Gå til innhold

Har det vært mye hundeangrep i det siste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller lever vi i en tid hvor ting blir mer opplyst?

Leser nesten daglig om hundeangrep. Kjenner jeg blir mer og mer skeptisk til hunder.

Anonymkode: cf4dc...f48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er eierne du skal være skeptisk til 

Anonymkode: 28516...c86

Skrevet

Hvor leser du daglig om hundeangrep?

Siste jeg leste om var de irske ulvehundene i Oslo-distriktet....

Det er vel fryktelig mye hunder i Norge? Det har vært valpefabrikker i flere år nå, og folk står på venteliste hos mer seriøse hundeoppdrettere. Klart det blir noen mannevonde hunder også når "alle" skal ha hund.

Anonymkode: 66ac3...d20

Skrevet

Det har vært på Dr.Phil (guilty pleasure), det er på Tik Tok, leser om det i lokalavisen osv.

Jeg føler alle med hund legger all skyld på hundeeiere. Det er klart, men likevel er det hunden som biter! 

Skrevet

Jeg vet ikke om det skrives mer om eller om det er flere angrep. Det er folk med feil raser og det er de som driver oppdrett som ikke burde det. Det er også folk man møter som hundeeiere sin skyld noen ganger, så alt spiller i så fall inn. 

Og så bør noen lære å holde både små og store hunder i bånd der de vet at de vil komme til å passere andre med hunder. Løse hunder har lagd problemer for meg før, for det snapper lettere for en hund som blir utfordret og provosert, uansett hvor godt oppdratt de er. De har fremdeles instinktet i behold, men da er det også ekstremt viktig å øve på det sosiale. Men du kan jo tenke deg en hund som er vant til at andre hunder er trygt å omgås, og så møter du en rabiat løs hund som vil angripe. Det skal litt til å ha hundene under kontroll da.

Jeg unngår visse hunde-eiere. Jeg unngår også visse hunder. Stort sett er det likevel mange gode hunde- eiere og stort sett trygt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har vært på Dr.Phil (guilty pleasure), det er på Tik Tok, leser om det i lokalavisen osv.

Jeg føler alle med hund legger all skyld på hundeeiere. Det er klart, men likevel er det hunden som biter! 

Dr Phil er jo ikke i Norge da.

Tiktok har algoritmer som gjør at har du sett ferdig et sånt innslag kommer det flere, fra hele verden.

Det er klart det er ustabile hunder der ute blant alle verdens hunder, og det finnes idioter av noen hundeeiere. Det er dårlig oppdragelse av hunder, understimulerte hunder, men også hunder med dårlige gener.

Har selv et familiemedlem som har en rescue-hund som har masse problemer. Hunden er usikker og sint, knurrer og viser tenner. Absolutt ikke til å stole på. Selv ville jeg aldri risikert å ha en slik hund, en hund du ikke kan stole på og må passe på som en smed. Jeg ville avlivet. Men mitt familiemedlem elsker jo denne hunden som om det skulle vært et barn, og beholder. Det er mange slike eiere der ute, som har hunder med dårlige tendenser, som ikke klarer å trene det bort, og likevel velger å beholde. 

Det er ikke lett å ta avgjørelsen om å avlive noen du er så glad i....

Men jeg tror ikke det er mer hundeangrep enn før altså.

Skrevet
ReneRene skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om det skrives mer om eller om det er flere angrep. Det er folk med feil raser og det er de som driver oppdrett som ikke burde det. Det er også folk man møter som hundeeiere sin skyld noen ganger, så alt spiller i så fall inn. 

Og så bør noen lære å holde både små og store hunder i bånd der de vet at de vil komme til å passere andre med hunder. Løse hunder har lagd problemer for meg før, for det snapper lettere for en hund som blir utfordret og provosert, uansett hvor godt oppdratt de er. De har fremdeles instinktet i behold, men da er det også ekstremt viktig å øve på det sosiale. Men du kan jo tenke deg en hund som er vant til at andre hunder er trygt å omgås, og så møter du en rabiat løs hund som vil angripe. Det skal litt til å ha hundene under kontroll da.

Jeg unngår visse hunde-eiere. Jeg unngår også visse hunder. Stort sett er det likevel mange gode hunde- eiere og stort sett trygt. 

Jeg har blitt mye mer skeptisk til hunder, spesielt større hunder som kan forvolde større skade. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har blitt mye mer skeptisk til hunder, spesielt større hunder som kan forvolde større skade. 

Ofte er de større hundene roligere 🙂 nå skal jeg ikke si at noen hunder trigger andre hunder mer kanskje, men noen av de små rasene er fader meg så konfliktskapende. Selv pomeranian som må være det søteste dyret ever, er sykt irriterende for andre 😅 egentlig ikke så mye å le av, for de oppfører seg som vaktbikkjer og er triggende for andre når de må utfordre. Og så har du eierne som løper til og skal løfte dem unna. Da er det ofte gjort. De større hundene som kan være mer "skumle" har oftest både erfarne og dyktige eiere altså. Ikke hvem som helst som kan ha dem. Du ser dem jo sjelden i dyreparker og i folkemengder også. Men som sagt, noen hunder har koko gener også da. Dessverre. 

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (8 minutter siden):

Ofte er de større hundene roligere 🙂 nå skal jeg ikke si at noen hunder trigger andre hunder mer kanskje, men noen av de små rasene er fader meg så konfliktskapende. Selv pomeranian som må være det søteste dyret ever, er sykt irriterende for andre 😅 egentlig ikke så mye å le av, for de oppfører seg som vaktbikkjer og er triggende for andre når de må utfordre. Og så har du eierne som løper til og skal løfte dem unna. Da er det ofte gjort. De større hundene som kan være mer "skumle" har oftest både erfarne og dyktige eiere altså. Ikke hvem som helst som kan ha dem. Du ser dem jo sjelden i dyreparker og i folkemengder også. Men som sagt, noen hunder har koko gener også da. Dessverre. 

Det er heller ikke så uvanlig at større hunder overhodet ikke liker små. Mulig det er fordi de er mindre enn katter, men noen store hunder kan fint tåle andre store hunder, men kommer det en liten hund skal den tas....

Jeg har en chihuahua, som ikke bjeffer (selv om det er en vokterrase kan de fint trenes til å ikke gneldre), men som har blitt angrepet av større hunder to ganger. Helt uprovosert. Ene gangen var det to staff lignende hunder som kom løpende ut av et hus mens vi gikk rolig forbi på veien. Heldigvis hadde eieren langline på dem, for hunden min hadde jo bare vært et jafs for dem.

Skrevet

Det er mange flere hunder nå. Så antakelig er det flere angrep.

Anonymkode: aab4e...11d

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hvis kilden din primært er Dr Phil og Tik tok så tenker jeg at det sier sitt. 

Anonymkode: a8ea5...631

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er heller ikke så uvanlig at større hunder overhodet ikke liker små. Mulig det er fordi de er mindre enn katter, men noen store hunder kan fint tåle andre store hunder, men kommer det en liten hund skal den tas....

Jeg har en chihuahua, som ikke bjeffer (selv om det er en vokterrase kan de fint trenes til å ikke gneldre), men som har blitt angrepet av større hunder to ganger. Helt uprovosert. Ene gangen var det to staff lignende hunder som kom løpende ut av et hus mens vi gikk rolig forbi på veien. Heldigvis hadde eieren langline på dem, for hunden min hadde jo bare vært et jafs for dem.

Og jeg har en staff som har blitt anngrepet av mange små hunder bla chihuahua uten å ta igjen, selv om han har blitt bitt til blods. De fleste små hundene vi møter klikker på vår selv om han står og logrer.

Anonymkode: 3ead4...38e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dr Phil og Tiktok er kildene dine? Er du seriøs?

Anonymkode: bfc2f...f97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...