Gå til innhold

Samboerkontrakt, hva er gyldig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått noen penger på forsikring som jeg ønsker å legge i oppgradering av huset som jeg og samboer eier likt, deler lån. 

Jeg skulle gjerne skrevet en kontrakt på at det jeg legger inn nå får jeg igjen for om vi går fra hverandre og må dele på hussalg/kjøpe hverandre ut. Hvs må til for at noe sånt er gyldig? Holder det at vi skriver noe og begge signerer? Eller må det innom advokat eller noe?

Hvis jeg feks legger inn 500000 vil jeg da ha rett på den summen mer enn ham ut livet, eller vil dette forringes med tiden? Oppgradering vil jo være der den, men slites jo over tid. 

Anonymkode: 59ad3...707

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er i hvert fall lurt med vitner på begge sider. Da kan det ikke fremmes påstander om forfalsket underskrift o.l. 

Man vil jo ikke tro at det kan bli et tema, men man burde ta høyde for at brudd ikke er fine. 

Anonymkode: 96b3c...ac7

Skrevet

Etter hva en advokat en gang sa, var at ting du synes er viktige og vil ha tilbake etter et brudd, bør signeres med advokat signatur. Da kan ingen komme med noe som ikke stemmer.

Med så mye penger hadde jeg betalt for det! 

Anonymkode: a1efb...263

Skrevet

Men med inflasjon så er har en halv million mye lavere verdi hvis dere går fra hverandre om f.eks. 15 år. 
Det er lurere å finne ut hva den summen i prosent utgjør av husets verdi, og endre hvor mange prosent av boligen du skal eie mer enn ham, og tinglyse nye eierandeler. Slik får du med deg verdistigningen. 

Anonymkode: 17fcd...888

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har fått noen penger på forsikring som jeg ønsker å legge i oppgradering av huset som jeg og samboer eier likt, deler lån. 

Jeg skulle gjerne skrevet en kontrakt på at det jeg legger inn nå får jeg igjen for om vi går fra hverandre og må dele på hussalg/kjøpe hverandre ut. Hvs må til for at noe sånt er gyldig? Holder det at vi skriver noe og begge signerer? Eller må det innom advokat eller noe?

Hvis jeg feks legger inn 500000 vil jeg da ha rett på den summen mer enn ham ut livet, eller vil dette forringes med tiden? Oppgradering vil jo være der den, men slites jo over tid. 

Det du erverver deg i ekteskapet er felleseie

Anonymkode: 6772e...8d6

Skrevet

For at de 500 000 skal gi deg større del av huset, då må dere tinglyse at du skal eie en større andel (feks 55%)

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det du erverver deg i ekteskapet er felleseie

Forsikringspenger er særskilt unntatt fra deling, jfr paragraf 61 i Lov om ekteskap 

Anonymkode: 6ee67...f9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg ville delt/skilt boliglånet i to, en andel på deg og en annen andel på mannen,  og nedbetalt 500000 på eget lån, og tatt opp felles oppgraderingslån som forbrukslån eller rammelån

Anonymkode: 325bb...bab

Skrevet

Tjener dere helt likt? Hvordan gjør dere med alle fellesutgiftene i dag?

Hvis jeg var din mann ville jeg ikke godtatt å eie mindre enn 50% av boligen.

Her har vi valgt helt felles økonomi, deler også alt av arv.

Anonymkode: e4663...f76

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Forsikringspenger er særskilt unntatt fra deling, jfr paragraf 61 i Lov om ekteskap 

Anonymkode: 6ee67...f9f

De er samboere, ikke gift, i følge HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Har dere skrevet kontrakt på at dere skal dele alt av arv? Hva hvis du arver en stor sum penger, som du da deler med mannen din, dere blir skilt, og først etter skilsmissen så arver mannen din en stor sum penger? Deler han med deg da?

Anonymkode: 842c6...6f5

Skrevet

Vi har avtale og en arvesituasjon som gjør at det ikke er en problemstilling 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi har avtale og en arvesituasjon som gjør at det ikke er en problemstilling 

Ok, men for folk flest så vil jo det være en problemstilling.

Anonymkode: 842c6...6f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tjener dere helt likt? Hvordan gjør dere med alle fellesutgiftene i dag?

Hvis jeg var din mann ville jeg ikke godtatt å eie mindre enn 50% av boligen.

Nei, jeg tjener litt over dobbelt så mye som ham. Vi har felles økonomi, jeg betaler det meste, han bruker sine penger til det går tomt hver mnd, og så brukes mine av ham og. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei, jeg tjener litt over dobbelt så mye som ham. Vi har felles økonomi, jeg betaler det meste, han bruker sine penger til det går tomt hver mnd, og så brukes mine av ham og. 

Betaler dere likt inn på felles boliglån?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Betaler dere likt inn på felles boliglån?

Ja, eller det er jo litt tilfeldig akkurat hva pengene går til siden vi har felles økonomi. Men han betaler mat så lenge han har penger, jeg betaler alt annet. 

Skrevet

Hva tenker han om dette?

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Da vil jeg påstå at du er utrolig raus mot han. kanskje litt vel raus. Virker ikke som han har særlig kontroll på penger. Du bør absolutt ha en kontrakt på disse pengene.

Anonymkode: 82a69...237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...