Anonym bruker Skrevet 2. mai 2023 #1 Skrevet 2. mai 2023 Jwg sliter skikkelig med helseangst. Det blir bare verre og verre og nå har jeg fått innkalling til mammografi. Fire i nærmeste omgangskrets som har vært fikk alle påvist noe. To hadde forstadie til kreft og måtte fjerne bryst, og ene hadde kreft. Jeg får helt noia. Og så er jeg redd det er vondt - ja det er tåpelig, men greier ikke styre det. Noen som kan komme med solskinnshistorier? Anonymkode: 1c123...c67
amandine Skrevet 2. mai 2023 #2 Skrevet 2. mai 2023 Selvfølgelig skal du ta mammografi! Fokuser på hvor heldig du er som bor i et land hvor du har tilbudet. Og skulle du da mot all formodning finne noe på bildene, vær evig glad for at det oppdages. Hvor ville dine bekjente vært i dag om det ikke ble oppdaget og kunne gjøres noe med?
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 2. mai 2023 #3 Skrevet 2. mai 2023 Tør du la være? Om du har helseangst så vil jo ofte undersøkelser være noe man ønsker. Og det må jo være godt å få avkreftet at der er noe? I verste fall er der noe, men så lite at du enda ikke har oppdaget det selv, og mammografi vil gjøre at behandling iverksettes på et så tidlig stadium at prognosene er nesten fullstendig på din side.
Himmel og hav Skrevet 2. mai 2023 #4 Skrevet 2. mai 2023 Ja, du tør. Hva er alternativet? Gå og være redd for hva undersøkelsen kunne ha vist, når den høyst sannsynlig viser at alt er bra? Der jeg tar mammografi henger denne plakaten på venterommet. Den er veldig fin: https://www.kreftregisteret.no/globalassets/mammografiprogrammet/informsjonsmateriell/2022-plakat/2022-rosa-sloyfe.png
LillaGorilla♥♥ Skrevet 2. mai 2023 #5 Skrevet 2. mai 2023 Spørsmålet er vel heller om du tør å la være? Du får ikke mer eller mindre kreft av å ta mammografi. 'Sannsynligvis har du det heller ikke. Men du kan være så heldig å oppdage en evt kreft så tidlig at det kan gjøres noe med. Det kan du ikke hvis du ikke tar undersøkelsen.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2023 #6 Skrevet 2. mai 2023 Jeg skjønner ikke at du tør la være jeg da, spesielt når du har helseangst og brystkreft i familien? Vil det ikke være bedre å få beskjed om at du er frisk? Eller om det verste skjer at de finner noe, men finner drt tidlig? Det verste er jo å ikke finne noe før det er "for sent"? Du må io da gjennom mye mer utfordringer enn en liten mammografi. Du må nesten bare bite tennene sammen og dra. Prøv å ikke tenk mye på det på forhånd, du skal bare dit og når du har gjort det har du gjort ditt for nå og kan klappe deg selv på skuldren. Da har du vært modig, flink og utfordret deg selv, og det kan du virkelig være stolt av! Anonymkode: 2de2c...a58
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2023 #7 Skrevet 2. mai 2023 Hvis du tar maks dose paracet og ibux (oppgitt på pakningen) gjør det ikke så vondt. Har tatt både med og uten smertestillende og det er stor forskjell. Det er dessuten raskt over. Dette klarer du! Anonymkode: b9bad...ffb
Pobie Skrevet 2. mai 2023 #8 Skrevet 2. mai 2023 Som andre sier over, tør du å la være? Jeg har tatt mammografi og syntes ikke det var vondt i det hele tatt. En anelse ubehagelig, men tenkte virkelig ikke noe over det. Og det var overstått på få minutter. Ikke noe å kvie seg for.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2023 #9 Skrevet 2. mai 2023 Ikke vondt, kun litt ubehagelig. Og fort overstått. Null problem! Anonymkode: 09d7b...849
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2023 #10 Skrevet 2. mai 2023 Hvis du har helseangst er det MYE verre å gå med uoppdaget kreft og hva det fører til..... Anonymkode: d15e6...c12
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2023 #11 Skrevet 2. mai 2023 Jeg gruet meg veldig til egen undersøkelse da jeg hadde dårlig erfaring fra 1.gang jeg gjorde det. Men det gikk veldig bra å gjennomføre undersøkelsen. Tok 2 paracet 1 1/2 time før. Ga beskjed om at jeg var veldig nervøs og de var da veldig hensynsfulle. Anonymkode: a98bb...9d7
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2023 #12 Skrevet 2. mai 2023 Altså... Du tør i alle fall ikke å la være! Anonymkode: 166c7...963
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå