Gå til innhold

Besteforeldre og barnebarn.

Anbefalte innlegg

Ja, inspirert av tråden 'Når foreldre blir gamle og trenger hjelp"

Der skriver altså flere godt voksne damer at de ikke har tid til å hjelpe foreldre fordi de har nok å gjøre. Samtidig har de barn , og jeg tipper at som 45+ så er barna store nok til å både male hus og hjelpe til med mye annet. Hvorfor gjør ikke barna deres det ? 

Her har de hjulpet besteforeldre siden de var rundt 13 år. Med alt mulig fra hagearbeid til å handle. Også har de malt hus da de var 15 og 17 år. Det fikk de betalt 2500 hver for. Ellers tar de ikke betalt, men de får litt her og det uten sammenheng med hjelp de gir.

Sønnen har også flere ganger hatt med kompiser til besteforeldrene, og da har de ryddet uthus og "mekket" bil mm. Bestefaren har vært med, og det har også bestemødrene på begge sider når de har trengt hjelp. 

Nå har barna mine vært heldig med sine besteforeldre, som har hatt de både med på ferier og vært mye sammen med dem, så mulig det er fordi de har vært flinke til å ha knytt bånd til dem. Mer på ene siden enn andre riktignok, men ungene her er like glad i dem på begge sider.

Det kunne søren ikke falt meg inn å tenke at våre foreldre måtte flytte fra huset fordi de trenger hjelp nå og da. De har bodd der i henholdsvis 36 og snart 55 år! Skulle de flyttet til leiligheter fordi ingen kunne hjelpe dem ??

De elsker husene sine og hagene, og ene paret har ikke naboer nært seg engang. Skulle de plutselig mistet alt da, og bodd i leilighet?

Til og med ungene har syns det er en veldig dårlig ide. Trist faktisk. 

Er bama deres helt likegyldige til sånt? Og er dere ?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440068-besteforeldre-og-barnebarn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fint at det fungerer så godt for deg og at dine barn hjelper til. Jeg er snart 45 og mine barn er 7, 9 og 15 år. Eldste har mange utfordringer og krever mye tid og tålmodighet, oppfølging osv og de to yngste er litt små til å hjelpe til mye pluss at 9 åringen trener turn 3 dager i uka og det er mye kjøring og henting, så vi har lite tid til å hjelpe besteforeldrene. De har heller aldri stilt opp og engasjert seg noe særlig i barnebarna, så jeg har ikke så dårlig samvittighet for det heller, barn går foran.

Anonymkode: 94a85...3c5

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er fint at det fungerer så godt for deg og at dine barn hjelper til. Jeg er snart 45 og mine barn er 7, 9 og 15 år. Eldste har mange utfordringer og krever mye tid og tålmodighet, oppfølging osv og de to yngste er litt små til å hjelpe til mye pluss at 9 åringen trener turn 3 dager i uka og det er mye kjøring og henting, så vi har lite tid til å hjelpe besteforeldrene. De har heller aldri stilt opp og engasjert seg noe særlig i barnebarna, så jeg har ikke så dårlig samvittighet for det heller, barn går foran.

Ja, men nå snakket jeg jo ikke om barn som ikke kan. Det er jo greit det, at de ikke har stilt opp og engasjert seg, uten at jeg vet hva du legger i det. Noen stiller jo veldig høye krav også da, så hvor er dine på skalaen? 

En annen ting er jo at du lærer jo barna dine at de også kan la være å stille opp og engasjere seg. Det er det som ofte blir feil med familier- at alt går i arv og sirkler ikke brytes. Helt typisk. Det er jo ikke bra, for neste ut som vil merke det er jo du? 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Så flott at alt er helt perfekt hos deg, da! 

Det er ikke riktig så svart/hvitt hos riktig alle andre, ser du. 

Anonymkode: d08ee...485

Ingenting er perfekt her, og det har det aldri vært heller.

Du kunne jo kanskje ha bidratt litt mer saklig da, og det ville jo vært fryktelig dunt av meg å stille kritiske spørsmål i en sak hvor jeg gjorde det samme som jeg tenker er feil, selv. Det er vel det vi gjør her, å snakke om erfaringer og hva vi tenker er riktig og galt liksom. 

HI i den andre tråden skrev også at foreldrene forventet at de skulle stille opp dagen etter de spurte om hjelp uavhengig av at de jobbet fult og eventuelt hadde andre planer.

HI skrev også at det var 1,5 timers kjøring hver vei, ungdom som skal hjelpe må også kjøres dit.

Forresten, du skriver av vi som er 45+ har store barn, tror ikke jeg setter 8 åringen til å male huset til mamma gitt

Anonymkode: e63ff...fe5

Annonse

Som man høster sår man, tenker jeg. Jeg hadde verdens BESTE besteforeldre. Bestefar døde da jeg var 15, bestemor døde da jeg var 33. Jeg bøyde meg baklengs for bestemor og hjalp henne med alt. Jeg sto midt i oppussing, 3 barn med dertil ansvar, ett barn som var i masse trøbbel og trengte meg samtidig som jeg selv hadde gjennomgått en operasjon da bestemor ble alvorlig syk. Jeg fulgte til lege, vaska hus, handla, rydda…. 

Om jeg kommer til å gjøre det samme for mamma? Nei. Det handler ikke om tid og anledning. Det handler om hva man får før man gir 

Anonymkode: 07ac8...e8a

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

HI i den andre tråden skrev også at foreldrene forventet at de skulle stille opp dagen etter de spurte om hjelp uavhengig av at de jobbet fult og eventuelt hadde andre planer.

HI skrev også at det var 1,5 timers kjøring hver vei, ungdom som skal hjelpe må også kjøres dit.

Forresten, du skriver av vi som er 45+ har store barn, tror ikke jeg setter 8 åringen til å male huset til mamma gitt

Ja, og jeg er enig i at noen krav er helt urimelige! Men hvis de hadde blitt hjulpet litt mer som en vane, så hadde de kanskje ikke mast så mye? Jeg vet at det fins koko mennesker som forventer og krever alt for mye, men jeg snakker liksom ikke om ekstreme folk her - bare vanlige. De fleste ungdommer kan fint ta både tog og buss hvis de ikke har fått lappen enda. Hvorfor må alt være så vanskelig? En helg hos besteforeldre hadde vel vært ok, for begge parter? 

Det er vel noen som har vanlige normale relasjoner til familie her vel? Med mer eller mindre normale mennesker? 

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (32 minutter siden):

Ingenting er perfekt her, og det har det aldri vært heller.

Du kunne jo kanskje ha bidratt litt mer saklig da, og det ville jo vært fryktelig dunt av meg å stille kritiske spørsmål i en sak hvor jeg gjorde det samme som jeg tenker er feil, selv. Det er vel det vi gjør her, å snakke om erfaringer og hva vi tenker er riktig og galt liksom. 

Jeg tror ikke jeg gidder å utrede det her, til det er min, og mange andres, situasjoner altfor komplekse. Hos oss handler det f.eks. om totalbelastning over lang tid, om avstander, om barnebarn som selv har travle liv, og ikke minst følelsen av at kanskje de gamle faktisk fortjener å få noe igjen fra samfunnet de har betalt skatt til i 50-60 år. Blant annet. 

Sånn. Nå har du fått noe å plukke i, du har sikkert veldig gode argumenter for at vi "ungene", barnebarna og oldebarna burde gjort så mye mer for stakkars gamle foreldre. 

ReneRene skrev (16 minutter siden):

Ja, og jeg er enig i at noen krav er helt urimelige! Men hvis de hadde blitt hjulpet litt mer som en vane, så hadde de kanskje ikke mast så mye? Jeg vet at det fins koko mennesker som forventer og krever alt for mye, men jeg snakker liksom ikke om ekstreme folk her - bare vanlige. De fleste ungdommer kan fint ta både tog og buss hvis de ikke har fått lappen enda. Hvorfor må alt være så vanskelig? En helg hos besteforeldre hadde vel vært ok, for begge parter? 

Det er vel noen som har vanlige normale relasjoner til familie her vel? Med mer eller mindre normale mennesker? 

Selvfølgelig,  dersom det tar 1,5 timer å kjøre så går det alltid en direkte buss som også tar 1,5 timer...

Nå er ikke jeg HI I den andre tråden, men har 1,5 time å kjøre til svigermor. 

Skal vi ta kollektivt må vi ta 45 min buss, 2 tog med skifte på Oslo S, 2 busser til og 3 km gå. Tror det blir 4 timer en vei totalt...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig,  dersom det tar 1,5 timer å kjøre så går det alltid en direkte buss som også tar 1,5 timer...

Nå er ikke jeg HI I den andre tråden, men har 1,5 time å kjøre til svigermor. 

Skal vi ta kollektivt må vi ta 45 min buss, 2 tog med skifte på Oslo S, 2 busser til og 3 km gå. Tror det blir 4 timer en vei totalt...

Javel. Kjør ungene dit og kjør hjem. Så kan du eller dere få en helg alene også. Det kunne kanskje gått an. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg gidder å utrede det her, til det er min, og mange andres, situasjoner altfor komplekse. Hos oss handler det f.eks. om totalbelastning over lang tid, om avstander, om barnebarn som selv har travle liv, og ikke minst følelsen av at kanskje de gamle faktisk fortjener å få noe igjen fra samfunnet de har betalt skatt til i 50-60 år. Blant annet. 

Sånn. Nå har du fått noe å plukke i, du har sikkert veldig gode argumenter for at vi "ungene", barnebarna og oldebarna burde gjort så mye mer for stakkars gamle foreldre. 

Ungene har ikke så travle liv at de ikke kan ta noen timer her og det hos besteforeldre. Det er kun prioriteringer. Det handler heller ikke om at de skal få noe igjen fra samfunnet, men at de får noe fra barn og barnebarn. De vil jo det selv siden de spør, og jeg tror faktisk ikke at det alltid er det praktiske som er viktigst for dem. Jeg tror de savner å være mer med noen de føler de betyr noe for. 

Jeg tror alle hadde tjent på å vise litt mer omtanke bare. Alle skal liksom få hjelp fra staten, og så er det kanskje noe helt annet de faktisk trenger. 

Annonse

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Ungene har ikke så travle liv at de ikke kan ta noen timer her og det hos besteforeldre. Det er kun prioriteringer. Det handler heller ikke om at de skal få noe igjen fra samfunnet, men at de får noe fra barn og barnebarn. De vil jo det selv siden de spør, og jeg tror faktisk ikke at det alltid er det praktiske som er viktigst for dem. Jeg tror de savner å være mer med noen de føler de betyr noe for. 

Jeg tror alle hadde tjent på å vise litt mer omtanke bare. Alle skal liksom få hjelp fra staten, og så er det kanskje noe helt annet de faktisk trenger. 

Tro nøyaktig hva du vil., det er du rimelig god på.  Jeg lover deg, du sitter ikke på fasiten. Verken verden eller livet er så enkelt, ser du, det kommer nok også du til å innse etter hvert.

Jeg stopper her, siden jeg for lenge siden har innsett at du ikke er spesielt villig til å se andre vinklinger enn de du har bestemt deg for at er korrekte. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Tro nøyaktig hva du vil., det er du rimelig god på.  Jeg lover deg, du sitter ikke på fasiten. Verken verden eller livet er så enkelt, ser du, det kommer nok også du til å innse etter hvert.

Jeg stopper her, siden jeg for lenge siden har innsett at du ikke er spesielt villig til å se andre vinklinger enn de du har bestemt deg for at er korrekte. 

Du måtte liksom bli personlig? Gå på det jeg diskuterer og ikke meg som person. Herregud, du vet ingenting om meg  🙂

Endret av ReneRene
ReneRene skrev (1 time siden):

Ja, men nå snakket jeg jo ikke om barn som ikke kan. Det er jo greit det, at de ikke har stilt opp og engasjert seg, uten at jeg vet hva du legger i det. Noen stiller jo veldig høye krav også da, så hvor er dine på skalaen? 

En annen ting er jo at du lærer jo barna dine at de også kan la være å stille opp og engasjere seg. Det er det som ofte blir feil med familier- at alt går i arv og sirkler ikke brytes. Helt typisk. Det er jo ikke bra, for neste ut som vil merke det er jo du? 

Det var litt som svar på at vi på den alderen hadde så store barn, mange av oss har ikke så store barn ennå. At de ikke har engasjert seg betyr at de aldri har bedt de med på ting som kino, tur, teater, spurt om å få ha dem på besøk litt, tilbudt seg å passe dem så vi får litt fri eller kommet og sett på dem på avslutninger, idrettsoppvisninger og alltid takket nei og vært opptatt med sitt når vi har bedt dem med på stranda, en tur i skogen eller parken ol. De har vært besteforeldre med ok helse, økonomi og tid, bodd ikke så langt unna og hatt mulighet til å være en del av barnas liv hvis de ville.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det var litt som svar på at vi på den alderen hadde så store barn, mange av oss har ikke så store barn ennå. At de ikke har engasjert seg betyr at de aldri har bedt de med på ting som kino, tur, teater, spurt om å få ha dem på besøk litt, tilbudt seg å passe dem så vi får litt fri eller kommet og sett på dem på avslutninger, idrettsoppvisninger og alltid takket nei og vært opptatt med sitt når vi har bedt dem med på stranda, en tur i skogen eller parken ol. De har vært besteforeldre med ok helse, økonomi og tid, bodd ikke så langt unna og hatt mulighet til å være en del av barnas liv hvis de ville.

Ok. Men det er jo ikke helt normalt. Litt engasjement viser jo bedteforekdre flest da, men hvis de aldri har brydd seg så skjønner jeg jo at barnebarn heller ikke har fått noe forhold til dem. Det er jo ganske uvanlig. Jeg tenkte jo mer på det som er mer vanlig, og da har jo besteforeldre vært på og hatt besøk av barnebarna. Ofte overnattinger og gjort ting sammen da de var små. Det er jo mer de tilfellene jeg tenker på. 

ReneRene skrev (7 minutter siden):

Du måtte liksom bli personlig? Gå på det jeg diskuterer og ikke meg som person. Herregud, du vet ingenting om meg  🙂

En siste kommentar: 

Du vet heller absolutt ingen ting om meg, eller noen andre her inne. Likevel har du innspill, fasiter  og "gode" argumenter på alt, og alle mulige situasjoner og problemstillinger. For siste gang: Verden og livet er ikke spesielt svart/hvitt, og mitt beste råd er å innse nettopp dette. 

ReneRene skrev (27 minutter siden):

Javel. Kjør ungene dit og kjør hjem. Så kan du eller dere få en helg alene også. Det kunne kanskje gått an. 

Det blir framdeles 3 timer for levering, og 3 timer for henting.

Med det var ikke turen som egentlig var min opprinnelige problemstilling, problemstillingen var eldre foreldre som forlanger at nan stiller opp uten noen respekt for at man jobber fult, har dagene fulle og når helgen kommer så er man faktisk sliten.

Som også sagt tidligere, jeg refererte til HI I den tråden du refererte til hvor de fanken forlangte alt for mye, så også  at selv om jeg er 45+ er barnet bare 8, så ikke mye hun kan hjelpe med

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En siste kommentar: 

Du vet heller absolutt ingen ting om meg, eller noen andre her inne. Likevel har du innspill, fasiter  og "gode" argumenter på alt, og alle mulige situasjoner og problemstillinger. For siste gang: Verden og livet er ikke spesielt svart/hvitt, og mitt beste råd er å innse nettopp dette. 

Jeg har aldri skrevet "du er" "du vil sikkert skjønne" "du er alltid og aldri" Sånne uttrykk bruker jeg ikke. Jeg tror ikke at jeg kjenner noen her, og jeg snakker jo tema og sak. Det er en veldig stor forskjell. 

Noen av oss som har gamle og krevende foreldre og svigerforeldre har barn som er i etableringsfasen og har småbarn, så vi står i klemma mellom å hjelpe egne barn, være sammen med våre barnebarn og å hjelpe foreldrene våre. Våre barn har mer enn nok med jobb, studier, egne småbarn og hus og vi har noen som gjerne vil ha noe av oss i begge ender samtidig som det er begrenset både med timer i døgnet og krefter. Hadde døgnet hatt flere timer og jeg og mannen ikke hadde trengt å jobbe så skulle vi gjerne ha kjørt 2 timer hver vei for å klippe plenen til svigermor og svigerfar en gang i uka, men sånn er det ikke. Sånn det er nå så strekker vi ikke til på noen fronter. Vi får ikke hjulpet unger og barnebarn så mye vi ønsker, vi får ikke hjulpet foreldrene våre så mye som de trenger og vi får ikke stelt hus og hage så mye som er nødvendig. Det handler rett og slett ikke om vilje eller ønske. Det er vanskelig og både jeg og mannen er så utslitt at vi nesten drømmer om en uke med influensa der alle skjønner at vi ikke kan komme eller fikse eller ordne eller kjøre noen. 

Anonymkode: 4553f...5fa

Jeg gjør hva som helst for mine foreldre, og ungene mine gjør hva som helst for besteforeldrene. For svigers derimot gjør vi minimum. På samme måte som de har gjort minst mulig for oss. Man høster stort sett som man sår.

Anonymkode: f8ec2...588

De fleste unger er såpass overpriviligerte i dag, at de fint kan ofre litt av sin fritid for å hjelpe besteforeldrene ja. Da vår den gang 16 åring i fjor malte et par vegger hos dem, var det aller første gang han tok i en malingskost. Lærte mens han malte og gikk unna etter hvert. Samme hjemme. Han vet vi har lite fritid, så å bidra litt bør være en selvfølge. Friske ungdommer trenger mestringsfølelsen og om det er kjedelig bør de bli fortalt at det er kjedelig for alle, ikke bare dem. Sånn er det i livet. Vi lever ikke i en fornøyelsespark heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...