Gå til innhold

Hva er viktigst? Økonomi eller helse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bra økonomi, dvs råd til å stort sett kjøpe det en vil, dra på turer osv? Eller er det viktigere å ta vare på helsa? Være lykkelig å få stresset ned til levelig nivå? 

Jeg jobber litt i veldig godt betalt jobb, vært på AAP på resten fordi jeg sliter med helsa. Legen sier det er på tide å innse fakta og kaste inn håndkleet, mens jeg biter meg fast i  jobben og da egentlig pengene. Merker at dagene blir tyngre og tyngre igjen.

På ufør vil jeg nok oppleve å få ganske dårlig råd, men forsikring gjør at vi kan fortsette å bo i huset vi har, tror jeg. Men handling, turer og økonomisk frihet blir jo en saga blott. Men kanskje jeg da kan bli friskere, greie å ha noen fine dager innimellom? Ta bedre vare på barna? 

Skal man bite seg fast i tanken om å være samfunnsnyttig og ha god råd, eller er det greit å bite i seg skammen og få hvile. Jeg trenger hvile nå. En dag uten stress og kaos og forventninger og angstanfall pga alt dette. 

Anonymkode: d3c70...645

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror begge deler er viktig og at dårlig økonomi selvsagt kan påvirke helsen i lengden. Men de aller fleste vil ikke gjøre som de vil hele tiden, være rike og ikke ha behov for nor økonomisk planlegging noen gang. De aller fleste vil bare slippe bekymringer og ha nok. 

Jeg vet ikke hva du mener med å gjøre som du vil og hva du mener med " handling " og "turer'. Kanskje du har lagt lista høyt. 

Hvis stresset med å jobbe er verdt alt det, så syns jeg at det er rart. Da bør du jo legge lista lavere, og å ta vare på barna bør jo uansett telle stort. 

Du får sette opp pluss og minus- punkter. 

Skrevet

Du skriver ikke hva som er årsaken til at du sliter med helsa. Er det en kronisk sykdom eller stress? Hvis det er stress ville jeg vurdert å jobbe med det først, stressmestringsteknikker eller velge jobb med mindre stress.

Er det kronisk sykdom og legen mener det ikke er nylig å jobbe fullt, hadde jeg lyttet til legens råd. Men først sjekket med en lege til om det finnes behandling/hjelp som din nåværende lege ikke kjenner til.

Anonymkode: 4d1af...f24

Skrevet

Helse 

Anonymkode: ae597...ac1

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Bra økonomi, dvs råd til å stort sett kjøpe det en vil, dra på turer osv? Eller er det viktigere å ta vare på helsa? Være lykkelig å få stresset ned til levelig nivå? 

Jeg jobber litt i veldig godt betalt jobb, vært på AAP på resten fordi jeg sliter med helsa. Legen sier det er på tide å innse fakta og kaste inn håndkleet, mens jeg biter meg fast i  jobben og da egentlig pengene. Merker at dagene blir tyngre og tyngre igjen.

På ufør vil jeg nok oppleve å få ganske dårlig råd, men forsikring gjør at vi kan fortsette å bo i huset vi har, tror jeg. Men handling, turer og økonomisk frihet blir jo en saga blott. Men kanskje jeg da kan bli friskere, greie å ha noen fine dager innimellom? Ta bedre vare på barna? 

Skal man bite seg fast i tanken om å være samfunnsnyttig og ha god råd, eller er det greit å bite i seg skammen og få hvile. Jeg trenger hvile nå. En dag uten stress og kaos og forventninger og angstanfall pga alt dette. 

Anonymkode: d3c70...645

Helsen er viktigst. Samtidig er dårlig økonomi, isolasjon og lediggang helseskadelig. Kan du jobbe noe, så hadde jeg definitivt gjort det. 

Anonymkode: 2f0f3...fab

Skrevet

For meg er det helt vanvittig å i det hele tatt lure på om god helse og å ha det fint i seg selv er verdt å ofre for «handling og turer».

Anonymkode: 35afe...2ba

Skrevet

Hvis økonomien din blir så dårlig at ungene dine vil sulte eller fremtidsutsiktene deres skades er økonomien viktigst. Ellers bl7r det en balanse der du må vurdere hvor dårlig helse du vil få opp mot hvor dårlig økonomi og selvfølelse.

Anonymkode: b7cb6...ce0

Skrevet

Helse

jeg er ufør pga alvorlig, kronisk sykdom. Har ingen gjeld, eier hus og hytte og har godt med penger på konto. Jeg hadde ofret alt for å få bedre helse.

jeg savner jobb og kolleger, savner å være til nytte, til å orke bruke hytta, til å orke bli med på ting. Jeg skjønner at man må ha tak over hodet og mat på bordet, men hadde fint ofret alt annet for bedre helse.

Anonymkode: 6701b...582

Skrevet

Er det virkelig ett spørsmål? Helsen er selfølgelig viktigest av alt. Jeg er kronisk syk og skulle ønske jeg kunne ha gjort noe med min helse men det er ingenting å gjøre. Ingen penger i verden kan hjelpe meg. 

Skrevet

Helse er viktigst.

Men som ufør selv vil jeg si at det er uhyre viktig å være i jobb om man kan.

Jeg kan ikke, og det er en stor sorg. Det å gå hjemme er så utrolig ensomt. Det å være ufør er faktisk ganske skambelagt også.

Når du møter nye mennesker spør de hva du driver med...

Jeg føler også det er fordummende å gå hjemme. Prøver selvfølgelig å holde meg oppdatert på nyheter, lytte til bøker osv, ha noe å komme med i en samtale annet enn hva hunden min gjorde i går. Men jeg opplever jo aldri noen ting egentlig, aldri ting å fortelle om som jeg ikke har sett på TV eller nett.

Det er så utrolig kjipt å være ufør, jeg kunne nesten solgt sjela mi for å klare å jobbe litt...

Anonymkode: 7153a...6fd

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helse er viktigst.

Men som ufør selv vil jeg si at det er uhyre viktig å være i jobb om man kan.

Jeg kan ikke, og det er en stor sorg. Det å gå hjemme er så utrolig ensomt. Det å være ufør er faktisk ganske skambelagt også.

Når du møter nye mennesker spør de hva du driver med...

Jeg føler også det er fordummende å gå hjemme. Prøver selvfølgelig å holde meg oppdatert på nyheter, lytte til bøker osv, ha noe å komme med i en samtale annet enn hva hunden min gjorde i går. Men jeg opplever jo aldri noen ting egentlig, aldri ting å fortelle om som jeg ikke har sett på TV eller nett.

Det er så utrolig kjipt å være ufør, jeg kunne nesten solgt sjela mi for å klare å jobbe litt...

Anonymkode: 7153a...6fd

Skjønner akkuratt hva det du mener. Det er helt grusomt å bare være hjemme og syk/uføre. Skulle ønske jeg ble litt bedre til å iallefall klare å være sosial med mennesker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...