Gå til innhold

Hvilken bok til konfirmanten?

Anbefalte innlegg

Jeg vil gi en bok i konfirmasjonsgave, til en som leser mye, men mest ungdomslitteratur foreløpig. Det bør være en bok hun kan glede seg over nå, men også vokse med. Skal det være en ungdomsbok bør det være en klassiker. Det kan være lyrikk (men ikke Trygve Skaug, liksom). Forslag? 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144439907-hvilken-bok-til-konfirmanten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg var 16 så kom jeg over en perle av en bok som faktisk førte til at jeg leste hele natten og skulket skolen påfølgende dag fordi jeg ikke klarte å legge den i fra meg. I boken fant jeg også mine barns navn, til og med en katt fikk også samme navn som en katt i boken. Uansett; boken er 50 tallets sex og singelliv. Handler om 4 vidt forskjellige venninner som møtes på college. Den ene utsvevende og som dater mye og elsker sex, den smarte bokormen, den pene rike jenta og den jødiske tradisjonelle jenta. Boken inneholder også karakterer helt forut for sin tid. En av guttene er homofil. Boken har fulgt meg hele livet og den er fullstendig nydelig. Rona Jaffe med Class Reunion.

Anonymkode: 78897...724

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Når jeg var 16 så kom jeg over en perle av en bok som faktisk førte til at jeg leste hele natten og skulket skolen påfølgende dag fordi jeg ikke klarte å legge den i fra meg. I boken fant jeg også mine barns navn, til og med en katt fikk også samme navn som en katt i boken. Uansett; boken er 50 tallets sex og singelliv. Handler om 4 vidt forskjellige venninner som møtes på college. Den ene utsvevende og som dater mye og elsker sex, den smarte bokormen, den pene rike jenta og den jødiske tradisjonelle jenta. Boken inneholder også karakterer helt forut for sin tid. En av guttene er homofil. Boken har fulgt meg hele livet og den er fullstendig nydelig. Rona Jaffe med Class Reunion.

Den virka god. Googlet den, og kom inn på ei ebok. Ble liggende å lese i over en time. 😄

Kathrine. skrev (11 minutter siden):

Den virka god. Googlet den, og kom inn på ei ebok. Ble liggende å lese i over en time. 😄

Den er så fin , trist og rørende at jeg har nesten ikke ord. Finnes en oppfølger bok her også. Vi følger damene gjennom store deler av livet i bøkene. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for tips! Vil helst gi en bok jeg selv har et forhold til, men sjekker den ut! 

Annonse

Optatium skrev (1 time siden):

Kanskje Fluenes Herre? Eller en klassiker som Jane Eyre? Sigrid Undset kan jo være noe? 
Personlig syns jeg «Kimen» av Tarjei Vesaas er sterkt undervurdert. Vakkert. 
Boka til Stein Torleif Bjella er jo også nydelig❤️

Takk for gode tips! Lurte på «Jenny», faktisk. 

Leverpostei skrev (6 timer siden):

Takk for gode tips! Lurte på «Jenny», faktisk. 

«Jenny» slår ofte an blant unge jenter i alle fall, men jeg syns personlig den er litt langdryg og med en litt sutrete hovedperson🙈 Likte nok Kristin Lavransdatter bedre. 
Hva med Wassmo da? Eller Torborg Nedreaas? Nå går jeg ut fra kvinnelig konfirmant kjenner jeg😅

Anonymkode: e4b9a...88a

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

«Jenny» slår ofte an blant unge jenter i alle fall, men jeg syns personlig den er litt langdryg og med en litt sutrete hovedperson🙈 Likte nok Kristin Lavransdatter bedre. 
Hva med Wassmo da? Eller Torborg Nedreaas? Nå går jeg ut fra kvinnelig konfirmant kjenner jeg😅

Skulle ikke være anonym da😅

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Wassmo kunne absolutt være noe. Konfirmanten er en jente, ja ☺️

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor velger du ikke denne? Det er en stor gåte. 

prebs skrev (2 timer siden):

Jeg gir Snorre til de fleste konfirmanter. Kanskje ikke tipp-topp der og da, men noe de kan glede seg over senere i livet.

Er det virkelig det altså? Kommer en tenåring i dag noengang til å åpne det?

Anonymkode: f979b...58b

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er det virkelig det altså? Kommer en tenåring i dag noengang til å åpne det?

Ikke når de er tenåringer, men etter min menig er Snorre et must å ha i møblerte hjem. Jeg har hatt mye glede av Snorre som voksen. 

prebs skrev (10 minutter siden):

Ikke når de er tenåringer, men etter min menig er Snorre et must å ha i møblerte hjem. Jeg har hatt mye glede av Snorre som voksen. 

Et must å ha i møblerte hjem, er du seriøs? Jeg har vokst opp i et umøblert hjem jeg da, og det gjør visst mine unger og. Hva har vi gått glipp av?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...