Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #1 Skrevet 29. april 2023 Hvorfor bruker folk dette ordet for alle land i sør Europa? Det blir liksom «det store landet ingen helt vet hvor er». Hva med å si Hellas hvis man skal til Hellas eller Spania hvis det er dit man vil. Typisk sier man «en strand i syden» , hvorfor det? Bryr man seg så lite om hvor man er? Det viktigste er at det er varme liksom? Unger sier også dette. De vil til syden for å bade. Jeg forstår ikke hvorfor man lærer dette til ungene sine. Anonymkode: a0f6a...c2e
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #2 Skrevet 29. april 2023 Her jeg bor bruker folk Syden om når de har tenkt å reise til sommeren men ikke bestemt seg for hvor. I det øyeblikket de har bestemt seg for en tur til Kreta, så sier de at de skal til Kreta. Jeg kommer fra en slekt med mye sjømenn og de sa jo at de seilte på fjerne Østen. De sa jo ikke at de skulle til Singapore, Hong kong osv. Anonymkode: dc41c...9b0
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #3 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Her jeg bor bruker folk Syden om når de har tenkt å reise til sommeren men ikke bestemt seg for hvor. I det øyeblikket de har bestemt seg for en tur til Kreta, så sier de at de skal til Kreta. Jeg kommer fra en slekt med mye sjømenn og de sa jo at de seilte på fjerne Østen. De sa jo ikke at de skulle til Singapore, Hong kong osv. Anonymkode: dc41c...9b0 Dette. Hi er det jeg tenker på som reisesnobb. Om man ikke skjønner hvorfor man bruker begrepet syden på samme måte som man sier at man skal til fjells, at man liker seg på sjøen eller at man skal på camping så bør man trene opp begrepsforståelse. Men hensikten med hi er muligens å fortelle hvor kulturell og bereist man er? Anonymkode: c760f...72f
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #4 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Her jeg bor bruker folk Syden om når de har tenkt å reise til sommeren men ikke bestemt seg for hvor. I det øyeblikket de har bestemt seg for en tur til Kreta, så sier de at de skal til Kreta. Jeg kommer fra en slekt med mye sjømenn og de sa jo at de seilte på fjerne Østen. De sa jo ikke at de skulle til Singapore, Hong kong osv. Anonymkode: dc41c...9b0 Samme her. Folk sier gjerne syden når de vet at de skal til sydlige strøk, men ikke helt bestemt nøyaktig hvor Anonymkode: bafd5...3d3
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #5 Skrevet 29. april 2023 Hvis vi planlegger å reise til varmere strøk, men ikke har kjøpt tur enda sier vi syden. Vi skal til syden. Har vi bestilt tur skifter vi oftest over til å si Gran Canaria, Hellas osv. Men når man prater med folk og bare skal få fram at man skal til varmen og ikke hytta i påsken, så holder jo syden. De bryr seg som regel fint lite om hvordan spesifikt man skal. Akkurat som man kan si en skal på fjellet når man skal på hytta, uten å si akkurat hvilket fjell. Er vel ingen som tror det er et land? Hvordan kan dette plage deg? Anonymkode: 27b38...bb1
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #6 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor bruker folk dette ordet for alle land i sør Europa? Det blir liksom «det store landet ingen helt vet hvor er». Hva med å si Hellas hvis man skal til Hellas eller Spania hvis det er dit man vil. Typisk sier man «en strand i syden» , hvorfor det? Bryr man seg så lite om hvor man er? Det viktigste er at det er varme liksom? Unger sier også dette. De vil til syden for å bade. Jeg forstår ikke hvorfor man lærer dette til ungene sine. Anonymkode: a0f6a...c2e Satt på spissen, så sier du vel gjerne til barna, jeg reiser en tur på butikken, uten å si at du skal til Kiwi eller Meny? Selv om du vet du skal på Meny? Dette er samlebetegnelser som det er helt normalt å bruke. Man trenger ikke alltid spesifisere nøyaktig, når det er irrelevant for budskapet. Anonymkode: 27b38...bb1
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #7 Skrevet 29. april 2023 Syden er er sekkebegrep. ALLE skjønner hva det innebærer, ALLE vet at Syden ikke er et land, og ALLE vet hvilket land de er i hvis de reiser til Spania, Hellas, Italia eller et annet land som ligget innenfor det området vi kaller Syden. Det er bare enkelte som liker å gjøre seg vanskelige og som føler seg veldig smarte og bereiste når de må påpeke det åpenbare som alle vet. Østen, Latin-Amerika og Skandinavia består også av ulike land, men innimellom kan det være fornuftig å bruke sekkebegrep om ting. Det er jo nettopp derfor begreper oppstår, fordi det er et behov for dem. Det er slik språk fungerer. Anonymkode: 7cf19...b62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå