Gå til innhold

Svak krone - dropper du utenlandsferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det står så mye i avisene om at folk bør droppe utenlandsferie i år. Vi har allerede bestilt og betalt hotell i to uker i Italia. Vi skal kjøre begge veier så flybilletter utgår (men går mye på hotell, lading og mat begge veier). Dere da?

Anonymkode: 443f6...997

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi reiser. Vi bestilte flybilletter i høst og de kostet 12 tusen mindre enn de hadde gjort dersom vi betalte nå. Vi betalte og bestilte feriehus i høst da kursen var bedre. Med hus kan vi lage den maten vi ønsker hjemme og kan variere hvor ofte vi spiser ute og ikke. Gleder oss til 3 uker i varmen😊

Skrevet

Blir litt usikker, men kommer det til å bli SÅ mye dyrere totalt?

Flybilletter er betalt, men ikke hotell, og det blir 2.500 euro for en uke, så det kommer jo helt an på hva euroen koster i slutten av juni.

Har egentlig vært mer nervøs for meldingene om ekstremvarme denne sommeren..

Anonymkode: d7ff5...9af

Skrevet

Nei. 

En av de artiklene om dagen er ganske dust da. Forslag, reis til Finland (nei, jeg vil ha sol og varme) Tyrkia (ok, greit nok forslag) eller Japan (kødder du, pizza i Italia har ikke økt så mye, jeg kan spise pizza hver dag ute, med vin og dessert, uten å nærme meg hva den flybilletten koster meg ekstra) 

Anonymkode: 0f5aa...d38

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Blir litt usikker, men kommer det til å bli SÅ mye dyrere totalt?

Flybilletter er betalt, men ikke hotell, og det blir 2.500 euro for en uke, så det kommer jo helt an på hva euroen koster i slutten av juni.

Har egentlig vært mer nervøs for meldingene om ekstremvarme denne sommeren..

Anonymkode: d7ff5...9af

Det er jeg enig i, litt ambivalent mtp både hetebølge og potensielt skogbrann. Nå er jeg litt prepper av natur, så jeg pakker nok en stikk av bag som henger klar og har kjøreruta klar om det skulle skje. 

Anonymkode: 0f5aa...d38

Skrevet

Nei interrailbillettene er kjøpt, hotellene er betalt for,så utgiftene i sommer vil være mat,drikke og eventuelle aktiviteter vi vil gjøre.

Anonymkode: bcde4...3f5

Skrevet

Nei, vi reiser ikke utenlands i sommer, men vi var i vinterferien, så det går bra.

Men viss euro når 15 som det er spådd, blir det fort sykt dyrt for de som ikke allrede har bestilt ferie( fly / hotell etc ), og ikke minst matpriser…

Anonymkode: 09e13...ae3

Skrevet

Ja, vi utsetter utenlandsferie til neste år, både pga kronekurs, men også pga generell prisstigning og nedgang i kjøpekraft da lønn ikke holder takt med prisstigningen.

Anonymkode: 5d06f...c7a

Skrevet

Nei. Det blir flere utenlandsturer.

Anonymkode: 5899a...f6c

Skrevet

Nei, vi drar. Angrer litt, men jeg håper og tror at litt varme er verdt hver eneste krone. 

Anonymkode: 96ac0...b1e

Skrevet

Vi reiser til Italia, selv om vi har nybygd hytte ved sjøen. Galskap, men ungene er 16 og 17, og snart får vi de ikke med mer.

Anonymkode: ffb62...30d

Skrevet

Nei. Jeg/vi har fremdeles så mye å se og gjøre her hjemme at vi ikke har behov for å betale det hvite ut av øya for å reise utenlands. Er glad for at vi ikke har dette behovet for å reise ut for å ha en fin ferie 😊

Anonymkode: 70672...45e

Skrevet

Vi har lagt av penger i flere år nå siden vi hadde tenkt å reise i 2020 og 2021(når det ikke ble 2020). I fjor hadde vi barn som skulle på Norway cup så da ble det ikke noe særlig med ferie utover det

Vi bestilte sydentur i vinter og betaler ikke noe mer enn vi ville betalt om vi reiste et tidligere år.

Forbruk vet vi ikke enda, men penger er lagt av til det også. Vi skal bo på leilighetshotell så skal ordne oss med frokost selv, lunsj blir nok 50/50 ute og lage selv. Middag spiser vi nok ute.

Vi har feriert i Norge i mange år nå og det koster ofte mer enn det smaker det også for en familie på 5.

Anonymkode: 9aaf5...47d

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Er glad for at vi ikke har dette behovet for å reise ut for å ha en fin ferie 😊

Den er litt enkel. De fleste og oss inkludert må ikke reise ut for å ha en fin ferie. Jeg koser meg hjemme også jeg. Men vi bor på Vestlandet med en årstid. Regn. I fjor var vi borte i fem uker og det var omtrent ikke opphold her hjemme mens vi var vekke. Vi trengte nesten ikke klippe plenen engang når vi kom hjem. Vi reiser aldri vekk i verken vinter, høst eller juleferie så akkuratt i sommerferien syns vi det er mer ferie å reise vekk enn å gå hjemme å stampe i hverdagens regn. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Den er litt enkel. De fleste og oss inkludert må ikke reise ut for å ha en fin ferie. Jeg koser meg hjemme også jeg. Men vi bor på Vestlandet med en årstid. Regn. I fjor var vi borte i fem uker og det var omtrent ikke opphold her hjemme mens vi var vekke. Vi trengte nesten ikke klippe plenen engang når vi kom hjem. Vi reiser aldri vekk i verken vinter, høst eller juleferie så akkuratt i sommerferien syns vi det er mer ferie å reise vekk enn å gå hjemme å stampe i hverdagens regn. 

Ok. Jeg er fremdeles glad for at vi ikke har dette behovet for å reise ut for å ha en fin feire 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Jeg er fremdeles glad for at vi ikke har dette behovet for å reise ut for å ha en fin feire 😊

Det er helt greit. Innimellom er det sikkert utviklende å se andre ting enn eget fylke 😎

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er helt greit. Innimellom er det sikkert utviklende å se andre ting enn eget fylke 😎

Ja? 
Ble du så provosert over svaret mitt at du følte behov for å insinuere at jeg aldri ser mer enn mitt eget fylke…? Hva baserer du i så fall det på?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja? 
Ble du så provosert over svaret mitt at du følte behov for å insinuere at jeg aldri ser mer enn mitt eget fylke…? Hva baserer du i så fall det på?

Nei provosert er det siste jeg gidder bli. Men når noen må kommentere at de trenger ikke reise for å ha en fin ferie insinuerer du at andre må reise for å ha en fin ferie. Så hvordan er din kommentar forskjellig? For alt du vet er dette første utenslandsturen for noen på mange år. For første gang. Spørsmålet mitt var ikke om noen reiser eller sitter hjemme grunnet opplevelser - om svak krone gjorde utslaget. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei provosert er det siste jeg gidder bli. Men når noen må kommentere at de trenger ikke reise for å ha en fin ferie insinuerer du at andre må reise for å ha en fin ferie. Så hvordan er din kommentar forskjellig? For alt du vet er dette første utenslandsturen for noen på mange år. For første gang. Spørsmålet mitt var ikke om noen reiser eller sitter hjemme grunnet opplevelser - om svak krone gjorde utslaget. 

Hvis jeg skal tro deg på at du liksom ikke ble provosert, så må du nesten forklare denne:  «Innimellom er det sikkert utviklende å se andre ting enn eget fylke». 
Hvor kom den fra, og på hvilken måte var den relevant for mitt innlegg?

Du spør: «Svak krone - dropper du utenlandsferie?» Svaret mitt på det er: Ja, det gjør jeg. Som sagt: Jeg/vi har fremdeles mye å oppleve her hjemme (før du blir trigga: «hjemme» betyr ikke nødvendigvis i samme fylke man bor i, OG: at vi ikke reiser utenlands i år innebærer ikke at aldri har opplevd noe annet enn fylket vi bor i).

Videre er jeg, som sagt, glad for at vi ikke må reise utenlands for å ha en fin ferie. Det er utelukkende noe positivt - i disse tider hvor mange sliter økonomisk (og verre vil det bli!) og mange fattige har dårlig samvittighet for å ikke gi barna sine en «fin nok» ferie, bør ikke dette utsagnet provosere noen, men snarere sees på som noe positivt.  SPESIELT fra et miljøperspektiv (men jorda vår er det kanskje ikke så farlig med…).

At mange føler de må utenlands for å ha en fin ferie tror jeg så absolutt. Du må jo det, sier du selv, du bor et sted der det regner fem uker i strekk.

Skrevet

Var i Frankrike i fjor, i år blir det norgesferie. Skulle gjerne hatt et par uker i varmen, men etter et år med 70k i uforutsette utgifter, tar vi oss råd til et par uker på veien i Norge😆 Kanskje ikke det verste året sånn kronekursmessig sett.

Anonymkode: 56162...9e4

Skrevet

Vi låner leilighet i Spania hvert år og reiser 3 uker hver sommer. Mat må vi ha uansett hvor vi er🤣

Skrevet
TinaK 1990 skrev (Akkurat nå):

Vi låner leilighet i Spania hvert år og reiser 3 uker hver sommer. Mat må vi ha uansett hvor vi er🤣

Vi også, bare i Frankrike. Det blir uansett en rimelig ferie, men vi legger nok ikke inn noen store shoppingdager i år, nei.

Anonymkode: de4aa...7ad

Skrevet

Nei, vi skal en tur til London i sommer, men mesteparten av ferien blir hjemme i Norge. Mest fordi vi reiste så mye i fjor. 

Anonymkode: 68bf2...5f4

Skrevet

ja - jeg føler jeg må reise vekk for å ha en fin ferie. I motsetning til kerulera over, føler jeg at ferie er den tiden jeg ikke går å stamper i hverdagsliv hvor aksen er jobb-middag-ungeaktiviteter, og hvor lengden er såpass at man faktisk kan oppleve å utforske steder/opplevelser mer enn 2+timer unna hjemmebasen. Å sitte hjemme i hagemøblene eller gå tur for n`te gang i nærområdet - er IKKE ferie. Det er en helgeaktivitet.I tillegg bor jeg også på vakre vestlandet som er den fineste plassen på jord - når det ikke regner - men dessverre veldig vær-ustabilt.

Men det må ikke være utenlands ;) I sommer skal vi en utenlandstur hvor vi kjører, så relativ lav klimabelastning. Ellers skal vi feriere i Norge. Nå har vi rimelig grei økonomi - så kronekurs styrer ikke hvorvidt vi reiser på ferie eller ei.

Anonymkode: 0cabb...2cf

Skrevet

Nei, vi blir ikke hjemme! Hadde vi ikke hatt råd, så hadde jeg jobbet masse ekstra og sørget for at vi fikk råd. 
Vet ikke om vi får sludd, sol, regn eller hagl her hjemme, og med den motivasjonen orker jeg ikke å gå ferien i møte. Vil kjenne varme, bade, sitte ute og nyte deilig sommer. Se nye steder, nye kulturer, ny mat, strender uten tang og siv, og ikke tilberede et eneste måltid selv! 
Jeg hadde ofret myyye for å få til det, så mye betyr det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...