Gå til innhold

Realitetsorientere pasienter?

Anbefalte innlegg

Opplever dere som er helsepersonell eller pårørende at helsepersonell jatter med pasientene? Noen pasienter har den troen at de er sykere enn andre eller av andre årsaker bør komme til undersøkelser uten å vente noe særlig. I en ideell verden hadde jo alle kommet til med en gang, men slik det er nå prioriteres det (ofte ganske hardt). Enkelte behandlinger må man vente en stund på. Opplever dere at helsepersonell jatter med eller at de realitetsorienterer pasienten?

Anonymkode: 68477...f09

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440125-realitetsorientere-pasienter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som oftest realorienterer jeg "friskere" pasienter. De "nye" tror meg ofte ikke når jeg orienterer, men takker meg etterpå. De som er svekket og har vansker med å kunne forstå hvordan det henger sammen forteller jeg fortsatt sannheten, men i en litt finere innpakning i starten og så jatter jeg noen ganger med når beskjeden ikke når inn.

Det er fortsatt mange nyanser og ingenting er svart/hvitt. Langt over er hovedtrekkene at vi realirienterer hos oss.

Anonymkode: abcbb...19a

Jeg er usikker på hva du mener med å jatte med. De viser jo forståelse hvis man er bekymret eller urolig og stresset, men de er jo selvfølgelig ikke enig i at det er mer dramatisk enn hva det er. Tror vel ikke at det akkurat er vanlig heller. At noen er mer tålmodige og noen litt mindre er vel helt normalt blant dem som det er med alle andre, de er ikke jo ikke rene kopier av hverandre de heller. Men det ligger jo i utøvelsen av yrket å takle flere irrasjonelle mennesker nå og da. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Jeg er usikker på hva du mener med å jatte med. De viser jo forståelse hvis man er bekymret eller urolig og stresset, men de er jo selvfølgelig ikke enig i at det er mer dramatisk enn hva det er. Tror vel ikke at det akkurat er vanlig heller. At noen er mer tålmodige og noen litt mindre er vel helt normalt blant dem som det er med alle andre, de er ikke jo ikke rene kopier av hverandre de heller. Men det ligger jo i utøvelsen av yrket å takle flere irrasjonelle mennesker nå og da. 

Er du helsepersonell?

Anonymkode: 08b00...edc

Annonse

ReneRene skrev (På 8.5.2023 den 13.38):

Tenker ikke på mennesker som er stresset eller redde. Tenker på de som alltid mener de skal ha behandling først. De mener f.eks. at de er sykere enn alle andre selv om ingen prøver (som blodprøver og andre undersøkelser) eller pasientens tilstand støtter dette. Eller de mener at fordi de har vondt i både fingeren og tåen (etter f.eks. å ha falt) er dette så unikt at de må komme til med en gang. Noen mener det er en grov feilvurdering om legen ikke deler deres oppfattelse av situasjonen og de ønsker da å klage til overleger eller pressen f.eks. Hvordan blir slike pasienter møtt i helsevesenet?

Anonymkode: 68477...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...