Gå til innhold

Hva er DIN erfaring med kulturskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere tips i tråden min om aktivitet uten dugnad og cuper osv , så var det mange som tipset om kulturskolen. 

Har lest litt, men får ikke helt tak på hva det egentlig innebærer. Kan du fortelle litt om hva ditt barn gjør, hvor ofte, ettermiddager/hverdager/helg?.

Har lest på hjemmesiden som er aktuell for oss, og kan evt ringe. Men ønsker gjerne å høre litt fra dere selv om tilbudene varierer, for å få litt bedre forståelse (hva er forskjellen på kulturskolen vs å melde de på teater eller et kor?).

Snakket med barna om aktiviteter i går kveld, og det vi fant av info vekket interesse. De er glade i å synge og danse. Ikke så glade i teater/skuespill selv om jeg tror de kunne likt det om de prøvde (personligheten er "den typen"). Glad i kunst og håndverk, nysgjerrig på å spille instrument (ikke i korps). 

Noen som vil dele litt erfaringer? 🤞🤞🤞❤️

Anonymkode: 8ace1...0e7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min spilte piano på kulturskolen. Det var øving én gang i uka. Helt greit opplegg. Da sønnen min ville spille gitar var han for god for kulturskolen, så han gikk hos privatlærer. Syns opplegget bar preg av mye kos, kanskje ikke fullt så mye læring. Men datteren min trivdes godt! Her har de ulike instrumenter, samt teater, og maling. De som går der er fornøyde. 

Anonymkode: d3f22...705

Skrevet

Mitt barn får helt vanlige spilletimer på instrumentet sitt i regi av kulturskolen (hadde ikke spilt dette instrumentet før, så undervisningen startet helt fra scratch). Det er ikke så mye annen aktivitet, utover en og annen konsert på slutten av semesteret. Funker fint, har veldig hyggelig spillelærer.

Anonymkode: 20845...4c7

Skrevet

Her vi bor: dyrt og dårlig opplegg. Avlysninger uten reduksjon i pris, tvinges til å delta selv om man ikke ønsker, lærere som snakker dårlig norsk og er ufine om man gjør feil

Anonymkode: a9260...50c

Skrevet

Kulturskole er det som ble kalt musikkskole før. De fleste steder ligger hovedvekten fortsatt på opplæring på forskjellige musikkinstrumenter, med de har litt annet også.

Datteren min spiller et instrument en gang i uka (20 min), og i tillegg går hun på en dramagruppe. Dette et ikke så seriøst som et ordentlig teater, men de leker diverse teaterleker og setter opp små stykker for foreldrene. Ikke noe behov for kulisser eller kostymer. De har også kor, tegnekurs, dans og litt forskjellig annet.

Anonymkode: 06d4d...e95

Skrevet

Takk, snilt av dere å dele erfaringer 😊 Tar gjerne imot flere 😊

Skrevet

Vi har hatt barn på kunstgruppe på kulturskolen , og på et instrument (individuelle timer).

Her ligger kulturskolen nært skolen, så var heldig at de fikk timer som passet slik at de gikk fra skolen og bort selv. Andre ganger har vi hatt time senere, da har vi levert og hentet. 
Vi møtte opp til utstillinger, fremvisninger, men ellers var det lite vi som foreldre skulle gjøre.

Anonymkode: 417b6...aeb

Skrevet

Jeg har hatt barn i kulturskolen i 11 år. Her er lærerene veldig flinke, profesjonelle musikere. Jeg har bare erfaring fra musikksiden. De begynner med timer på 25 minutter og det forventes at de øver litt hjemme minst 5 ganger i uka. Der må foreldrene hjelpe til med å minne dem på det, sitte å høre, rose og legge til rette de første årene.

De som er ivrige får etter noen år tilbud om ekstra undervisning, utvidet spilletime og samspillgrupper som ikke koster noe ekstra. Det er også konkurranser og små og store konserter når de har spilt noen år. Særlig samspillgruppene har dratt på turer sammen.

Anonymkode: b9230...65e

Skrevet

Det spørs om det er kommunal eller privat. I Oslo finnes i hvert fall veldig god privat kulturskole.

Anonymkode: 382f5...59d

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det spørs om det er kommunal eller privat. I Oslo finnes i hvert fall veldig god privat kulturskole.

https://maya-kulturskole.no/

Hatt barn her i mange år. Øve hjemme, privattime en gang i uka.

Skrevet

Mine barn går på gitar, piano, fiolin og band gjennom kulturskolen. Er 20 min en gang i uken pr aktivitet. Veldig ulike lærere så vi er både misfornøyd og veldig fornøyd. Den ene læreren virker ikke forberedt i det hele tatt,og mesteparten av tiden går med få å finne lekse til ungene. Etter 1,5 år slutter ungene derfor med dette instrumentet. 

Den andre læreren er en kjempeflink lærer, og barnet er veldig motivert og har bratt læringskurve. Virker artig å se hvor kjapt man kan beherske et instrument. 

Noen konserter (vi har hatt ingen på gitar, en konsert på band og flere på fiolin), men ingen dugnad. 

Så oppsummert vil jeg si vår erfaring er at det kommer an på læreren. Det er ganske dyrt, men lite foreldredeltakelse.

Anonymkode: d3c49...638

Skrevet

Skjønner at dette også varierer, men hva betaler dere? Betaler man per år, per sesong/semester, per mnd?

Ser noen nevner at det er ganske dyrt, hva ligger det på ca?

Skrevet

Her var min datter på dans/drama og ballett( ikke på samme tid), og det var en kveld i uka, med en juleforestilling og en sommeravslutning . 
Gutten min går på gitar og det er og en kveld i uka, og så har de gjerne en kveld det elevene samspiller med hverandre.

Ellers har dattera gått i kor da hun var mindre, ingen dugnad og en kveld i uka.

Det koster selvfølgelig, men det gjør alt annet og, bare her slipper en dugnad og kjøring over alt.

Anonymkode: 38241...bb4

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner at dette også varierer, men hva betaler dere? Betaler man per år, per sesong/semester, per mnd?

Betaler nå ca 12-1400 i halvåret tror jeg, på akustisk gitar

Anonymkode: 38241...bb4

Skrevet

Hatt to barn der. Først gikk ett bonusbarn der. Hun hadde aldir tatt i ett instrument, ville plutselig spille fele og sto på liste til å komme inn en stund. 20min øving en gang i uka. Veldig striks lærer, så der gikk det på sekundet. Noe som var veldig kraæsj med dette barnet det første året før hun begynte å kunne litt. Da ble alt mye bedre, hun begynte også å spille i gruppe etter noen år. Da hadde gruppa en time øvelse en gang i uka, utenom ene timen. Her er det kun de beste som spiller i grupper og da må de kunne spille godt. 
En liten sommer og julekonsert. Ikke noe store greier. 

Mitt eldstebarn har spilt i korps, ble lei og fant ut at hun ville lære seg cello. Kom inn på dagen og spilte ett år. 20min en gang i uka. Hun spilte i ett år, da var hun ferdig med det. Har skjønt i ettertid at hun vil lære seg ulike intrumenter, når hun kan beherske de så må hun teste ut noe nytt. Nå kan hun ett blåseintrument og ett strykeinstrument skikkelig så hun har lært seg mye alene hjemme. Kjøpt seg noen instrumenter (billig på loppemarked og jeg kan reaparere litt siden jeg var med i matrislkommiteen i korpset så fikk kurs i å reparere) og hun har lånt av venner og bekjente. 
Hun stortrivdes der, hun hadde ikke en så striks lærer. Men igjen, så ville hun bare lære seg å spille og ikke få en lidenskap for det. 

Anonymkode: 8949f...f15

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Vi betaler ca 4400 kr pr år pr instrument / undervisning. Søskenmoderasjon fra barn nr 3 (4400 kr er uten moderasjon). Betaler pr halvår i gangen. Dette er i Trondheim. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Vi betaler 550 pr uke for 45 min privattimer.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sønnen min har spilt i band via kulturskolen. To øvinger i uka. Tror vi betalte rundt 5000,- i året. Datteren min danser fire ganger i uka, også gjennom kulturskolen. Det er svindyrt, betaler rundt  13 000,- i året. Men veldig bra opplegg og fantastiske lærere for begge.

Anonymkode: 8d4d5...8ae

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Vi betaler ca 4400 kr pr år pr instrument / undervisning. Søskenmoderasjon fra barn nr 3 (4400 kr er uten moderasjon). Betaler pr halvår i gangen. Dette er i Trondheim. 

Vi betaler omtrent det samme (annen kommune).

Anonymkode: 06d4d...e95

Skrevet

Vi valgte kulturskole for de barna som ville ut på aktiviteter i mer sosial setting. En spilte instrument og var samtidig med i korps. To andre drev med dans og drama, og det påvirket jeg dem til. Jeg belønnet dem faktisk, for de trengte det, og etter et par måneder elsket de det begge to.

Idrett er kjempefint for dem som vil det, men å uttrykke seg og å være kreative la vi stor vekt på. Betalte dengang 1500 pr barn, men vet ikke uten søskenrabatt noen år etter. Anbefales ihvertfall! 

Skrevet

Har hatt barn på 3 forskjellige instrumenter og 1 på barnedans og en på jazz-dans. Jeg er veldig fornøyd med kulturskolen generelt, her også er det stort sett 25 min pr instrumenttime, dansetimer på 50 min. Noen superflinke og noen ikke så flinke lærere. Helt herlig å slippe masse dugnad, og konsert/forestilling ca 1-2 ganger i halvåret. 

Anonymkode: f18f9...892

Skrevet
ReneRene skrev (1 time siden):

Vi valgte kulturskole for de barna som ville ut på aktiviteter i mer sosial setting. En spilte instrument og var samtidig med i korps. To andre drev med dans og drama, og det påvirket jeg dem til. Jeg belønnet dem faktisk, for de trengte det, og etter et par måneder elsket de det begge to.

Idrett er kjempefint for dem som vil det, men å uttrykke seg og å være kreative la vi stor vekt på. Betalte dengang 1500 pr barn, men vet ikke uten søskenrabatt noen år etter. Anbefales ihvertfall! 

Per år?

Skrevet

Takk for svar alle sammen 😊

Ser ut som kulturskole kan være midt i blinken (ja, barna er involvert i avgjørelsen).

Takk for god hjelp 🤩

Skrevet

Kulturskolen er fantastisk bra! Vi enn i Oslo og har mega-erfaringer i 11 år. Superprofesjonelle lærere og opplegg. Talentprogram for særskilt motiverte elever. Har også barn i privat musikkskole (Barratt-Due). Kulturskolen er sterkt subsidiert, så det lønner seg økonomisk forhold til privat skole eller privattimer.

Kjør på!

Anonymkode: 0abab...56a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Per år?

Ja 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...