Gå til innhold

Naboen har tolvåringen i bilstol fortsatt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Ungen er sikkert 155 høy. Er dette normalt? Det er bilstol, og ikke pute. Synes det er helt avsindig. Går virkelig bilstolene opp til så store barn? 

Anonymkode: 14a56...a08

Hvis det er plass så er det vel greit. Min helt normalt store gutt måtte slutte med bilstol da han var 9, da ble den for smal over skuldrene. 

Anonymkode: 9482f...b2d

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er farlig å ha så store barn i bilstol. Og nei, det er ikke vanlig at barn som snart skal begynne på ungdomsskolen sitter i bilstol. De fleste slutter med det i 8/9-års alder 

Anonymkode: 0699d...0ec

Har du en kilde på det? I følge Trygg trafikk bør barn bruke bilstol til 10-12 års alder, og opp til 150 cm. 

Anonymkode: e5be4...334

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Har du en kilde på det? I følge Trygg trafikk bør barn bruke bilstol til 10-12 års alder, og opp til 150 cm. 

Anonymkode: e5be4...334

Bilens seler for feil belastning med ett så stort barn i bilstol. Bilens bilbelter er ikke laget for det

Anonymkode: 3fac5...595

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva med bare å passe dine egne saker? 

Anonymkode: ab338...210

Jeg hadde sagt fra på en pen måte. Det er jammen lov å bry seg hvis man ser at et barn potensielt er sikret feil, i fare mm. Din holdning er jo forferdelig. 

Anonymkode: a1301...816

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Bilens seler for feil belastning med ett så stort barn i bilstol. Bilens bilbelter er ikke laget for det

Anonymkode: 3fac5...595

Hæ? dette må du utdype nærmere og finne en kilde på.

Anonymkode: 612db...8e2

Det er mange bilstoler i dag som er laget for å passe opp til 150 cm. Særlig etter at det nye R 129 reglementet ble gjeldende er det kommet mange nye stoler.

Min datter, nå 12, satt i stol på bilferie senest sist sommer. Hun vil gjerne lene seg til siden når det blir lange økter med kjøring, og det det blir jo vanskelig uten stol da selen havner feil når hun lener seg mot døren.

Nå sitter hun stort sett uten noe, men siden hun ikke er så høy så havner selen feil på henne i vår bil og det merker hun selv også. Hun vil ikke sitte på pute i det daglige lenger, men skal vi kjøre langt har vi tatt med pute, for etter stund så føler hun det er ubehagelig med selen som ligger feil og gnager.

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det er mange bilstoler i dag som er laget for å passe opp til 150 cm. Særlig etter at det nye R 129 reglementet ble gjeldende er det kommet mange nye stoler.

Min datter, nå 12, satt i stol på bilferie senest sist sommer. Hun vil gjerne lene seg til siden når det blir lange økter med kjøring, og det det blir jo vanskelig uten stol da selen havner feil når hun lener seg mot døren.

Nå sitter hun stort sett uten noe, men siden hun ikke er så høy så havner selen feil på henne i vår bil og det merker hun selv også. Hun vil ikke sitte på pute i det daglige lenger, men skal vi kjøre langt har vi tatt med pute, for etter stund så føler hun det er ubehagelig med selen som ligger feil og gnager.

Her er det snakk om et høyt barn - over 155 tipper jeg. 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Her er det snakk om et høyt barn - over 155 tipper jeg. 

Hvordan i all verden greier du å se forskjell på om et barn er 148 eller 155 høy?

Anonymkode: d1c32...b72

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan i all verden greier du å se forskjell på om et barn er 148 eller 155 høy?

Anonymkode: d1c32...b72

Jeg skrev jo tipper jeg. Det er en kvalifisert gjetting utfra høyden min og andres. Jeg er omtrent 155 og hun er like høy som meg ca. 

Det er mer forunderlig at 12 åringen setter seg inn i bilen! Hører om 13 åringer som har sex, ganske spesielt å tenke på at kompiser sitter i bilstol da!

Ifht høyde kvalifiserer nesten jeg til å sitte i bilstol og, det skjer ikke da😅

Twintipp skrev (17 minutter siden):

Det er mer forunderlig at 12 åringen setter seg inn i bilen! Hører om 13 åringer som har sex, ganske spesielt å tenke på at kompiser sitter i bilstol da!

Ifht høyde kvalifiserer nesten jeg til å sitte i bilstol og, det skjer ikke da😅

Tenker at 13 åringer er altfor unge til å ha sex og 12 åringer er litt for gamle til å sitte i bilstol, (hvis de ikke er unormalt små da).

Anonymkode: c39a4...06e

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tenker at 13 åringer er altfor unge til å ha sex og 12 åringer er litt for gamle til å sitte i bilstol, (hvis de ikke er unormalt små da).

Anonymkode: c39a4...06e

Enig i den i den😉

Anonym bruker skrev (På 7.5.2023 den 22.43):

Det er farlig å ha så store barn i bilstol. Og nei, det er ikke vanlig at barn som snart skal begynne på ungdomsskolen sitter i bilstol. De fleste slutter med det i 8/9-års alder 

Anonymkode: 0699d...0ec

Det stemmer ikke

Anonymkode: bd94c...084

Min på 11,5 år sitter på pute, beltestolen kommer frem på langtur. Det er mange cm og kilo til vi kaster ut ekstra sikring. 

Jeg innrømmer glatt at det er en lettelse at hun er stor nok til å sitte usikret når hun spintant får skyss av andre, men finnes sikkerhetsutstyr i bilen er det påbudt å bruke fram til 150 cm. Og ikke minst, i tillegg til at det er tryggere er det mye mer behagelig for barnet at selen kommer riktig.

Jeg er overrasket over hvor tidlig folk slutter å sikre barna sine.

Anonymkode: 13452...d96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...