Gå til innhold

Hva tenker dere om disse personene?

Anbefalte innlegg

Jeg vil si at denne personen opptrer både høflig og bra på mange måter, men grunnen til at jeg ble litt på vakt er fordi hun alltid er på pletten hvis noen har problemer. Det kan være en sympatisk side, men hun gir ofte råd på en litt moraliserende måte selv om heller ikke det trenger å være feil. Under samtaler når vi er flere som snakker om ting så sier hun selv ingenting personlig, men hun kommenterer og spør alltid andre om flere detaljer og stiller i det hele tatt mange spørsmål. Den moraliserende tonen kan irritere andre litt, og det var da en litt oppgitt sa fra, at hun viste en side jeg reagerte på ved å bli veldig nedlatende mot den personen. Hun er også en ekspert i å minne andre på at hun hadde rett sist når hun vil gi råd igjen. Hun sier også alltid at hun klarer seg selv og hvorfor i all verden skal hun be om hjelp når hun klarer alt selv. Litt selvhevdelse som jo får andre til å føle seg litt dumme uten at hun noengang kritiserer, så det er ingenting å ta henne på, og det er ingen som vil det, men hun blir altså litt irriterende noen ganger. 

Så oppstår en situasjon hvor hun går litt langt i å spørre ut en person som betrodde noe. Jeg sa til henne på tomannshånd at det kanskje ikke var så bra å spørre ut så mye, men da ble hun indignert og svarte at hun ville bare hjelpe. Så gir hun plutselig meg et råd om noe jeg ikke har spurt om, og det var om en sak som ikke så mange har erfaringer om. Jeg spurte om hun hadde opplevd det samme, men da benekter hun nesten snurt, men jeg spør da hvordan hun kan gi råd om så mye uten å ha opplevd noe av det selv. Hun svarer at det er fordi hun lytter til så mange og at alle betror seg, så på den måten lærer hun jo mye. Jeg syns det virker som om hun nærmest er litt igle som suger informasjon ut fra andre for å råde personer. Ellers så er det fordi hun har opplevd mye selv som hun ikke vil si noe om. Ingen vet noe særlig om henne. Ikke om familie og ikke om fortid, og hun har vært i miljøet nå i flere år. Jeg syns det er spesielt og jeg blir litt skeptisk. Det er akkurat som at hun vil ha en slags litt opphøyd posisjon om det gir mening. At hun vet alt om alle og ingen vet noe om henne. Hun ber heller ingen hjem til seg mens vi ellers er hos hverandre på rundgang. Alt blir veldig mystisk og jeg har ikke sans for det. Det føles som hun bare tar og ikke gir. Hun gir mange råd og støtter hvis det er noen som trenger det, og det er snilt, men det er den ubalansen i relasjonene.

Så jeg har prøvd å forstå henne, og tenker at hun ikke stoler nok på andre. At hun er litt redd for å miste den litt autoritære posisjonen hun har, og at hun kanskje trenger å bli sett opp til. Det er den beste forklaringen jeg finner, og den setter henne ikke i noe dårlig lys.

Problemet er bare at hun stadig vil outsmarte meg, og hver gang jeg sier noe så vil hun si noe bedre. Nå har et par av de andre reagert og sagt til henne at hun ikke alltid kan vite best i ett og alt, og dette har hun ikke tatt bra. Jeg har trukket meg unna de sosiale sammenkomstene et par ganger de siste månedene, men da spør de andre hvorfor og vil jeg skal komme. Jeg har ikke lagt skylden på henne eller sagt noe, men det blir veldig vanskelig hvis jeg ikke kan åpne munnen uten at hun skal outsmarte meg hver gang. Hadde jeg skjønt henne mer så hadde det gått bedre fordi vi kunne snakket lettere, men det går ikke an å skjønne et menneske som aldri sier noe om seg selv. Da jeg ikke kom den første gangen spurte hun etterpå hvorfor ikke, og jeg kom med en hvit løgn om bil som måtte fikses. Da sa hun at jeg måtte bare lyve og være hemmelighetsfull, og det gjorde ikke at jeg stoler mer på henne. 

Sorry leng kommentar som kanskje ble bare forvirrende, men det er bare at den personen gjør meg usikker og skeptisk, og jeg vet ikke helt hvorfor fordi det egentlig ikke er noe å sette fingeren på. Takk for svar her.  Hi 

Anonymkode: e4d78...e44

Fortsetter under...

Det høres ut som en person som har «lært» av tidligere erfaringer. Sviktet tillit, misforstått, og/eller det man forteller (eller at man ber om hjelp/støtte) blir brukt imot en. At det ikke hjelper, for man får ingen støtte eller hjelp uansett.

Anonymkode: b11fb...b0e

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg vil høre andres syn på det før jeg skriver hva jeg tenker, ellers vil det mest bli at det jeg skriver vil bli motsagt eller diskutert. Det kan også være at andre har helt andre teorier enn meg, som vil være interessant å se. 

Jeg tenker at de kan ha brent seg/ blitt sviktet når de har vært åpne. Tenker også at de helt sikkert har noen de er mer åpne med, men at dette åpenbart ikke er deg. 

Anonymkode: 0e8ac...7be

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hvorfor betror du deg ikke og spør om råd og hjelp? Jeg kan jo spørre deg siden du skriver at du er på den måten. 

Fordi jeg fikser ting selv, er usedvanlig lite avhengig av andre. Har heller ikke noen grunn til å betro meg om noe til andre. 

Anonymkode: edb79...4bb

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

De som alltid ordner opp i alt selv, er private og ikke betror seg om noe, og som heller aldri belaster noen med å spørre om råd og hjelp?  De er på den andre siden flinke til å støtte andre og gi folk rundt seg råd. 

Du beskriver meg. 

Årsaken til at jeg ikke ber om hjelp er fordi de er for opptatte av seg selv. Jeg har hjulpet de rundt meg i alle år. Noe er vel fordi jeg hadde håpet å fått litt kjærlighet tilbake. Men nei. 

Jeg holder meg privat, men hjelper ikke like mye til lenger. 

Anonymkode: b709c...1b5

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Men du sier jo at rådene du får som regle er dårlige. Da er jo ditt syn basert på dårlige erfaringer. 

Anonymkode: 96d5b...974

Ikke dårlige. De er åpenbare. Jeg har ikke bedt om råd, men jeg har vært tilstede når andre ber om det.

Anonymkode: 2e34f...0d8

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke dårlige. De er åpenbare. Jeg har ikke bedt om råd, men jeg har vært tilstede når andre ber om det.

Hehe. Her endrer det seg etter hvert som motargumentene kommer, i sedvanlig stil. Det var da voldsom så beskjeftige venner og bekjente du har som råder alle de møter på sin vei. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hehe. Her endrer det seg etter hvert som motargumentene kommer, i sedvanlig stil. Det var da voldsom så beskjeftige venner og bekjente du har som råder alle de møter på sin vei. 

Jeg skrev at om man sier «jeg sliter psykisk» så er rådet «har du vurdert psykolog». Det er åpenbart, er det ikke? Og de det ikke er åpenbart for, vil jeg påstå at ofte spør om råd uten å vurdere noe selv, ig da er de ofte mindre løsningsorienterte også.

Det er ikke uvanlig at man sitter en venninnegjeng og snakker sammen og at en av dem trenger råd fra de andre?

Det er ikke noe her som har endret seg. Hvis du blander leg med en annen i tråden her, så kan det så klart virke sånn

Jeg tenker at det er mest normalt å ordne opp i ting selv. Om det er ting som er av en slik karakter at det vil være naturlig å be om andres råd, så vil jo ikke jeg vite at vedkommende har hatt dette behovet så lenge hun er så privat at hun ikke sier noe. Så i utgangspunktet så tenker jeg at dette er en hyggelig person, som er ressurssterk og beslutningsdyktig. Du skriver også at hun er støttende for andre som ber om råd, og det er uten unntak et positivt karaktertrekk (for andre ihvertfall, ikke om personen sliter seg ut med dette). 
I et svar senere så skriver du noe helt annet. Hun er ikke nødvendigvis støttende, hun er moraliserende, opptatt av å hevde seg og gir råd som ikke har blitt etterspurt. Dette er det motsatte av støttende. Å hevde selv at hun ordner opp, og samtidig si at hun er privat og ikke deler noe, er også to motstridende karaktertrekk. De kan ikke beskrive samme personen, ikke uten å ta med at ulike mennesker kan ha ulike oppfatninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...