ReneRene Skrevet 28. april 2023 #1 Skrevet 28. april 2023 Sånn at hele familien samles en gang i uka eller måneden? At alle sitter sammen og tar opp ting de vil drøfte eller ha de andres synspunkter på? Hvorfor/ hvorfor ikke?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2023 #2 Skrevet 28. april 2023 Nei kjære vene, hvorfor skulle vi det? Vi er ikke et byråkrathelvete der man har møter med innkalling og agenda. Anonymkode: e11d9...096
ReneRene Skrevet 28. april 2023 Forfatter #3 Skrevet 28. april 2023 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Nei kjære vene, hvorfor skulle vi det? Vi er ikke et byråkrathelvete der man har møter med innkalling og agenda. Anonymkode: e11d9...096 Grunnen er jo at alle blir hørt ang familien. Alle er jo medlemmer i husstanden så de da har alle et ord med i laget. At alle er et team og at ting blir tatt opp. Jeg vet ikke hva du mener med agenda?
Anonym bruker Skrevet 28. april 2023 #4 Skrevet 28. april 2023 Nei, hvorfor skulle vi det? Vi snakkes da rundt middagsbordet så godt som hver dag. Anonymkode: e6376...f54
amandine Skrevet 28. april 2023 #5 Skrevet 28. april 2023 En familie er jo et team, vi samarbeider fortløpende uten avdelingsmøter.
*Miss Marple* Skrevet 28. april 2023 #6 Skrevet 28. april 2023 Vi trenger ikke arrangere for å lytte og bli hørt, så nei, ingen fastsatte familieråd her.
ReneRene Skrevet 28. april 2023 Forfatter #7 Skrevet 28. april 2023 amandine skrev (9 minutter siden): En familie er jo et team, vi samarbeider fortløpende uten avdelingsmøter. Hm. Det kan nok være at vi var så mange og bonusbarn, og foreldre. Det var hektisk. Så det ble jo uoverensstemmelser noen ganger, og da kom det opp i famileråd. Hvorfor og hvordan ikke minst. Det fungerte bra, fordi det var så mye som skulle følges opp daglig og med 5 barn og 7 barn annenhver helg ble det altså mye. Vi hadde jo stor nytte av å samles hver fredag og ta opp ting. Det løste jo mye som da jeg ville belønne to for å drive med teater og dans. Forklare så ingen følte det ble for urettferdig osv. Derfor jeg kom på det nå da jeg svarte i en annen tråd.
ReneRene Skrevet 28. april 2023 Forfatter #8 Skrevet 28. april 2023 *Miss Marple* skrev (14 minutter siden): Vi trenger ikke arrangere for å lytte og bli hørt, så nei, ingen fastsatte familieråd her. Ja. Det kommer nok litt an på hvor mange barn og hvor hektisk det blir. Det er klart.
ReneRene Skrevet 28. april 2023 Forfatter #9 Skrevet 28. april 2023 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Nei, hvorfor skulle vi det? Vi snakkes da rundt middagsbordet så godt som hver dag. Anonymkode: e6376...f54 Ja. Det gjorde vi også. Men det ble mye snakk og høylydt prat og latter osv. So egentlig ble ikke alle hørt da 🙃 vi var jo ganske mange.
ReneRene Skrevet 28. april 2023 Forfatter #10 Skrevet 28. april 2023 amandine skrev (54 minutter siden): En familie er jo et team, vi samarbeider fortløpende uten avdelingsmøter. Men det glente jeg. Det viktigste. Det er jo ingen avdelinger i en familie. Nettopp det.
Anonym bruker Skrevet 28. april 2023 #11 Skrevet 28. april 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Grunnen er jo at alle blir hørt ang familien. Alle er jo medlemmer i husstanden så de da har alle et ord med i laget. At alle er et team og at ting blir tatt opp. Jeg vet ikke hva du mener med agenda? Et team ja, men her opptrer vi ikke med paroler, talerstoler eller parlamentaristisk flertallsstyre. Om nødvendig er jeg diktator, og vi snakkes rund middsgsbordet. Anonymkode: 23331...5b0
Anonym bruker Skrevet 28. april 2023 #12 Skrevet 28. april 2023 Nei, men hver søndag førte jeg opp alt på kalenderen så om ting da kræsjet måtte vi løse det sammen. Så når vi måtte tok vi en liten samtale alle sammen, noe vi igrunn gjorde når det trengtes med alt. Ingen som sparte opp ting, vi tok alt der og da. Hver morgen før vi gikk ut døra tok alle en titt på kalenderen slik at alle viste hva som skjedde den dagen. Da avklarte vi også om ungene måtte komme rett hjem fra skolen eller om ingen fikk ha med seg venner hjem. Alle fire ungene likte å ha med venner hjem, vi bodde også så nære skole og idrettsanlegg at det var veldig mange innenfor døra vår. Vi hadde åpen dør, men alle i huset kunne si at idag vil jeg ikke ha andre enn oss hjemme. Ingen diskusjon og alle fulgte det. Vi spiste kun middag sammen, alle andre måltider var vi ikke samlet alle sammen. Rundt middagsbordet så gikk alltid praten. Vi spiste også middag sent de fleste dager, tok middagen til kveldsmat tid. Da var det ingen som skulle på trening, ingen venner som ventet osv. Ble en litt annen prat da enn når det vsr noe vi skulle, noen som ventet osv. Anonymkode: 3017f...20b
ReneRene Skrevet 28. april 2023 Forfatter #13 Skrevet 28. april 2023 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Et team ja, men her opptrer vi ikke med paroler, talerstoler eller parlamentaristisk flertallsstyre. Om nødvendig er jeg diktator, og vi snakkes rund middsgsbordet. Anonymkode: 23331...5b0 Veldig politisk du ble 🙂 Alle snakker tydeligvis rundt middagsbordet her. Da kan jeg opplyse om at mer alvorlige temaer og diskusjoner IKKE er bra ved måltider da det øker stressnivået og påvirker fordøyelsen. Men ja... Jeg ser at dette var helt hårreisende og uaktuelt her.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #14 Skrevet 29. april 2023 Vi har familieråd, og kaller dem også det, med ujevne mellomrom. Alle i familien kan føre opp saker på agendaen, og alle får uttale seg i alle saker. Det varierer hvor formelle møtene er, men et viktig prinsipp er at den som ønsker å få ta opp en sak, får legge den frem uten avbrytelser. Det kan kanskje høres byråkratisk ut, men det er et viktig verktøy for oss. Særlig for minste barnet er det ofte fint å få lufte det som gnager uten å bli avbrutt. Typiske saker som er oppe er rutiner rundt klesvask (min sak 😂), ukesmeny med for mye fisk (minsten) og leggetid (tenåringen). Anonymkode: fcbde...544
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #15 Skrevet 29. april 2023 ReneRene skrev (8 timer siden): Veldig politisk du ble 🙂 Alle snakker tydeligvis rundt middagsbordet her. Da kan jeg opplyse om at mer alvorlige temaer og diskusjoner IKKE er bra ved måltider da det øker stressnivået og påvirker fordøyelsen. Men ja... Jeg ser at dette var helt hårreisende og uaktuelt her. Alvorlige tema tar vi opp ved behov og en livlig diskusjon rundt matbordet frisker bare opp. Det hender at man samler flokken for å ta opp ting, men vi har aldri hatt behov for regelmessige møter. I vår familie har vi tid til alle og alle blir hørt og sett uten å sette en agenda. Anonymkode: 19467...1c0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 29. april 2023 #16 Skrevet 29. april 2023 Nei. Det har vi ikke. Vi snakker rundt bordet hvis det er noe viktig som alle må høre og med den enkelte dersom det trengs.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #17 Skrevet 29. april 2023 Så polarisert dette ble da 🤣 Poenget er å snakke samme , lytte, ta opp ting og bli enige. Om man kaller det «familieråd» eller «samtale rundt middagsbordet» er da ett fett, innholdet synes å være det samme. Anonymkode: 11daf...ca1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 29. april 2023 #18 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så polarisert dette ble da 🤣 Poenget er å snakke samme , lytte, ta opp ting og bli enige. Om man kaller det «familieråd» eller «samtale rundt middagsbordet» er da ett fett, innholdet synes å være det samme. Anonymkode: 11daf...ca1 Nja.. for meg høres familieråd ut som noe med planlagt tidspunkt og agenda. Prat som skjer rundt bordet er ofte ikke planlagt og skjer spontant. Stor forskjell for min del.
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #19 Skrevet 29. april 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (14 minutter siden): Nja.. for meg høres familieråd ut som noe med planlagt tidspunkt og agenda. Prat som skjer rundt bordet er ofte ikke planlagt og skjer spontant. Stor forskjell for min del. Men i en hektisk hverdag med mange familiemedlemmer kan det jo være fornuftig å sette av tid til samtale. Det utelukker jo ikke å kunne snakke sammen mer spontant ellers også. Anonymkode: 11daf...ca1
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #20 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Så polarisert dette ble da 🤣 Poenget er å snakke samme , lytte, ta opp ting og bli enige. Om man kaller det «familieråd» eller «samtale rundt middagsbordet» er da ett fett, innholdet synes å være det samme. Anonymkode: 11daf...ca1 Hi presiserer at man samles en gang i uken eller måneden, det er noe ganske annet enn å daglig møtes rundt middagsbordet. Anonymkode: 19467...1c0
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #21 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men i en hektisk hverdag med mange familiemedlemmer kan det jo være fornuftig å sette av tid til samtale. Det utelukker jo ikke å kunne snakke sammen mer spontant ellers også. Anonymkode: 11daf...ca1 Noen familier har kanskje behov for å sette av tid, så da er det jo fornuftig å gjøre det. Men hi spør hva andre gjør, og ingen som har svart hittil har det behovet. Det må også være greit. Anonymkode: 19467...1c0
ReneRene Skrevet 29. april 2023 Forfatter #22 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Så polarisert dette ble da 🤣 Poenget er å snakke samme , lytte, ta opp ting og bli enige. Om man kaller det «familieråd» eller «samtale rundt middagsbordet» er da ett fett, innholdet synes å være det samme. Anonymkode: 11daf...ca1 Ja, dette ble litt rart. Men det nyttet ikke at vi tok opp noe rundt bordet da, og ikke ville vi det fordi problemer ikke skulle bli tatt opp rundt bordet. Mest tror jeg forskjellen er på at det var bonusbarn og mange barn, så når de kom til oss var det egentlig fint å samles alle sammen på kvelden. De fortalte jo om uken som hadde vært osv også, så ikke alltid problemer. Det virker nok i overkant pedagogisk, men alle var veldig fornøyd med det 🙂
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #23 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Hi presiserer at man samles en gang i uken eller måneden, det er noe ganske annet enn å daglig møtes rundt middagsbordet. Anonymkode: 19467...1c0 … og folk reagerer med å fremstille familieråd som «byråkratihelvete» 🤣 Litt morsomt. Der virker som om enkelte tror at hvis man har famileråd, så utelukker det å møtes rundt middagsbordet. Anonymkode: 11daf...ca1
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #24 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): … og folk reagerer med å fremstille familieråd som «byråkratihelvete» 🤣 Litt morsomt. Der virker som om enkelte tror at hvis man har famileråd, så utelukker det å møtes rundt middagsbordet. Anonymkode: 11daf...ca1 Det inntrykket har ikke jeg. Folk svarer saklig på spørsmålet i hi, når man spør må man tåle å få svar. Anonymkode: 19467...1c0
Anonym bruker Skrevet 29. april 2023 #25 Skrevet 29. april 2023 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det inntrykket har ikke jeg. Folk svarer saklig på spørsmålet i hi, når man spør må man tåle å få svar. Anonymkode: 19467...1c0 Vel, det inntrykket har jeg. Folk gjør seg dumme og fremstiller familieråd som noe helt absurd byråkratisk, som om det skulle være møter av typen man har på en arbeidplass, og virker å mene at dersom man har faste familieråd, så er det helt umulig å snakke sammen ellers, og å bli hørt. Anonym bruker skrev (12 timer siden): Vi er ikke et byråkrathelvete der man har møter med innkalling og agenda. Anonym bruker skrev (11 timer siden): Vi snakkes da rundt middagsbordet så godt som hver dag. amandine skrev (11 timer siden): , vi samarbeider fortløpende uten avdelingsmøter. *Miss Marple* skrev (11 timer siden): Vi trenger ikke arrangere for å lytte og bli hørt, Anonym bruker skrev (10 timer siden): her opptrer vi ikke med paroler, talerstoler eller parlamentaristisk flertallsstyre. Anonym bruker skrev (1 time siden): I vår familie har vi tid til alle og alle blir hørt og sett uten å sette en agenda Anonymkode: 11daf...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå