Gå til innhold

Hvor høyt henger en doktorgrad?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter leverer nå sin master og har planer om å etterhvert forsøke på en doktorgrad innen emnet. Jeg er ikke akademiker selv, og kjenner lite til både jobbmuligheter og lønnsnivå. Så mitt spørsmål er i hvilken grad en phd påvirker mulighetene til å få jobb til en lønn det går an å leve av (og betale ned et betydelig studielån)?

Anonymkode: 1c58c...28d

Fortsetter under...

Skrevet

Spør du om hun kan leve av lønnen når hun har doktorgrad? Hva mener du man skal ha for å leve egentlig? Hun vil jo tjene helt greit allerede mens hun tar den. Hun vet vel selv hvor mye hun kan betale i lån, og en doktorgrad henger høyt ja. Du kan jo ikke ta en høyere akademisk grad. 

Skrevet

Den henger høyt fordi den er en forutsetning for meningsfull ansettelse i store deler av det aktuelle arbeidsmarkedet. Betale ned studielån kan man på hvilken som helst jobb, og det er ikke nødvendigvis slik at en doktorgrad er veien å gå om det er penger man er ute etter. Tvert i mot, man velger å ta en doktorgrad av interesse for faget og for fordypning, og så kan man håpe og be om at det åpner seg relevante stillinger innen overskuelig framtid.

Skrevet

Min mann har tatt en doktorgrad. Han har fordypet seg inn på et felt han synes virker interessant. Han har valgt et felt som ikke så mange andre har spesialkompetanse på så da er han både ettertraktet og lønnen deretter. 

Anonymkode: 42b1a...87a

Skrevet
sug lut skrev (12 minutter siden):

Den henger høyt fordi den er en forutsetning for meningsfull ansettelse i store deler av det aktuelle arbeidsmarkedet. Betale ned studielån kan man på hvilken som helst jobb, og det er ikke nødvendigvis slik at en doktorgrad er veien å gå om det er penger man er ute etter. Tvert i mot, man velger å ta en doktorgrad av interesse for faget og for fordypning, og så kan man håpe og be om at det åpner seg relevante stillinger innen overskuelig framtid.

Selv om det ikke er penger man er ute etter er det jo greit å få lønn som står i forhold til kunnskap og dedikasjon. Hun selv ser på det på samme måte som deg, men som mor så er jeg litt mer praktisk anlagt. Det blir litt dumt om man havner som saksbehandler i det offentlige med en doktorgrad i skuffen, tenker jeg. 

hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Min mann har tatt en doktorgrad. Han har fordypet seg inn på et felt han synes virker interessant. Han har valgt et felt som ikke så mange andre har spesialkompetanse på så da er han både ettertraktet og lønnen deretter. 

Anonymkode: 42b1a...87a

Min datter har også valgt et rimelig smalt felt, men det er nok heller ikke så ettertraktet at spennende jobber vil stå i kø. 

Jeg respekterer valget og er stolt av henne, men er nok litt vel pragmatisk. 

hi

Annonse

Skrevet

Husk at hun også vil få betaling mens hun tar doktorgraden. Lønna er ikke veldig høy, men sammenlignbar med mange begynnerstillinger i offentlig sektor.

Anonymkode: 05add...033

Skrevet

Det kommer litt an på miljøet du vanker i. I et naturfaglig eller teknisk miljø henger ikke en doktorgrad i samfunnsvitenskap eller dans særlig høyt  men på universitetet i Oslo eller i det klassiske dansemiljøet kan det ha høy status.

Anonymkode: f7ffc...158

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Selv om det ikke er penger man er ute etter er det jo greit å få lønn som står i forhold til kunnskap og dedikasjon. Hun selv ser på det på samme måte som deg, men som mor så er jeg litt mer praktisk anlagt. Det blir litt dumt om man havner som saksbehandler i det offentlige med en doktorgrad i skuffen, tenker jeg. 

hi

Hvorfor det? Man skal gjøre alt man vil så lenge man kan. Utdanning er ikke bortkastet uansett og saksbehandler er ingen livstidsdom. Penger er underordnet.

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Hvorfor det? Man skal gjøre alt man vil så lenge man kan. Utdanning er ikke bortkastet uansett og saksbehandler er ingen livstidsdom. Penger er underordnet.

At penger er underordnet er det vel bare de som har nok som mener.  

Skrevet

For et merkelig fokus. Hun kommer trolig til å tjene dårligere enn en del og bedre en veldig mange. De fleste av oss tjener helt gjennomsnittlig og lever gode liv. 

Om dattera di har evne og vilje til å gjennomføre en doktorgrad, noe som IKKE er veldig gjennomsnittlig, så bør du være stolt og oppmuntre henne.

Anonymkode: 2deae...534

Skrevet

I forskningsinstitusjoner er du nesten nødt til å ha doktorgrad. Med tanke på prioritering mhp lønn, innvilgelse av forskningssøknader, være prosjektleder for forskningsprosjekter, samarbeide med  utenlandske fagmiljøer, veileder for stipendiater etc…samt anseelse blandt de andre forskerne. Ph.d er et must i disse kretser, like it or not.

Anonymkode: 10c68...66b

Skrevet

Det betyr mye hvilket fagfelt vi snakker om her. Jeg jobber selv i akademia, som høyskolelektor innen humaniora. Det går år mellom hver gang det lyses ut relevante stipendiatstillinger for mitt fagfelt. Jeg får aldri fast jobb uten den doktorgraden, men jeg kan jobbe mange andre steder uten. I skolen, f.eks., vil ikke lønnen gå opp selv om jeg har doktorgrad. Heller ikke i forvaltning, osv. For meg, som vil bli værende ved høyskolen, er det likevel aktuelt å ta doktorgrad. Jeg håper jeg får det til en gang.  

Hvis hun er realist kan doktorgrad være veldig relevant, og i privat næringsliv kan det også betale seg riktig godt. 

Anonymkode: cda56...a64

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

For et merkelig fokus. Hun kommer trolig til å tjene dårligere enn en del og bedre en veldig mange. De fleste av oss tjener helt gjennomsnittlig og lever gode liv. 

Om dattera di har evne og vilje til å gjennomføre en doktorgrad, noe som IKKE er veldig gjennomsnittlig, så bør du være stolt og oppmuntre henne.

Anonymkode: 2deae...534

Jeg er selvsagt umåtelig stolt, og litt overrasket over hennes gode hode😅vi er en familie av fagutdannede og hun blir den første i storfamilien med master. Man må kunne stille spørsmål selv om man er hundre prosent støttende. 

hi

Skrevet

Lønnsmessig vil jo aldri master og doktor lønne seg i penger. Men du kan få jobber og ioppgaver som du ikke ville fått uten.  Jeg fullfører en master nå innen helse. vil nok få noe høyere lønn men det lønner seg ikke med tanke på de timene jeg har lagt ned på fritiden.  Men jeg kan få andre oppgaver, kanskje...  Min man med doktor innen siving har dårligere lønn enn kullkameratene fra studietiden fordi han er fagspesialist/idiot og ikke har avansert til lederstillinger som mange av de har gjort.  Men han er fornøyd og vil ikke bytte det er jo det viktigste....

Anonymkode: e2f5e...6dc

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

At penger er underordnet er det vel bare de som har nok som mener.  

Penger er underordnet så lenge man har nok, selv om det ikke er veldig mye. Hun får ikke noe dårligere lønn med doktorgrad enn uten, i verste fall akkurat den samme og da har hun ikke tapt noe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Penger er underordnet så lenge man har nok, selv om det ikke er veldig mye. Hun får ikke noe dårligere lønn med doktorgrad enn uten, i verste fall akkurat den samme og da har hun ikke tapt noe.

Tja, i en del yrker vil man regnes som overkvalifisert med doktorgrad. I verste fall får man ikke jobbene man vil ha, utenfor akademia. 

Anonymkode: cda56...a64

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Min datter leverer nå sin master og har planer om å etterhvert forsøke på en doktorgrad innen emnet. Jeg er ikke akademiker selv, og kjenner lite til både jobbmuligheter og lønnsnivå. Så mitt spørsmål er i hvilken grad en phd påvirker mulighetene til å få jobb til en lønn det går an å leve av (og betale ned et betydelig studielån)?

Først må hun jo forsikre seg om at det finnes stipendiatstillinger og at det er en realistisk mulighet for henne å få en slik stilling!

Jeg tok i sin tid hovedfag. Det var kun 1 på mitt kull som gikk videre til doktorgrad - rett og slett fordi det var veldig få stipendiatstillinger. Og de stillingene som eksisterte, var veldig smale og spesifikke.

Men en stipendiatstilling vil hun jo ikke få mer studielån enn hun har i dag. Stipendiatlønnen et ikke noe så skryte veldig av, men den er helt grei. 

Når det gjelder jobb og lønn så vil veldig lang utdanning sjeldent lønne seg når man veier inn studielån og år med tapt inntekt. Men det gir en annen anerkjennelse og tilfredsstillelse for de som er faginteresserte. Hvis hun ønsker seg til forskning og akademia er doktorgrad veldig relevant. 

Anonymkode: ee4a9...275

Skrevet

Jeg er utdannet tannlege og har en PhD. Jobber nå som forsker. Hadde jeg jobbet klinisk i det offentlige ville jeg tjent ca 50% mer, og i det private minst det dobbelte. Hadde jeg brukt årene det tok meg å få doktorgraden på spesialisering i stedet ville jeg tjent virkelig godt. 
Allikevel er jeg glad for at jeg valgte PhD-løpet. Det jeg «mister» i lønn tar jeg igjen i spennende og fleksibel hverdag. Hvor mye man taper lønnsmessig på PhD varierer fra felt til felt. Innen for eksempel medisin/odontologi og siv.ing.-fag blir det ganske mye, mens enkelte andre kan tjene litt på det, men sjelden så mye at det blir økonomisk gunstig. 
Man bør tenke seg virkelig godt om før man starter. PhD-utdanningen fører som regel mot forskning (vanskelig å få fast jobb) og akademiske stillinger ved utdanningsinstitusjoner. Det er et beinhardt løp med mange frustrasjoner, en virkelig kamp mot seg selv, og veldig mange utvikler psykiske lidelser. Men finner man noe man brenner for, med gode, støttende og kompetente veiledere, kan det også være veldig spennende. 

Anonymkode: b9ff4...ab1

Skrevet

Jeg har doktorgrad og jobber i akademia. Jeg er kanskje den av alle kjenner som tjener dårligst.
Man må være dedikert og brenne for faget. 
Men man kan jo jobbe utenfor akademia også med doktorgrad, så hvis hun har lyst, er det ikke noe negativt i å ta en doktorgad. 

Anonymkode: 9a0ae...070

Skrevet

En doktorgrad er stort sett bare nyttig om man jobber i akademia, og det gjør man uansett ikke for lønna. Jeg vurderte på et tidspunkt å ta doktorgrad, men søkte heller en lederstilling og tjener langt bedre enn jeg ville gjort om jeg fulgte fagsporet. Jeg har en master i administrasjon og ledelse i tillegg til grunnutdanning.

Anonymkode: 08b27...aa4

Skrevet

En utdannelse er verdifull så lenge man utdanner seg innen det man brenner for. 
Jeg startet en utdannelse i utlandet med hoppet av. Jeg hadde ikke lidenskap for faget. Fikk en degree jeg kunne bygge videre på innen noe annet. Det jeg jobber med nå er noe jeg synes er gøy og spennende. 
Jeg valgte å stoppe etter master. En doktorgrad er selvsagt bra. Men i mitt yrke er det ikke forskjellen så stor mellom master og doktorgrad. Og helt ærlig så synes jeg de med PhD ofte er for teoretiske. 
PhD er bedre betalt men ikke veldig. Og i tillegg så kjenner jeg noen som har slitt med å få jobb da konkurransen er stor. De har også vært overkvalifisert for enkelte jobber. De har vært tvunget til å starte eget foretak og jobbe som konsulent. Det oppleves som litt ustabilt. 

Anonymkode: ed68f...12d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...