Gå til innhold

På bare 1 mnd har økonomien rast sammen.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

9000 i uforutsette utgifter er ganske lite. En service på bilen og en liten reparasjon vil ikke dekkes av 9000. Hva hvis vaskemaskina ryker? Eller du må operere ut en visdomstann? Hvis laget til poden plutselig skal på cup eller taket på huset må skiftes etter en lekkasje? 

9000 er ikke så mye for dersom har penger til overs hver måned eller som har en sparekonto de kan ta fra. Når man lever stramt og må vurdere alle innkjøp man gjør, så er 9000 kr veldig lite

Anonymkode: 8259f...0e6

Ja, jeg er enig i det. Grunnen til at jeg sier det er mye er på grunn av at for meg tar det månedsvis og opp til et år om ikke lengre å spare 9000 kr. 

Og ja det blir ekstra viktig med den bufferen når man har det sånn kontra dem som kan kutte litt og ha dem på den lønningen. 

Skulle bare ønske det var meg!  Men må prøve å få den opp igjen fra bunn nå da. 

Anonymkode: bbe07...b77

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.5.2023 den 14.35):

At voksne mennesker med barn ikke har buffer på mer enn 9000 er jo helt utrolig.. 

Anonymkode: 7e6dc...71d

Hun hadde, men hun synes det var smart å bruke det på ferie. Men nå har hun lært. Hun gjør ikke det igjen. Nå er hun jo blakk. 

Anonymkode: 55a90...4c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Har bare ikke troen på det. 

Nei, da så. Det er jo riktig innstilling. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Ja, jeg er enig i det. Grunnen til at jeg sier det er mye er på grunn av at for meg tar det månedsvis og opp til et år om ikke lengre å spare 9000 kr. 

Og ja det blir ekstra viktig med den bufferen når man har det sånn kontra dem som kan kutte litt og ha dem på den lønningen. 

Skulle bare ønske det var meg!  Men må prøve å få den opp igjen fra bunn nå da. 

Hvis det tar ett år å spare opp en buffer på 9000 kr, så bør man selvsagt ikke bruke de pengene på ferie. Da er det en utgift man ikke har råd til!

Men det rådet fikk du jo også før du betalte ferien….

Skrevet

Ja, er blakk nå og jo mer jeg tenker på det blir jeg mer og mer redd for mer utgifter. Min uflaks vil vel gi mer vil jeg tro. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, da så. Det er jo riktig innstilling. 

Tenker det er sannheten. Får se hva som skjer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ja, er blakk nå og jo mer jeg tenker på det blir jeg mer og mer redd for mer utgifter. Min uflaks vil vel gi mer vil jeg tro. 

Det dreier seg ikke om flaks eller ikke. Alle får slike ekstrautgifter ganske jevnt og trutt, men vi vet jo ikke akkurat når de kommer. Det er derfor det er viktig å legge til side penger så man kan betale når det skjer. Forskjellen at du ikke forventer det og blir overasket.

Anonymkode: 738a5...87d

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det dreier seg ikke om flaks eller ikke. Alle får slike ekstrautgifter ganske jevnt og trutt, men vi vet jo ikke akkurat når de kommer. Det er derfor det er viktig å legge til side penger så man kan betale når det skjer. Forskjellen at du ikke forventer det og blir overasket.

Du har rett i det. Alle får. Det passet bare så utrolig utrolig dårlig her nå! 

Skrevet

Ser du nevner ut og spise, konserter o.l. 

Altså bare der kan du spare penger. Har man stram økonomi, så prioriterer man nødvendigheter, ikke noe annet. Lei for å si det, men du ble grundig advart. 

Anonymkode: c5175...d17

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hvis det tar ett år å spare opp en buffer på 9000 kr, så bør man selvsagt ikke bruke de pengene på ferie. Da er det en utgift man ikke har råd til!

Men det rådet fikk du jo også før du betalte ferien….

Det var ett av flere råd hun fikk. Flere bare: Du lever bare én gang, opplevelser et viktig, kjør på!

Anonymkode: 8bcf3...a8f

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det var ett av flere råd hun fikk. Flere bare: Du lever bare én gang, opplevelser et viktig, kjør på!

Anonymkode: 8bcf3...a8f

Når man lever på stramt budsjett så er det som regel viktig å ha kontroll; han en buffer, spare jevnlig, prioriterer hardt. Men av og til er det viktig å ta sjansen. Av og til trenger man å våge å ta en ferie. Spesielt om man trenger dette for psyken.

HI hadde ca 12 500 på buffer etter at ferien var betalt.  Ikke verdens største buffer, men en buffer. Nå har dessverre størstedelen av denne forsvunnet til uforutsette utgifter (som den  var ment for). Jeg regner med at det ikke er mulig å kansellere reisen. I tillegg er sønnen til Hi etterhvert så gammel at dette kan være en av de siste sjansen for dem å dra på ferie sammen. Av og til er ikke det økonomisk lureste det riktige når man i tillegg tar inn gevinsten  på psykisk helse. 

Bufferen kan bygges opp igjen, sakte, men sikkert. HI kan leve ekstra nøkternt nå, se etter fulltidsjobb og sønnen kan hjelpe til ved å ta sommerjobber. Det er ingen vits i å gråte over spilt melk. Reiser er betalt og da bør man gjøre det man kan får å nyte turen og lade batteriene.  

Anonymkode: 5d247...0af

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Når man lever på stramt budsjett så er det som regel viktig å ha kontroll; han en buffer, spare jevnlig, prioriterer hardt. Men av og til er det viktig å ta sjansen. Av og til trenger man å våge å ta en ferie. Spesielt om man trenger dette for psyken.

HI hadde ca 12 500 på buffer etter at ferien var betalt.  Ikke verdens største buffer, men en buffer. Nå har dessverre størstedelen av denne forsvunnet til uforutsette utgifter (som den  var ment for). Jeg regner med at det ikke er mulig å kansellere reisen. I tillegg er sønnen til Hi etterhvert så gammel at dette kan være en av de siste sjansen for dem å dra på ferie sammen. Av og til er ikke det økonomisk lureste det riktige når man i tillegg tar inn gevinsten  på psykisk helse. 

Bufferen kan bygges opp igjen, sakte, men sikkert. HI kan leve ekstra nøkternt nå, se etter fulltidsjobb og sønnen kan hjelpe til ved å ta sommerjobber. Det er ingen vits i å gråte over spilt melk. Reiser er bhetalt og da bør man gjøre det man kan får å nyte turen og lade batteriene.  

Hun hadde 5000 ( pluss noe på trumf) og hadde tenkt å spare sånn at det ble 12000 til sammen før hun skulle dra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 6.5.2023 den 8.05):

Jeg har registrert meg, men finner ikke stillingen. Har du link? Hvordan gjør du det med skatt? 

Anonymkode: ab32f...535

Å, beklager trodde dette var en jobb som var offentlig, men var visst privat som betyr at de kan kun invitere folk direkte. 🫤 Men hvis du klikker på "Find Work" øverst til venstre så kan du søke på for eksempel "Norwegian" så kommer det opp mange stillinger som kan passe alle med gode norsk kunnskaper som skriving av artikler, oversetting, AI-training og mye mer. Kan være vanskelig å få den første jobben, men så fort du er i gang og får gode tilbakemeldinger så vil du bli invitert til flere, eller du kan søke og bli plukket ut til intervju. 🙂Søknaden trenger ikke være lang. Her er en side som forklarer mer om hvordan Upwork fungerer: https://www.smartinntekt.com/upwork/

Anonymkode: 3c055...e2f

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Å, beklager trodde dette var en jobb som var offentlig, men var visst privat som betyr at de kan kun invitere folk direkte. 🫤 Men hvis du klikker på "Find Work" øverst til venstre så kan du søke på for eksempel "Norwegian" så kommer det opp mange stillinger som kan passe alle med gode norsk kunnskaper som skriving av artikler, oversetting, AI-training og mye mer. Kan være vanskelig å få den første jobben, men så fort du er i gang og får gode tilbakemeldinger så vil du bli invitert til flere, eller du kan søke og bli plukket ut til intervju. 🙂Søknaden trenger ikke være lang. Her er en side som forklarer mer om hvordan Upwork fungerer: https://www.smartinntekt.com/upwork/

Og med skatt er det enkelt å fylle inn hva du har tjent som ekstra inntekt i selvangivelsen. Du gjør det innen 30 april neste år. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Og med skatt er det enkelt å fylle inn hva du har tjent som ekstra inntekt i selvangivelsen. Du gjør det innen 30 april neste år. 

Jeg fant link til en lignende stilling: https://www.guru.com/jobs/long-term-remote-job-norwegian/2062402 Guru er også en frilansplattform 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Ser du nevner ut og spise, konserter o.l. 

Altså bare der kan du spare penger. Har man stram økonomi, så prioriterer man nødvendigheter, ikke noe annet. Lei for å si det, men du ble grundig advart. 

Anonymkode: c5175...d17

Det gjør jeg veldig sjelden så det er ikke mye å spare sånn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Du har rett i det. Alle får. Det passet bare så utrolig utrolig dårlig her nå! 

Det er veldig få ganger det passer bra ned uforutsette utgifter…det er derfor man har en buffer. 

Anonymkode: 631a1...df7

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Bufferen kan bygges opp igjen, sakte, men sikkert. HI kan leve ekstra nøkternt nå, se etter fulltidsjobb og sønnen kan hjelpe til ved å ta sommerjobber. Det er ingen vits i å gråte over spilt melk. Reiser er betalt og da bør man gjøre det man kan får å nyte turen og lade batteriene.  

Tusen takk for fint innlegg. Nå velger jeg å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen å spare opp igjen buffer og glede meg til turene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er veldig få ganger det passer bra ned uforutsette utgifter…det er derfor man har en buffer. 

Anonymkode: 631a1...df7

Det er sant. Og var glad jeg hadde dem nå. Synd den er blitt så lav igjen nå, men håper det ikke kommer mer nå på en stund. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hun hadde 5000 ( pluss noe på trumf) og hadde tenkt å spare sånn at det ble 12000 til sammen før hun skulle dra.

Jeg hadde 9000 og 3500 på Trumf før utgifter. Nå bare Trumf og noen hundre lapper på buffer. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg hadde 9000 og 3500 på Trumf før utgifter. Nå bare Trumf og noen hundre lapper på buffer. 

Og likevel er det for mye å tak i å øke stillingen sin og be i ungdommen skaffe seg jobb?

Anonymkode: 435e6...ec0

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tenker at du bør legge fra deg denne saken nå. Det hjelper ikke noe som helst å gnage videre på dette nå. Det ble som det ble og da må du velge fokus. Vil du fokusere på det som er dritt nå eller glede deg til en etterlengtet ferie? Jeg vet hva jeg hadde valgt..

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Og likevel er det for mye å tak i å øke stillingen sin og be i ungdommen skaffe seg jobb?

Anonymkode: 435e6...ec0

Jeg må se hva vi kan få til på det. Og håper det kan dukke opp noe på sikt. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker at du bør legge fra deg denne saken nå. Det hjelper ikke noe som helst å gnage videre på dette nå. Det ble som det ble og da må du velge fokus. Vil du fokusere på det som er dritt nå eller glede deg til en etterlengtet ferie? Jeg vet hva jeg hadde valgt..

Tusen takk.  Skal det nå. Og glede oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...