Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre? Og bør jeg gjøre noe?

Anbefalte innlegg

Datteren min på 13 år er på håndballcup i helga. Vi foreldre er med. De overnatter på skole, vi på hotell. 
Får mld av datteren min om at det igjen er vanskelig med hennes nærmeste venninne. Hun «fant» seg en annen på laget som hun ville være sammen med. Og det er greit det. Men, problemet er at hun da overser min datter helt. Hun blir da lei seg. Dette skjer med jevne mellomrom. Er det noe jeg kan eller bør gjøre? Eller må de bare finne ut av det selv?

Anonymkode: 97e6d...003

Fortsetter under...

Dette må de løse på egenhånd. 

Ja, det er vondt å være din 13-åring akkurat nå, det er det ingen tvil om. Likevel, hvis hun står i det, så er det aller mest sannsynlig hun som kommer styrket ut av dette, på litt sikt. 

Du skal i alle fall ikke gå inn og "ordne opp", barn med curlingforeldre lærer ikke å takle livet. Livet er ikke lett, og det må dessverre 13-åringen din også lære. 

Anonymkode: 3b3fd...44f

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det må de finne ut av selv, det er en del av å vokse opp - å vokse fra hverandre.

Anonymkode: 2623d...2c3

De vokser ikke fra hverandre. De er veldig nære. Men, de oppfører seg ikke alltid like greit. 

hi

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Datteren min på 13 år er på håndballcup i helga. Vi foreldre er med. De overnatter på skole, vi på hotell. 
Får mld av datteren min om at det igjen er vanskelig med hennes nærmeste venninne. Hun «fant» seg en annen på laget som hun ville være sammen med. Og det er greit det. Men, problemet er at hun da overser min datter helt. Hun blir da lei seg. Dette skjer med jevne mellomrom. Er det noe jeg kan eller bør gjøre? Eller må de bare finne ut av det selv?

De er et helt lag på tur! Det lureste din datter gjør er å ikke gjøre seg avhengig av EN venninne. Hvis denne ene venninnen overser henne, så får hun selv sørge for å henge med noen av de andre jentene

Anonymkode: 95b02...e3d

Annonse

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

De er et helt lag på tur! Det lureste din datter gjør er å ikke gjøre seg avhengig av EN venninne. Hvis denne ene venninnen overser henne, så får hun selv sørge for å henge med noen av de andre jentene

Hun er ikke avhengig av én. Men, jeg har selvfølgelig forståelse for at hun blir oversett. Det er jo en slags utestengelse. 

Hi

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hun er ikke avhengig av én. Men, jeg har selvfølgelig forståelse for at hun blir oversett. Det er jo en slags utestengelse. 

Hi

Synes ikke det virker som du har forståelse i det hele tatt. Dette er ikke noe du kan skrike utestengelse for, selvom det er sårt at datteren din blir valgt bort.

Anonymkode: 69506...c09

Her går jeg imot strømmen.

Hadde dere vært hjemme, så hadde jeg rådet som de andre. La de få ordne opp vær der for henne om hun trenger det, og oppmuntre henne til å utvide vennekretsen sin. 

Men nå er de på cup, og det er vanvittig sårt å bli oversett. Snakk med datteren din, spør om du skal hente henne og eventuelt finne på noe sammen, om det er tid og rom for det. Du kan ikke ta venninnen hennes, men du kan tilby datteren din litt ekstra tid med deg om hun vil det. 

Og når dere kommer hjem, ber du henne invitere til jentekveld, da med flere jenter som hun kan knytte seg til ❤️

Anonymkode: 63ad1...8b4

For en kjip venninne! Det er klart du skal gjøre noe. Jentungen må si i fra til venninnen om at hun blir lei seg og føler seg utenfor, og det kan du trygge henne på at er greit. Venninnen står selvsagt fritt til å etablere andre vennskap (det burde også din datter gjøre), men det er ikke greit å plutselig overse noen når man er på tur. Venninnen og hun andre må selvsagt inkludere datteren din også, det er faktisk normal folkeskikk. 

Anonymkode: 17b66...b4a

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Synes ikke det virker som du har forståelse i det hele tatt. Dette er ikke noe du kan skrike utestengelse for, selvom det er sårt at datteren din blir valgt bort.

Anonymkode: 69506...c09

Herlighet. Jeg «skriker» da ikke utestengelse. Men, det er jo det det er. Og det er da ikke jeg som syns det er sårt. Det er barnet. Hadde du følt deg høy i hatten om din beste venninne dreit totalt i deg når en ny venninne kom til?

hi

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her går jeg imot strømmen.

Hadde dere vært hjemme, så hadde jeg rådet som de andre. La de få ordne opp vær der for henne om hun trenger det, og oppmuntre henne til å utvide vennekretsen sin. 

Men nå er de på cup, og det er vanvittig sårt å bli oversett. Snakk med datteren din, spør om du skal hente henne og eventuelt finne på noe sammen, om det er tid og rom for det. Du kan ikke ta venninnen hennes, men du kan tilby datteren din litt ekstra tid med deg om hun vil det. 

Og når dere kommer hjem, ber du henne invitere til jentekveld, da med flere jenter som hun kan knytte seg til ❤️

Anonymkode: 63ad1...8b4

Altså, du er en sånn mamma man virkelig kan ønske seg i livet 😍 Tenk om alle ble forstått slik i møtet med livets kjipe sider. 

Anonymkode: e8ca8...2c1

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hold deg unna og la barna dra på cup uten å ha foreldre på hotell ved sidrnav. La dem lære å håndtere ting selv.

Anonymkode: bc6b3...baa

Eh, nei. Vi foreldre har får beskjed  om å være med. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg lærer ungene mine at man ikke kan basere seg på èn venn, men må kunne omgis alle. På den måten blir man ikke alene selv om noen trekker seg unna. 

Anonymkode: 96ad5...e53

Som sagt lenger opp, så har hun ikke bare én venn. Det betyr alikevel ikke at det ikke er sårt når du blir totalt oversett. 

hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Eh, nei. Vi foreldre har får beskjed  om å være med. 

Da rar dere det opp med klubbledelsen om det ikke er bedre at de klarer seg litt selv. Hva har dere der å gjøre og hvorfor bor dere ikke på samme sted om det er så viktig at foreldrene er der.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Da rar dere det opp med klubbledelsen om det ikke er bedre at de klarer seg litt selv. Hva har dere der å gjøre og hvorfor bor dere ikke på samme sted om det er så viktig at foreldrene er der.

🙄

Anonym bruker skrev (På 5.5.2023 den 23.02):

De vokser ikke fra hverandre. De er veldig nære. Men, de oppfører seg ikke alltid like greit. 

hi

De er barn ennå, du kan si at det er sånn blant jenter i den alderen. Si at det går over. 

Anonymkode: a8824...bd3

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Som sagt lenger opp, så har hun ikke bare én venn. Det betyr alikevel ikke at det ikke er sårt når du blir totalt oversett. 

hi

Sårt ja. Helt greit at hun synes det er kjipt. 
Men det er ikke nødvendigvis utestengelse. Hun har venninner å være sammen med. Da må hun lære seg til å takle at denne ene velger henne litt bort. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...