Gå til innhold

Kan kattungene gies bort når de bare er 1 mnd gammel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For akkurat en måned siden fikk pusen våres kattunger. På torsdag døde dessverre pusen vår ettersom hun ble påkjørt. Nå er vi uenige om hva vi skal gjøre. Mannen min mener at da kan vi gi vekk kattungene allerede nå,mens jeg mener at det er viktig at de får tid med søskene sine frem til de er 3 mnder. Hvem har rett her?

Anonymkode: 8cf01...d39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du

Anonymkode: e3166...1e3

Skrevet

Du!! Mannen din er brutal og har null peiling på hva han sier.

Anonymkode: e25a1...d8f

Skrevet

Her har du selvfølgelig rett! Bare å be veterinær fortelle han dette hvis han er så kort.

Skrevet
TinaK 1990 skrev (18 minutter siden):

Her har du selvfølgelig rett! Bare å be veterinær fortelle han dette hvis han er så kort.

Han mener at 3 mnders regelen er jo for at kattungene ikke skal bli tatt for tidlig fra moren,så når moren er død så kan de gies bort nå. Men jeg tenker det er viktig for kattungene sin trygghet å få vært med søskene frem til de er 3 mnder. 

Skrevet

Ja, de må få være med søsknene og dere som kjenner dem i huset de er vant til, de er jo bare babyer enda.

Anonymkode: fb9e1...0e8

Skrevet

Du har selvfølgelig rett.

Anonymkode: 5c57f...0d2

Skrevet

Jeg vet ikke, altså, men det beste for kattungene er kanskje å bo sammen med en voksen katt, en slags adoptivmor? Vår lille pus er fra dyrebeskyttelsen, og mistet mammaen sin da hun var 4 uker. Hun og broren ble plassert hos en voksen hokatt, som lærte de små alt de skal lære. Nå er vår to år, og har vært helt strøken hele veien. Så kanskje gi bort om de får være med en annen katt? 

Anonymkode: ce280...a12

Skrevet

Jeg tror faktisk det er bedre å bli gitt bort nå når måren er død. Kattungene krever veldig mye oppfølging nå som de ikke har mor. Jeg tror ikke dere klarer å følge opp mange kattunger på en gang på den måten.

Anonymkode: cebd0...fc1

Skrevet

Kan du prøve å adoptere hele søskenflokken bort til en annen kattemor fram til de er leveringsklare?

Anonymkode: da992...e31

Skrevet

Nei, kattungene må få være sammen til de er leveringsklare. Hvis dere har venner med en voksen katt som de kan bo hos er det enda bedre. 

Vi har hatt katt i alle år og er omringet av kattemennesker. Alle kattene vi har sett som har blitt gitt vekk før 8 uker har fått store problemer senere og er vanskelige å leve med. Det er nesten ikke mulig å ha dem i hus pga hyperaktivitet og aggresjon. 

Skrevet
Pobie skrev (11 minutter siden):

Nei, kattungene må få være sammen til de er leveringsklare. Hvis dere har venner med en voksen katt som de kan bo hos er det enda bedre. 

Vi har hatt katt i alle år og er omringet av kattemennesker. Alle kattene vi har sett som har blitt gitt vekk før 8 uker har fått store problemer senere og er vanskelige å leve med. Det er nesten ikke mulig å ha dem i hus pga hyperaktivitet og aggresjon. 

Jeg har hatt flere katter jeg har fått før de var 8 uker. Det har gått helt fint og de har vært  veldig greie å ga med å gjøre,  men det har vært mye jobb med de første månedene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har hatt flere katter jeg har fått før de var 8 uker. Det har gått helt fint og de har vært  veldig greie å ga med å gjøre,  men det har vært mye jobb med de første månedene.

Har du hatt katt som kun var 4 uker gammel da den ble tatt fra mor og søsken? Det har jeg, og den spiste knapt på egenhånd og var ikke til å leve med da den ble litt større.

Skrevet
Pobie skrev (5 minutter siden):

Har du hatt katt som kun var 4 uker gammel da den ble tatt fra mor og søsken? Det har jeg, og den spiste knapt på egenhånd og var ikke til å leve med da den ble litt større.

Nei, men to har vært under 8 uker som var det jeg skrev. Skal du ha en kattunge på bare 4 uker, uten mor  må du fungere som kattemat selv. Det er enormt med jobb.

Skrevet

Dere må finne en adoptivmor. Det er ikke bare nærhet og mat en kattemor gir sine små, det er også alt hun lærer dem og hvordan hun oppdrar dem. Dere har ingen forutsetninger for å gi det samme som en kattemor. Det handler om mer enn å få kattungene til å overleve. Ikke skill dem heller, om mulig, men det er bedre å ha f.eks. 2 og 3 sammen med hver sin adoptivmor enn ingen adoptivmor. 

Anonymkode: db1af...2ec

Skrevet

Dere må finne en adoptivmor. Det er ikke bare nærhet og mat en kattemor gir sine små, det er også alt hun lærer dem og hvordan hun oppdrar dem. Dere har ingen forutsetninger for å gi det samme som en kattemor. Det handler om mer enn å få kattungene til å overleve. Ikke skill dem heller, om mulig, men det er bedre å ha f.eks. 2 og 3 sammen med hver sin adoptivmor enn ingen adoptivmor. 

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men vil en fremmed katt ta på seg den rollen for andre sine kattunger? Og hvordan får man matet såpass små katter, de er jo vant med å die?

Anonymkode: 7f3b3...f9f

Skrevet

En katt som allerde har kattunger vil ofte akseptere og ta til seg noen ekstra når hun først er i gang med jobben. Noen vil selvsagt avvise, men det må dere nesten bare prøve dere frem på. Kontakt f.eks. dyrenes beskytter eller en annen organisasjon om dere ikke får tak i selv. Men dere må handle raskt. Kattunger så små dier hver 4/5 time gjennom hele døgnet sånn ca. Hvordan har dere løst det til nå? Vil tippe det er rimelig urolig og mye piping i kullet? Det begynner å haste om dere ønsker de skal overleve. Dere må mate med pippette eller sprøyte om de ikke får i seg næring selv. De er også laktoseintolerante og kan ikke ha vanlig melk. De må ha kattungemelk, melk fra katt eller hund. Vanlig melk gir dem dødelig diaré, vann er ikke godt nok ift næring og vekst. 

Skrevet

En katt som allerde har kattunger vil ofte akseptere og ta til seg noen ekstra når hun først er i gang med jobben. Noen vil selvsagt avvise, men det må dere nesten bare prøve dere frem på. Kontakt f.eks. dyrenes beskytter eller en annen organisasjon om dere ikke får tak i selv. Men dere må handle raskt. Kattunger så små dier hver 4/5 time gjennom hele døgnet sånn ca. Hvordan har dere løst det til nå? Vil tippe det er rimelig urolig og mye piping i kullet? Det begynner å haste om dere ønsker de skal overleve. Dere må mate med pippette eller sprøyte om de ikke får i seg næring selv. De er også laktoseintolerante og kan ikke ha vanlig melk. De må ha kattungemelk, melk fra katt eller hund. Vanlig melk gir dem dødelig diaré, vann er ikke godt nok ift næring og vekst. 

Ja de skriker mye etter moren dessverre :( Nå får de melk via flaske å det har gått greit. De får ikke seg så mye som det står at de skal ha i seg,men de får hvertfall mat i seg.

Skrevet

Hadde jeg vært i den situasjonen tror jeg at jeg ville hørt om dyrebeskyttelsen hadde en katt som kunne passet. Så kunne dere vært "fosterhjem" for denne katten frem til de små er leveringsklare.

Anonymkode: 3885a...511

Skrevet

Hvordan går det med de små?

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan går det med de små?

De skriker mye etter moren men de får heldigvis i seg mat

Skrevet

De lærer mye av hverandre, bl.a. at biting er vondt. Kattunger som skilles fra mor og hverandre for tidlig lærer ikke alt det vanlige puser lærer av å lekeslåss med søsknene. Jeg har inntrykk av at mange store puser får litt morsinnstinkt av kattunger, i et knipetak kan en mindre hund med hvalper også fungere (regner med deg da må få egnet melk).

Anonymkode: a069f...2c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Nå spør jeg fordi jeg ikke vet, men vil en fremmed katt ta på seg den rollen for andre sine kattunger? Og hvordan får man matet såpass små katter, de er jo vant med å die?

Anonymkode: 7f3b3...f9f

Det beste er om de finner en katt med kattunger på samme alder eller yngre som kan bli adoptivmor, men bare å bo med en voksen katt som er vennlig innstilt er bedre enn at de er alene. Når de er 4 uker gamle kan de så smått begynne å spise myk/flytende føde fra skål, f eks litt kattemat utblandet i kattemelk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...