Gå til innhold

Du som har bunad fra et annet sted enn det mest naturlige, hvorfor?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 30.4.2023 den 15.03):

Er ikke sjarmen med bunad å vise hvor man kommer fra? Jeg syns bunaden fra mammas hjemsted er finere enn min, men jeg er jo ikke derfra og har ikke den dialekten, så for meg ble det feil.

Anonymkode: 6fe64...dc1

Da er det jo helt topp at du har den bunaden, hvis noe annet hadde føltes feil! Jeg hadde valgt motsatt av deg, men vi er alle forskjellige. 

Anonymkode: 28c92...8b2

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi jeg kan, og det er gøy å terge bunadspolitiet. 

Anonymkode: 71080...002

Da er man en helt egen type vrang om man velger bunad til tusenvis for å terge andre (som egentlig blåser i hvilken bunad du har). 

Anonymkode: 61052...794

Gjest Danida
Anonym bruker skrev (På 30.4.2023 den 15.03):

Er ikke sjarmen med bunad å vise hvor man kommer fra? Jeg syns bunaden fra mammas hjemsted er finere enn min, men jeg er jo ikke derfra og har ikke den dialekten, så for meg ble det feil.

Anonymkode: 6fe64...dc1

Sjarmen med bunad er vel ikke nødvendigvis å vise hvor foreldrene dine ble enige om å flytte hen?
Røttene dine er ikke nødvendigvis i boligfeltet der de fikk jobb. Så hva som er "det mest naturlige" stedet å ha bunad fra, kan jo alltid diskuteres. Syns du alle Oslos samer bør gå i Oslobunad? Siden de bor der? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (På 30.4.2023 den 16.01):

Har folkedrakt fra 2 andre land enn Norge. Arvet dem begge to. Har hele 3 bunader også. Den ene fikk jeg som konfirmant. Den er fra min bestefars familie og ikke min hjemby. Den andre er fra bestemor og hennes hjemsted. Den siste er fra min manns familie. Alle betyr mye for meg.

Jeg har også flere bunader. Da oldemor sydde seg bunad i 1907 var det ikke noen lokale varianter hun kunne velge seg herfra. Så derfor lagde hun en av de typene som var standarddrakter i den tida. Folk fra hele landet brukte den. Selv ble jeg konfirmert i den. Så fikk jeg en bunad av mormor da jeg var 21, hun broderte den til meg, og den er fra det stedet jeg er født (men ikke stedet jeg bor). På 30-årsdagen fikk jeg en bunad i gave som tante hadde brodert, og den stemmer med stedet vi bor og er den samme som alle rundt her har.  I tillegg har jeg kjøpt meg rondastakk og rutaliv helt selv, men det var fordi jeg reiser mye i utlandet, og når jeg representerer der, bør jeg ha folkedrakt på. (Jobbgreier). Men det er uutholdelig å ha ullstakk og tunge, kompliserte plagg med meg da. Rondastakken er redningen. 

Anonymkode: ca875...63b

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...