Gå til innhold

Oj... 17. mai uten barn... 16 år siden sist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner plutselig at jeg er uten barn i toget i år... og kan egentlig planlegge som jeg vil. med unntak av at ungdomskolebarnet (som hardnakket sier det ikke blir å gå tog) gjør at jeg og mann ikke kan reise bort. men hva gjør man da i en mellomstor by? oj for et luksusproblem... må skaffe meg nye tradisjoner tenker jeg.

Jeg deltar på et opplegg for kommunens flaggheising kl. 7 om morgen så jeg skal ikke sove bort dagen, men kan jeg gå på tur i skogen i nærheten? dra hjem og se på NRKs dekning? oj for et luksusproblem  etter 16 år med  barnetog-is i byen-kjapptur hjemom-på skolen med ungene-hjemom-tur  for å se russetog-middag med barnas venner-utslitt på sofaen...

Jeg tror jammen at jeg ser barnetoget og blir i byen å ser på livet... det har jeg ikke hatt tid til på 15 år, minst..

Dere andre som har kommet ut av  alle "må-tradisjoner" på 17. mai. hva skal dere?

Anonymkode: b65ce...f93

Fortsetter under...

Skrevet

I fjor var det kun tenåringen som var hjemme. De to andre feiret på sine studiesteder. Da droppet vi toget, for første gang, siden eldste gikk i barnehagen. Vi spiste sen og lang frokost, dro etterhvert opp på skolen en tur for kake, kaffe, taler og sosiale. Senere hadde vi invitert noen venner til grilling, kake og is. Og leker for de yngste barna.

I år drar jeg og tenåringen til Tyskland. Reiser 16.mai og blir til 22.mai. Besøke familie og kose oss :)

Anonymkode: 9e2f6...bb0

Skrevet

Har annethvert år uten barn, og da unngår jeg alt. Så deilig! Ingen skrikende under og fløyter og korps, lange køer for å kjøpe hjemmelagde kaker som ikke nødvendigvis er bakt av folk som vet hva de driver med. 

Når jeg er uten unger på 17.mai er det sove litt lenge. Nyte et par kopper kaffe og en ekstra god frokost. Sette på musikk og begynne å forberede middag. Inviterer noen, alt etter hva som passer: venninner uten barn, eller et vennepar som har store barn som har egne planer. Eller foreldrene mine, men de bor et stykke unna så det blir ikke hver gang. 

Spiser en bedre middag, lager dessert, drikker et par glass vin. Alt bra 3 retters til grilling. 

Enten blir vi hjemme og fortsetter det sosiale der, eller så drar vi inn til byen og titter litt når kaoset og alle barna har reist hjem..  deilig. Oppsøker ikke gale 17.mai-barn om jeg ikke har mine egne barn hjemme😵

Anonymkode: e7317...dcd

Skrevet

Skal ha frokost med ungene og noen venner av dem, før de drar videre. Så blir det en lang tur med hunden til en strand etter et par km gjennom skauen, og der er vi mange hunde- eiere som møtes for å tilbringe et par timer sammen. Så blir det å gå i byen og se på folk og sikkert ta en utepils. Deretter hjem og grille og spise masse ulik mat med naboene fra ettermiddag og utover kvelden. 

Skrevet

Går på tidlig flaggheising med mannen, så til byen på kransnedleggelse, så hele barnetoget (Oslo), så hjem og ha alle de eventuelt tilstedeværende på middag utover ettmiddagen, ungene om det passer, besteforeldre, venner. Elsker det.

Anonymkode: dbc4f...7e3

Skrevet

Høres ut som en drøm🥰 Neste år er vi endelig fri til å gjøre hva vi vil på 17.mai 😇

Hilsen hun som sitter i komité for åttende år på rad😅 

(Komité 6. og 7. trinn, jeg har fire barn som er født annet hvert år)

Anonymkode: e5219...844

Annonse

Skrevet

I år skal vi også gjøre hva vi vil! 🥂 Hurregud for en herlig følelse. Jeg skal ikke i nærheten av en skole. Bare tanken på å gjøre hva jeg vil og ikke hva jeg MÅ er befriende. 

Skrevet

Vi bestiller bord på et spisested i byen så vi kan sette oss ned og spise lunsj etter toget. Må være tidlig ute for å få bord da, bestiller bord ute et sted de har digre markiser i tilfelle regn.

Så vi rusler til byen og ser på barnetoget klokken ti, har bestilt bord til klokken tolv, og skal til noen naboer og grille klokken seks.

Ungene som er fra 14 til 22 år vandrer med venner hele dagen, og de to yngste er med til naboen (som har barn på samme alder) klokken seks.

Anonymkode: 9cd47...6bb

Skrevet

Vi er en gjeng som tar med oss kaffe, sjokolade og flagg opp på en høyde i nærheten - ca 30 min å gå opp, så drikker vi kaffe der til salutter klokka åtte. 

Så ordner jeg frokost til resten når jeg kommer hjem, som vi tar oss god tid med før vi drar ned til byen.

De siste årene har vi spist på et hotell i sentrum med storfamilien, men i år glir 17. mai over i konfirmasjon - så vi dropper det.

Kvelden pleier vi å tilbringe med grilling og litt bobler hos gode naboer

Anonymkode: cec5e...186

Skrevet

Åå, nå kjenner jeg at jeg gleder meg til den dagen jeg kan disponere 17. mai selv igjen! 😅 Koselig med arrangement på skolen med ungene og i år står vi for hele greia. Men om 4-5 år er vi ferdige på grunnskolen og da blir det godt å bare sløve! 🇳🇴 Kos dere med dagen! 

Anonymkode: 96f87...a41

Skrevet

Om to år er yngste ferdig med barneskolen. Da kommer vi til å sløve hele dagen uten planer, for så å spise/grille med gode venner på ettermiddagen. Vi kommer ikke til å dra på noen arrangementer, når vi ikke har forpliktelser på skolen lenger. 

Skrevet

Her og har vi 2 år igjen m skolefeiring, neste år er vi med å stelle i stand og selge mat, så gleder oss til å endelig få gjøre hva vi og barna vil på 17 mai.

Var så herlig under korona ….

Anonymkode: d65bb...3cb

Skrevet

Hadde siste året i fjor der jeg måtte være med og arrangere. Herlig å være ferdig med det!! Tviler på at det blir noen tur på feiringa på skolen i år. 

Anonymkode: ce80b...d18

Annonse

Skrevet

Sløve og gjøre andre ting kan vi gjøre alle andre dager. 17.mai er en viktig dag som må feires! 
i fjor tok vi på oss bunad og tuslet inn til sentrum. Vinket til kjente i barnetoget og var med på arrangementet i idrettshallen. Herlig å slippe kø og mas. Nasjonalsangen og kongesangen må til for at det skal bli 17.mai.

så var vi hjemom før vi møtte noen venner på en lokal resturant. Selvsagt i bunad. God mat og dessert før vi avsluttet dagen med en liten fjelltur i nærheten. (Uten bunad)

Trist at så mange ikke feirer slike høytidsdager uten barn. Er det så forferdelig å delta på feiringen? Med store barn sløver vi ofte i helgene, men jeg tror det er viktig å ha noen spesielle dager som skiller seg ut i mengden av hverdager.

Anonymkode: 94c92...54b

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Sløve og gjøre andre ting kan vi gjøre alle andre dager. 17.mai er en viktig dag som må feires! 
i fjor tok vi på oss bunad og tuslet inn til sentrum. Vinket til kjente i barnetoget og var med på arrangementet i idrettshallen. Herlig å slippe kø og mas. Nasjonalsangen og kongesangen må til for at det skal bli 17.mai.

så var vi hjemom før vi møtte noen venner på en lokal resturant. Selvsagt i bunad. God mat og dessert før vi avsluttet dagen med en liten fjelltur i nærheten. (Uten bunad)

Trist at så mange ikke feirer slike høytidsdager uten barn. Er det så forferdelig å delta på feiringen? Med store barn sløver vi ofte i helgene, men jeg tror det er viktig å ha noen spesielle dager som skiller seg ut i mengden av hverdager.

Anonymkode: 94c92...54b

Det handler vel mest om å slippe å være bundet til forpliktelser som kakebaking, dugnader, måtte gjøre unger klar til å gå i tog på et tidspunkt på døgnet der selv ikke fuglene har våknet osv. Rett og slett ha friheten til å styre tiden og dagen slik man ønsker, orker og vil. For noen innebærer det fullt program i bunad fra morgen til kveld, for andre å kunne trekke seg unna alt bråket og slappe av, og for de fleste noe midt i mellom. Etter fire relativt tette barn må jeg innrømme at det har vært nydelig med to år nå uten mye styr, men vi har feiret litt hjemme med ekstra god mat, hatt gjester og laget til leker. Til og med tenåringene våre synes det var morsomt med potetløp med bestemor utenfor huset 😅 Men vi har ikke oppsøkt folkelivet heller, jeg kjenner at jeg trenger et par års pause til fra det.

Anonymkode: c707f...310

Skrevet

Pakke deilig lunsj og ut til en vann i skogen. Der skal vi ha hunde 17. mai med mat og hygge. 

Anonymkode: de86d...365

Skrevet

Vi har ingen forpliktelser på 17.mai, men er tidlig oppe, får på oss finstasen og er i byen og ser på barnetoget, hører tale for dagen og synger nasjonalsangen. Så spiser vi lunsj på en restaurant før vi drar til nabobyen og ser borgertoget. På kvelden samles storfamilien hos den som har tur til lapskaus, pølser, is og skoa av. 17.mai må feires. Det er nok andre dager i året til sløving, turgåing og annet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...