Gå til innhold

Dere med konfirmanter .. pengesum

Anbefalte innlegg

Skrevet

Endte opp med 71800 

Anonymkode: 9734e...565

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fordi junior med stor sannsynlighet vil vokse minst 10 cm til og doble bredden på skuldrene på få år. Jenter er oftere omtrent ferdig utvokst i høyden, og det er enklere å legge inn sømrom til å ta ut litt over bryst og midje, enn til absolutt alt i både lengde og bredde som gutter gjerne vil trenge. 

Anonymkode: a0bb6...8ed

Her hadde junior nådd rimelig voksen størrelse da han ble konfirmert, så han fikk sin bunad til konfirmasjonen. Vi har dessuten en bunad i guttestørrelse i familien, så hadde han ikke vært så utvokst, så hadde han brukt den. 

Anonymkode: fec80...643

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Herre jesus! Skal det være konkurranse mellom foreldre også om hvor mye barna fikk? Jeg vet faktisk ikke hva mitt barn fikk til sammen da hun konfirmerte seg. Jeg antar at hun holdt kontroll på det selv.

Anonymkode: 02071...cc2

Veldig spesielt å ikke følge opp barna bedre enn dette. Du antar ho holdt kontroll selv? Så ho er økonomisk selvstendig som 15 åring? 

vi vet selvsagt hvor mye konfirmanten fikk, vi vet også hvor mye 20 åringen tjener. Han ber innimellom om råd om alt fra forsikring, skattekort og investering i fond. Vi hjelper ungene til å bli selvstendige økonomiske, og at økonomi ikke trenger være hemmelig innad i nærmeste familie. Trenger de feks hjelp en dag så vet de at de kan komme til oss å være åpne.

vi informerer ikke om pengebeløp til andre etter konfirmasjonen. Jeg ble overrasket hvor høyt det var.

Anonymkode: 86bd8...78d

Skrevet
sug lut skrev (12 timer siden):

Vi konfirmerer altså ikke 3-åringer som ikke klarer å sette penger inn på en konto. 

Å, ok

Anonymkode: bf99d...d85

Skrevet

Hvordan gjorde dere det med åpning av gavene? Åpnet de under selskapet eller når de kom hjem? Da tenker jeg på dette med å holde beløp litt private. Det blir det jo ikke om det åpnes på festen.

De konfirmasjonene jeg har vært i så har det blitt åpnet på festen, og det har vært en greie som gjestene liksom har fulgt med på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Her hadde junior nådd rimelig voksen størrelse da han ble konfirmert, så han fikk sin bunad til konfirmasjonen. Vi har dessuten en bunad i guttestørrelse i familien, så hadde han ikke vært så utvokst, så hadde han brukt den. 

Anonymkode: fec80...643

Hvordan kunne dere vite det? At han var utvokst, altså. I og med at gutter kan vokse i høyden til de er 20 år, så er det veldig rart å vite at en gutt på 14-15 år er ferdig utvokst. Min eldste var 1.92 m og tynn som en strek som konfirmant, og kommet langt i puberteten. Nå er han 20 år, 2 m høy og blitt veldig bredskuldret og veltrent. Aldri i verden om en bunad sydd til ham som 14-åring ville passet nå.

Anonymkode: a0bb6...8ed

Skrevet
sug lut skrev (15 timer siden):

Vet du, det har jeg aldri hørt. Vi er ikke en familie som teller penger.

Tull….ungen din vet og er opptatt av det fordi hun/han blir møtt av venner som er. Du vet også. Garantert!

Anonymkode: 66c9b...fd9

Skrevet
sug lut skrev (17 timer siden):

Vet du, det har jeg aldri hørt. Vi er ikke en familie som teller penger.

Men litt økonomisk bevissthet har dere vel?

Anonymkode: 2561a...4bf

Skrevet

Første skoledag etter konfirmasjonshelg i dag - og penger har vært det store samtaleemnet.

Så jeg tror ikke bluferdighet i hjemmet knyttet til pengegaver vil forhindre at ungdommen har fokus på det

Og summene er virkelig høye.. 

Blir nok litt for noen som å komme tilbake fra sommerferie og plutselig føle at man ikke hadde så fin ferie likevel.

Det viktige er jo å ha gode samtaler om det hjemme, tenker jeg.

Og nei - man har ikke feilet som foreldre om den normalt så fornuftige ungdommen blir skuffet når de sammenlikner seg med andre.. det er helt, fullstendig normalt.. 

Skrevet

Vi vet hva våre barn fikk og det var en helt fin og normal sum. De fikk også gaver og bunader osv som ikke er penger. Jeg spurte nå sistemann om hva vennene fikk og hun ante ikke. De snakket ikke om summene på skolen. Syns det er helt herlig at de ikke konkurrerer slik mange gjør her inne. 

Anonymkode: 6b715...36c

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Vi vet hva våre barn fikk og det var en helt fin og normal sum. De fikk også gaver og bunader osv som ikke er penger. Jeg spurte nå sistemann om hva vennene fikk og hun ante ikke. De snakket ikke om summene på skolen. Syns det er helt herlig at de ikke konkurrerer slik mange gjør her inne. 

Anonymkode: 6b715...36c

Det kommer tydeligvis an på skolen. Det var som nevnt over veldig fokus på dette på vpr skole

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...