet hvor krevende dette er å stå i. 😅

Søker man råd på et foreldreforum, så må man regne med å få alle slags råd, også fra de som ikke har snøring på hva de snakker om.

Anonymkode: bafca...56a

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her er det ingen dulle og dalle nei og heller ingen stakkars liten.  Og ta fra goder hjelper ikke med de med ADHD siden de ikke har konsekvenstenking. Det har jeg gjort i mange år før BUP fortalte meg at det har ingen virkning. Noe som jeg selv også erfarte. Og rydde opp gjør hun av seg selv etterpå siden hun har dårlig samvittighet.  Man lærer fort også å ikke gå inn i et raserianfall siden det eskalerer og varer lenger. Og når hun begynner på medisiner så vil disse anfallene mest sannsynlig bli mindre eller helt borte. Nettopp fordi føleles reguleringen vil bli bedre. 

Hilsen en erfaren ADHD mamma med barn som oppfører seg ofte bedre enn andre barn som ikke har noen diagnoser. Nettopp fordi jeg vet hva jeg skal gjøre og ikke gjøre. 

Og det er altid en årsak bak et raserianfall. Selv om det ikke er stakkars deg så snakker vi om det etterpå og det ligger mye følelser bak dette som hun ikke takler. Forståelse og god tilknytning er nøkkelen her. Og ja det virker. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Søker man råd på et foreldreforum, så må man regne med å få alle slags råd, også fra de som ikke har snøring på hva de snakker om.

Anonymkode: bafca...56a

Ja regnet med det. Og var litt forberedt 😅

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Høres ut som emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse. Deres hjerne funker litt annerledes. 
De misforstår, overtolker og splitting er et ganske sikkert tegn. Dvs at mye er svart/hvitt. Enten så elsker de deg eller så hater de deg og da blokkerer de deg i alle kanaler. Raseriutbrudd, fornærmelser og rasering er vanlig. Når det skjer har de ikke kontroll. Dette er en alvorlig lidelse og den som lider mest er personen selv. Søk på bpd på Instagram. Der er det mange å følge som gjør at man får litt mer innsikt og man får verdifulle tips. Det er håp❤️

Du bør ikke bruke Instagram som kilde, det er tydelig at du har lite kunnskap her. Slike diagnoser settes forresten ikke på tenåringer. 

Anonymkode: 74d71...b77

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du bør ikke bruke Instagram som kilde, det er tydelig at du har lite kunnskap her. Slike diagnoser settes forresten ikke på tenåringer. 

Bruker ikke instagram som kilde. Har diagnosen i veldig nær familie og vi er alle involvert i behandling hos dps. Min søster er 25 nå, men det er tydelig at det begynte i tenårene. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

De har gått mer bort fra dette nå i senere tid. Diagnosen kan godt settes før man blir voksen. 

Anonymkode: cadc7...9f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...