Gå til innhold

Borteboerstipend videregående

Anbefalte innlegg

Jeg leste en sak i Aftenposten om kredittgjeld. Selve saken er ikke så relevant for spørsmålet mitt og jeg ønsker ikke å henge ut noen, men den handler altså om en kvinne med mye forbruksgjeld. Det jeg stusset over var at det sto at problemene begynte da hun flyttet på hybel for å gå på videregående som 16-åring. Stipendet hun fikk dekket hybelen, men det var kun 500 kr til overs, dermed hadde hun ikke nok penger til ordentlig mat.

Foreldre har vel forsørgeransvar for barn som går på videregående, selv om de bor på hybel? Stipendet skal dekke ekstrautgifter, men burde ikke foreldrene i dette tilfellet ha gitt jenta penger til mat, klær og så videre, det samme som om hun bodde hjemme?

Er ikke det vanlig der mange skoleungdommer bor på hybel?

Anonymkode: 14b6e...de4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440106-borteboerstipend-videreg%C3%A5ende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, man har forsørgerplikt så lenge de går på vgs

Det skal heller ikke være mulig å ta opp gjeld når du er 16 år, man må være 18.

Men at det finnes barn i dette landet som ikke får det de har krav på fra foreldrene sine er det ingen tvil om...

Anonymkode: c48fb...98f

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jo, man har forsørgerplikt så lenge de går på vgs

Det skal heller ikke være mulig å ta opp gjeld når du er 16 år, man må være 18.

Men at det finnes barn i dette landet som ikke får det de har krav på fra foreldrene sine er det ingen tvil om...

I artikkelen sto det at hun ble så lettet da hun fikk sitt første kredittkort som 18-åring, da kunne hun endelig få varmmat.

Jeg mener også at foreldrene må ha sviktet, men dette ble ikke problematisert i det hele tatt i artikkelen. Derfor lurte jeg på om det var vanlig at foreldre regner med at stipendet skal dekke alt for skoleungdom.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I artikkelen sto det at hun ble så lettet da hun fikk sitt første kredittkort som 18-åring, da kunne hun endelig få varmmat.

Jeg mener også at foreldrene må ha sviktet, men dette ble ikke problematisert i det hele tatt i artikkelen. Derfor lurte jeg på om det var vanlig at foreldre regner med at stipendet skal dekke alt for skoleungdom.

Nei, jeg tror ikke det er vanlig. Jeg tror de fleste barn vet, og de fleste foreldre vil, støtte barna sine gjennom vgs.

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Er ikke sikkert foreldrene sviktet! En jeg kjenner, vil bare kjøpe ferdig dyr mat og andre ting å spise, som foreldrene ikke en gang tar seg råd å kjøpe til seg selv.

Er det da rett at foreldrene skal gi barnet penger til slike ting? Dvs, en får en god varm middag med f eks poteter/kjøttkaker/gulrøtter/saus osv til en ok pris( pluss rester å varme opp, )men denne ungdommen vil ha sushi/pizzabakeren osv til middag.

Anonymkode: 618e6...a0b

Min 16, snart 17 åring bor på hybel. Borteboerstipendet dekket ikke hele husleia. Strøm, internett, mobil, reise hjem og mat er det selvfølgelig jeg som dekker. Alle regningene kommer til meg. Mitt kort er registrert på VY sa han kan ta toget hjem og jeg setter over et fast beløp i uka til mat.

Vi har valgt å sette over matpenger ukentlig foreløpig da overgangen til å styre egen husholdning kom ganske brått. 

Jeg fyller også opp fryser og skap med jevne mellomrom.

Foreldre er forsørgerpliktige til barnet er ferdig med vgs.

Anonymkode: 83be4...e43

Annonse

Borteboerstipendet er er fast beløp uavhengig av hvor i landet du bor. Da min ungdom gikk vg3 var stipendet på 4500. Han leide hybel til 3000, inkludert alt. Altså hadde han 1500 igjen til mat og der klarte han selg veldig bra på. 

Han jobbet i tillegg i helgene og det han tjente gikk til gøy og moro. 

Anonymkode: c4c7f...79b

Vi har akkurat samme her i år. Får ca. 5000 kr i måneden, husleie på 4500 kr, inkludert alt av strøm, internett osv. Vi overfører 750 kr i uken utenom sånn at han kan kjøpe skikkelig mat, og bidrar i tillegg til hjemreiser (han får litt reisestipend), samt betaler mobilregningen. For meg er det en selvfølge å bidra så lenge han går på vgs, selv om han nå er over 18 år.

Anonymkode: 29e38...fa3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...