Gå til innhold

Idiotisk å kjøpe en Tesla Model S?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ville heller kjøpt en nyere Volkswagen id3 eller id4 

Anonymkode: 844ad...9cc

Aldri i verden. I så fall måtte det vært ID4 med firehjulstrekk. Aldri vært borti en dårligere bil på glatten enn ID3. Og den lader så sent at det er en skam. 

Anonymkode: 828ec...dcb

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ikke idiotisk å kjøpe en Tesla s, men ville ikke ha kjøpt en så gammel bil. Hvorfor ikke en ny Y heller, som har garanti.

Anonymkode: c2359...342

Pga pris..

Anonymkode: c8925...0f4

Ville styrt unna tesla, pga mangel på deler og muligheter å få reparert bilen. Med en eldre bil så er det enda større sjanse for at du trenger verksted. Forsikring på tesla skal også opp i pris. 

Anonymkode: 45239...90f

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ikke idiotisk å kjøpe en Tesla s, men ville ikke ha kjøpt en så gammel bil. Hvorfor ikke en ny Y heller, som har garanti.

Anonymkode: c2359...342

Du kan ikke tenke deg frem til en eneste grunn til hvorfor noen kjøper en  2014-modell i stedet for en ny…?

Anonymkode: 520d6...5a0

Tror ikke det er særlig smart å kjøpe en ti år gammel el-bil. Teknologien har endret seg enormt på disse årene. Skal du kjøpe bruktbil, bør den ikke være eldre enn max tre-fire år. 

Dette gjelder forøvrig for alle typer biler, eldre enn fire år er "utdatert". 

Anonymkode: e7922...f82

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Tror ikke det er særlig smart å kjøpe en ti år gammel el-bil. Teknologien har endret seg enormt på disse årene. Skal du kjøpe bruktbil, bør den ikke være eldre enn max tre-fire år. 

Nå er en eldre Tesla med på alle alle de samme oppdateringene som de nye Teslaene får. Det skjer hele tiden nye ting og der er en av fordelene med Tesla, det er en datamaskin som snakker med "moderskipet" med jevne mellomrom.

Ellers er det mye av de samme delene på de forskjellige Tesla'ne. De største forskjellene er design matriale på karosseri (dette er aller best på S og X), battetistr. og ekstrautstyr.

Så utviklingsmessig er det ikke store forskjellen på årsmodellenne.

Anonymkode: 371b6...919

Annonse

Hi her

Jeg er forelsket i en Tesla. Helt nydelig 🤩🤩 men er selvsagt redd jeg gjør noe overilt. Men hvorfor være så fornuftig alltid...

Er det ingenting som er dekket på forsikringen da? 

Vi kjøpte en 17-modell, og er veldig godt fornøyd. Men, det er endel utgifter til deler som må byttes. Vi sparer ca 20.000 kr i året på drivstoff ved å bruke teslaen (med gratis lading), men har brukt nærmere 20.000 på deler og verksted også de to siste årene. Men, det er en herlig bil!

Den perfekte mor, påan igjen skrev (27 minutter siden):

Vi kjøpte en 17-modell, og er veldig godt fornøyd. Men, det er endel utgifter til deler som må byttes. Vi sparer ca 20.000 kr i året på drivstoff ved å bruke teslaen (med gratis lading), men har brukt nærmere 20.000 på deler og verksted også de to siste årene. Men, det er en herlig bil!

Ja. Ikke sant. Takk for innspill

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hi her

Jeg er forelsket i en Tesla. Helt nydelig 🤩🤩 men er selvsagt redd jeg gjør noe overilt. Men hvorfor være så fornuftig alltid...

Go for it!

Kjørt Tesla siden 2014 og går aldri bort fra merket.

Har eldre biler med gratis superlading og for oss lønner den riskene seg framfor å betale flere hundre tusen ekstra for en ny/ny nok med garanti i noen år til.

Vi har ikke hatt mye ekstra utgifter, husk at "ikke el-biler" får feil de også.

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Det er jo skikkelig miljøvennlig å måtte bytte ut bilene sine etter fire år, fordi de er utdaterte…

Anonymkode: 520d6...5a0

Den perfekte mor, påan igjen skrev (10 timer siden):

Det er ikke helt relevant, men vil bare presisere at det er en 15-modell, ikke 17🙈

Det er en egen gruppe på fb som heter tesladamene, det er en gjeng med damer som svarer høflig og greit på alle teslarelaterte spørsmål👍🏻

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Mulig det gjelder for «alle andre» biler, men det gjelder ikke Tesla. De eldste har fortsatt det du trenger, og mere til.

Nei, det ville jeg ikke gjort. Grunnen til det er enkel. Tidligere generasjon elbil er fremdeles under kartlegging, man vet ikke hvor lenge batterier holder fordi statistikken fremdeles skrives. Det er en risiko. Du kan redusere denne risikoen inntil 10 år/250 000 km med toppdekning i forsikringen, som innebærer forsikring mot motorhavari. Etter dette er det en potensiell utgiftsbombe, skifte batteri koster 70 000 -120 000 kr. 

Nå kjenner ikke jeg behovet for plass, rekkevidde osv, men f eks en modell 3 som er en del nyere vil ha like god rekkevidde og en del år igjen med garanti og toppdekning. Du kan kjøpe en 2019 modell 3 i samme prisklasse som modell S 2014. Da har du ca 6 år eller ca 150 000 igjen før denne forsikringen går ut. (Bare husk å ha riktig forsikring, fort gjort å gå i kaskofella). Modell 3 er kun ett eksempel for å gjøre det konkret. Jeg ville nok tittet litt på 2019-modeller i stedet i den prisklassen. 

Anonymkode: f6175...8b4

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ville styrt unna tesla, pga mangel på deler og muligheter å få reparert bilen. Med en eldre bil så er det enda større sjanse for at du trenger verksted. Forsikring på tesla skal også opp i pris. 

Anonymkode: 45239...90f

Det gjelder ikke bare Tesla, jeg har nettopp ventet 5 mnd på å skifte en bærekule på Renault. 

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Biler bør "brukes opp", ikke vrakes ett noen få år fordi det har kommet mer moderne varianter. En bil nør holde i minst 15-20 år. Det er ikke noe galt i å kjøpe en bruktbil som har gått en del. Problemet er eventuelt at tidligere eier ikke forstår hvor mye de faller i verdi i løpet av de første 3 årene.

Anonymkode: 327e3...445

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hi her

Ah, denne så jeg nå. Min rasjonelle side bablet i vei om forsikring og garanti. 

Men du, hvis du kjenner det risler litt ekstra, dette beriker livet mitt, og du tåler den smellen om noe skulle mot formodning skje. Go for it girl 🥳 I beste fall skjer ingenting og du storkoser deg med bilen i mange år. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Go for it!

Kjørt Tesla siden 2014 og går aldri bort fra merket.

Har eldre biler med gratis superlading og for oss lønner den riskene seg framfor å betale flere hundre tusen ekstra for en ny/ny nok med garanti i noen år til.

Vi har ikke hatt mye ekstra utgifter, husk at "ikke el-biler" får feil de også.

Gratis lading vil jo dessverre ikke Hi få.

Anonymkode: a050a...305

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...