Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #1 Skrevet 4. mai 2023 Dette gjelder forsåvidt flere serier, men jeg har sett litt på serien "Kjærlighet uten grenser". Det handler om par som "finner hverandre" over landegrensene. Og jeg sitter og tenker.... at alle der helt åpenbart ikke er helt "på nett"? Jeg tenker flere der burde vært beskyttet mot seg selv. Hvorfor anvendes ikke vær-varsom-plakaten i slike serier? Hvor er etikken blandt de som lager dette? Har ikke serieskapere noen yrkesetiske retningslinjer? Anonymkode: 321ed...64a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #2 Skrevet 4. mai 2023 Fordi det dreier seg om voksne mennesker som har rett til å styre sitt eget liv. Anonymkode: 07175...d05
ReneRene Skrevet 4. mai 2023 #3 Skrevet 4. mai 2023 (endret) Dette er jo bare dine fordommer og "meninger" om de som er med. Skal de "beskyttes mot seg selv" fordi du vil beskyttes for egne følelser? Endret 4. mai 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Skrevet 4. mai 2023 Jeg skjønner godt hva du mener. Vær varsom plakaten blir altfor ofte ignorert, alt som teller er seere og klikk. Anonymkode: 06dc0...b0c
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Skrevet 4. mai 2023 ReneRene skrev (40 minutter siden): Dette er jo bare dine fordommer og "meninger" om de som er med. Skal de "beskyttes mot seg selv" fordi du vil beskyttes for egne følelser? Hennes egne følelser? For en merkelig konklusjon du kommer med. Anonymkode: 26971...fe6
ReneRene Skrevet 4. mai 2023 #6 Skrevet 4. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hennes egne følelser? For en merkelig konklusjon du kommer med. Anonymkode: 26971...fe6 Nei, det er det jo ikke. Hun blir brydd av å se på dem i programmet og derfor må DE "beskyttes mot seg selv" Det går jo ikke på dem.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Skrevet 4. mai 2023 ReneRene skrev (Akkurat nå): Nei, det er det jo ikke. Hun blir brydd av å se på dem i programmet og derfor må DE "beskyttes mot seg selv" Det går jo ikke på dem. Jo, jeg synes det det er en merkelig konklusjon og påstand. Anonymkode: 26971...fe6
ReneRene Skrevet 4. mai 2023 #8 Skrevet 4. mai 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jo, jeg synes det det er en merkelig konklusjon og påstand. Anonymkode: 26971...fe6 Det er jo fordi du ikke forstår dette.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #9 Skrevet 4. mai 2023 ReneRene skrev (Akkurat nå): Det er jo fordi du ikke forstår dette. Haha, du er ikke sann. Anonymkode: 26971...fe6
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #10 Skrevet 4. mai 2023 ReneRene skrev (6 minutter siden): Nei, det er det jo ikke. Hun blir brydd av å se på dem i programmet og derfor må DE "beskyttes mot seg selv" Det går jo ikke på dem. Det er ikke det som menes i det hele tatt. Men man må ha empati for å skjønne det. Anonymkode: 06dc0...b0c
ReneRene Skrevet 4. mai 2023 #11 Skrevet 4. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Haha, du er ikke sann. Anonymkode: 26971...fe6 Jeg kan godt forklare punktvis : a. noen voksne mennesker vil være med i et program på tv. b. noen reagerer på væremåten deres og oppførsel og hva de velger å gjøre. At de som deltar ikke er " helt på nett" c. dette gjør tilskuer Ts brydd og opprørt i den grad at hun skriver innlegg om det her. Hun etterlyser "vær varsom plakaten" Spørsmålet er da, hvem skal skånes og hvorfor? d. det er nærliggende å tro at det er Ts sine følelser og meninger, og det kan dermed også være at.. e. Ts tenker at "sånn som jeg føler gjør sikkert alle andre også, så de i programmet må skånes for slike som meg og oss. Skjønner du nå? Forøvrig er det ikke tilfellet at "alle' tenker som Ts. Langt fra også 🙂
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #12 Skrevet 4. mai 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Jeg kan godt forklare punktvis : a. noen voksne mennesker vil være med i et program på tv. b. noen reagerer på væremåten deres og oppførsel og hva de velger å gjøre. At de som deltar ikke er " helt på nett" c. dette gjør tilskuer Ts brydd og opprørt i den grad at hun skriver innlegg om det her. Hun etterlyser "vær varsom plakaten" Spørsmålet er da, hvem skal skånes og hvorfor? d. det er nærliggende å tro at det er Ts sine følelser og meninger, og det kan dermed også være at.. e. Ts tenker at "sånn som jeg føler gjør sikkert alle andre også, så de i programmet må skånes for slike som meg og oss. Skjønner du nå? Forøvrig er det ikke tilfellet at "alle' tenker som Ts. Langt fra også 🙂 Jeg gidder ikke å diskutere med kverulanter som tror de eier sannheten. Anonymkode: 26971...fe6
ReneRene Skrevet 4. mai 2023 #13 Skrevet 4. mai 2023 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er ikke det som menes i det hele tatt. Men man må ha empati for å skjønne det. Anonymkode: 06dc0...b0c Empati er å sette seg inn i andres situasjon. Jeg ser ikke at Ts gjør det. Jeg ser at hun tvert om bedømmer utenfra.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #14 Skrevet 4. mai 2023 ReneRene skrev (6 minutter siden): Empati er å sette seg inn i andres situasjon. Jeg ser ikke at Ts gjør det. Jeg ser at hun tvert om bedømmer utenfra. Jeg tror nok at de fleste godt skjønner hva hi mener og at det her er du som misforstår. Anonymkode: 06dc0...b0c
ReneRene Skrevet 4. mai 2023 #15 Skrevet 4. mai 2023 (endret) Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg tror nok at de fleste godt skjønner hva hi mener og at det her er du som misforstår. Anonymkode: 06dc0...b0c Ja jøss. Jeg tviler ikke på at flere her skjønner Ts. Men min "misforståelse" blir jo som vanlig møtt med null argumenter da. Jeg forklarer og begrunner. Alt dere kan si er " litt av en konklusjon" "du er ikke sann" "du kverulerer og tror du har sannheten" og "du misforstår" Ikke en eneste begrunnelse eller forklaring der altså. Så jeg tror nok mine argumenter står trygt. Endret 4. mai 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #16 Skrevet 4. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Dette gjelder forsåvidt flere serier, men jeg har sett litt på serien "Kjærlighet uten grenser". Det handler om par som "finner hverandre" over landegrensene. Og jeg sitter og tenker.... at alle der helt åpenbart ikke er helt "på nett"? Jeg tenker flere der burde vært beskyttet mot seg selv. Hvorfor anvendes ikke vær-varsom-plakaten i slike serier? Hvor er etikken blandt de som lager dette? Har ikke serieskapere noen yrkesetiske retningslinjer? Anonymkode: 321ed...64a Hva mener du med "ikke helt på nett"? Anonymkode: ad0b9...173
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #17 Skrevet 4. mai 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Ja jøss. Jeg tviler ikke på at flere her skjønner Ts. Men min "misforståelse" blir jo som vanlig møtt med null argumenter da. Jeg forklarer og begrunner. Alt dere kan si er " litt av en konklusjon" "du er ikke sann" "du kverulerer og tror du har sannheten" og "du misforstår" Ikke en eneste begrunnelse eller forklaring der altså. Så jeg tror nok mine argumenter står trygt. Hi forklarte det veldig klart i hovedinnlegget. Dine «argumenter» står seg ikke i det hele tatt. Anonymkode: 06dc0...b0c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2023 #18 Skrevet 5. mai 2023 ReneRene skrev (På 4.5.2023 den 17.43): Jeg kan godt forklare punktvis : a. noen voksne mennesker vil være med i et program på tv. b. noen reagerer på væremåten deres og oppførsel og hva de velger å gjøre. At de som deltar ikke er " helt på nett" c. dette gjør tilskuer Ts brydd og opprørt i den grad at hun skriver innlegg om det her. Hun etterlyser "vær varsom plakaten" Spørsmålet er da, hvem skal skånes og hvorfor? d. det er nærliggende å tro at det er Ts sine følelser og meninger, og det kan dermed også være at.. e. Ts tenker at "sånn som jeg føler gjør sikkert alle andre også, så de i programmet må skånes for slike som meg og oss. Skjønner du nå? Forøvrig er det ikke tilfellet at "alle' tenker som Ts. Langt fra også 🙂 Jeg kan til en viss grad se poenget ditt ReneRene, men etter min mening drar du der for langt, og det hele blir så unyansert. Jeg tror kanskje det er det som gjør at du oppleves som kverulant av flere her. Nå har ikke jeg sett programmet det er snakk om, så jeg vil ikke uttale meg om hvorvidt deltagerne er "på nett' eller ikke. For diskusjonene del, tar jeg ts påstand om at enkelte av dem ikke er helt "på nett" for god fisk. I denne sammenhengen forstår jeg kke "på nett" som at deltageren tilsynelatende mangler forståelse for hvordan vedkommende fremstår og/eller hvordan det å fremstå på den måten kan få negative konsekvenser i etterkant. Hvis det er det ts mener, så er det slett ikke ts egne følelser hun ønsker å skåne, men heller omdømmet til de aktuelle deltagerne. Hvis vi nå går ut fra at ts mener det sånn som jeg har oppfattet det, så blir det helt feil å si at grunnen til at ts snakker om vær varsom plakaten er at hun selv ikke ønsker å bli brydd, eller at ts følelser må skånes. Det betyr likevel ikke nødvendigvis at ts har rett i at andres syn på de omtalte deltakerne er likt med hennes. Det betyr heller ikke at det nødvendigvis er riktig at disse deltakerne ikke er helt "på nett". Kanskje fremstår de slik ts mener, men er fult klar over det, og var tatt et bevisst valg om å fremstå slik.Det kan det finnes en fult forståelig forklaring på. Det å delta på et slikt program er jo gjerne en måte å bli kjent på, og hvis man da oppfører seg på en måte som blir husket, er det kanskje større sjanse for å kunne fortsette å være i rampelyset også senere. Kanskje vet de hvordan de fremstår, men tenker at det er sånn de er, og synes det er greit å vise det fram. Eller kanskje se faktisk ikke forstår hvordan de fremstår. Dette kan vi rett og slett ikke vite. Jeg har ingen fasit, men synes diskusjonen er viktig. Journalister og produsenter har helt klart et ansvar, både for å beskytte svake grupper, og for å vise frem mest mulig av mangfoldet som finnes. Det er en vanskelig balansegang. Jeg forstår ts ønske om å beskytte de som fremstår som "ikke på nett", men kan samtidig se at det beskyttelsesønsket kan virke dømmende og nedlatende. Likevel er jeg temmelig sikker på at ts intensjoner ikke er å være stygg med noen, snarere tvert imot. Anonymkode: 6ddca...7e4
ReneRene Skrevet 5. mai 2023 #19 Skrevet 5. mai 2023 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg kan til en viss grad se poenget ditt ReneRene, men etter min mening drar du der for langt, og det hele blir så unyansert. Jeg tror kanskje det er det som gjør at du oppleves som kverulant av flere her. Nå har ikke jeg sett programmet det er snakk om, så jeg vil ikke uttale meg om hvorvidt deltagerne er "på nett' eller ikke. For diskusjonene del, tar jeg ts påstand om at enkelte av dem ikke er helt "på nett" for god fisk. I denne sammenhengen forstår jeg kke "på nett" som at deltageren tilsynelatende mangler forståelse for hvordan vedkommende fremstår og/eller hvordan det å fremstå på den måten kan få negative konsekvenser i etterkant. Hvis det er det ts mener, så er det slett ikke ts egne følelser hun ønsker å skåne, men heller omdømmet til de aktuelle deltagerne. Hvis vi nå går ut fra at ts mener det sånn som jeg har oppfattet det, så blir det helt feil å si at grunnen til at ts snakker om vær varsom plakaten er at hun selv ikke ønsker å bli brydd, eller at ts følelser må skånes. Det betyr likevel ikke nødvendigvis at ts har rett i at andres syn på de omtalte deltakerne er likt med hennes. Det betyr heller ikke at det nødvendigvis er riktig at disse deltakerne ikke er helt "på nett". Kanskje fremstår de slik ts mener, men er fult klar over det, og var tatt et bevisst valg om å fremstå slik.Det kan det finnes en fult forståelig forklaring på. Det å delta på et slikt program er jo gjerne en måte å bli kjent på, og hvis man da oppfører seg på en måte som blir husket, er det kanskje større sjanse for å kunne fortsette å være i rampelyset også senere. Kanskje vet de hvordan de fremstår, men tenker at det er sånn de er, og synes det er greit å vise det fram. Eller kanskje se faktisk ikke forstår hvordan de fremstår. Dette kan vi rett og slett ikke vite. Jeg har ingen fasit, men synes diskusjonen er viktig. Journalister og produsenter har helt klart et ansvar, både for å beskytte svake grupper, og for å vise frem mest mulig av mangfoldet som finnes. Det er en vanskelig balansegang. Jeg forstår ts ønske om å beskytte de som fremstår som "ikke på nett", men kan samtidig se at det beskyttelsesønsket kan virke dømmende og nedlatende. Likevel er jeg temmelig sikker på at ts intensjoner ikke er å være stygg med noen, snarere tvert imot. Anonymkode: 6ddca...7e4 Men hvordan fremstår? Skal folk måtte fremstå på en viss måte for at de skal være på tv, og hvordan skal de da i såfall fremstå? Jeg ser ikke noe galt med de parene som et med, og jeg vet også at mange syns de er både morsomme og interessante å følge. Men det de gjør er jo utradisjonelt da, og da skal plutselig vær varsom - plakaten fram?? Hvilken sårbar gruppe er de egentlig ? Dette er bare i mitt syn en holdning visse mennesker har som selv er redde for å gjøre noe utenfor a-4 livet, og som dømmer alle som skiller seg ut som "ikke på nett" fordi hun selv er så redd for hvordan hun selv fremstår. Jeg har aldri hørt at noen andre har sagt noe om dette. Folk morer seg og syns flere av dem er både søte og fine personer.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2023 #20 Skrevet 5. mai 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Men hvordan fremstår? Skal folk måtte fremstå på en viss måte for at de skal være på tv, og hvordan skal de da i såfall fremstå? Jeg ser ikke noe galt med de parene som et med, og jeg vet også at mange syns de er både morsomme og interessante å følge. Men det de gjør er jo utradisjonelt da, og da skal plutselig vær varsom - plakaten fram?? Hvilken sårbar gruppe er de egentlig ? Dette er bare i mitt syn en holdning visse mennesker har som selv er redde for å gjøre noe utenfor a-4 livet, og som dømmer alle som skiller seg ut som "ikke på nett" fordi hun selv er så redd for hvordan hun selv fremstår. Jeg har aldri hørt at noen andre har sagt noe om dette. Folk morer seg og syns flere av dem er både søte og fine personer. Noen mennesker bør beskyttes mot seg selv, det er et av punktene i Vær varsom plakaten. Det er rett og slett det hi mener. Anonymkode: 06dc0...b0c
ReneRene Skrevet 5. mai 2023 #21 Skrevet 5. mai 2023 (endret) Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Noen mennesker bør beskyttes mot seg selv, det er et av punktene i Vær varsom plakaten. Det er rett og slett det hi mener. Anonymkode: 06dc0...b0c Ja, og det skjønner jeg at hun mener. Det jeg lurer på er hvorfor hun mener det. I det programmet altså. Endret 5. mai 2023 av ReneRene
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2023 #22 Skrevet 5. mai 2023 ReneRene skrev (4 minutter siden): Ja, og det skjønner jeg at hun mener. Det jeg lurer på er hvorfor hun mener det. I det programmet altså. Du trenger ikke å skjønne det. Hi forklarer bra hva hun mener i hi og hun stiller et spørsmål som ingen, inkludert meg selv, har svart på. Anonymkode: 06dc0...b0c
ReneRene Skrevet 5. mai 2023 #23 Skrevet 5. mai 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du trenger ikke å skjønne det. Hi forklarer bra hva hun mener i hi og hun stiller et spørsmål som ingen, inkludert meg selv, har svart på. Anonymkode: 06dc0...b0c Selvfølgelig bør jeg skjønne det. Og hvorfor dette gnålet når ingen kan eller vil svare på det jeg spør om?
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2023 #24 Skrevet 5. mai 2023 ReneRene skrev (7 minutter siden): Selvfølgelig bør jeg skjønne det. Og hvorfor dette gnålet når ingen kan eller vil svare på det jeg spør om? Du har jo allerede svart på det selv, ingenting hi sier kan få deg til å tro noe annet uansett. Anonymkode: 26971...fe6
ReneRene Skrevet 5. mai 2023 #25 Skrevet 5. mai 2023 (endret) Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Du har jo allerede svart på det selv, ingenting hi sier kan få deg til å tro noe annet uansett. Anonymkode: 26971...fe6 Nettopp. Så siden mine punkter ikke kan argumenteres mot, så står de. Ikke en har har villet begrunnet sitt syn eller svart konkret her. Og jeg syns da kanskje at hvis man vil skrive noe nedsettende om andre, så må en 1. Ikke anta at alle mener det samme, og 2. Tåle å bli konfrontert. Også uten å furte og syte om at det er en bruker som bare kverulerer her , buhu. Endret 5. mai 2023 av ReneRene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå