Anonym bruker Skrevet 5. mai 2023 #26 Skrevet 5. mai 2023 Takk for mange fine svar og tips. Som jeg gjerne har sagt før har jeg lite penger og hadde lite buffer igjen, men trodde ikke at jeg skulle få så mye uforutsette ting på en gang. Hadde jeg ikke det hadde ting vært bedre. Hadde man visst ting på forhånd hadde man gjerne tatt andre valg. Klart man vet ting kan skje, men håper jo ikke det eller kan være sikker. Nå er ting som de er her og jeg prøver så godt jeg kan å takle det best mulig å prøve å skubbe det vekk så det ikke skal ødlegge mer enn det har gjort. Takk til dere som ga meg støtte og det jeg trengte i en kjip situasjon. Penger og økonomi er kjipe saker. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2023 #27 Skrevet 5. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for mange fine svar og tips. Som jeg gjerne har sagt før har jeg lite penger og hadde lite buffer igjen, men trodde ikke at jeg skulle få så mye uforutsette ting på en gang. Hadde jeg ikke det hadde ting vært bedre. Hadde man visst ting på forhånd hadde man gjerne tatt andre valg. Klart man vet ting kan skje, men håper jo ikke det eller kan være sikker. Nå er ting som de er her og jeg prøver så godt jeg kan å takle det best mulig å prøve å skubbe det vekk så det ikke skal ødlegge mer enn det har gjort. Takk til dere som ga meg støtte og det jeg trengte i en kjip situasjon. Penger og økonomi er kjipe saker. Anonymkode: bbe07...b77 Du har i hvert fall lært noe. Anonymkode: 55a90...4c5
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2023 #28 Skrevet 5. mai 2023 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Du har i hvert fall lært noe. Anonymkode: 55a90...4c5 Ja, har det. Man vet aldri hva som kan skje og ferietur er ikke for alle + å ha lite penger er kjipt. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2023 #29 Skrevet 5. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, har det. Man vet aldri hva som kan skje og ferietur er ikke for alle + å ha lite penger er kjipt. Anonymkode: bbe07...b77 Har vært der du er. Men nå er jeg over førti år og godt gift, så derfor sitter jeg godt i det. Du kommer også dit en dag. Anonymkode: 55a90...4c5
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #30 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Har vært der du er. Men nå er jeg over førti år og godt gift, så derfor sitter jeg godt i det. Du kommer også dit en dag. Anonymkode: 55a90...4c5 Så glad på dine vegne og må være deilig å ha det sånn. Kommer ikke til å komme der selv verken med mann eller økonomi. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #31 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Ja, har det. Man vet aldri hva som kan skje og ferietur er ikke for alle + å ha lite penger er kjipt. Anonymkode: bbe07...b77 Om du har lært det er det fint. Da må du leve etter det også. Spar beinhardt så du får opparbeidet deg en buffer på 3 månedsinntekter så du har noe til uforutsette utgifter. Når du har spart det beløpet kan du begynne å legge til side til ferie eller andre større ting. Anonymkode: 738a5...87d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #32 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Så kjedelig, skjønner frustrasjonen veldig godt 😑 Men har tips om hvordan du kan få en ekstra inntekt de neste 3 månedene. Denne stillingen søker mange norskspråklige personer som kan bli med å trene AI. Tenkte å søke selv da jeg jobber som frilanser. Du finner denne stillingen på Upwork plattformen: "LXT is seeking 70 Native Norwegian [Norway] "Raters" participate in enhancing an AI Model Training Project. Helt OK betalt virker det som og kan gjøres ved siden av annen jobb. LXT er et seriøst firma. Alle kan opprette profil på Upwork og starte å tjene penger. Hvis du synes det høres interessant ut kan du også lese mer om ulike frilansplattformer og få nyttige tips på denne nettsiden:https://www.smartinntekt.com/frilans-plattformer/ Anonymkode: 3c055...e2f Jeg har registrert meg, men finner ikke stillingen. Har du link? Hvordan gjør du det med skatt? Anonymkode: ab32f...535
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #33 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Om du har lært det er det fint. Da må du leve etter det også. Spar beinhardt så du får opparbeidet deg en buffer på 3 månedsinntekter så du har noe til uforutsette utgifter. Når du har spart det beløpet kan du begynne å legge til side til ferie eller andre større ting. Anonymkode: 738a5...87d Det er så lett å si. Det hender at folk er så fattige at det ikke er mulig å spare. Alt handler ikke bare om prioriteringer. De 30 000 kronene jeg har i måneden skal forsørge 6 mennesker. Det er ikke mulig å spare opp 90000 kroner. Det ville tatt mange år😊 Anonymkode: ab32f...535
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #34 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Så glad på dine vegne og må være deilig å ha det sånn. Kommer ikke til å komme der selv verken med mann eller økonomi. Anonymkode: bbe07...b77 Fordi at? Anonymkode: 55a90...4c5
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #35 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Fordi at? Anonymkode: 55a90...4c5 Dont go there. Anonymkode: 435e6...ec0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #36 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Det er så lett å si. Det hender at folk er så fattige at det ikke er mulig å spare. Alt handler ikke bare om prioriteringer. De 30 000 kronene jeg har i måneden skal forsørge 6 mennesker. Det er ikke mulig å spare opp 90000 kroner. Det ville tatt mange år😊 Anonymkode: ab32f...535 Hvis du prioriterer ferie og annen moro forran å skaffe deg en bufferkonto vil du aldri komme ut av den onde sirkelen. Om du derimot klarer å avstå fra morsomme ting en periode, vil du kunne ha råd til alt du tar deg råd til nå, samtidig som du har en buffer så du vet at du kan betale uforutsette utgifter når de dukker opp. Jeg forstår godt at det ikke er enkelt å spare, men det blir ikke mer penger av å bruke dem med en gang. Anonymkode: 738a5...87d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #37 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (58 minutter siden): Hvis du prioriterer ferie og annen moro forran å skaffe deg en bufferkonto vil du aldri komme ut av den onde sirkelen. Om du derimot klarer å avstå fra morsomme ting en periode, vil du kunne ha råd til alt du tar deg råd til nå, samtidig som du har en buffer så du vet at du kan betale uforutsette utgifter når de dukker opp. Jeg forstår godt at det ikke er enkelt å spare, men det blir ikke mer penger av å bruke dem med en gang. Anonymkode: 738a5...87d Helt enig. Bruker man 20-30 tusen på ferie er det penger som kunne vært satt rett på buffer. Anonymkode: 435e6...ec0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #38 Skrevet 6. mai 2023 Jeg ville prøvd å tenke langsiktig, ferien er bestilt, gjennomfør den og kos dere. Men som sagt, jeg ville tenkt langsiktig, hvordan kan du få ned utgiftene, men først og fremst øke inntektene. Det fremstår som du nå ikke har heltidsstilling. Bytte jobb, ta etterutdanning på kvelden/når du ikke jobber? Anonymkode: 8b97f...8d0
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #39 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (På 4.5.2023 den 23.13): Alt så bra greit ut til ferien vi har bestilt og var glad. Nå ikke like. Har hatt uforutsette utgifter på ca 9000 kr. Har bare 121 kr igjen på buffer + 3500 kr på Trumf. Frustrert og lei meg her. Håper at dette kan gå bra på et vis., Anonymkode: bbe07...b77 Ni tusen skal ikke kunne velte lasset hvis du har tatt deg råd til å bestille dyr ferie. Ni tusen kroner er faktisk under et minimum av buffer. Og du ble grundig advart. Anonymkode: 25cf7...419
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #40 Skrevet 6. mai 2023 Jeg er faktisk ikke enig i mange tilfeller. En ferie kan være så mye mer enn en tur. Det kan være stueforandring og opplevelser som er viktig for å restituere. Ikke alle har mulighet for bufferkonto hele tiden. Skjer der noe som gjør et innhugg i bufferkontoen (som her) virket den jo etter intensjonen. Den tok av for det som skjedde nå. Så kan man bygge den opp igjen over tid. Er man økonomisk av natur; lever nøkternt, sparer der man kan, vil man kunne bygge denne opp igjen uten å avbestille ferien man har kjøpt (og som i de fleste tilfeller ikke går å avbestille uten å miste mye/det meste av pengene). Her har jo HI også et ekstra potensiale ved at hun ikke har full jobb (om jeg har forstått det riktig). Da er det kanskje muligheter for å få seg mer jobb til høsten. Følger man service og vedlikeholder eiendeler kan det forebygge havari og man har bedre tid på seg med bufferkonto selv om uforutsette ting selvsagt kan skje. Er man uforsvarlig med penger og sløser, må man selvsagt tenke annerledes, men jeg har ikke inntrykk av at HI er der. God ferie Prøv å nyte øyeblikkene Anonymkode: 5d247...0af
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #41 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg er faktisk ikke enig i mange tilfeller. En ferie kan være så mye mer enn en tur. Det kan være stueforandring og opplevelser som er viktig for å restituere. Ikke alle har mulighet for bufferkonto hele tiden. Skjer der noe som gjør et innhugg i bufferkontoen (som her) virket den jo etter intensjonen. Den tok av for det som skjedde nå. Så kan man bygge den opp igjen over tid. Er man økonomisk av natur; lever nøkternt, sparer der man kan, vil man kunne bygge denne opp igjen uten å avbestille ferien man har kjøpt (og som i de fleste tilfeller ikke går å avbestille uten å miste mye/det meste av pengene). Her har jo HI også et ekstra potensiale ved at hun ikke har full jobb (om jeg har forstått det riktig). Da er det kanskje muligheter for å få seg mer jobb til høsten. Følger man service og vedlikeholder eiendeler kan det forebygge havari og man har bedre tid på seg med bufferkonto selv om uforutsette ting selvsagt kan skje. Er man uforsvarlig med penger og sløser, må man selvsagt tenke annerledes, men jeg har ikke inntrykk av at HI er der. God ferie Prøv å nyte øyeblikkene Anonymkode: 5d247...0af Men selv om en ferie er mer enn bare en tur, så skal den fremdeles betales. Og det er faktisk ikke alle som har økonomi til å tåle den utgiften. Anonymkode: 8bcf3...a8f
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #42 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg er faktisk ikke enig i mange tilfeller. En ferie kan være så mye mer enn en tur. Det kan være stueforandring og opplevelser som er viktig for å restituere. Ikke alle har mulighet for bufferkonto hele tiden. Skjer der noe som gjør et innhugg i bufferkontoen (som her) virket den jo etter intensjonen. Den tok av for det som skjedde nå. Så kan man bygge den opp igjen over tid. Er man økonomisk av natur; lever nøkternt, sparer der man kan, vil man kunne bygge denne opp igjen uten å avbestille ferien man har kjøpt (og som i de fleste tilfeller ikke går å avbestille uten å miste mye/det meste av pengene). Her har jo HI også et ekstra potensiale ved at hun ikke har full jobb (om jeg har forstått det riktig). Da er det kanskje muligheter for å få seg mer jobb til høsten. Følger man service og vedlikeholder eiendeler kan det forebygge havari og man har bedre tid på seg med bufferkonto selv om uforutsette ting selvsagt kan skje. Er man uforsvarlig med penger og sløser, må man selvsagt tenke annerledes, men jeg har ikke inntrykk av at HI er der. God ferie Prøv å nyte øyeblikkene Anonymkode: 5d247...0af Hi har en stram økonomi hele tiden. Anonymkode: 6813b...ca9
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #43 Skrevet 6. mai 2023 Hvordan kan noen av dere mene at 9000 ikke er mye i uforutsette utgifter? 9000 er nesten halve månedslønna mi og jeg hadde også hatt et problem om det hadde dukket opp så mye ekstrautgifter. Anonymkode: bb41b...050
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #44 Skrevet 6. mai 2023 At voksne mennesker med barn ikke har buffer på mer enn 9000 er jo helt utrolig.. Anonymkode: 7e6dc...71d
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #45 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Hvordan kan noen av dere mene at 9000 ikke er mye i uforutsette utgifter? 9000 er nesten halve månedslønna mi og jeg hadde også hatt et problem om det hadde dukket opp så mye ekstrautgifter. Anonymkode: bb41b...050 Det er derfor du skal ha minst en månedslønn i buffer. Anonymkode: 25cf7...419
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #46 Skrevet 6. mai 2023 10 minutes ago, Anonym bruker said: Det er derfor du skal ha minst en månedslønn i buffer. Anonymkode: 25cf7...419 Det er lettere sagt enn gjort da, det tar flere år å bygge opp en sånn buffer for noen av oss - og det er om det ikke dukker opp noe uforutsett som spiser den opp før det har blitt noe særlig penger der. Anonymkode: bb41b...050
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #47 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er lettere sagt enn gjort da, det tar flere år å bygge opp en sånn buffer for noen av oss - og det er om det ikke dukker opp noe uforutsett som spiser den opp før det har blitt noe særlig penger der. Anonymkode: bb41b...050 Og derfor bestiller man seg ikke ferietur. Det er veldig enkelt. Men nå får man jo i det minste mulighet til å være stakkarslig og synd på i månedsvis, det er jo selvsagt et gode. Anonymkode: 25cf7...419
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #48 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Fordi at? Anonymkode: 55a90...4c5 Har bare ikke troen på det. Anonymkode: bbe07...b77
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #49 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): At voksne mennesker med barn ikke har buffer på mer enn 9000 er jo helt utrolig.. Anonymkode: 7e6dc...71d Jeg har null i buffer jeg. Lever fra hånd til munn. Anonymkode: ab32f...535
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2023 #50 Skrevet 6. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Har bare ikke troen på det. Anonymkode: bbe07...b77 Gjør du noe for å prøve å bedre øknomien din på lang sikt? Anonymkode: 6813b...ca9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå