Anonym bruker Skrevet 3. mai 2023 #1 Del Skrevet 3. mai 2023 Og som kan fortelle litt om det? Har skjønt at det kan utarte seg veldig annerledes fra gutter. Hvordan hadde din jente det? Var det vanskelig å få "stilt diagnosen"? Følte dere at dere ble tatt på alvor? Anonymkode: 8f184...c8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440015-noen-med-jenter-som-har-adhd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2023 #2 Del Skrevet 3. mai 2023 Har en gutt med diagnosen ADHD og ei som straks skal utredes, og selv om hun ikke har en diagnose så er jeg ikke i tvil. Så jeg svarer for det og håper det er greit. Også mye ADHD i familien. Og det kan være ganske så anderledes fra gutter. Hun er pliktoppfyllende ute og på skolen. Maskerer en del. Men har dysleksi og er ukonsentrert, spesielt på det som ikke interesserer henne. Er over gjennomsnittet smart. Men gjør det dårlig på prøver på skolen. Hun er også høysensetiv og alt av intrykk og det som skjer går inn på henne. Blir sliten av dette. Derfor kommer dette ut hjemme, i form av voldsomme raseriutbrudd. Har faktisk besvimt noen ganger i disse anfallene. Dårlig følelsesregulering i tillegg. Hun virker rolig , men har i perioder spist på hår og klær. Og følger man med så ser man at hun ikke er så rolig allikevel. Er også rotete og vimsete og mister stadig ting. Hun har vært sånn hele tiden, men merker dette mer når hun er i puberteten. Kan være vanskelig å i det hele tatt få satt en diagnose på en jente. Nettopp fordi de ofte er så pliktoppfyllende på skolen og maskerer ute blant andre. Her har vi fordelen med at skolen vet at hun har en bror som har dette og at hun har dysleksi som ofte er en tilleggs diagnose. Så de legger merke til ukonsentrasjonen. Ellers så kunne hun ha "seilet" seg gjennom skolen uten at noen la merke til dette. Anonymkode: b65ce...06e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440015-noen-med-jenter-som-har-adhd/#findComment-149953029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2023 #3 Del Skrevet 3. mai 2023 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Har en gutt med diagnosen ADHD og ei som straks skal utredes, og selv om hun ikke har en diagnose så er jeg ikke i tvil. Så jeg svarer for det og håper det er greit. Også mye ADHD i familien. Og det kan være ganske så anderledes fra gutter. Hun er pliktoppfyllende ute og på skolen. Maskerer en del. Men har dysleksi og er ukonsentrert, spesielt på det som ikke interesserer henne. Er over gjennomsnittet smart. Men gjør det dårlig på prøver på skolen. Hun er også høysensetiv og alt av intrykk og det som skjer går inn på henne. Blir sliten av dette. Derfor kommer dette ut hjemme, i form av voldsomme raseriutbrudd. Har faktisk besvimt noen ganger i disse anfallene. Dårlig følelsesregulering i tillegg. Hun virker rolig , men har i perioder spist på hår og klær. Og følger man med så ser man at hun ikke er så rolig allikevel. Er også rotete og vimsete og mister stadig ting. Hun har vært sånn hele tiden, men merker dette mer når hun er i puberteten. Kan være vanskelig å i det hele tatt få satt en diagnose på en jente. Nettopp fordi de ofte er så pliktoppfyllende på skolen og maskerer ute blant andre. Her har vi fordelen med at skolen vet at hun har en bror som har dette og at hun har dysleksi som ofte er en tilleggs diagnose. Så de legger merke til ukonsentrasjonen. Ellers så kunne hun ha "seilet" seg gjennom skolen uten at noen la merke til dette. Anonymkode: b65ce...06e Datteren min har også dysleksi. Er ganske lik datteren din utifra slik du beskriver henne.. Anonymkode: 8f184...c8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440015-noen-med-jenter-som-har-adhd/#findComment-149953054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #4 Del Skrevet 4. mai 2023 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Datteren min har også dysleksi. Er ganske lik datteren din utifra slik du beskriver henne.. Anonymkode: 8f184...c8f Og dette er typiske tegn på en jente med ADHD. Anonymkode: b65ce...06e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440015-noen-med-jenter-som-har-adhd/#findComment-149953252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #5 Del Skrevet 4. mai 2023 Jeg har både en sønn og datter med ADHD, og har nylig selv blitt diagnostisert med ADHD. Felles for oss alle er store vanskeligheter med konsentrasjon, vi blir lett distrahert av både ytre faktorer og tanker, mye uro i både kroppen (fikler, vipper på fot osv) og hodet (tankekjør), sliter veldig med å komme i gang med oppgaver, kan få intenst hyperfokus, er grunnleggende rotete av oss (jeg klarer å holde det noenlunde ryddig nå som voksen, men kun der vi har gjester som ser, det er kaos i andre rom, som barn og ungdom var rommet mitt kronisk bombet), har vanskeligheter med tid og tidsstyring, blir fort overveldet og sliten av mye folk, er impulsive, men samtidig tåler dårlig når andre plutselig kommer med endringer i rutiner for oss osv. I tillegg har vi alle utfordringer med søvn, regulering av følelser, høysensitivitet, angst og depresjon. Selv om det nå kanskje høres veldig likt ut, så er vi også veldig ulike som personer, men disse grunnleggende utfordringene har alle tre i litt ulik grad. Det varierer også hvor mye og godt vi kompenserer og maskerer. Datteren min og jeg gjør langt mer av dette enn sønnen min, så det har vært mer usynlig utad. Vi to har også høyt evnenivå, så det har nok reddet mye. Jeg har f.eks. mastergrad, men det har jo kostet. Generelt maskerer jenter mer enn gutter, så man ser det gjerne mer hjemme. Raserianfall, panikkangst, gråtetokter osv. Anonymkode: 97092...5df Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440015-noen-med-jenter-som-har-adhd/#findComment-149953279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #6 Del Skrevet 4. mai 2023 Har ei jente som skal utredes for adhd nå. Lite følelsesregulering, lyver/pynter på sannheten, humør som en spinnvill berg og dalbane, blir fort sliten av alt som skjer, mister ting, glemmer seg bort og har vansker med å konsentrere seg etc. Listen er lang, men fellesnevneren er at det meste av uro pekes innover. Anonymkode: 8a3b2...92f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440015-noen-med-jenter-som-har-adhd/#findComment-149953287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #7 Del Skrevet 4. mai 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Har ei jente som skal utredes for adhd nå. Lite følelsesregulering, lyver/pynter på sannheten, humør som en spinnvill berg og dalbane, blir fort sliten av alt som skjer, mister ting, glemmer seg bort og har vansker med å konsentrere seg etc. Listen er lang, men fellesnevneren er at det meste av uro pekes innover. Anonymkode: 8a3b2...92f Var det vanskelig å få utredning? Føler neste behandleren til datteren min ser på meg som en hysterisk mor, som vil tilegne datteren min en diagnose… Anonymkode: 8f184...c8f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440015-noen-med-jenter-som-har-adhd/#findComment-149953393 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2023 #8 Del Skrevet 4. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Var det vanskelig å få utredning? Føler neste behandleren til datteren min ser på meg som en hysterisk mor, som vil tilegne datteren min en diagnose… Anonymkode: 8f184...c8f Nei, men hun har brødre med adhd/høytfungerende autisme/tourettes. Det vektes nok tungt, både ift arv, men også at vi som foreldre ser symptombildet litt annerledes/tydelig enn en del uten samme erfaring. Vi har vært tydelig med kontaktlærer og fastlege mtp skriv og henvisning. Vi har også allerede vært gjennom alt av kursing tilbudt gjennom familiens hus og abup/habu og jobber strategisk rettet mot nevrodivergensitet i oppdragerstil hjemme. Utredningen har enda ikke startet, så om utreder ser det samme som oss og skolen gjenstår jo enda å se. Anonymkode: 8a3b2...92f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144440015-noen-med-jenter-som-har-adhd/#findComment-149953451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå