Gå til innhold

Spørsmål om legemiddel og aldersgrense

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er sikkert et helt idiotisk spørsmål.. 

Når det står at det kan brukes fra 16 år - kan en på 14 og et halvt bruke det da?

Det er Pepsi Duo, så det er reseptfritt, har ikke brukt det før.

Jeg er veldig forsiktig med tabletter og sånn, men regner med at 16 år mer indikerer at mindre barn ikke kan bruke det?

Anonymkode: a933c...7c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være snakk om kroppsstørrelse, f.eks fikk min datter migrenemedisiner beregnet på voksne før hun nådde riktig alder, men hun var en høy og stor jente som hadde hatt mensen i flere år allerede så legen anså henne som "voksen i kroppsstørrelse".

Men det kan også være snakk om ting som bør utredes på barn. Du snakker om medisiner mot halsbrann gjør du ikke?

Jeg ville spurt på apoteket, farmasøytene har gjerne god peil på medisiner og vet hvorfor de har satt en såpass høy aldersgrense. Som regel er det vel 12 år, som på paracet o.l., hvor man regnes som voksen fra 12 år. Kanskje man ikke skal ta medisiner beregnet på voksne når barn opplever halsbrann og sure oppstøt?

Anonymkode: e1ecf...8f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det kan være snakk om kroppsstørrelse, f.eks fikk min datter migrenemedisiner beregnet på voksne før hun nådde riktig alder, men hun var en høy og stor jente som hadde hatt mensen i flere år allerede så legen anså henne som "voksen i kroppsstørrelse".

Men det kan også være snakk om ting som bør utredes på barn. Du snakker om medisiner mot halsbrann gjør du ikke?

Jeg ville spurt på apoteket, farmasøytene har gjerne god peil på medisiner og vet hvorfor de har satt en såpass høy aldersgrense. Som regel er det vel 12 år, som på paracet o.l., hvor man regnes som voksen fra 12 år. Kanskje man ikke skal ta medisiner beregnet på voksne når barn opplever halsbrann og sure oppstøt?

Anonymkode: e1ecf...8f5

Takk for svar!

Vi kan stikke innom apoteket, det er nok best.. 

Hun fikk medisiner mot reflux da hun gikk på barneskolen, men har vært uten medisiner i flere år. De siste dagene har hun vært plaget av oppstøt og kvalme, så jeg tenkte vi kunne forsøke et reseptfritt preparat, men så så jeg aldersgrensen.

Hun er under oppfølging for hodepine og menstruasjonssmerter, men skal ikke til lege før i slutten av mnd. Tenkte det ikke var noe å bestille ekstra time for..

HI

Anonymkode: a933c...7c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...