Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #1 Skrevet 1. mai 2023 Jeg har et telt, men det er vannsøyle på 600 mm 🥴 Har fungert bra, siden vi tester 2 ganger i året og kun telter spontant når værmeldinga tilsier det kan funke. Men, skal sove i telt litt mer i sommer, kanskje 2 netter av gangen 3-4 ganger hvis det lar seg gjøre. Vet jo at selv om det er meldt bra vær kan det komme litt rengjøring om natta eller en liten skur på dagen. Må jeg kjøpe et bedre telt, eller kan det fungere med tarp til vårt bruk? Dvs kun telte når værmeldinga er bra, og tarp i tilfelle regn som dukker opp uventet. Anonymkode: 4fb7d...222
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #2 Skrevet 1. mai 2023 Hva med å teste det en regnværsdag nå på våren? Anonymkode: 3db30...d66
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #3 Skrevet 1. mai 2023 Hvis du er uheldig og får styrtregn kan det nok bli litt fuktig, men du vil nok fortsatt være relativt tørr. Er det egentlig et så stort problem om en natt ikke blir perfekt? Anonymkode: 2534e...a2c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #4 Skrevet 1. mai 2023 Vi hadde en gang et billig og ikke tett telt, kjøpte en billig presenning på Biltema, litt tau og passet på å sette teltet opp et sted det var trær så vi kunne ha presenninger over. Anonymkode: 3db30...d66
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #5 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Hva med å teste det en regnværsdag nå på våren? Anonymkode: 3db30...d66 Har ikke kjøpt inn tarp. Så tenkte bare å høre erfaringer før jeg kjøper inn enten tarp eller nytt telt. Ikke at tarp er så dyrt, men vil ikke kjøpe noe som blir liggende ubrukt 😊 Anonymkode: 4fb7d...222
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #6 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvis du er uheldig og får styrtregn kan det nok bli litt fuktig, men du vil nok fortsatt være relativt tørr. Er det egentlig et så stort problem om en natt ikke blir perfekt? Anonymkode: 2534e...a2c Absolutt ikke, og blir det ille så reiser vi hjem, verre er det ikke 🙈 det er derfor jeg vurderer den billige løsningen med teltet vi allerede har og kjøpe inn tarp. Anonymkode: 4fb7d...222
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #7 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Vi hadde en gang et billig og ikke tett telt, kjøpte en billig presenning på Biltema, litt tau og passet på å sette teltet opp et sted det var trær så vi kunne ha presenninger over. Anonymkode: 3db30...d66 Presenning, herlig! Takk for tips, det er jo enda enklere🥳🥳 Anonymkode: 4fb7d...222
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #8 Skrevet 1. mai 2023 Presenning er fint. Kjøp to så du kan ha en under teltet også. Anonymkode: 6507f...476
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #9 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Presenning, herlig! Takk for tips, det er jo enda enklere🥳🥳 Anonymkode: 4fb7d...222 Kanskje du eller noen i slekta har en pressening liggende som dere kan bruke. Anonymkode: 3db30...d66
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #10 Skrevet 1. mai 2023 600 ml er veldig veldig lite. Det er vel ikke mulig å måle lavere vannsøyle Anonymkode: d687e...b20
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #11 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Presenning er fint. Kjøp to så du kan ha en under teltet også. Anonymkode: 6507f...476 👌😊 Anonymkode: 4fb7d...222
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #12 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Kanskje du eller noen i slekta har en pressening liggende som dere kan bruke. Anonymkode: 3db30...d66 Kan bruke den jeg bruker til å dekke til hagemøbler om vinteren 👍🤩 Da slapp jeg kjøpe tarp, penger spart 👌 Anonymkode: 4fb7d...222
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #13 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): 600 ml er veldig veldig lite. Det er vel ikke mulig å måle lavere vannsøyle Anonymkode: d687e...b20 Vet at det er veldig lite, derfor jeg spør om løsninger eller om jeg virkelig MÅ kjøpe nytt for det lille vi bruker det 😊 Vet vi kan låne, men dårlig erfaring. Vil heller ha et telt som er helt og ha presenning over, enn å låne telt og så er glidelåsen på døråpning med myggnett ødelagt, teltet er fult av svartsopp/mugg, eller det har revnet. Vært borti samtlige scenarioer 🥴 Er det mitt så vet jeg hva jeg har i det minste 🙈 Anonymkode: 4fb7d...222
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #14 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Vet at det er veldig lite, derfor jeg spør om løsninger eller om jeg virkelig MÅ kjøpe nytt for det lille vi bruker det 😊 Vet vi kan låne, men dårlig erfaring. Vil heller ha et telt som er helt og ha presenning over, enn å låne telt og så er glidelåsen på døråpning med myggnett ødelagt, teltet er fult av svartsopp/mugg, eller det har revnet. Vært borti samtlige scenarioer 🥴 Er det mitt så vet jeg hva jeg har i det minste 🙈 Anonymkode: 4fb7d...222 Selvfølgelig MÅ du ikke kjøpe nytt:) På godværsdager vil det jo fungere helt fint. Og presenning/tarp duger det - forutsatt at du teltet et sted det går an å feste det! men jeg ville ikke dratt på tur me det hvis det var antydning til nedbør Anonymkode: d687e...b20
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #15 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig MÅ du ikke kjøpe nytt:) På godværsdager vil det jo fungere helt fint. Og presenning/tarp duger det - forutsatt at du teltet et sted det går an å feste det! men jeg ville ikke dratt på tur me det hvis det var antydning til nedbør Anonymkode: d687e...b20 For 50 år siden var det ingen som hadde telt som tålte mer regn. Folk klarte seg fint på telttur da også. Anonymkode: 2534e...a2c
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #16 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Selvfølgelig MÅ du ikke kjøpe nytt:) På godværsdager vil det jo fungere helt fint. Og presenning/tarp duger det - forutsatt at du teltet et sted det går an å feste det! men jeg ville ikke dratt på tur me det hvis det var antydning til nedbør Anonymkode: d687e...b20 Seriøst…? Det har jeg gjort mange ganger, og kommer til å gjøre mange ganger til. Med presenning/tarp holder man seg tørr selv uten telt. Anonymkode: 59022...c58
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #17 Skrevet 1. mai 2023 Jeg telter mye. Du kan fint sette opp pressening / tarp over teltet. Og gjerne legg pressenging/footprint under teltet så minsker du fukt og kondens i teltet, og i forteltet (om det er fortelt på teltet). Du trenger ikke kjøpe nytt telt. Test heller ut med pressning/tarp og gjør deg noen erfaringer. Mest sannsynlig vil de være gode😊 Og liker dere teltlivet kan dere eventuelt investere i et med høyere vannsøyle til neste år. Anonymkode: abff2...8d3
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #18 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg telter mye. Du kan fint sette opp pressening / tarp over teltet. Og gjerne legg pressenging/footprint under teltet så minsker du fukt og kondens i teltet, og i forteltet (om det er fortelt på teltet). Du trenger ikke kjøpe nytt telt. Test heller ut med pressning/tarp og gjør deg noen erfaringer. Mest sannsynlig vil de være gode😊 Og liker dere teltlivet kan dere eventuelt investere i et med høyere vannsøyle til neste år. Anonymkode: abff2...8d3 Takk for svar 😊 Ja prøver nok ut denne varianten i år, og kjøper nytt neste år hvis det faller i smak å telte mer enn vi er vant til 😊 Anonymkode: 4fb7d...222
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #19 Skrevet 1. mai 2023 Vannsøyle på 4000, er det vanntett? Hvis det regner den uka man er på telttur, vil det være tørt i teltet? 🤔🫣 Anonymkode: 4fb7d...222
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #20 Skrevet 1. mai 2023 Vi var på tur med teltet vårt som vi oppdaget etter 4 dager emd regn at nå ble det vått gjennom... for å sikre oss så la vi oss selv under presenning i teltet! funket det og. Men vi flyttet alt av utstyr til bilen.. Anonymkode: 33321...cca
Anonym bruker Skrevet 1. mai 2023 #21 Skrevet 1. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vannsøyle på 4000, er det vanntett? Hvis det regner den uka man er på telttur, vil det være tørt i teltet? 🤔🫣 Anonymkode: 4fb7d...222 De fleste god telt ligger på 3000 i vannsøyle på teltduken. Bunnduken bør ha fra 5000 i vannsøyle. Har et Heldre telt fra Sport Otlet med hele 6000 i vannsøyle på teltduken. Bergans Wigloen har 3000. Har aldri blitt våt i noen av dem. Anonymkode: 73fdd...aaa
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2023 #22 Skrevet 2. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 timer siden): De fleste god telt ligger på 3000 i vannsøyle på teltduken. Bunnduken bør ha fra 5000 i vannsøyle. Har et Heldre telt fra Sport Otlet med hele 6000 i vannsøyle på teltduken. Bergans Wigloen har 3000. Har aldri blitt våt i noen av dem. Anonymkode: 73fdd...aaa Takk for svar 😊😊😊 Anonymkode: 4fb7d...222
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå