Gå til innhold

Hva er DIN erfaring med kulturskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har hatt barn på piano og gitar. Bra opplegg sånn rent undervisningsmessig, men jeg tror man skal være dedikert for å få noe særlig ut av det.

her starter man med 20 min undervisning. Og så forventes at barnet øver minst tre ganger i uka hjemme. Vi bor en liten kjøretur unna, og det føltes litt  kjipt å kjøre 15 min hver vei, finne parkering, møte opp i god tid for Max 20 min undervisning. I tillegg var barna alene med lærer, så fikk lite sosialt ut av det.

Det ene barnet er veldig musikalsk så han likte det veldig godt. Jenta vår var ikke helt på det nivået, likte ikke så godt å øve og det ble generelt litt masete. Hun sluttet etter ett år.

Dette var før pandemien men jeg tror vi betalte 2000 pr barn pr semester.  

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går selv på kulturskolen :) Betaler rett i underkant av 2000 kr pr halvår. Om man leier instrument kommer noen få hundrelapper i tillegg pr. år (husker ikke helt, men ca 300-500 kr pr år pr instrument).

Undervisningen her er lagt opp til enkelttimer med lærer på 25 minutter deler av semesteret, og noen timer med samspill, hvor flere på noenlunde samme nivå spiller sammen, da er timene 50-60 minutter lange. De lager av og til videoer til f.eks. jul eller sommer av disse samspillgruppene, noe som også virker å være populært.

Her er barna også veldig fornøyde, det er gode og motiverende lærere ganske jevnt over, mange profesjonelle musikere. Det er også dans, teater, skrivegrupper, malegrupper m.m. Det er så koselig å se hvor utrolig fornøyde og glade ungene er, hvordan de koser seg der :)

Om dugnad er et problem, så er det lite av det, har jeg inntrykk av. Vi hadde for en stund siden en seminarhelg, som er en gang i året. Da er det noen få foreldre med for å ordne enkel mat til pausene, og nattevakter for de som overnatter (men korte vakter). Det var med ca 60 unger så der kan det gå år mellom hver gang foreldrene trenger å stille på dugnad.

En annen aktivitet med lite dugnad kan være klatring, om dere har det der dere bor. Har også hørt fra de som driver med orientering at det ikke er så mye dugnad, men det kan nok variere litt fra klubb til klubb. Rene løpegrupper har også minimalt med dugnad. Samme har jeg inntrykk av når det gjelder fekting og noen av kampsportene.

Anonymkode: 9ebfd...e58

Skrevet

Veldig fornøyd med kulturskolen her vi bor (Lillestrøm). Sønnen min er blitt rågod på gitar takket være kulturskolen, og dattera mi har drevet med både kunst og dans i deres regi.

Anonymkode: fdad7...5f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...