Gå til innhold

To hovne fingre over tid - artrose utelukket, hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Vennen min (mann) har to veldig hovne fingre på en hånd. Fastlege og spesialist har utelukket artose og gikt (vha ultralyd og andre udersøkelser). Denne hovenheten har vært i hånden og armen i en hel måned nå. Hovenheten forflytter seg hit og dit, noen dager var den overfor håndleddet, en rød, tydelig kul. Nå har den flyttet seg til to fingre, og nå, i de siste dagene er bare en finger som har hovnet skikkelig opp. Skikkelig rød og hoven og svulmet opp. Vennen min bruker fingrene i yrket sitt, så det er litt prekært.

Spør her fordi legene ikke vet hva dette er. Alle tips mottas med takk!

Anonymkode: 2257c...a4f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg sliter med det samme. Har ikke vært til legen enda så kan ikke utelukke noe men dytter og følger tråden. 

Anonymkode: ff703...f5d

Har du hatt det lenge? Er det vondt? Hvor gammel er du? (min venn er 48)

Med forbehold han ikke har feber, nylig skadet seg eller misfarging i huden, gjetter i retning bindevevssykdom. Sklerose, lupus.. Har han problemer med å gripe tak i ting? 

Jeg bare gjetter… 

Anonymkode: dd989...547

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du hatt det lenge? Er det vondt? Hvor gammel er du? (min venn er 48)

Hatt det i 3-4 måneder. Er hoven og har vondt ja

Anonymkode: ff703...f5d

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Med forbehold han ikke har feber, nylig skadet seg eller misfarging i huden, gjetter i retning bindevevssykdom. Sklerose, lupus.. Har han problemer med å gripe tak i ting? 

Jeg bare gjetter… 

Anonymkode: dd989...547

Gulp. Skumle saker. Han har ikke problemer gripe tak i ting, Han er musiker, Derfor veldig skummelt..... Da spesialist utelukket artrose og gikt, kan det fremdeles være noe i retning av det du sier- sklerose eller lupus? Er det ikke rart om speislaisten ikke sjekket for det?

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er han undersøkt for karpal tunell da?

Lupus var virkelig en drøy diagnose. 
Lupus starter ikke slik. Dessuten får de med lupus påvist artrose. 

Anonymkode: d1a10...78d

Har alle med lupus artrose?

Anonymkode: db16a...f50

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har alle med lupus artrose?

Anonymkode: db16a...f50

Nei. Men de fleste. Det er uansett ikke debutsymptom. Leddbetennelse oppstår  senere, gjerne etter en lang runde i helsevesenet med ymse plager. Utslett i ansiktet (sommerfuglutslett) er vanligere hos unge kvinner, men menn har det også. Lupus er en sjelden sykdom og det er et bredt spekter av plager. Noen har bare lettere plager mens andre har full pakke. Jo tidligere debut jo mer aggressiv. 

Anonymkode: d1a10...78d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...