Gå til innhold

Ang antidepressiva

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med den og bivirkninger? Er nå 2 mnd siden jeg trappet opp på den pga jeg hadde små angst og var deprimert. Men etter jeg økte dosen så fikk jeg så sterk indre uro, skjelvinger og mye mer angst. Dette har jeg enda men ikke så fullt så gale som det var i starten. Er dette normalt at det skal vare så lenge? Jeg våkner på morningen slik og deg går saktere av utover dagen. Jeg tar tabeletten på kvelden. 
har snakket med legen men virker ikke som hun forstår problemet

Anonymkode: 006aa...1a4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439915-ang-antidepressiva/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Ja, det er normalt å bli verre i starten. For meg tok det ca. 16 uker før jeg følte at jeg fikk noe særlig effekt av medisinen. 

Anonymkode: 63fe9...b83

16 uker? Var var det slet mest med da?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

16 uker? Var var det slet mest med da?

Angst! Følte meg som en tornado før medisinen. Da jeg startet, var det som om hele meg dirret i 16 uker. Jeg ser dirringen som et jordskjelv som fekk tornadoen til å smuldre og forsvinne. Heftig da det stod på, men nå er det som om angsten har et normalt værforhold. Innimellom er det storm og innimellom er det bare en lett bris. Jeg sliter litt når stormen er på sitt sterkeste, men terapi har lært meg å håndtere det bedre. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Angst! Følte meg som en tornado før medisinen. Da jeg startet, var det som om hele meg dirret i 16 uker. Jeg ser dirringen som et jordskjelv som fekk tornadoen til å smuldre og forsvinne. Heftig da det stod på, men nå er det som om angsten har et normalt værforhold. Innimellom er det storm og innimellom er det bare en lett bris. Jeg sliter litt når stormen er på sitt sterkeste, men terapi har lært meg å håndtere det bedre. 

Jeg føler meg så rar i hjernen nå itillegg.. som jeg ikke er helt med og er ledninger som ligger å gnisser mot hverdandre.. dette trigger angsten min til tider.. fader er så drittlei hele denne medisinen!! 
ja slik indre uro har jeg også mye av. Føler meg verre nå enn det jeg vsr

Annonse

Mat kan absolutt være en trigger. Jeg må være forsiktig med gluten, spessielt brød og kaker. Da blir magen dårlig, i tillegg blir jeg mentalt utslitt og det gjør angsten verre. Skjekk ut LavFoodmap. Det handler mest om hvordan mat trigger magen, men jeg fant også ut hvilke matvarer som trigger det mentale.

Siden du «bare» har gått på medisin i 8 uker, ville jeg ventet med å ev. byttet. Det står i pakkningsvedlegget at pårørende bør lese det, fordi en bli verre i starten, og de pårørende bør være obs på faresignel. Bl.a. kan selvmordstanker øke når du starter på medisin.

Er det mulig du kan ha en oppfølgingstime i uka med fastlege/psykolog? Jeg fikk tettere oppfølging i starten, fordi jeg følte meg så trygg hos fastlegen, også kunne hun dokumentere hvordan hun opplevde effekten av medisinen. Det var veldig betryggende for meg, og roet angsten.

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Mat kan absolutt være en trigger. Jeg må være forsiktig med gluten, spessielt brød og kaker. Da blir magen dårlig, i tillegg blir jeg mentalt utslitt og det gjør angsten verre. Skjekk ut LavFoodmap. Det handler mest om hvordan mat trigger magen, men jeg fant også ut hvilke matvarer som trigger det mentale.

Siden du «bare» har gått på medisin i 8 uker, ville jeg ventet med å ev. byttet. Det står i pakkningsvedlegget at pårørende bør lese det, fordi en bli verre i starten, og de pårørende bør være obs på faresignel. Bl.a. kan selvmordstanker øke når du starter på medisin.

Er det mulig du kan ha en oppfølgingstime i uka med fastlege/psykolog? Jeg fikk tettere oppfølging i starten, fordi jeg følte meg så trygg hos fastlegen, også kunne hun dokumentere hvordan hun opplevde effekten av medisinen. Det var veldig betryggende for meg, og roet angsten.

Jeg har snakket med fastlegen og hun skjønner ikke at jeg skal ha bivirkninger enda, og mener da at det er nok angst som kommer og går. Men som jeg sier så kjenner jeg forskjell og at man er rar i hodet er ikke angst, og den uroen har jeg ikke hatt før jeg trappet opp.

jeg har ikke psykolog, kun psykriatisk sykepleier gjennom kommunen..

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Antidepressiva har minimal effekt, på nivå med placebo. Helt uforståelig at de tilbys ennå. Det finnes behandling med langt mer effekt, men de er i fase 2 og 3 pr nå.

Anonymkode: 316a0...d53

Det kan ikke jeg si noe om i forhold til de som det virkelig har hjulpet, men for min egen del så skulle jeg ønske at jeg hadde fått en annen type hjelp før jeg ble plassert på denne medisinen. Jeg sliter å komme meg av den.. prøvdte å trappe ned over 1 år men så ble jeg så syk av min kroniske sykdom ME, så datt psyken rett i bunn. Så måtte jeg trappe opp igjen

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det kan ikke jeg si noe om i forhold til de som det virkelig har hjulpet, men for min egen del så skulle jeg ønske at jeg hadde fått en annen type hjelp før jeg ble plassert på denne medisinen. Jeg sliter å komme meg av den.. prøvdte å trappe ned over 1 år men så ble jeg så syk av min kroniske sykdom ME, så datt psyken rett i bunn. Så måtte jeg trappe opp igjen

Du er ikke alene. Finnes grupper med flere tusen medlemmer som har kjent på akkurat det samme. Håper det løser seg for deg også en dag 🤗

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Du er ikke alene. Finnes grupper med flere tusen medlemmer som har kjent på akkurat det samme. Håper det løser seg for deg også en dag 🤗

Tusen takk for det ❤️ har vært noen beintøffe mnd😥 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...