Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #51 Skrevet 6. mai 2023 Jeg valgte å ta denne ferien med de forutsetningene det hadde og håpte så klart ikke det skulle bli sånn. 9000 og 3500 på Trumf er det virkelig så lite synes dere? Ja, jeg skulle gjerne hatt 90 000 på buffer, men det har jeg aldri hatt og vet ikke om jeg noen ganger klarer å få til. Har dere aldri gjort noe dere har veldig lyst til? Min tanke var det gjør vi i år og så kan vi leve på det og hvem vet kanskje siste år ungdommen vil være med på sånn tur eller jeg ikke har råd til det igjen: Nå håper jeg å leve og glede meg til dette, men ja ble en skår i gleden når dette kom opp på, Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #52 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Gjør du noe for å prøve å bedre øknomien din på lang sikt? Anonymkode: 6813b...ca9 Jeg har begynt å tenke, men ikke gjort noe tiltak enda. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #53 Skrevet 6. mai 2023 Må i gang med å bygge en buffer igjen nå ihvertfall! Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #54 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg har begynt å tenke, men ikke gjort noe tiltak enda. Anonymkode: bbe07...b77 Men hva venter du på? Du har snakket i minst ett år om din dårlige økonomi, da er det rimelig sløvt å ikke gjøre noe for å bedre den. Anonymkode: 256aa...9bc
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #55 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg valgte å ta denne ferien med de forutsetningene det hadde og håpte så klart ikke det skulle bli sånn. 9000 og 3500 på Trumf er det virkelig så lite synes dere? Ja, jeg skulle gjerne hatt 90 000 på buffer, men det har jeg aldri hatt og vet ikke om jeg noen ganger klarer å få til. Har dere aldri gjort noe dere har veldig lyst til? Min tanke var det gjør vi i år og så kan vi leve på det og hvem vet kanskje siste år ungdommen vil være med på sånn tur eller jeg ikke har råd til det igjen: Nå håper jeg å leve og glede meg til dette, men ja ble en skår i gleden når dette kom opp på, Anonymkode: bbe07...b77 Du skal absolutt glede deg til turen, og jeg håper dere fpr en kjempefin tur sammen, håper det blir en vitamininnsprøytning for deg. Men jeg tror og at du gjør lurt i å lage deg noen punkter for å prøve få litt bedre økonomi både på kort og på lenge sikt. Anonymkode: 6813b...ca9
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #56 Skrevet 6. mai 2023 Dersom du ikke har fullført videregående, er over 25, kan du få gratis voksenopplæring. Hva med helsefag, mye ledige jobber? Anonymkode: 8b97f...8d0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #57 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hva venter du på? Du har snakket i minst ett år om din dårlige økonomi, da er det rimelig sløvt å ikke gjøre noe for å bedre den. Anonymkode: 256aa...9bc Har ikke kunne jobbet mer enn jeg gjør av diverse årsaker så har ikke kunne gjort noe med det, Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #58 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du skal absolutt glede deg til turen, og jeg håper dere fpr en kjempefin tur sammen, håper det blir en vitamininnsprøytning for deg. Men jeg tror og at du gjør lurt i å lage deg noen punkter for å prøve få litt bedre økonomi både på kort og på lenge sikt. Anonymkode: 6813b...ca9 Takk. Håper det blir det! Er under planlegging her ihvertfall. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #59 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Dersom du ikke har fullført videregående, er over 25, kan du få gratis voksenopplæring. Hva med helsefag, mye ledige jobber? Anonymkode: 8b97f...8d0 Takk for tips her. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #60 Skrevet 6. mai 2023 Godt å få noe forståelse i en sånn situasjon og at det ikke er noe kjekt når man har det stramt økonomisk og man har ønsker. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #61 Skrevet 6. mai 2023 Men nå har du tatt valget om å reise, er det ikke på tide du står for det valget og ikke fortsetter med å sulle deg inn i selvmedlidenheten?? Anonymkode: 435e6...ec0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #62 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Men nå har du tatt valget om å reise, er det ikke på tide du står for det valget og ikke fortsetter med å sulle deg inn i selvmedlidenheten?? Anonymkode: 435e6...ec0 Du har rett. Valget er tatt og uforutsette ting kom etter det. Nå må jeg legge det dødt. Krysser bare fingrene for at det ikke kommer noe mer nå. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #63 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Det er lettere sagt enn gjort da, det tar flere år å bygge opp en sånn buffer for noen av oss - og det er om det ikke dukker opp noe uforutsett som spiser den opp før det har blitt noe særlig penger der. Anonymkode: bb41b...050 Hi hadde hatt den bufferen om hun hadde droppet ferien (hvis hun ikke hadde brukt den opp på byen eller andre ting i steden selvfølgelig). Anonymkode: 738a5...87d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #64 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Hi hadde hatt den bufferen om hun hadde droppet ferien (hvis hun ikke hadde brukt den opp på byen eller andre ting i steden selvfølgelig). Anonymkode: 738a5...87d Det er sant. Hadde en veldig god start på den bufferen om jeg ikke hadde bestilt turen. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #65 Skrevet 7. mai 2023 Jeg skjønner ikke helt greien jeg da. Vi har aldri hatt oppspart buffer. Vi har tak over hodet, spiser godt og har de klærne vi vil ha. Vi bruker feriepenger på ferie og går ut og spiser, går på konserter og restauranter. Vi har to barn, et lite hus og en bil. Når det kommer uforutsette utgifter, håndterer vi dette med å nedprioritere andre unødvendige ting i en periode. Det har alltid gått rundt. Og vi er i førtiårene. Hvorfor skal det være så ekstremt viktig med den bufferen? Anonymkode: 36835...743
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #66 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt greien jeg da. Vi har aldri hatt oppspart buffer. Vi har tak over hodet, spiser godt og har de klærne vi vil ha. Vi bruker feriepenger på ferie og går ut og spiser, går på konserter og restauranter. Vi har to barn, et lite hus og en bil. Når det kommer uforutsette utgifter, håndterer vi dette med å nedprioritere andre unødvendige ting i en periode. Det har alltid gått rundt. Og vi er i førtiårene. Hvorfor skal det være så ekstremt viktig med den bufferen? Anonymkode: 36835...743 Du skjønner ikke greia? Du sier jo selv at når dere får uforutsette utgifter, så kan dere bare nedprioritere andre «unødvendige ting» i en periode. Slår det deg ikke at mange får det akkurat til å gå rundt med den økonomien de har, og at de derfor ikke har konserter, restaurantbesøk og andre unødvendige ting å kutte ned på? Tror du alle i hele landet har mye penger til overs når alle regninger er betalt? Anonymkode: 8bcf3...a8f
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #67 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du skjønner ikke greia? Du sier jo selv at når dere får uforutsette utgifter, så kan dere bare nedprioritere andre «unødvendige ting» i en periode. Slår det deg ikke at mange får det akkurat til å gå rundt med den økonomien de har, og at de derfor ikke har konserter, restaurantbesøk og andre unødvendige ting å kutte ned på? Tror du alle i hele landet har mye penger til overs når alle regninger er betalt? Anonymkode: 8bcf3...a8f Jo, det skjønner jeg. Men det jeg ikke skjønner er at dere her fremstiller det som uansvarlig generelt å ikke ha en buffer. Og det er ikke nødvendigvis tilfelle. Jeg har stor forståelse for at folk har ulik økonomi. Vi har valgt lave boutgifter og en elbil, så vi trenger ikke buffer. Lever stort sett fra lønn til lønn. Når det holder, så er det ikke uansvarlig å ikke ha en buffer. Anonymkode: 36835...743
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #68 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt greien jeg da. Vi har aldri hatt oppspart buffer. Vi har tak over hodet, spiser godt og har de klærne vi vil ha. Vi bruker feriepenger på ferie og går ut og spiser, går på konserter og restauranter. Vi har to barn, et lite hus og en bil. Når det kommer uforutsette utgifter, håndterer vi dette med å nedprioritere andre unødvendige ting i en periode. Det har alltid gått rundt. Og vi er i førtiårene. Hvorfor skal det være så ekstremt viktig med den bufferen? Anonymkode: 36835...743 For et utrolig dumt innlegg. Skjønner du ikke at du er i en helt annerledes økonomisk situasjon enn det hi er i? Anonymkode: 6813b...ca9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #69 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): For et utrolig dumt innlegg. Skjønner du ikke at du er i en helt annerledes økonomisk situasjon enn det hi er i? Anonymkode: 6813b...ca9 Herregud. Selvfølgelig skjønner jeg det. Poenget mitt er at det å ikke ha en buffer i seg selv ikke er uansvarlig. Og jeg synes også det virker som HI har en helt grei økonomi stort sett, utfra det hun beskriver. Anonymkode: 36835...743
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #70 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Herregud. Selvfølgelig skjønner jeg det. Poenget mitt er at det å ikke ha en buffer i seg selv ikke er uansvarlig. Og jeg synes også det virker som HI har en helt grei økonomi stort sett, utfra det hun beskriver. Anonymkode: 36835...743 Hi harstort sett ingen penger, og det tenker du er eh helt grei økonomi? Anonymkode: 6813b...ca9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #71 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hi harstort sett ingen penger, og det tenker du er eh helt grei økonomi? Anonymkode: 6813b...ca9 Hun har stort sett 9000 i oppsparte midler og 3500 i Trumf. Hun har inntekt. Akkurat nå er hun i en pickle. Og dere omtaler henne som skikkelig uansvarlig. Det er tøv. Anonymkode: 36835...743
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #72 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Hun har stort sett 9000 i oppsparte midler og 3500 i Trumf. Hun har inntekt. Akkurat nå er hun i en pickle. Og dere omtaler henne som skikkelig uansvarlig. Det er tøv. Anonymkode: 36835...743 Hun har ikke stort sett 9000 i oppsparte midler, hun sliter med økonomien generelt, dette er ikke noe unntak. Jeg har aldri omtalt henne som uansvarlig eller sagt at hun må ha en stor buffer, men å late som at hun har en helt grei økonomi er for dumt. Anonymkode: 6813b...ca9
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #73 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (På 5.5.2023 den 22.42): Takk for mange fine svar og tips. Som jeg gjerne har sagt før har jeg lite penger og hadde lite buffer igjen, men trodde ikke at jeg skulle få så mye uforutsette ting på en gang. Hadde jeg ikke det hadde ting vært bedre. Hadde man visst ting på forhånd hadde man gjerne tatt andre valg. Klart man vet ting kan skje, men håper jo ikke det eller kan være sikker. Nå er ting som de er her og jeg prøver så godt jeg kan å takle det best mulig å prøve å skubbe det vekk så det ikke skal ødlegge mer enn det har gjort. Takk til dere som ga meg støtte og det jeg trengte i en kjip situasjon. Penger og økonomi er kjipe saker. Anonymkode: bbe07...b77 «Så mye uforutsett på en gang»? 9000 er ikke veldig mye uforutsett. Mulig jeg tar helt feil, men når du har vurdert det som at du kunne bestille ferie med så lite å gå på vil jeg tro du har en økonomi til daglig hvor der går å kutte ned litt. Kutt strømmetjenester som du nok har og alt slikt i noen måneder så er du der. Anonymkode: 631a1...df7
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #74 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): «Så mye uforutsett på en gang»? 9000 er ikke veldig mye uforutsett. Mulig jeg tar helt feil, men når du har vurdert det som at du kunne bestille ferie med så lite å gå på vil jeg tro du har en økonomi til daglig hvor der går å kutte ned litt. Kutt strømmetjenester som du nok har og alt slikt i noen måneder så er du der. Anonymkode: 631a1...df7 Jeg synes 9000 kr i uforutsette utgifter er mye, Og tenkt ikke at det skulle komme så mye på en gang. Jeg har noe abbonement jeg kunne kuttet evt. Har heldigvis 3500 på Trumf og håper så klart at det ikke kommer noe mer sånn at jeg kan klare å spare litt opp igjen før noe nytt kommer. Har generelt stram økonomi som gjør at jeg må tenke og vurdere alt som klær, ut å spise, konserter osv. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2023 #75 Skrevet 7. mai 2023 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Jeg synes 9000 kr i uforutsette utgifter er mye, Og tenkt ikke at det skulle komme så mye på en gang. Jeg har noe abbonement jeg kunne kuttet evt. Har heldigvis 3500 på Trumf og håper så klart at det ikke kommer noe mer sånn at jeg kan klare å spare litt opp igjen før noe nytt kommer. Har generelt stram økonomi som gjør at jeg må tenke og vurdere alt som klær, ut å spise, konserter osv. Anonymkode: bbe07...b77 9000 i uforutsette utgifter er ganske lite. En service på bilen og en liten reparasjon vil ikke dekkes av 9000. Hva hvis vaskemaskina ryker? Eller du må operere ut en visdomstann? Hvis laget til poden plutselig skal på cup eller taket på huset må skiftes etter en lekkasje? 9000 er ikke så mye for dersom har penger til overs hver måned eller som har en sparekonto de kan ta fra. Når man lever stramt og må vurdere alle innkjøp man gjør, så er 9000 kr veldig lite Anonymkode: 8259f...0e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå