Gå til innhold

Hundeeiere - kaster du hundeposen i andres søppeldunker?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Begge deler er ille. En del av «hundepakken» er å bære på bæsj. Hvis du ikke liker det, da får du revurdere hundeholdet.

Anonymkode: a9491...c95

Er helt enig med deg. Men mange hundeeiere er en egen rase som ikke bryr seg. Ser jo det på tidenes dummeste argument; "bedre å kaste i andres søppel i stedet for å ikke ta opp bæsjen i det hele tatt". 

Det argumentet sier sitt om disse hundeeierne. 

Anonymkode: 72732...3eb

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Er helt enig med deg. Men mange hundeeiere er en egen rase som ikke bryr seg. Ser jo det på tidenes dummeste argument; "bedre å kaste i andres søppel i stedet for å ikke ta opp bæsjen i det hele tatt". 

Det argumentet sier sitt om disse hundeeierne. 

Det er det argumentet jeg reagerer på også. Er det noe med de som holder dyr generelt? Katteeiere sender katten sin ut for å gjøre fra seg i andres hager og en del hundeeiere ser ut til å mene at alle andre har to valg: enten hundepose i private søppelkasser eller at hundebæsjen ligger igjen. For meg, og heldigvis noen andre, er jo det tredje alternativet det eneste rette: Hundeeieren tar med bæsjen hjem eller til nærmeste offentlige kasse. 

Etter at jeg skrev innlegget i går har jeg kikket litt på tilsvarende diskusjoner på andre steder, bl.a. en hundeside. Der var det til og med en hundeeier som mente at om noen ble sure for at hun la hundeposene i deres private søppelkasse så ville hun bare slenge dritten/posen inn i hagen deres neste gang. Snakk om å skape antipati. Jeg har ikke dyr, fordi jeg ikke vil ha dyr. Allikevel har jeg nå masse hundedritt i søppelkassa og graver jevnlig kattedritt ut av blomsterbedene. Jeg blir litt lei.

Anonymkode: 5d66f...964

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Begge deler er ille. En del av «hundepakken» er å bære på bæsj. Hvis du ikke liker det, da får du revurdere hundeholdet.

Riktig 

Anonymkode: f5936...384

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er det argumentet jeg reagerer på også. Er det noe med de som holder dyr generelt? Katteeiere sender katten sin ut for å gjøre fra seg i andres hager og en del hundeeiere ser ut til å mene at alle andre har to valg: enten hundepose i private søppelkasser eller at hundebæsjen ligger igjen. For meg, og heldigvis noen andre, er jo det tredje alternativet det eneste rette: Hundeeieren tar med bæsjen hjem eller til nærmeste offentlige kasse. 

Etter at jeg skrev innlegget i går har jeg kikket litt på tilsvarende diskusjoner på andre steder, bl.a. en hundeside. Der var det til og med en hundeeier som mente at om noen ble sure for at hun la hundeposene i deres private søppelkasse så ville hun bare slenge dritten/posen inn i hagen deres neste gang. Snakk om å skape antipati. Jeg har ikke dyr, fordi jeg ikke vil ha dyr. Allikevel har jeg nå masse hundedritt i søppelkassa og graver jevnlig kattedritt ut av blomsterbedene. Jeg blir litt lei.

Jeg har flyttet dunkene mine bort fra veien, lenger inn i gården, så de ikke er tilgjengelige uten å vandre langt inn i gårdsplassen min. Det hjelper. 

Men det burde ikke være nødvendig. 

Tips til å unngå katter på eiendommen: strø pepperkorn rundt og i bedene, det holder dem unna. Jeg strødde pepperkorn rundt hele hagen, ikke en eneste katt å se 👍

ReneRene skrev (15 timer siden):

Sier du det? 😅  Tror jeg ikke gitt. Men hadde jeg blitt skjelt ut for å kaste en hundepose i en søppeldunk så hadde jeg bare ledd. Og det mener jeg. Kanskje jeg hadde syntes synd på personen også da. Det er mulig.  Jeg kan ikke tro mef min beste vilje at folk som blir krenket over at noen hiver en liten pose i dunken deres, har det helt bra altså. 

Prøv å tenk litt lenger enn til din egen nese! Det er som regel ikke snakk om 1 liten pose hvis dunken står i nærheten av en populær turvei. Hvis fem personer hiver i samme søppeldunk hver dag blir det 35 poser i  uken og nesten 150 poser i måneden og det tar faktisk ganske mye plass. Jeg har hund selv og ser ulempen med å bære posen hjem, men det er jeg som har valgt å få meg hund og da må jeg ta både de positive og negative kpnsekvensene ved å ha hund.

Anonymkode: 068bf...58a

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Prøv å tenk litt lenger enn til din egen nese! Det er som regel ikke snakk om 1 liten pose hvis dunken står i nærheten av en populær turvei. Hvis fem personer hiver i samme søppeldunk hver dag blir det 35 poser i  uken og nesten 150 poser i måneden og det tar faktisk ganske mye plass. Jeg har hund selv og ser ulempen med å bære posen hjem, men det er jeg som har valgt å få meg hund og da må jeg ta både de positive og negative kpnsekvensene ved å ha hund.

Ja, jeg skjønner at noen her har kilovis med hundebæsj i søppeldunken sin, og som jeg skrev så bør da de som er plaget med det, ta en telefon til lokalavisa. Eller gjerne en av riksavisene. Jeg tror seriøst de vil slå opp dette at noen blir belastet med mange kilo hundebæsj i dunkene sine! Absolutt. 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg skjønner at noen her har kilovis med hundebæsj i søppeldunken sin, og som jeg skrev så bør da de som er plaget med det, ta en telefon til lokalavisa. Eller gjerne en av riksavisene. Jeg tror seriøst de vil slå opp dette at noen blir belastet med mange kilo hundebæsj i dunkene sine! Absolutt. 

https://www.tb.no/du-har-ikke-rett-til-a-kaste-hundelort-i-andres-soppelkasser/o/5-76-1072073

https://www.aftenposten.no/norge/i/wEgwn/du-kan-nekte-naboen-aa-bruke-soeppelkassen-din

https://www.amta.no/sebastian-29-ble-angrepet-etter-a-ha-kastet-hundeposen-i-en-tilfeldig-soppelkasse/s/5-3-580580

https://groruddalen.no/lei-av-hundemokk-i-privat-soppelkasse/19.7138

https://www.pd.no/er-det-greit-a-kaste-hundeposen-i-andres-soppelkasse/s/5-40-347613

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det var ikke uten grunn at kriger eskalerte da eiendomsretten kom 🙃 "Du kan nekte naboen å bruke søppelkassen din"  Ja, det kan du jo. Eller du kan jo også velge å ikke ha et så følsomt forhold til en søppeldunk og tenke at det ikke gjør noen verdens ting at andre tilfeldigvis hiver hundepose oppi? Det er jo fullt mulig å velge siste også. Du er ikke påbudt å nekte noen 🙂

Jeg har ikke et følsomt forhold til søppeldunken min, men jeg har et følsomt forhold til bæsj! 
Hunder er søte, det er ikke det, men det er ikke det samme som at jeg vil ha avføringa deres i pose i søppelbøtta mi. 
For meg er det en utrolig frekk ting å gjøre. Jeg rører ikke andres søppeldunker, verken med bæsj eller papir!

Endret av Twintipp

Jeg plukker opp, knyter igjen posen og tar den med hjem. Så knyter jeg den opp og kaster den i naboenes søppelspann.  Siden de ikke gidder ta inn spannene sine, synes jeg de inviterer til det. :)

Anonymkode: d0636...5cc

ReneRene skrev (47 minutter siden):

Det var ikke uten grunn at kriger eskalerte da eiendomsretten kom 🙃 "Du kan nekte naboen å bruke søppelkassen din"  Ja, det kan du jo. Eller du kan jo også velge å ikke ha et så følsomt forhold til en søppeldunk og tenke at det ikke gjør noen verdens ting at andre tilfeldigvis hiver hundepose oppi? Det er jo fullt mulig å velge siste også. Du er ikke påbudt å nekte noen 🙂

Man kan også velge å ikke bruke hersketeknikker som "et følsomt forhold til søppeldunk" og oppføre seg som et menneske med normal folkeskikk og ta med skiten hjem til seg selv. Du har selv valgt å få hund og visste på forhånd at den bæsjer på tur. Normal folkeskikk er å ta med seg posen hjem eller kaste i offentlig dunk. 

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Man kan også velge å ikke bruke hersketeknikker som "et følsomt forhold til søppeldunk" og oppføre seg som et menneske med normal folkeskikk og ta med skiten hjem til seg selv. Du har selv valgt å få hund og visste på forhånd at den bæsjer på tur. Normal folkeskikk er å ta med seg posen hjem eller kaste i offentlig dunk. 

Hersketeknikk? Går det an å si noe som helst her inne uten at det blir betegnet som hersketeknikk? 

Alt som er kommet fram her, er at noen har så store problemer med lukt i to sekunder at de lager et stort problem ut av det. To snakker om kilovis med hundebæsj, en om hengelås på dunkene og en som har dratt dunkene langt inn på eiendommen for å unngå at andre kan komme til å kaste en pose eller tre i søpla hennes. Merarbeid og enda merkeligere mht til lukt da enhver godt vet at søppel generelt...lukter! ( Jeg ga jo forøvrig et godt tips om å unngå dette i tråden ) Det er også påstander om at bæsj "renner ut" i dunken, og jeg vet virkelig ikke hvordan noen i det hele tatt kan hive rennende bæsj noe sted, da det faktisk er praktisk umulig å ta opp. Så er det ei som ikke kan ta i hundepose som ligger i feil dunk. Dette handler jo ikke om noe annet enn følelser dette heller, da det eneste som har praktisk betydning er de som opplever kilovis med hundebæsj. Det kan jo resultere i noe mindre plass.

Så jeg vet ikke... 

Ingenting her har fått meg til å forstå problemet, hvis det ikke faktisk handler om et følsomt forhold til en eiendel. Ingenting. At det kan være et prinsipp? At -mine- ting rører du ikke, kan være en grunn. Ja. Det ser jeg. Noen er jo åpenbart strenge på hva andre kan tillate seg når det gjelder deres ting. Selv en søppeldunk altså. Beklager, men jeg kommer aldri til å forstå dette. 

Annonse

Om jeg går tur med hunden på fortau eller gangsti plukker jeg opp og bærer med meg posen til nærmeste offentlige bosspann.  

Om jeg går tur i fjell/skog og hunden gjør fra seg et godt stykke fra stien (gjerne bak en busk) så lar jeg det ligge.  Siden det stort sett regner hver eneste dag her tenker jeg det er innenfor,

Jeg kaster aldri fra meg hundeposene i private bosspann.  Jeg forstår ikke problemet, men jeg har fått med meg at mange har sterke følelser for bosspannene sine.  

Anonymkode: f6cfa...a95

Nei. Jeg gjør ikke det fordi jeg vet det er mange gærninger som vokter egen søppeldunk. Her i gata har vi en som plukker ut søpla de ikke har kastet og tar bilde av den og ber folk hente den. 😂 

Jeg kaster den enten i offentlige kasser eller tar med hjem. 
Jeg bryr meg ikke om noen kaster i min dunk, heller der enn i veien. 

Anonymkode: e7837...5c9

Jeg håper at folk kaster i vår dunk heller enn å ikke plukke opp eller bære med seg posen i timesvis, men jeg kaster aldri i private dunker.

Kommunen her kunne vært bedre på å sette ut dunker der det ferdes folk, ikke bare for hundeeiere, men det kan være greit for alle. 

ReneRene skrev (1 time siden):

Hersketeknikk? Går det an å si noe som helst her inne uten at det blir betegnet som hersketeknikk? 

Alt som er kommet fram her, er at noen har så store problemer med lukt i to sekunder at de lager et stort problem ut av det. To snakker om kilovis med hundebæsj, en om hengelås på dunkene og en som har dratt dunkene langt inn på eiendommen for å unngå at andre kan komme til å kaste en pose eller tre i søpla hennes. Merarbeid og enda merkeligere mht til lukt da enhver godt vet at søppel generelt...lukter! ( Jeg ga jo forøvrig et godt tips om å unngå dette i tråden ) Det er også påstander om at bæsj "renner ut" i dunken, og jeg vet virkelig ikke hvordan noen i det hele tatt kan hive rennende bæsj noe sted, da det faktisk er praktisk umulig å ta opp. Så er det ei som ikke kan ta i hundepose som ligger i feil dunk. Dette handler jo ikke om noe annet enn følelser dette heller, da det eneste som har praktisk betydning er de som opplever kilovis med hundebæsj. Det kan jo resultere i noe mindre plass.

Så jeg vet ikke... 

Ingenting her har fått meg til å forstå problemet, hvis det ikke faktisk handler om et følsomt forhold til en eiendel. Ingenting. At det kan være et prinsipp? At -mine- ting rører du ikke, kan være en grunn. Ja. Det ser jeg. Noen er jo åpenbart strenge på hva andre kan tillate seg når det gjelder deres ting. Selv en søppeldunk altså. Beklager, men jeg kommer aldri til å forstå dette. 

Det handler ikke om følelser i det hele tatt. Det handler om at jeg har valgt å ikke ha dyr, det har du. Du har valgt et dyr som gjør fra seg på tur, du har ansvaret for den posen. Ikke jeg. Så ja, det er prinsipp når andre tar seg til rette. 

Å ja, når søpla blir hentet annenhver uke på sommeren, så STINKER det bæsj og den lukta liker jeg ikke å få i trynet når jeg skal kaste søppel. 

Du trenger ikke å forstå det, men man må respektere andres meninger likevel. Uten å tillegge dem følelser. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det handler ikke om følelser i det hele tatt. Det handler om at jeg har valgt å ikke ha dyr, det har du. Du har valgt et dyr som gjør fra seg på tur, du har ansvaret for den posen. Ikke jeg. Så ja, det er prinsipp når andre tar seg til rette. 

Å ja, når søpla blir hentet annenhver uke på sommeren, så STINKER det bæsj og den lukta liker jeg ikke å få i trynet når jeg skal kaste søppel. 

Du trenger ikke å forstå det, men man må respektere andres meninger likevel. Uten å tillegge dem følelser. 

Nei, man må ikke respektere noe man syns er meningsløst. Jeg aksepterer derimot at noen har andre meninger. Det går jo fint an å komme med sine synspunkt uansett- noe jeg altså gjør. Og jeg liker logikk. Når jeg ikke ser logikken så blir det enten komisk eller bare rart i mine øyne. Jeg angriper ingen her for å ha de holdningene du har. 

Ja, jeg har skaffet meg hund. Og jeg plukker opp og gjør alt jeg bør gjøre av hensyn til andre mennesker og dyr jeg møter. Jeg bor i en bygård og har lært hunden min å ikke varsle for hver lyd og også å være alene uten å terrorisere naboer med hyling og tull. Masse jobb som jeg ærlig talt tar veldig seriøst både for den din skyld, for andre din skyld og for min egen skyld. At jeg hiver en pose i andres søppeldunk når det er lengre avstand hjemmefra er ikke noe jeg prioriterer å la være. Akkurat som min dunk her fint kan brukes av andre- både hundeeiere og de uten dyr. Jeg driter i hele søppeldunken for å være ærlig. Bare de kaster i den riktige, helst. Og også lar være å hive på gata. Livet mitt er ikke så spennende og fargerikt, men jeg har fader meg nok annet å gjøre og tenke på fremfor å lage et problem ut av dette. 

Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

For den andre søpla di lukter roser etter 14 dager i sommervarmen? 😂 
Folk altså. 

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

For den andre søpla di lukter roser etter 14 dager i sommervarmen? 😂 
Folk altså. 

Den lukter ikke som hundemøkk, nei.

Jeg har ikke hund, men jeg har hatt bleiebarn. Den gangen falt det meg ikke inn i halvsøvne og ammetåke å legge våre brukte bleier i en tilfeldig persons søppelkasse langs veien hvis vi hadde byttet ute på tur. Nei, bare nei. 

Jeg sliter faktisk med å skjønne at noen kan tenke at det er greit å ta seg tilrette på andre folks eiendom på denne måten. 

Anonymkode: 0af40...230

ReneRene skrev (4 timer siden):

Hvorfor kan ikke du og alle andre hundeeiere som hiver bæsjeposene i andres søppeldunker bare slutte med det? Det er faktisk ikke så vanskelig å bære posen med deg hjem eller finne en offentlig søppelkasse, jeg gjør det flere ganger om dagen uten problemer.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Den lukter ikke som hundemøkk, nei.

Jeg har ikke hund, men jeg har hatt bleiebarn. Den gangen falt det meg ikke inn i halvsøvne og ammetåke å legge våre brukte bleier i en tilfeldig persons søppelkasse langs veien hvis vi hadde byttet ute på tur. Nei, bare nei. 

Jeg sliter faktisk med å skjønne at noen kan tenke at det er greit å ta seg tilrette på andre folks eiendom på denne måten. 

Anonymkode: 0af40...230

😅 Hm. En baby har vel bleia på seg, eller bytter du ute på trilletur?? Det blir vel litt vanskelig mm det er gode plussgrader vel? En hund bæsjer både i 10 plussgtader og 20-.

ReneRene skrev (2 minutter siden):

😅 Hm. En baby har vel bleia på seg, eller bytter du ute på trilletur?? Det blir vel litt vanskelig mm det er gode plussgrader vel? En hund bæsjer både i 10 plussgtader og 20-.

Jeg har skiftet bleie på barn på trilletur. Ofte. Mine barn har lett blitt såre så ved bæsjebleie måtte vi skifte med en gang. Ofte ute.

Barna mine har bæsjet i bleien uansett utetemperatur. Også da vi var ute, noe vi ofte var. På lekeplasser, i skogen, i fjæra osv. Var du bare hjemme eller inne da du hadde bleiebarn siden du synes konseptet er så lattervekkende?

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kan ikke du og alle andre hundeeiere som hiver bæsjeposene i andres søppeldunker bare slutte med det? Det er faktisk ikke så vanskelig å bære posen med deg hjem eller finne en offentlig søppelkasse, jeg gjør det flere ganger om dagen uten problemer.

Fordi jeg har forklart det tidligere i tråden med at det er mye å passe på med en valp som må lære mye på tur, og også flere utfordringer. Da prioriterer jeg å ha begge hendene fri, og ingen pose knytt til båndet. Det har aldri vært et problem tidligere. Det kommer jeg heller ikke til å lage som et problem fremover. Har aldri noen gang fått klage på hundeholdet mitt på noen måte. Ikke en rzte gang faktisk. At noen er opptatt av innholdet i søppeldunkene sine er ingen logikk i mitt hode. Da bryter jeg nok den regelen hvis det er mer enn 500 m hjemmefra, på nåværende tidspunkt altså 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...