Gå til innhold

Barn og alkohol..

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt klare regler på at jeg ikke kjøper alkohol til barn. Jeg fikk heller aldri hjemme. Enkelte av vennene mine fikk litt alkohol av foreldrene sine (for da viste de hva de fikk i seg). Nå har jeg en sønn på 17,5 år. Veldig rolig og ærlig. Vet  han har smakt alkohol to ganger. Siste gang ved en overnatting der han drakk 1 glass champagne.

Da jeg var på hans alder stjal både jeg og venner alkohol hjemme. Vi fikk også eldre til å kjøpe til oss. Ofte viste vi vel ikke helt hva vi drakk. Hvordan er det hjemme hos dere andre med tenåringer? Kjøper dere litt til de, eller er det ikke aktuelt? Nå tenker jeg på de som vet at ungdommene smaker.

Anonymkode: ef3ea...532

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439941-barn-og-alkohol/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjøper ikke noe før den dagen de fyller 18.      vet at han har drukket et par øl og cider og smakt vin.    Han er ærlig.     Kommer alltid hjem til rett tid,aldri sett han beruset.        
straks 18 år

Anonymkode: 487a5...d47

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg har alltid hatt klare regler på at jeg ikke kjøper alkohol til barn. Jeg fikk heller aldri hjemme. Enkelte av vennene mine fikk litt alkohol av foreldrene sine (for da viste de hva de fikk i seg). Nå har jeg en sønn på 17,5 år. Veldig rolig og ærlig. Vet  han har smakt alkohol to ganger. Siste gang ved en overnatting der han drakk 1 glass champagne.

Da jeg var på hans alder stjal både jeg og venner alkohol hjemme. Vi fikk også eldre til å kjøpe til oss. Ofte viste vi vel ikke helt hva vi drakk. Hvordan er det hjemme hos dere andre med tenåringer? Kjøper dere litt til de, eller er det ikke aktuelt? Nå tenker jeg på de som vet at ungdommene smaker.

Synes du virker en smule naiv i forhold til hva han har drukket.

Anonymkode: 94552...007

eldste på 16 er jeg ganske sikker på. Hun er så ekstremt på at hun ikke skal smake noe før 18, ikke engang energidrikker. Hun har valgt seg et kristent miljø også på egen hånd. Hun hadde ikke behøvd å fortelle meg ting fra forrige 17 mai og andre anledninger men gjør det jo uten å blunke. hadde hun tidd stille så hadde jeg ikke spurt...  Hun velger bort vennegreier der hun mener det vil bli drukket. så hun stoler jeg på.

Lillebror på 14 kommer nok til å drikke snart. han har ingen viljestyrke til å si nei til fristelser og venner. så jeg funderer litt på hvordan jeg skal  være der for han. jeg er totalavhold selv og har aldri lurt foreldre selv i ungdommen. Slik at jeg ønsker jo at han forblir ærlig. men jeg vil ikke kjøpe til han. faktisk har jeg kvittet meg meg med det vi hadde av vin og litt konjakk, whiskey og sånt av den grunn.

Anonymkode: 0c68e...ff4

Aldri kjøpt og kommer aldri til å kjøpe til barn under 18.

Har barn på 16, 19 og 22 år.

De eldste begynte å feste på vgs, yngste fester ikke enda

De vet at de alltid kan ringe meg, men at jeg ikke synes alkohol før 18 år er greit. Jeg aksepterer altså at de tar egne valg, og hjelper om det trengs, men jeg kjøper ikke til dem

Eldste ringte en gang da han var 17 og hadde drukket for mye.

Anonymkode: 731de...341

Annonse

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Synes du virker en smule naiv i forhold til hva han har drukket.

Anonymkode: 94552...007

Nei, ikke naiv i forhold til han. Han har kun vert på 1 fest tidligere. Ekstremt rolig. Søstrene derimot...

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, ikke naiv i forhold til han. Han har kun vert på 1 fest tidligere. Ekstremt rolig. Søstrene derimot...

Samme som min 16 åring. Ikke vært på fest og er hjemme eller på trening. Men tror det vil skje noe i sommer

Har ikke kjøpt, men visst at han tok fra kjøleskuffen. 
Senest denne uken stod jeg sammen med ei mor til venn av sønnen, som var så stolt fordi han aldri hadde verken drukket eller snust. De er strenge og han får lappen om han ikke rører noe.

Han er faktisk den som drikker mest og gjør mest. Det er helt utrolig hvordan de klarer å lure foreldrene. Kompiser kjører hjem lettsykkelen (en av de som har lappen), sier de skal game, foreldrene tror han sitter og spiller med venner. Helt til de sovner, da går han ut og fester til tidlig morgen. De aner ingenting! Men, er i hvertfall veldig stolte😅 

Nei, jeg har ikke kjøpt! Men, «søsteren» på 19 år kjøper om han vil ha, så den smaleste sak i verden å få tak i.

Det er ikke aktuelt å kjøpe alkohol før fylte 18 år. All forskning viser at det ungdommene får hjemme som regel kommer i tillegg til andre ting. Det ulovlige aspektet er også en del av vurderingen, jeg vil ikke vise at det er greit å bryte loven.  

Anonymkode: 5709c...f56

Nei, der er vi helt konsekvente. De får den dagen de blir 18 år, ikke tidligere. Det handler, for oss, like mye om å vise at vi forholder oss til lovverket. Voksne skal ikke kjøpe eller gi alkohol til mindreårige. Punktum. De eldste fikk et glass champagne på 18-årsdagen sin, og etter dette har de fått tilbud om øl/vin til middagen hvis vi har det, men ikke før. Ene vet jeg drakk litt før han ble 18 år, andre ikke. 

Anonymkode: 16cef...8c9

Har ikke kjøpt noe, nå er eldste 19. Gikk inn i ungdomsårene litt usikker, flere av kompisene fikk hjemmefra. Landet på å holde meg til 18 år, det å vurderer hva som er mest riktig og når før lovlig er helt umulig å finne riktig tidspunkt. Da er det greit å bare holde seg til 18. 

Jeg visste derimot at noen av kompisene kjøpte for han, at festen han skulle på ble det en del alkohol. Eneste jeg gjentok før han skulle på fest var å ikke drikke noe han ikke vet hvor kommer fra. Ring meg når du skal hjem, full eller ikke, blir ikke sint. Hentet han full en gang. Myndig nå, men drikker lite og sjelden. 

Anonymkode: 564c6...d5c

Annonse

Eldste er 18 nå, men fra hun var litt over 17 har jeg kjøpt 4 rusbrus. Jeg VET hun drikker mer, tenker ikke «åh men da drikker hun bare det» men hun har en lang historie med utenforskap, og det er ikke kult å være den som kommer og ikke har. Nå er hun 18, og ønsker at jeg skal kjøpe sprit. Der går grensa. Det gjør jeg ikke. 

Har en på snart 16, som har venner som drikker. Han har drukket et halvt glass med øl fra Sverige (lav prosent) men det er det. Han er ikke supersosial av seg, men henger i ett miljø hvor jeg heller bekymrer meg for feks hasj med tida enn alkohol. 

Anonymkode: 4be18...f0c

Jeg gjør som mine foreldre gjorde. 

Barna skal få smake fra de er 12.  De syns det lukter forferdelig nå.  Når de er 12 ca og får smake, og kommer til å hate det, så blir det ikke så spennende. 

Jeg kommer til å gi dem noe jeg. Fra de er 16. Kommer ikke til å være så streng. Husker pappa ga oss to øl, og tre slurker sprit, det holdt. Mamma nektet oss, da snek vi oss til alkohol. 

Jeg vil ha et åpent og godt forhold til barna mine. 

Hi

Barnet ditt er voksen før jul. Slapp av litt. 

Anonymkode: 4dc8b...5cc

Jeg tror ikke ungdom uten videre spør foreldre om å kjøpe alkohol. Sånt vet de som regel er nytteløst å spørre om, så de som stjeler har ihvertfall mer tydelige foreldre. Jeg er også klar over at når de forteller om hvor mye andre ungdommer drikker og måten de lurer seg til det på, så bør en være obs. Ungdommer vil i slike tilfeller egentlig bare se hvordan foreldre reagerer. Det blir litt som å ta opp en problemstilling og si at en "spør for en venn" Ved minst tre anledninger har ungdom fortalt meg om ulike rusrelaterte ting "om andre", og da spør jeg rett ut om det handler om dem selv. To av dem innrømmet det veldig fort, mens tredje ikke ville før det kom fram etter en tid. Så ja, foreldre har altfor stor tro på at deres egne er til å stole på og tenker at de forteller om venner fordi de liker å sladre på, eller betro seg til foreldre om alt mulig. Foreldre er og blir naive.

Har aldri kjøpt alkohol til noen unge, hverken før de fylte 18 eller etter de fylte det. Har heller aldri fått ett spørsmål om det. Og ja, de drakk og festet før den alderen. I ulik grad. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg gjør som mine foreldre gjorde. 

Barna skal få smake fra de er 12.  De syns det lukter forferdelig nå.  Når de er 12 ca og får smake, og kommer til å hate det, så blir det ikke så spennende. 

Jeg kommer til å gi dem noe jeg. Fra de er 16. Kommer ikke til å være så streng. Husker pappa ga oss to øl, og tre slurker sprit, det holdt. Mamma nektet oss, da snek vi oss til alkohol. 

Jeg vil ha et åpent og godt forhold til barna mine. 

Hi

Barnet ditt er voksen før jul. Slapp av litt. 

Anonymkode: 4dc8b...5cc

Det er ikke en motsetning, altså. Man kan både følge loven og ha et nært og godt forhold til barna sine. At jeg ikke kjøpte alkohol til dem før de ble 18 år, betyr ikke at vi ikke snakket om alkohol, at jeg ikke skjønte at eldstemann var litt brisen da han kom hjem fra fest som 16-åring osv. Vi har alltid hatt et tett bånd, men samtidig er jeg en rollemodell. Hvis jeg åpenlyst bryter loven, hva lærer jeg barna mine da?

Anonymkode: 16cef...8c9

Ulempe ved skilte foreldre. Hun får og smaker hos faren sin, men ikke hos meg. I kveld er de en jentegjeng som er alene hjemme, og jeg kjenner at jeg er litt bekymret, men på et eller annet tidspunkt må de jo få lov til det også. De har aldri gitt oss foreldre noen grunn til å ikke stole på dem, så da må vi bare det. De er 15 år

Anonymkode: 3a91e...af4

Vi har sagt til våre at vi ikke kjøper alkohol til dem ettersom det er ulovlig å kjøpe alkohol til de under 18. Vi har også sagt at det er lurt å vente med alkohol til man er 18 og mer moden fordi det er så mye dumt man kan gjøre når dømmekraften går ned. Nå har eldste selv sett venner/bekjente gjøre dumme ting i fylla og forstår hva det var vi mente.

Vi har også sagt at om de selv eller vennene dere trenger hjelp på en fest må de bare ringe. Det er viktigere for oss at de er trygge og får hjelp enn at vi er dømmende. Alle kan gjøre feil. Vi er kjørbare når de er på fest.

Når eldste er hjemme hos noen der det er dårlig med bussforbindelse henter vi gjerne og kjører også vennene hjem. Det er en del dårlig bussforbindelse så det er mer regel enn unntaket at de hentes av en forelder. Noen er litt brisne, men de fleste drikker ikke selv om noen er over 18. 

Vi har et godt og åpent forhold og satser på at det fortsetter.    

Anonymkode: 05384...433

Min eldste har fått fra hun var litt over 16. hun er en ekstremt forsiktig type, drikker kun for å slippe unna press. Hun får med seg 1-2 cider, ofte har hun de med seg hjem igjen. Men ved å holde på denne cideren slipper hun mye spørsmål. 
Veldig lite trolig at nestemann får med seg noe. Hun kommer til å drikke det hun får +++

Anonymkode: e901a...c64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...