Gå til innhold

Hva ville du sagt?

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt av årsaker jeg ikke ønsker å si til mine kolleger. Jeg har fått meldinger fra noen av dem med ønske om god bedring og fisking om hva som skjer. Jeg har skrevet at jeg prater med dem når jeg kommer på jobb igjen. Et par av dem har spurt opp igjen om alt er bra, og hun ene skriver at jeg ikke trenger å fortelle noe om jeg ikke vil. Hun fisker noe helt sykt. Jeg har ikke svart noe særlig. Hva ville dere sagt når dere treffer de på jobb igjen? De vil nok spørre om forskjellige ting og ønsker nok å høre årsaken til hvorfor jeg har vært borte. 

Anonymkode: 6b2e3...c15

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440133-hva-ville-du-sagt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I motsetning til fisken i havet så kan vi mennesker stort sett selv bestemme om vi vil la oss fiske eller ikke. Heldigvis.  Vil du ikke fortelle så lar du bare være. Svaret kan være så enkelt som "Dette vil jeg ikke snakke om" eller "Jobben er mitt fristed, så når jeg er her, la oss snakke om noe annet enn meg."  Vi har en kollega som har vært alvorlig syk. Noen av oss vet hva som feiler henne, men når hun er på jobb når hun orker, eller bare innom på besøk, har alle fått beskjed om at vi ikke snakker om hennes sykdom, vi snakker om andre hyggelige ting. Det har fungert kjempebra.

Anonymkode: 5a2ef...7f7

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Er det så hemmelig da? Så lenge du ikke sier noe kommer de til å spørre og ikke minst spekulere.

Anonymkode: 554f0...e52

Ingen har krav på å vite hvorfor kollegaer er sykemeldt. Hvis HI har veldig personlige grunner for å være sykemeldt så er det ikke et alltid et sjakktrekk å være for åpen heller. Kolleger er noe annet enn venner, det kan derfor være lurt å holde litt tilbake. 

Svar bare på det som er noe å svare på. «Takk» når de ønsker god bedring, «jada, alt etter forholdene bra» når du får spørsmål om alt er bra. Overse fiskingen. Nå har du allerede svart «prater med deg bår jeg er tilbake» og med det indikerer du at du kommer til å fortelle noe, så du hat allerede lagt listen selv der da. Altså åpnet for fisking. 

Anonymkode: 3c526...8fe

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Svar bare på det som er noe å svare på. «Takk» når de ønsker god bedring, «jada, alt etter forholdene bra» når du får spørsmål om alt er bra. Overse fiskingen. Nå har du allerede svart «prater med deg bår jeg er tilbake» og med det indikerer du at du kommer til å fortelle noe, så du hat allerede lagt listen selv der da. Altså åpnet for fisking. 

Anonymkode: 3c526...8fe

Men jeg kommer da bare til å fortelle noe annet enn den reelle grunnen, så holder de kjeft. 

Hvorfor er de så nysgjerrige? Det er vel ikke vanlig å spørre og gnåle sånn når noen er sykmeldte vel? 

Du skulle ikke sagt at du vil snakke med dem når du kom på jobb. Du kan la være å svare når de spør og si at du gleder deg til dere sees og at du legger bort telefonen. 

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er de så nysgjerrige? Det er vel ikke vanlig å spørre og gnåle sånn når noen er sykmeldte vel? 

Du skulle ikke sagt at du vil snakke med dem når du kom på jobb. Du kan la være å svare når de spør og si at du gleder deg til dere sees og at du legger bort telefonen. 

Men jeg snakker jo med dem når jeg kommer på jobb igjen. Når de da spør så kan jeg jo bare finne opp en grunn. Og hvis de graver noe mer, så kan jeg si at jeg ikke orker å gå noe mer inn på det. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg snakker jo med dem når jeg kommer på jobb igjen. Når de da spør så kan jeg jo bare finne opp en grunn. Og hvis de graver noe mer, så kan jeg si at jeg ikke orker å gå noe mer inn på det. 

Ja? Da har du jo svaret selv. 

Annonse

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

JEG ville svart ganske ærlig på hvorfor jeg er borte. 

Anonymkode: 1fb3f...230

Men hi vil ikke det. Du kan sikkert tenke deg flere årsaker til det. 

Hi, da gjør du deg bare ‘dum’ og overser all fisking. Om de spør direkte (noen får deg faktisk til det), så svarer du at det vil du ikke si. Det dummeste du gjør er å lyve på deg ting, det er ikke en voksen måte å takle ting på. 

Anonymkode: f63e7...e4c

Jeg synes det er vanskelig å finne noe scenario hvor jeg ikke ville ha sagt det. Så jeg ville:

-bedt sjefen informere, og gitt beskjed om hva jeg ønsket å dele. Evt gitt beskjed om at jeg ikke ønsket å snakke om dette.

-sendt en melding selv med informasjonen jeg ønsket å dele. Evt sagt at jeg ikke ønsket å snakke om dette når jeg kom tilbake på jobb.

-bedt en av kollegaene informere de andre. Evt gitt beskjed om at jeg ikke ønsket å snakke om det.

-bedt lederen informere om at jeg var sykmeldt, og ikke ønsket å dele informasjon om hvorfor

-gitt beskjed til alle som spurte at jeg ikke ønsket å dele grunnen til sykmeldingen

-jugd. Funnet på noe som kan forklare diverse symptomer. Kan ikke si jeg har brukket benet uten bevis liksom. Men høyt blodtrykk, alvorlig jernmangel, utmattethet/utbrenthet, prolaps, leddsmerter, synsforstyrrelser eller noe.

Jeg ville fortalt sannheten. Jeg blir sprø av folk som veksler mellom å klage over folk som enten ikke bryr seg nok eller graver for mye.

Hvis du av en eller annen merkelig grunn ikke vil fortelle dem hva som feiler deg så si det da, men ikke klag neste gang du blir sykmeldt og ingen tar kontakt.

Anonymkode: b63f1...b5f

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg ville fortalt sannheten. Jeg blir sprø av folk som veksler mellom å klage over folk som enten ikke bryr seg nok eller graver for mye.

Hvis du av en eller annen merkelig grunn ikke vil fortelle dem hva som feiler deg så si det da, men ikke klag neste gang du blir sykmeldt og ingen tar kontakt.

Jeg var sykmeldt pga store økonomiske problemer og var langt nedi kjelleren. Det ønsket jeg virkelig ikke å si noe om, og syns heller ikke det var så merkelig og ikke ønske å dele det.  Det finner mange grunner og det er absolutt ikke merkelig. 

Anonymkode: 90698...736

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Er det så hemmelig da? Så lenge du ikke sier noe kommer de til å spørre og ikke minst spekulere.

Anonymkode: 554f0...e52

Det er faktisk ikke alt man har lyst eller ork til å dele der og da. Merkelig at voksne mennesker ikke klarer å tenke lengre enn nesa rekker. 

Anonymkode: 90698...736

Det har ikke slått deg at de kanskje bryr seg om deg, ser på dere som venner, vet at du er syk og lurer på om det går bra? 

Hvis én av mine mærmeste kollegaer plutselig er mye borte, er det ikke så rart at folk lurer. 

Var en ambulanse hos naboen her om dagen. Jeg lurte selvfølgelig på hva som hadde skjedd med stakkars naboen. 

Vi mennesker er nysgjerrige. Noen av feil grunn, mange av riktige grunner. 

Anonymkode: b5ce7...565

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Ok, så du tar bare kontakt med og viser omsorg for syke kolleger som gidder å informere deg om årsaken til sykemeldingen? De som vil holde grunnen for seg selv vil du ikke kontakte? Som en straff da, eller?

Anonymkode: 08ef9...a70

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke merkelig i det hele tatt. Helseinformasjon tilhørere en selv, hvorfor i all verden skulle man ønske å dele den med kollegaer? Og er du så smålig at du ikke kan ta kontakt med en syk kollega med mindre du får lese journalen hennes? 

Anonymkode: 5b1cd...e15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...