Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #26 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vel, det inntrykket har jeg. Folk gjør seg dumme og fremstiller familieråd som noe helt absurd byråkratisk, som om det skulle være møter av typen man har på en arbeidplass, og virker å mene at dersom man har faste familieråd, så er det helt umulig å snakke sammen ellers, og å bli hørt. Anonymkode: 11daf...ca1 Ja? Helt saklige og greie svar? Man begrunner hvorfor man velger å ikke ha familieråd. Anonymkode: 19467...1c0
ReneRene Skrevet 29. april 2023 Forfatter #27 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det inntrykket har ikke jeg. Folk svarer saklig på spørsmålet i hi, når man spør må man tåle å få svar. Anonymkode: 19467...1c0 Tåler svarene fint. Tenker bare noen misforstår her og tror at vi ikke snakket sammen ellers. Det gjorde vi jo, men det var som en skrev over viktig at alle fikk snakke uten avbrytelser og bli enige om ting. Det skal litt planlegging og struktur til med flere barn fra flere hjem, så det ble jo en god løsning. Det er jo ulike regler i forskjellige hjem som er hyppigst årsak til konflikter i bonusfamilier, så det var veldig nyttig å påminne og snakke om faktisk.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #28 Skrevet 29. april 2023 ReneRene skrev (Akkurat nå): Tåler svarene fint. Tenker bare noen misforstår her og tror at vi ikke snakket sammen ellers. Det gjorde vi jo, men det var som en skrev over viktig at alle fikk snakke uten avbrytelser og bli enige om ting. Det skal litt planlegging og struktur til med flere barn fra flere hjem, så det ble jo en god løsning. Det er jo ulike regler i forskjellige hjem som er hyppigst årsak til konflikter i bonusfamilier, så det var veldig nyttig å påminne og snakke om faktisk. Som sagt, har man behov så er det jo smart. Man kan lett gå ut fra at de som svarer her ikke har det behovet. Anonymkode: 19467...1c0
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #29 Skrevet 29. april 2023 ReneRene skrev (12 timer siden): Sånn at hele familien samles en gang i uka eller måneden? At alle sitter sammen og tar opp ting de vil drøfte eller ha de andres synspunkter på? Hvorfor/ hvorfor ikke? Haha, nei. Altså vi snakker jo sammen hver dag. Er det noe man vil ta opp så gjør man det da. Høres jo ut som en dysfunksjonell familie om man må ha et råd for å kunne ta tin opp og vente på neste møte liksom. Anonymkode: e1f31...822
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #30 Skrevet 29. april 2023 ReneRene skrev (11 timer siden): Hm. Det kan nok være at vi var så mange og bonusbarn, og foreldre. Det var hektisk. Så det ble jo uoverensstemmelser noen ganger, og da kom det opp i famileråd. Hvorfor og hvordan ikke minst. Det fungerte bra, fordi det var så mye som skulle følges opp daglig og med 5 barn og 7 barn annenhver helg ble det altså mye. Vi hadde jo stor nytte av å samles hver fredag og ta opp ting. Det løste jo mye som da jeg ville belønne to for å drive med teater og dans. Forklare så ingen følte det ble for urettferdig osv. Derfor jeg kom på det nå da jeg svarte i en annen tråd. Belønne to for å drive med aktiviteter du likte? Dysfunksjonell familie ja... Anonymkode: e1f31...822
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #31 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja? Helt saklige og greie svar? Man begrunner hvorfor man velger å ikke ha familieråd. Anonymkode: 19467...1c0 Er det saklig å fremstille fenomenet man tar opp til diskusjon som noe helt absurd som ikke hører hjemme i virkeligheten? Anonymkode: 11daf...ca1
ReneRene Skrevet 29. april 2023 Forfatter #32 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Haha, nei. Altså vi snakker jo sammen hver dag. Er det noe man vil ta opp så gjør man det da. Høres jo ut som en dysfunksjonell familie om man må ha et råd for å kunne ta tin opp og vente på neste møte liksom. Anonymkode: e1f31...822 Vel. Det blir jo tatt opp mange problemer her med både egne barn og bonusbarn pluss med familiedynamikk i det store og hele. Mange tråder handler om det- noe som er naturlig på et foreldreforum. Alle har utfordringer i en familie, og måten vi gjorde det på var jo heller forebyggende.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #33 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Belønne to for å drive med aktiviteter du likte? Dysfunksjonell familie ja... Anonymkode: e1f31...822 Og der kom «dysfunksjonell familie» så klart… Anonymkode: 11daf...ca1
ReneRene Skrevet 29. april 2023 Forfatter #34 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Belønne to for å drive med aktiviteter du likte? Dysfunksjonell familie ja... Anonymkode: e1f31...822 Nei. Det var to som var mer introverte og sjenerte. De ble liksom alltid de som var mer ettergivende og ikke sa så mye. Andre var sterkere personligheter. Så måtte få de på aktiviteter som ville hjelpe dem å til og bli flinkere til å stå fram. De hadde jo ikke lyst til det, så da hjalp det med belønning. De likte det veldig godt etter et par måneder, så da trengte de ikke mer oppmuntring heller.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #35 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Er det saklig å fremstille fenomenet man tar opp til diskusjon som noe helt absurd som ikke hører hjemme i virkeligheten? Anonymkode: 11daf...ca1 Man setter ting på spissen. Såpass må man tåle. Anonymkode: 19467...1c0
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #36 Skrevet 29. april 2023 Jeg kan forstå behovet for arrangerte familieråd i store, blandede familier, men har aldri vært borti noen familier som faktisk praktiserer det. Anonymkode: a41da...c75
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #37 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg kan forstå behovet for arrangerte familieråd i store, blandede familier, men har aldri vært borti noen familier som faktisk praktiserer det. Anonymkode: a41da...c75 Vi var bare fire, men vi hadde familieråd en gang i uka. Synes det var veldig stas at mamma og pappa satte av tid til å prate med oss, at vi kunne ta opp ting, diskutere i ro og mak og komme fram til løsninger. Følte meg veldig «stor» og tatt på alvor 😀 Og neeeei, det var ikke sånn at vi aldri kunne prate sammen eller ta opp ting ellers. Anonymkode: 11daf...ca1
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #38 Skrevet 29. april 2023 Det meste tar vi under middagen, sjelden behov. Av og til samles vi når noe er litt utenom normen. Sykdom i nær familie, en av oss mister jobben eller da min sjef døde ganske brått. Ting som snur opp/ned hverdagen, hvor vi må finne en god løsning sammen for at ukene fremover fungerer for alle. Hva må vi og hva kan vente? Hvem bør ta ansvar for hva? Anonymkode: be0d3...872
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #39 Skrevet 29. april 2023 Tja.. kan kanskje kalles familieråd. Vi setter oss ned sammen hver lørdag for å finne ut hva vi skal ha til middag kommende uke. Skriver liste for middag og handleliste. Så får alle være med å bestemme. I tillegg setter vi også opp lister med hva alle skal så vi kan legge opp hvem som må gjøre hva for at vi i det hele tatt skal kunne få middag hver dag. Jeg får ikke barna dit de skal om vi ikke har 100% kontroll på hva alle skal hver uke. Anonymkode: cffa0...00a
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #40 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Vi var bare fire, men vi hadde familieråd en gang i uka. Synes det var veldig stas at mamma og pappa satte av tid til å prate med oss, at vi kunne ta opp ting, diskutere i ro og mak og komme fram til løsninger. Følte meg veldig «stor» og tatt på alvor 😀 Og neeeei, det var ikke sånn at vi aldri kunne prate sammen eller ta opp ting ellers. Anonymkode: 11daf...ca1 Jeg opplever at mine barn deler din erfaring med familieråd. I tillegg er det faktisk ganske god demokratisk trening. Alle dere som tar opp ting rundt middagsbordet daglig (applaus til dere for å være velorganiserte, og ha overskudd i hverdagen), har tydeligvis bare daglige familieråd, som har et annet navn? Her samles vi dessverre sjelden alle rundt middagsbordet, i alle fall ikke i ro og mak. Derfor er det bedre for oss å sette av tid til den type samtale. Anonymkode: fcbde...544
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #41 Skrevet 29. april 2023 Nei. Ingen faste møter. Men hvis HI sin definisjon er å samles og ta opp ting man er opptatt av og få respons fra resten av familien har vi det hver dag, og kaller det middag. Anonymkode: 7811a...6af
ReneRene Skrevet 29. april 2023 Forfatter #42 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Jeg opplever at mine barn deler din erfaring med familieråd. I tillegg er det faktisk ganske god demokratisk trening. Alle dere som tar opp ting rundt middagsbordet daglig (applaus til dere for å være velorganiserte, og ha overskudd i hverdagen), har tydeligvis bare daglige familieråd, som har et annet navn? Her samles vi dessverre sjelden alle rundt middagsbordet, i alle fall ikke i ro og mak. Derfor er det bedre for oss å sette av tid til den type samtale. Anonymkode: fcbde...544 👍
Anonym bruker Skrevet 30. april 2023 #43 Skrevet 30. april 2023 Nei, men det er rett og slett fordi det kun er meg og sønnen her hjemme, så vi har ekstremt god tid til hverandre og til samtaler. Min far drev med sånn «nå som vi alle sitter og spiser er det noe jeg må ta opp», og jeg hatet det. De gangene det var litt mer alvorlige temaer forsvant matlysten fort. Nå er det sikkert ikke sånn for dere som svarer at dere snakker ved matbordet, men det var assosiasjonen jeg fikk. Kan godt forstå at om man er mange er behovet der for å fysisk sette av tid i «kalenderen» til å få tatt opp ting ordentlig, og ser virkelig ikke problemet med å kalle det et familieråd? Anonymkode: fee8c...981
ReneRene Skrevet 30. april 2023 Forfatter #44 Skrevet 30. april 2023 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei, men det er rett og slett fordi det kun er meg og sønnen her hjemme, så vi har ekstremt god tid til hverandre og til samtaler. Min far drev med sånn «nå som vi alle sitter og spiser er det noe jeg må ta opp», og jeg hatet det. De gangene det var litt mer alvorlige temaer forsvant matlysten fort. Nå er det sikkert ikke sånn for dere som svarer at dere snakker ved matbordet, men det var assosiasjonen jeg fikk. Kan godt forstå at om man er mange er behovet der for å fysisk sette av tid i «kalenderen» til å få tatt opp ting ordentlig, og ser virkelig ikke problemet med å kalle det et familieråd? Anonymkode: fee8c...981 Det var poenget vårt med å ikke ødelegge stemning ved bordet når vi spiste. Da var det liksom bare hyggelig og ro. Ellers har mange minner dukket opp etter at jeg skrev tråden om temaer som ble tatt opp. Noe alvorlig og mange morsomme også. Som da yngste forlangte at hver av de eldste skulle tilbringe minst en time med henne alene den uka 😄 hun var såpass mye yngre at hun ofte ble litt utenfor, og de andre gikk med på det. Veldig fint, og de ble litt flinkere generelt til å inkludere henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå